Belangrijk bericht aan de waw-rijders

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#1 Bericht door Lex »

Blijkbaar hebben ze bij de waw 152 tot de waw 323 buisjes bij de sturing gebruikt waar ze schroefdraad hebben op gelast. Deze kunnen op de las scheuren en afbreken. Ben je in het bezit van een van deze waw's dan kan je een nieuwe set bekomen via http://www.katanga.eu/ Op deze site staat ook de uitleg hoe je ze zelf kunt vervangen.
Heb dit zelf vernomen via waw-riders op Facebook wat ik toch wel betreur dat het via deze weg was.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#2 Bericht door Mugtango »

Oeps, was daarnet hetzelfde aan't posten onder de rubriek materiaal en techniek.
Rechtstreekse link:
http://www.katanga.eu/exchange-of-front ... sion-arms/
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#3 Bericht door WAWwer »

Hartelijk dank om het via deze weg te laten weten. Ik mag er eigenlijk niet aan denken dat dat ding breekt in een bocht die ik aan 35/u neem.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#4 Bericht door Lex »

WAWwer schreef:Hartelijk dank om het via deze weg te laten weten. Ik mag er eigenlijk niet aan denken dat dat ding breekt in een bocht die ik aan 35/u neem.
Dat is graag gedaan. Zou het zelf ook niet willen meemaken.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

WAWwer schreef:Hartelijk dank om het via deze weg te laten weten. Ik mag er eigenlijk niet aan denken dat dat ding breekt in een bocht die ik aan 35/u neem.
Al spreken we toch over een waterkansje. Maar goed, een gewaarschuwd man telt voor twee.

Bericht van fietser.be :

http://blog.fietser.be/2017/03/waw-radi ... innen.html
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#6 Bericht door WAWwer »

Het kan misschien een waterkansje zijn, maar bij mij is die stang dus gisteren gebroken. Dat is simpelweg levensgevaarlijk. Ik reed aan lage snelheid een verhoogje op en de stang is geknakt waardoor de waw compleet onbestuurbaar werd. Ik mag er niet aan denken dat die knakte een minuut daarvoor toen ik 65km/u reed.

Ik vind echt dat al die stangen vervangen MOETEN worden. Een ligfiets krijgt echt heel veel klappen te verduren op onze rotwegen en vroeg of laat breekt die stang met mogelijk zeer erge gevolgen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

WAWwer schreef:Het kan misschien een waterkansje zijn, maar bij mij is die stang dus gisteren gebroken. Dat is simpelweg levensgevaarlijk. Ik reed aan lage snelheid een verhoogje op en de stang is geknakt waardoor de waw compleet onbestuurbaar werd. Ik mag er niet aan denken dat die knakte een minuut daarvoor toen ik 65km/u reed.

Ik vind echt dat al die stangen vervangen MOETEN worden. Een ligfiets krijgt echt heel veel klappen te verduren op onze rotwegen en vroeg of laat breekt die stang met mogelijk zeer erge gevolgen.
Bij ons kennen ze er inderdaad wat van! Opstandje hier, borduurtje daar. Iedereen kan wel fietsinfrastructuur aanduiden waar de uitwerking overduidelijk in tegenspraak is met de richtlijnen van het Fietsvademecum. Overgangen zijn bij ons vaak een pijnpunt. Naadloos, staat er voorgeschreven. Maar in de praktijk...

Bij mijn Versatile boorde de radiusstang zich dwars door de onderkant toen ik - ook aan een lage snelheid - over een combinatie van een goot en afgeschuinde borduur reed. Er moeten enorme krachten inwerken op heel die constructie. Net als jij vind ik het dan ook maar normaal dat zwakke plekken aangepakt worden en dat het materiaal gratis aangeboden wordt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#8 Bericht door Lex »

WAWwer schreef:Het kan misschien een waterkansje zijn, maar bij mij is die stang dus gisteren gebroken. Dat is simpelweg levensgevaarlijk. Ik reed aan lage snelheid een verhoogje op en de stang is geknakt waardoor de waw compleet onbestuurbaar werd. Ik mag er niet aan denken dat die knakte een minuut daarvoor toen ik 65km/u reed.

Ik vind echt dat al die stangen vervangen MOETEN worden. Een ligfiets krijgt echt heel veel klappen te verduren op onze rotwegen en vroeg of laat breekt die stang met mogelijk zeer erge gevolgen.
Dat is minder. Ik heb ze inmiddels al vervangen. Mail naar Katanga.eu gezonden. Binnen de week was het pakketje aangekomen. En het plaatsen was twee keer niks.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

Lex schreef: Dat is minder. Ik heb ze inmiddels al vervangen. Mail naar Katanga.eu gezonden. Binnen de week was het pakketje aangekomen. En het plaatsen was twee keer niks.
Ook bij fietser.be te bestellen of ter plaatse af te halen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#10 Bericht door WAWwer »

Ondertussen een setje afgehaald en zelf vervangen. Idd niet moeilijk.
Ik denk dat alle betrokken waw eigenaars een bericht zullen krijgen om deze te vervangen. Mijn waw is een lichte waw en zelf ben ik ook niet zwaar en toch is de stang gebroken. Dat wil zeggen dat die holle stangen bij bijna elke waw een risico zijn. Voor het gewicht mag men dit niet laten te vervangen, want het risico is te groot.

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#11 Bericht door gentenoare »

Gisteren door het oog van de naald gekropen, bijna letterlijk, geluk dat ik hier nog zit vandaag.

Gisteren rechte rstuurstang gebroken, WAW breekt oncontroleerbaar uit naar links over het andere rijvak, tussen 2 opkomende tegenliggende auto's door, lichtjes geraakt. Ik had de tijd niet om de schrik van mijn leven op te lopen, zo snel ging het.

Ik had de stuurstangen besteld en ontvangen maar nog niet vervangen
en ik was nochtans via deze draad gewaarschuwd, dergelijke nonchalance zal me niet meer voorvallen. Vervangen die stangen

Geen lichamelijke en materiële schade, maar dit had zomaar fataal kunnen aflopen.
E WAW 263

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#12 Bericht door Helen »

Wow! :shock:
Gelukkig is het goed afgelopen. En ik kan me voorstellen dat de stangen nu snel vervangen gaan zijn. (Want zonder rechterstang rijdt ie ook niet meer natuurlijk).

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#13 Bericht door gentenoare »

Helen schreef:Wow! :shock:
Gelukkig is het goed afgelopen. En ik kan me voorstellen dat de stangen nu snel vervangen gaan zijn. (Want zonder rechterstang rijdt ie ook niet meer natuurlijk).

Wordt morgen gefixt, ik wil natuurlijk zo snel mogelijk terug de baan op :D
E WAW 263

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Belangrijk bericht aan de waw-rijders

#14 Bericht door WAWwer »

Gisteren door het oog van de naald gekropen, bijna letterlijk, geluk dat ik hier nog zit vandaag.
Amai. Je hebt echt geluk gehad. Mijn stang is gebroken toen ik een borduurtje opreed tegen 2km/u, maar 2 minuten ervoor reed ik 65km/u. Als ik eraan terug denk, ben ik er nog niet goed van. Gelukkig zijn die nieuwe stangen duidelijk veel sterker. Die lichte stangen moeten er echt allemaal uit, want ze gaan vroeg of laat allemaal breken.

Plaats reactie