vragen bij ongeval

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

vragen bij ongeval

#1 Bericht door Cars10 »

Dag,
Jammer heb ik vrijdag avond een klein ongeval met mijn Quest moeten meemaken.
Iemand is met zijn vagen (op zoek naar parkeerplaats) subit achteruit gerijden. Ik kont allen nog klaxon gebruiken en remmen loslaten.
Dus gelukelijk een beetje verf af, geen echte schade. Rond 50 Euro een zelf nieuw spuiten.

Maar nu de vrag: De meeheer zegte, dat om op de staat te rijden (met zon levensgevaarlijk ding) heb ik een "keuringsbewijs" nodig ...
Bestaat zo iets voor velomobielen?
Ik denk hij was onzin aan het babelen. Ik konnt hem wel overteugen, dat een VM een (uitzonderlijke) fiets is. En volgens de wegcode het een voertuig is, dus op staat moet rijden en op fietspad mag rijden ... Als ik hem mijn remlicht en de pinkers tonte, war hij an het lachen.
Maar het gaat toch via zijn verzekering (bedrijfsvagen) omdat hij geen cash op zak hefte. Dus dat zal duuren :(

goede nacht, de duitse mol uit Balen
Carsten
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: vragen bij ongeval

#2 Bericht door fcapri »

staat hier al een paar keer uitgelegd, maar de nodige artikels voor ons zijn 2, 9, 43 en 82.
waarvan 2 beschrijft dat de rijbaan voor alle voertuigen is ingericht, en dat een 3wieler een voertuig is. bijgevolg moet een 3wieler op de rijbaan rijden.
artikel 9 zegt dan nog duidelijk dat een fiets het fietspad MOET volgen (met ook nog uitzonderigen als het fietspad links ligt) en dat een 3wieler daar MAG rijden (maar niet moet).

je hoeft geen keuringsbewijs voor op straat te hebben, brommers hebben dat niet, motos hebben dat niet, tractoren hebben dat 1malig als ze de eerste keer ingeschreven worden (dus een 30jaar oude tractor rijd al 30jaar zonder keuring, alsook oldtimers hebben dat niet (dus de zoveelste kever met een O-plaat heeft ook al jaren geen keuring meer gezien).

doe maar zeker met een aanrijdingsformulier, NOOIT aanvaarden om het zo te regelen (mijn collega ervaart zo nu. aangereden op een rond punt, vrouw zei dat ze in fout was en alles ging betalen, heeft hem nog naar huis gebracht. krijgt later ineens te horen dat ze snel naar de verzekering is gegaan en hem in fout heeft verklaard voor het negeren van een verkeersbord)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: vragen bij ongeval

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Cars10 schreef: Maar nu de vrag: De meeheer zegte, dat om op de staat te rijden (met zon levensgevaarlijk ding) heb ik een "keuringsbewijs" nodig ...
Bestaat zo iets voor velomobielen?
Ik denk hij was onzin aan het babelen. Ik konnt hem wel overteugen, dat een VM een (uitzonderlijke) fiets is. En volgens de wegcode het een voertuig is, dus op staat moet rijden en op fietspad mag rijden ... Als ik hem mijn remlicht en de pinkers tonte, war hij an het lachen.
Maar het gaat toch via zijn verzekering (bedrijfsvagen) omdat hij geen cash op zak hefte. Dus dat zal duuren :(
Naar Belgisch recht is een velomobiel een rijwiel. Artikel 2.15.1 van de wegcode (Koninklijk Besluit van 1 december 1975):
"Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
Naar paragraaf 1 van artikels 23 en 24 van het technisch reglement auto's (Koninklijk Besluit van 15 maart 1968) worden keuringsbewijzen in België alleen uitgereikt voor (vracht)wagens. Bijgevolg gelden die bepalingen niet voor een velomobiel. Daar is geen enkele twijfel over mogelijk!

Ik denk hij was onzin aan het babelen. Ik konnt hem wel overteugen, dat een VM een (uitzonderlijke) fiets is. En volgens de wegcode het een voertuig is, dus op staat moet rijden en op fietspad mag rijden ... Als ik hem mijn remlicht en de pinkers tonte, war hij an het lachen.
Als een monster van Loch Ness duikt dit onderwerp van tijd tot tijd op dit forum weer boven water. Daarom heb ik indertijd de desbetreffende Belgische, Nederlandse en Franse wetteksten op het forum geplaatst (geen specifieke reglementering voor Duitsland gevonden):

http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 771#p88771

Maar het gaat toch via zijn verzekering (bedrijfsvagen) omdat hij geen cash op zak hefte. Dus dat zal duuren :(
Aanrijdingsformulier ingevuld?

Hopelijk wordt de zaak snel en vakkundig geregeld. Met verzekeringen weet je echter nooit... :cry:

Goede moed!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: vragen bij ongeval

#4 Bericht door Lex »

Cars10 schreef:Dag,
Jammer heb ik vrijdag avond een klein ongeval met mijn Quest moeten meemaken.
Iemand is met zijn vagen (op zoek naar parkeerplaats) subit achteruit gerijden. Ik kont allen nog klaxon gebruiken en remmen loslaten.
Dus gelukelijk een beetje verf af, geen echte schade. Rond 50 Euro een zelf nieuw spuiten.

Maar nu de vrag: De meeheer zegte, dat om op de staat te rijden (met zon levensgevaarlijk ding) heb ik een "keuringsbewijs" nodig ...
Bestaat zo iets voor velomobielen?
Ik denk hij was onzin aan het babelen. Ik konnt hem wel overteugen, dat een VM een (uitzonderlijke) fiets is. En volgens de wegcode het een voertuig is, dus op staat moet rijden en op fietspad mag rijden ... Als ik hem mijn remlicht en de pinkers tonte, war hij an het lachen.
Maar het gaat toch via zijn verzekering (bedrijfsvagen) omdat hij geen cash op zak hefte. Dus dat zal duuren :(

goede nacht, de duitse mol uit Balen
Carsten
Ik neem aan dat je een aanrijdingsformulier hebt ingevuld. Bij uw eigen verzekering moet je je familiale verzekering invullen. Deze zorgt dat alles in orde komt. NOOIT zomaar de tegenpartij geloven en ALTIJD een aanrijdingsformulier invullen. Ook al stelt hij voor om het zo te betalen (maar heeft hij het geld niet bij).
Via verzekering duurt het misschien wat langer. Maar het komt wél in orde.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: vragen bij ongeval

#5 Bericht door Wouter D »

keuringsbewijs is onmogelijk aangezien je een voertuig zonder chassisnr niet door de keuring krijgt bij mijn weten.


Mag ik wel even vragen niet nog een topic te gaan volgooien met reglementering, Je kan al een hoop nalezen op onderstaande topics.
viewtopic.php?f=13&t=8468
viewtopic.php?f=13&t=7184

Idd altijd aanrijdingsformulier invullen, en bij discussie gewoon politie erbij halen.
In geval van gewonden altijd politie erbij halen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie