Velomobiel tubeless

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#31 Bericht door janV »

Ares schreef:leuke site!
Begrijp alleen niet goed hoe dit kan:
https://www.bicyclerollingresistance.co ... racer-2015
De racer heeft een hogere rolweerstand dan de marathon greenguard :)
nog eentje die zich geamuseerd heeft http://wimschermer.blogspot.be/2017/01/ ... 01617.html

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#32 Bericht door trikelover »

Ares schreef:
trikelover schreef:Ondertussen heb ik vooraan de schwalbe one in tubeless geplaatst en behalve de eerste maal op druk zetten ben ik zeer tevreden over de keuze.
Dit versta ik niet zo goed. Je bent niet tevreden over de eerste maal op druk zetten? Waarom niet? Is daar iets speciaal aan? Moet met een speciale 'booster' pomp zeker?
Je moet voor een tubless band de eerste keer op druk te zetten veel en snel lucht kunnen leveren en een beetje hopen dat de band metteen goed springt. een compressor of zo'n booster helpen daar wel voor maar dan nog kan je wat tegenslagen hebben voor alles lukt. Eenmaal de hiel op zijn plaats is en de anti lek vloeistof in de band is gaat alles zoals een gewone band.

De grootste reden dan ik bij het opleggen wat problemen had zal wel meest liggen aan het feit dat ik dit voor de eerste maal gedaan heb. Hoe meer je iets doet hoe makkelijker dit zou moeten gaan.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#33 Bericht door jantje »

Een paar weken terug heeft een vriendelijke werkman mijn motorband terug op de velg gelegd door een spanriem over het loopvlak te spannen waardoor de bandwangen naar buiten werden geduwd. Nog niet op de velgwand, maar al wel er tegen zodat een kleine compressor voldoende debiet had om druk op te bouwen om de band op de velgwang te doen springen.
Een dat dat gebeurd was, was het gewoon een kwestie van bijblazen.

Zou dit ook lukken met de ietwat bredere fietsband?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#34 Bericht door bicky »

Mijn collega monteerde vorige week tubeless banden op zijn mountainbike.
Opblazen met een compressor was voldoende.

Een kruiwagen band monteerde ik onlangs met behulp van goede klodder vet. Lucht erin en dan op de band stampen tot hij van zelf aansluit.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#35 Bericht door Wim -de roetsende »

Ares schreef:leuke site!
Begrijp alleen niet goed hoe dit kan:
https://www.bicyclerollingresistance.co ... racer-2015
De racer heeft een hogere rolweerstand dan de marathon greenguard :)
Dat is de Marathon Racer draadband.
De vouwband is een totaal andere band. Ze hebben alleen dezelfde naam. Ander compound, andere lekbescherming. Kortom: een totaal andere band.

De 47mm versie is niet meer te koop en dan bestellen mensen per ongeluk de draadband en dat is echt een draak van een band. Zeer traag en ontzettend snel lek.

In 40mm is de Racer vouwband nog wel te koop. Heb ik onder de Roeifiets en ik ben er zeer tevreden over. Zelden of nooit lek en snel genoeg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#36 Bericht door DennisTheMenace »

Vermoedelijk heeft mijn N+1 dus geen tubeless geschikte velgen, dus heb ik besloten om voorlopig binnenbanden te rijden met sealant. Alle Schwalbe binnenbanden hebben blijkbaar een removable valve core en kunnen dus gevuld worden met sealant. Weliswaar geen lagere rolweerstand zo, maar wel het voordeel van (zo goed als?) geen lekke banden meer.
Bon, vandaag bevestiging: dit idee werkt niet met butyl binnenbanden... Zelfs een klein gaatje (minder dan een mm) geraakt niet dicht :idea: [-X

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#37 Bericht door DennisTheMenace »

Intussen achterband schwalbe almotion tubeless gelegd zonder problemen (quest) . De schwalbe pro one vooraan was een kliederboel en niet dicht te krijgen. De standaard velgen vooraan bij de quest zijn blijkbaar niet zo geschikt.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#38 Bericht door Ares »

Het was inderdaad wel wat gepruts. Heb jij een compressor? M'n fietsenmaker deed het met de compressor. Voldoende latex er in en goed heen en weer schudden en af en toe weer wat lucht bijblazen voor ze weer te plat zouden staan en van de velg komen. Na wat gesukkel (bijpompen met gewone pomp) blijven ze nu wel luchtdicht bij mij.
Wachten op de g-ones in 20" tubeless.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#39 Bericht door DennisTheMenace »

Jup, twee keer compressor volledig leeggeblazen, lucht bleef er overal uitkomen. Zelfs ventiel eruit gehaald om het debiet te verhogen, zonder succes. Misschien heb jij andere velgen? De mijne zijne Ryde velgen vooraan.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#40 Bericht door trikelover »

Bij mij lukte het vrij goed om zelfs met een booster.

Wat ik wel gedaan heb is het de eerste keer de volledige velg van onder de de velomobiel gehaald en dan tubeless band erop gelegd na opblazen daarna ook nog eens goed rond gedraaid en gekeerd zodat alle lekken de er nog waren dicht waren daarna pas de velgen terug gemonteerd en gaan met de banaan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#41 Bericht door DennisTheMenace »

Probleem is dat ik de band gewoon niet hard krijg, de lucht blijft er langs de randen sneller uitstromen dan dat ik ze kan bijblazen. De rand waarop de hieldraad komt te liggen loopt ook een beetje schuin naar binnen dus de band heeft de neiging om steeds terug naar de binnenkant van de velg te glijden. Als jullie dezelfde velgen hebben, wil ik het nog wel eens proberen, maar ook liever ineens met de g-one, die pro one gaat het geen maand uithouden denk ik.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#42 Bericht door Ares »

Ik heb velgen van ginkgo. Volgens hen zelf waren deze niet geschikt voor tubeless. Dit blijkt nu toch vrij goed te werken uiteindelijk. Verkoopspraatje?
In het begin kwam het er idd ook overal uit bij mij. Door (met 2 man) wat op het loopvlak van de banden te drukkken, zette de band zich wel ineens op z'n plaats. Het binnenste van het ventiel was er wel ook uit gehaald. Dan was het een kwestie van even het ventiel met de duim te dichten en het binnenstukje er weer snel in te draaien. Dan was het 'gewoon' bijpompen en draaien. Met regelmatig bijpompen :D
Die G-ones mogen van mij ook wel gaan komen in 20"...

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#43 Bericht door janV »

Ares schreef: wo 18 jul 2018, 11:02 Door (met 2 man) wat op het loopvlak van de banden te drukkken, zette de band zich wel ineens op z'n plaats.
Heb op een of ander forum ooit eens gelezen dat ne gast daar een spanband voor gebruikte_dus over het loopvlak en aanspannen waardoor de band zich ook ineens op zen plaats floepte.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#44 Bericht door Ares »

janV schreef: wo 18 jul 2018, 23:21 Heb op een of ander forum ooit eens gelezen dat ne gast daar een spanband voor gebruikte_dus over het loopvlak en aanspannen waardoor de band zich ook ineens op zen plaats floepte.
Best goed gezien! om te onthouden

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Velomobiel tubeless

#45 Bericht door Ares »

Na een zomertje prutsen met tubeless, wil ik het volgend voorjaar toch nog eens proberen. Er waren een aantal zaken nog niet op punt.
Vooraleerst wil ik toch eens met specifieke velgen proberen. Het lijkt me dat de dwarse krachten bij het nemen van bochten zijn tol eisten waardoor er te vaak eens lucht ontsnapte.
Nu.... voorwielen geen probleem bij ginkgo maar voor het achterwiel zie ik 2 mogelijkheden:
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... html?cur=1
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... html?cur=1
de eerste laat banden toe van 23 tot 40 mm en de 2de van 28 tot 50.
Nu heb ik vorige zomer tubeless gereden op een pro one achteraan van 28mm en wou ik eigenlijk mijn almotion van 55 mm buiten het zomerseizoen willen gebruiken. 55mm is helaas 5 te breed.
Negeer ik dit? Of ga ik voor een marathon supreme? deze is er in 42 of 50-559, ik las heel goede dingen over de almotion maar schwalbe zelf beweert dat de supreme nog beter zou moeten zijn...
https://ibb.co/cDhFmp link naar screenshot uit catalogus
Vooraan zou de g-one wel eens geprobeerd kunnen worden naast de zomer. Op ginkgo zien die er ook nog relatief betaalbaar uit vergeleken met andere sites. Die moeten wel eerst nog op de markt komen uiteraard.

Plaats reactie