Pagina 1 van 4

Velomobiel tubeless

Geplaatst: za 02 sep 2017, 5:56
door Ares
Hey
In vind niet zo veel ervaringen terug op internet over tubeless velonauten. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Voor-/nadelen?
Bedankt!

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: za 02 sep 2017, 8:50
door Wim -de roetsende
Harry Lieben (werkt bij Sinner/Mango/Hilgo) oftewel Twilwel heeft daar links en rechts wel eens over geschreven.
Op zijn blog kan ik het niet echt vinden. Succes met zoeken. Als ik iets tegenkom, dan meld ik het hier.

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: za 02 sep 2017, 10:08
door eeuwige reiziger
Wim -de roetsende schreef:Harry Lieben (werkt bij Sinner/Mango/Hilgo) oftewel Twilwel heeft daar links en rechts wel eens over geschreven.
Op zijn blog kan ik het niet echt vinden. Succes met zoeken. Als ik iets tegenkom, dan meld ik het hier.
Jaren geleden heeft Harry al eens zijn ervaringen op dit forum gegooid. Als ik mij niet vergis, heeft hij later nog eens een poging ondernomen. Te lezen op FB.

http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... a54#p69265


Ook op dit forum:

http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... f=3&t=9690

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: zo 03 sep 2017, 9:11
door Ares
Wat Harry Lieben zelf zegt als ik vroeg naar de tubeless banden en positieve ervaringen van mtb'ers.
Minder rolweerstand en weinig kans op helemaal leeg rijden. Maar MTB'ers rijden met veel lagere druk, daarom is het lastiger voor ons. Maar er is tegenwoordig latex melk die vrij goed afdicht bij hogere drukken en je rijdt daarmee bijna nooit helemaal leeg. Ik ben toch er weer vanaf gestapt want ik vond het maar zozo dat soms een lek wel gedicht werd, maar zodra ik boven de 5 bar oppompte dan ging het weer lekken. Een geschikte velg is aan te bevelen. Gingko heeft een goede in 406ETRTO. Ik gebruik nu latex binnenbanden. Wel wat meer werk met vaker oppompen, maar loopt vrijwel net zo licht als tubeless.

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 13:00
door trikelover
Ik heb de laatste tijd nog wat verder gezocht naar meer op lange termijn geteste wielen (in de ligfietswereld) maar kan die eigenlijk niet vinden.

Daarom ben ik nu aan het kijken of ik niet het nodige materiaal kan aankopen en testen. Het grootste probleem dat ik nu ondervind is de geschikte banden te vinden aan een redelijk prijs. VB.: ik ben op zoek gegaan naar de schwalbe one pro tubeless maar op de meeste site's staat deze aan +- 75€/stuk dan kan ik beter gewoon Michelin radiaal banden kopen kosten ongeveer even veel maar volgens de testen van Wim Schermer hebben deze een zeer veel lagerer rolweerstand dan de Schwalbe banden. Misschien ligt die prijs wel zo hoog omdat er gewoon zeer weinig verkopers van diameter zijn. Als je een 23-700 versie neemt dan heb je die op de meeste sites aan +- 40€

Het enige wat ik me nog afvraag zijn deze banden wel goed voor multitrack voertuigen wegens de laterale belasting die je hiermee maakt. Vermoedelijk heeft nog geen enkele fabriekant deze getest en kan het wel zijn dat je plots met een platte band zit door te hard door de bocht te rijden.

Zijn er hier eigenlijk nog mensen die eventueel op tubeless over willen schakelen? Want ik denk als we samen een redelijke hoeveelheid kunnen bestellen we misschien wel ergens de banden aan een redelijke prijs kunnen krijgen.

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 19:50
door blackarmor

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 20:48
door DennisTheMenace
En hoe zit het met de velgen? De ervaringen die ik heb zijn allemaal met tubeless specifieke velgen en die vind je ook niet snel in 20 inch.

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 21:57
door trikelover
de Vraag is vooral kan je mits de juiste tape in de velg een tubeless velg maken of kan dit niet en moet je dan specifieke velgen kopen.

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 23:23
door janV
trikelover schreef:de Vraag is vooral kan je mits de juiste tape in de velg een tubeless velg maken of kan dit niet en moet je dan specifieke velgen kopen.
of met de ghetto tubeless methode, dat kost 2 keer niks

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 23:25
door janV
janV schreef:
trikelover schreef:de Vraag is vooral kan je mits de juiste tape in de velg een tubeless velg maken of kan dit niet en moet je dan specifieke velgen kopen.
of met de ghetto tubeless methode, dat kost 2 keer niks
zie forum, http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... f=3&t=9690

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 26 okt 2017, 6:11
door trikelover
Die methodes heb ik al geprobeerd maar gaf absolut niet het resultaat wat echt ergens op leek. Elke dag de banden moeten op pompen om niet op de velg te rijden vind ik toch absolut geen goede oplossing

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 26 okt 2017, 18:59
door DennisTheMenace
De echte tubeless velgen hebben een randje waar de band precies overpast om lekken te vermijden ...
Edit: zoals deze
Afbeelding

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 02 nov 2017, 9:11
door DennisTheMenace
Vermoedelijk heeft mijn N+1 dus geen tubeless geschikte velgen, dus heb ik besloten om voorlopig binnenbanden te rijden met sealant. Alle Schwalbe binnenbanden hebben blijkbaar een removable valve core en kunnen dus gevuld worden met sealant. Weliswaar geen lagere rolweerstand zo, maar wel het voordeel van (zo goed als?) geen lekke banden meer.

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 02 nov 2017, 22:26
door janV
blackarmor schreef:bij ginkgo staan ze aan 40
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... 90-gr.html
iemand enig idee waar ik die kan bekomen voor wielmaat 26 inch.

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 02 nov 2017, 22:36
door DennisTheMenace