fietsverlichting trike

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
mvr
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 12:55
Postcode: 9100
Fiets: HPV Scorpion FX2
Contacteer:

fietsverlichting trike

#1 Bericht door mvr »

Hey, ik ben nieuw in dit wereldje ;-) en heb een Hp Scorpion Fx besteld (nog een maandje wachten tot de levering).

Ik ben ondertussen wat aan het rondzoeken rond fietsverlichting voor op mijn Scorpion.
  • De Lezyne Micro Drive 450xl leek me interessant als verlichting maar past deze op deze trike?
    Afbeelding
  • Ik wil komende zomer het Nederlandse en Duitse deel van de NSCR doen en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
  • Zijn er andere aandachtspunten rond fietsverlichting die ik best in het oog hou?
  • Welke andere, niet van de pot gerukte, mogelijkheden zijn er om de zichtbaarheid te verhogen, zonder er idioot uit te zien?
Dikke merci alvast!

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Mooi lampje, ik zou voor een iets 'zwaardere' uitvoering gaan. 900 of 1100, 1500 bestaat volgens mij zelfs =D>

Helemaal vooraan de neuspijp/trapasbuis bestaat sowieso de mogelijkheid om een lamp te bevestigen. Google maar eens op afbeeldingen van deze Trike. Er bestaan van die plastic cilinders (doorsnede 1,5/2cm) waaraan je die Lezyne probleemloos kunt bevestigen.

Alvast veel plezier gewenst met je prachtige Trike.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#3 Bericht door Wouter D »

inderdaad zoals wim zegt, eens iets zwaardere versie, liefst met een knipperfunctie, dan kan je bvb overdag altijd één laten knipperen als je op autowegen rijd, savonds één knipperen en 1 branden. en desgewenst 2 branden.

Ik heb zo twee lampen van bbb gekocht,
met extra bevestigingen.

Ik gebruik beide als extra verlichting op mijn Quest, maar ik kan ze dus ook gewoon inklikken op mijn andere fietsen zonder dat ik daarvoor gereedschap van doen heb. Zoals jij aangeeft dat je er een lange vakantie mee wenst te doen, zou je kunnen overwegen van er drie te kopen, zo kan er altijd eentje opladen met een accupak in je tassen. je kan ze nl via usb opladen. Duur in aankoop (check) maar ze gaan lang mee en geven véél licht.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fietsverlichting trike

#4 Bericht door scuri »

Via http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_en.html kan men lezen hoe magnifiek de Philips Saferide is, moeilijk aan te geraken, maar wel via bol.com = de batterij versie, er is ook een dynamo versie.

Of als je zelf graag wat uitpluist: http://reviews.mtbr.com/category/lights
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#5 Bericht door Wim -de roetsende »

scuri schreef:Via http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_en.html kan men lezen hoe magnifiek de Philips Saferide is, moeilijk aan te geraken, maar wel via bol.com = de batterij versie, er is ook een dynamo versie.

Of als je zelf graag wat uitpluist: http://reviews.mtbr.com/category/lights
De accuversie heeft een erg beperkte accuduur. Ik vind de prestaties van deze lamp vaak een beetje overdreven.
Geeft echt wel goed licht, maar er zijn tegenwoordig (Lezyne) betere lampen te koop.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#6 Bericht door CapoJan »

Enkele bemerkingen.
- Het aantal lumen duidt enkel op de lichtstroom die de led produceert, maar zegt helemaal niets over de kwaliteit van de lichtbundel.
- Zo te zien geeft die Lezyne een zogeheten 'rotatiesymmetrische' bundel (zoals een zaklamp). Dat betekent veel strooilicht en een zeer matige verlichting van de rijweg. Goed om gezien te worden, niet om zelf meer te zien.

Voor zoonlief zocht ik onlangs ook een deftige acculamp voor op de fiets. Het werd een BuM Ixon Core. Zelfde prijscategorie, maar dan volgens de Duitse normen, dus met een degelijke spiegeloptiek. De lichtbundel is, voor wie het kent, te vergelijken met de BuM Cyo (niet de Premiumuitvoering). Minder verblindend en beter gespreid licht.

Wat die Philips betreft: op drie fietsen in huis zit de dynamoversie hiervan. Die geven inderdaad prima licht en ook weer met een afgekapte lichtbundel. Maar ze zijn wel relatief groot en zwaar.

Verder vraag ik me af waarom je hem dan niet meteen met een naafdynamo bestelde? Volgens de configurator lijkt dat ook mogelijk. Geen ellende met lege batterijen, werkt altijd en je kunt een lamp met grote lichtopbrengst monteren. Ik neem aan dat je daarbij ook opties voor de montage van de lamp(en) kunt kiezen. Beperking is dat - voor zover ik weet - enkel SON een naafdynamo produceert die geschikt is voor enkelzijdige ophanging. Traditiegetrouw is de prijs bij hen pittig, maar je hoeft die maar één keer te kopen en je kunt normaal gezien jaren voort.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fietsverlichting trike

#7 Bericht door scuri »

Wim -de roetsende schreef:
De accuversie heeft een erg beperkte accuduur. Ik vind de prestaties van deze lamp vaak een beetje overdreven. Geeft echt wel goed licht, maar er zijn tegenwoordig (Lezyne) betere lampen te koop.
8:00 u batterijduur voor 60lux is toch uitstekend? Zeker als men vergelijkt met andere producten (overigens opteer ik voor de dynamo versie, werkt altijd). Het is natuurlijk eerder een woonwerk fietslamp, niet zozeer een outdoor beamer, misschien zoekt mvr iets heel straf. [Voor de Activeride versie is er nog een extra batterijpak met additioneel 7u op de 4u.]
Zie CapoJan waarom die Philipsen goed zijn (zie dat artikel ook), het ligt hem aan de spiegeloptiek; daarnaast degelijke constructie enz. - Philips heeft bv. een fraaie naadloze alu behuizing die op zich zwaarder is dan al die plastic spullen, maar dan ook levenslang meegaat. Het is een keuze. Veel (strooi)licht waarmee men anderen verblindt heeft ook weinig zijn.
Deze site is mogelijk interessant: https://www.bikelightdatabase.com/
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#8 Bericht door CapoJan »

Opvallend in de site die Scuri net meegaf: blijkbaar hebben ze daar over de Grote Plas nog nooit van (naaf)dynamo's gehoord :shock:
Allemaal acculampen en de meeste zijn rotatiesymmetrisch. Prima voor off road, maar voor op de weg minder geschikt. Dat staat trouwens ook op de site, in de bespreking van de BuM Ixon Core.
Bij de weg: ook bijvoorbeeld Trelock maakt koplampen met accu met een afgekapte lichtbundel.

En net op mijn blog vermeld: het concept van de Philips fietsverlichting is overgenomen door Spanninga. Er komt een heel gamma aan, zowel voor dynamo als accugebruik, voor en achter. De prijzen zijn ook gedaald. Hopelijk zullen ze ook in de fietshandel te vinden zijn.
Laatst gewijzigd door CapoJan op za 18 feb 2017, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#9 Bericht door trikelover »

Ik heb op mijn trike gewoon een naafdynamo met lamp laten installeren en moet zeggen dat die meer dan prima zijn werk doet mooie lichtbundel verlicht de straat goed goede zichtbaar door andere weggebruikers
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fietsverlichting trike

#10 Bericht door scuri »

Mij lijkt het dat CapoJan best wat ervaring en kennis in huis heeft, zie o.a. zijn pagina over verlichting op een ligfiets, waarvoor, vergeleken met een bukfiets, een bredere bundel geschikter is. Zie ook zijn kleine update van 17 feb. En de lux bekijken zoals hij zegt, zich niet blind staren op die lumen. Jammer genoeg vermelden veel merken niet de lux, de lampen zijn immers geschikt voor outdoor en niet zozeer voor op de weg. Voor in de bossen kan men voor mijn part een straffe zaklamp gebruiken met een degelijke houder, want de lichtbundel is toch rotatiesymmetrisch. Voor de fiets op de weg zijn de eisen wel degelijk anders en dan vallen een heleboel exemplaren af. En spijtig genoeg wordt dat allemaal te weinig verteld of meegegeven met de verkeersopvoeding, als die laatste al überhaupt nog wordt gegeven.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#11 Bericht door Wim -de roetsende »

De Philips ziet er inderdaad mooi uit en geeft goed licht, maar de lamp is ook erg zwaar. Vind ik een nadeel.

In de praktijk viel ons de accuduur tegen. Lamp moest bijna na iedere ww-rit (2x drie kwartier) worden opgeladen. Het beste kun je dan de oplaadbare batterijen eruit halen en in een goede lader (die per batterij oplaadt) opladen.

Uiteindelijk was dit niet erg gebruiksvriendelijk. Dan liever een lampje die je zo in de usb van de pc kunt opladen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fietsverlichting trike

#12 Bericht door scuri »

Wim -de roetsende schreef:
De Philips ziet er inderdaad mooi uit en geeft goed licht, maar de lamp is ook erg zwaar. Vind ik een nadeel.
Klopt. Is ook de ervaring van CapoJan.
Wim -de roetsende schreef:
In de praktijk viel ons de accuduur tegen. Lamp moest bijna na iedere ww-rit (2x drie kwartier) worden opgeladen. Het beste kun je dan de oplaadbare batterijen eruit halen en in een goede lader (die per batterij oplaadt) opladen.
Ik heb helaas geen eigen ervaring met de batterijversie. Op fora lees ik dat de standaard batterijen niet goed waren met de tijden die je opgeeft en dat veel afhing van het type batterij, bvb. met Eneloop (Panasonic) veel beter - maar toch geen 08:00u zoals Philips claimt. Persoonlijk zou ik altijd eerst voor een dynamo versie gaan. Batterijen/accu's blijven een te grote achilleshiel van veel apparaten. Daarnaast een voorlicht met accupack, met als voordelen: veel langere accuduur en meestal met compacte lader die in elk stopcontact kan.
Tegenwoordig zie ik ook apparaten waarvan de batterij niet meer kan vervangen worden. Wat een verspilzucht. Dat vermelden de fabrikanten ook te weinig.
Wim -de roetsende schreef:
Uiteindelijk was dit niet erg gebruiksvriendelijk. Dan liever een lampje die je zo in de usb van de pc kunt opladen.
Kan ik in komen - persoonlijk vind ik usb niet noodzakelijk, is eigen keuze.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#13 Bericht door fcapri »

ik koop altijd lampen met 18650 li-ion batterijen. enorm veel capaciteit en een wijd verspreide accu soort.
het grote voordeel is ook dat ze standaard 3,3-4,2V heeft en dat is net voldoende om met 1 cel een led te laten branden.

als je dan een reserve in je rugzak houd, heb je altijd genoeg energie bij. ik heb op mijn werk zelf zo een acculader op usb gebouwd zodat ik die gewoon op een pc kan opladen
Afbeelding
als je dat AA batterijtje rechts bekijkt, heeft die in het beste geval een 1,2V 2600mAh. zo 1 batterij heeft 3,12Wh en een 3W lamp kan er dus iets meer dan 1uur op branden. meestal heb je er ook al 2 of 3 nodig om in 1 ledlamp te steken
met zo een 18650 cel (middelste op de foto) zit je al op 3,6V 3000mAh (geloof dat ze nu al 3400mAh kunnen maken). 1zulke batterij heeft 10,8Wh. een 3W lamp kan daar iets meer dan 3,5uur op branden
de linkse accu is een Dcel en die gaan herlaadbaar tot een 9000mAh (10000mAh bestaat ook maar daar zegt de fabrikant zelf dat die minstens 9500mAh kan leveren). dat brengt 1 batterij op ongeveer 10,8Wh of dezelfde capaciteit als een li-ion. maak dan zelf maar de keuze welke accu het meeste geschikt is :mrgreen:

idd wel jammer dat er weinig lampen te vinden zijn met een goeie spiegel waardoor ze niet verblinden. daarom koos ik ook voor een 12V systeem (met zo een li-ion pack) zodat ik auto/moto lampen kan gebruiken.

om ook een idee te geven over lichtsterkte:
voor 400lumen te produceren met leds heb je een 4-6W nodig (4W voor de goeie cree leds, 6W voor de standaard leds)
voor 1000lumen mag je al richting 10-15W gaan denken.
geeft je dan ook snel een idee hoelang je accutjes nog gaan meegaan als je enorm veel licht wil. ik heb nu 11,1V 7,5Ah steken (15 van die li-ion cellen :lol: ) en daarmee kan ik een weekje met verlichting rondrijden (smorgens 1uur, savonds 1uur)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fietsverlichting trike

#14 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
ik koop altijd lampen met 18650 li-ion batterijen. enorm veel capaciteit en een wijd verspreide accu soort. (...)
Interessant! Dus beter dan NiMh veronderstel ik. Welke merken daarin zou je in die Li-ion aanraden?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#15 Bericht door fcapri »

ik kan een website aanraden, want al die batterijen uit china zijn fakes. vooral ultrafire wordt vollop nagemaakt
Afbeelding

www.nkon.nl is een tamelijk betrouwbare website. meer dan 3400mAh (panasonic dacht ik) wordt nog niet gemaakt. de meeste merken zitten zo rond de 2600-3000mAh voor gewone cellen (laptops en dergelijke).
alles wat je meer dan 3400mAh zit, is gewoon fake. zoals dit dus
Afbeelding

de goeie 'echte' zitten zo rond de 1-3€/1000mAh. 3000mAh voor 1,5€ is duidelijk fake. 7€ voor een panasonic 3000mAh is een goeie prijs.
je hebt ook cellen die hoge stromen kunnen leveren, die gebruiken ze in accuboormachines enzo. 40A voor een cel is geen uitzondering daar. het gaat wel ten nadele van de capaciteit (vaak maar 1300-1500mAh)
ik haal de mijne hoofdzakelijk uit laptop batterijen (meest gebruikte sony-samsung-LG 2400-2600mAh cellen)

li-ion is beter dan nimh, amper zelfontlading, enorm veel capaciteit per volume.
nadeel: t zijn kut cellen, ze ontploffen graag als ze te warm hebben, als je ze overlaad, als je ze mishandeld.... maarja, dat is li-ion nu eenmaal.
een tesla heeft bijna 9000 van die dingen in zijn bodemplaat zitten :D

je hebt ook een speciale li-ion lader nodig
Afbeelding
of als je een pack maakt, een balancer/charger (middelste blauwe doosje op de foto) en dan laad je met de balance stekker
Afbeelding

Plaats reactie