fietsverlichting trike

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#16 Bericht door CapoJan »

Dus als je het simpel wil houden, werk je met Eneloop AA cellen :mrgreen:
Minder capaciteit, maar veiliger en met een goede lader gaan ze jaren mee. Een reservesetje meenemen voor als de energie op is en je kunt ook lang voort.
Werk je met verlichting via usb, dan heb je weer het voordeel dat er geen lader nodig is (een computer heeft zo goed als altijd een usb-poort), maar het nadeel dat je met een vaste accu zit. Leeg is leeg in dat geval. Die keuze heeft wel nog een voordeel: als het niet open moet kunnen, is de kans groter dat het geheel waterdicht is (en blijft).

Uiteindelijk zijn dat allemaal argumenten die pleiten voor een naafdynamo, voor wie vaker in het donker fietst. Altijd stroom, heel betrouwbaar en met een levensduur die elke accu overtreft. Natuurlijk gaat er ook wel eens eentje stuk, maar dat is echt een zeldzaamheid.

Keuzes...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#17 Bericht door Wouter D »

even aanvullen, gezien het feit dat je trike al is besteld en je geen extra wielen wil bij bestellen, kan je ook opteren voor een spaakdynamo, die bouw je tegen je wiel aan. Ik geloof dat Ronnius dit gebruikt op zijn trike. Ik heb dat ook een tijdje gebruikt op mijn highracer.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fietsverlichting trike

#18 Bericht door scuri »

mvr schreef:
(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#19 Bericht door Wim -de roetsende »

scuri schreef:
mvr schreef:(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.
Het zal vast wel moeten volgens de wet, maar er rijden heel veel vm-en met 1 koplamp. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar een bekeuring voor heeft gekregen. Ik dus ook niet, maar ik heb dan ook meestal 3 koplampen aan. 1 in het midden en bij allebei de spiegels heb ik ook nog een lamp. Ook daarvoor heb ik nog nooit een bekeuring gehad.

Toen ik een winter met een zwaailicht bovenop de smurfenmuts van mijn XS heb gereden, stak er zelfs een keer een politieagent een duim op. Hij vond blijkbaar dat ik erg goed zichtbaar was :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#20 Bericht door fcapri »

zichtbaar zijn is eerste prioriteit. geen agent zal je tegenhouden omdat je TE zichtbaar bent, tenzij je illegale dingen doet (zoals blauwe zwaailichten monteren).
ik vind zelf dat er te weinig wordt opgetreden tegen slechte fietsverlichting. de hoeveelheid mensen met zo een led sleutelhangerding als verlichting :shock: ... die dingen zie je pas als ze je voorbij rijd, totaal geen nut qua zichtbaarheid.
in belgie moet je bij een 3wieler met 2 voorwielen wel 2 voorste witte reflectoren hebben en een wit voorlicht.
in nederland MOET je 2 voorlichten hebben als je 2 voorwielen hebt op een 3wieler. nuja, een ledlamp met 2 leds in kan je ook aanzien als 2 voorlichten. ze geven misschien geen boete, maar wat als er een ongeluk is waarbij de auto verklaard dat hij de fiets niet had gezien. dan zou het kunnen ter sprake komen dat er meerdere lichten aanwezig hadden moeten zijn.
CapoJan schreef:Dus als je het simpel wil houden, werk je met Eneloop AA cellen :mrgreen:
Minder capaciteit, maar veiliger en met een goede lader gaan ze jaren mee. Een reservesetje meenemen voor als de energie op is en je kunt ook lang voort.
Werk je met verlichting via usb, dan heb je weer het voordeel dat er geen lader nodig is (een computer heeft zo goed als altijd een usb-poort), maar het nadeel dat je met een vaste accu zit. Leeg is leeg in dat geval. Die keuze heeft wel nog een voordeel: als het niet open moet kunnen, is de kans groter dat het geheel waterdicht is (en blijft).
verlichting op usb heeft ook voordeel. een kleine powerbank in de rugzak met een verleng usb kabel. als de lamp tenminste ondersteund om te laden + werken tegelijk.
op mijn bukfiets die vroeger aan het station stond, had ik onderaan het zadel een 18650 houder gemonteerd. de vaste verlichting stond met een schakelaar gewoon op die accu. 1keer per week moest ik de accu opladen. ik nam dus een 2de mee en elke maandagochtend wisselde ik de accu. de lege werd op het werk opgeladen dan in de zelfbouwlader (halve pvc buis, paar accu contactjes en een stukje print uit een GSM met daarop de batterijlaadchip)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo ... .30.49.jpg
vanaf maandagavond zat de reserveaccu dus vol in de rugzak. in nood heb ik altijd nog een setje van die knipperledjes in de rugzak. zou de gehele verlichting falen, kan ik die nog gebruiken. op 5,5jaar tijd heb ik die al 1keer nodig gehad. 1,5€ bij de action
Afbeelding


ik haal die batterijen allemaal uit afgedankte laptopcellen. daar is vaak maar 1-2kapotte cellen in een 4-6 goeie. heb er al rond de 100 nu :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#21 Bericht door Jo2p »

scuri schreef:
mvr schreef:(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.
Je geeft ons te veel eer. In de wet is deze regel namelijk maar moeizaam boven water te krijgen. Alle andere goed bedoelde initiatieven zijn niet de wet en kunnen het bij het verkeerde einde hebben, vaak worden dergelijke pagina's ook niet aangepast aan eventuele nieuwe regelgeving. Veel nieuwe fietsen en ook scooters ed worden met verkeerde verlichting af fabriek geleverd. Vooral dan als er twee voorwielen zijn.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#22 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:even aanvullen, gezien het feit dat je trike al is besteld en je geen extra wielen wil bij bestellen, kan je ook opteren voor een spaakdynamo, die bouw je tegen je wiel aan. Ik geloof dat Ronnius dit gebruikt op zijn trike. Ik heb dat ook een tijdje gebruikt op mijn highracer.
Nog steeds in gebruik ook.
Maar dan mag je geen schijfremmen of -bevestigingspunten hebben en ook geen naafversnellingen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fietsverlichting trike

#23 Bericht door scuri »

fcapri schreef: (...) of als je een pack maakt, (...)
Soldeer je dan op de cellen?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#24 Bericht door fcapri »

wel nee,
ik ben bezig zo een puntlasapparaat te maken met een oude microgolf transfo, maar dat is nog in opbouw.
in de laptop zitten die cellen met nickel strips aan elkaar gelast. ik snijd die nickel strips in 2 zodat ik daar in de toekomst aan kan solderen. ik soldeer niet op de batterijen zelf
Afbeelding

voor snelle projectjes gebruik ik gewoon een houdertje
http://www.memoryprotectiondevices.com/ ... 8650-W.jpg
https://highdesertvapes.com/product_ima ... 9_zoom.JPG

en de losse cellen die ik al heb gebruik ik gewoon in draagbare ledlampjes. die kosten in china nog geen 2€
https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 67646.html

Gebruikersavatar
mvr
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 12:55
Postcode: 9100
Fiets: HPV Scorpion FX2
Contacteer:

Re: fietsverlichting trike

#25 Bericht door mvr »

Bedankt voor de vele reacties (totnogtoe) ;-). Ik had geen feed gekregen in m'n mailbox dus dacht ik dat er nog geen reacties waren :-D. Wat een aangename verrassing nu ik dit allemaal zie. Ik moet het nog allemaal rustig eens nalezen, maar dikke merci voor alle tips!

Nadien had ik zelf ook wel al verder gelezen dat niet het aantal lumen maar eerder de lux belangrijk is en dat een duo 'straffere' lampen beter zou zijn. Waarom ik voor accugestuurde lampen ga, is vrij eenvoudig. Ik wil de lampen ook op min andere fiets kunnen gebruiken. Ik wou me ook niet laten beperken tot één producent. Om deze twee redenen heb ik de naafdynamo niet mee besteld.

nog eens dikke merci allemaal!

Plaats reactie