Ja, fietsen met een gashendel bestaan, maar worden niet beschouwd als "pedelec" (tenzij het enkel gaat om een hendel die je bij het begin aanstuurt). Pedelec staat immers voor "pedal electric cycle". Waar jij over spreekt, zijn "e-bikes".fcapri schreef:zijn er trouwens ook geen speed-elecs met een gashendel? ik denk vooral dat daar het probleem zit. de wetgever heeft die fietsen gecatalogeerd als bromfiets. en dan komt het probleem naar boven met de speed-elecs die ook ondersteuning leveren tot 45km/h waarbij je moet blijven trappen (lees: ronddraaien met pedalen).
Natuurlijk helpt de ondersteuning. Daar is toch niet de minste twijfel over: het is immers een fiets met een motortje. Je trapt en de motor gooit er nog wat kracht bovenop. Hoeveel die kracht bedraagt, hangt van de motor af, van het aandrijvingssysteem maar ook van de instellingen. Bij de meeste fietsen kan je immers je ondersteuningsgraad regelen (trapsgewijs van 0% tot 100%).de vraag blijft alleen, ben je nog aan het fietsen en helpt de motor, of ben je aan het 'brommeren' en helpt de fietser???
de eerste is een fiets, de 2de is zoals de solex van vroeger.
om 45km/H te halen op vlakke baan zonder wind, heb je al dik 400Watt nodig. bij de minste wind ga je boven de 500Watt. WIE kan dat aanhouden behalve pro renners?
als je dan als gewone fietser zelf 100watt levert, en de motor geeft de overige +400watt, dan ben je eigenlijk niet meer aan het fietsen hé, maar draai je mee met de motor
Mijn vrouw heeft jaren met een bromfiets, een Honda Wallaroo, gereden. Zonder helm. De helmplicht is immers maar ingevoerd in 2002. Met een Solex kon je voor die tijd ook probleemloos zonder helm rondtuffen.solex bestond vroeger ook met veel kleinere motoren die NIET in staat waren de snelheid aan te houden. tenzij je aan 10km/h wou tuffen. die waren niet allemaal 49cc, maar t begon met die hele kleine motortjes aan het achterwiel (ik dacht 27cc?). wel verzekering, wel helm, geen rijbewijs nodig (vandaar de benaming nog van klasse A 25cc en klasse B max 49cc. uiteindelijk kwam alles op 49cc en werd een klasse A begrensd op 25km/h zodat je geen rijbewijs nodig had en klasse B 45km/h MET rijbewijs
Die Wallaroo was trouwens een merkwaardig ding: vanuit koude toestand gestart kon je maar 25 halen, maar eens goed warm gedraaid perste je er moeiteloos een hogere snelheid uit.
In de praktijk wordt dat herleid tot twee categorieën. De pedelec tot 25 km/u en de speed pedelec tot 45 km/u. Al de rest is weinig van tel, daar nauwelijks voorkomend.hier onderaan staat een schoon overzicht van de soorten electriche fietsen, en ik kan best begrijpen dat de wetgever met de handen in het haar zit met die snelle fietsen.
Blaas je hier de zaken niet op? Hoeveel van die "velomobielen met ondersteuning tot dik boven de 60" zouden er wel zijn? Ik ken er eerlijk gezegd geen enkele. Er is daar vorig jaar wat gedoe geweest rond een velomobiel die door de politie aan een test werd onderworpen, maar nadien bleek dat de media het verhaal duchtig hadden opgeklopt.ik kom bijna elk ochtend de politie tegen, ze zien mij, en ze rijden door. nog nooit tegen gehouden.
ook de wijkagent die me tegen kwam op zijn fiets, zei goeiedag en reed verder. t hangt er vanaf hoe je je gedraagd. als je aan 60km/h door bebouwde kom scheurt, dan gaan ze je eens willen controlleren. doe je dat aan 30-40km/h, dan stoppen ze je misschien eens om te weten wat dat ding is.
als er nog meer van die eVM's gepakt worden met ondersteuning tot dik boven de 60km/h, dan gaan we meer en meer control krijgen, want die interne nota zal doorgestuurd worden naar andere corpsen.
en dan zal het gevolg inschrijving, keuring, en verzekering verplicht worden voor eVM's (trouwens keuring komt er ook aan voor brommers, k zie die pedelecs al op de keuring staan...
En trouwens, wat wilt men eigenlijk? Ruimte voor alternatieve verplaatsingsmodi of terug naar wat als conventioneel doorgaat? Willen we nog meer wagens op onze wegen of geven we ook ruimte aan mobiliteitsoplossingen die minder plaats innemen? Ik zie mensen 's ochtends veel liever met een snelle pedelec naar het werk rijden, dan in een wagen waarin enkel de bestuurder zit.
Laten we toch niet vervallen in hokjesdenken met aan de ene kant "de echten, de zuiveren", die op eigen spierkracht rijden, tegenover "de onzuiveren" die op de een of andere wijze ondersteund fietsen. Soms lijkt het erop dat we nog liever hebben dat die laatste groep weer achter het stuur van hun wagen kruipt dan dat we ze als fietsers tot de onzen rekenen. Dat is toch niet de bedoeling, niet?! Of toch?!