Opvallen in het verkeer

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Opvallen in het verkeer

#1 Bericht door Wouter D »

Moet me even van het hart...

Meer en meer fietsers doen moeite om op te vallen in het verkeer. Maar goed ook.
De voetgangers daarentegen lijken zich niet donker genoeg te kunnen kleden. Hoe dikwijls dat ik ze pas laat opmerkingen als ik smorgens vroeg onderweg ben met de auto naar het werk.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#2 Bericht door fcapri »

vind het ook enorm lastig, nu zeker met dit weer dat ik ook mijn kap dicht heb.
ze doen dan ook alles om totaal niet op te vallen als ze op het fietspad wandelen of ineens zonder kijken de straat over steken.
ook mensen die aan een bushalte wachten vinden het blijkbaar de max om daar volledig in het zwart te staan.
als je dan een paar minuten later een loper/jogger tegen komt, zie je dat die in fluo gekleed zijn, knipperlichtjes op het hoofd, reflecterende strips aan de enkels/schoenen

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#3 Bericht door Pietermels1979 »

ik denk dat je dit voetgangers niet kan aanrekenen.

als jullie het over fietsers hebben dan praten jullie over de sportieve fietsers, maar als ik kijk naar een boel anderen dan rijden er nog steeds zat mensen zonder licht op de fiets.
veel mensen die een sport beoefenen welke dan ook, die gaan hier met passie in op en zullen er alles aan doen om goed uitgerust te vertrekken, hesjes, gele jassen handschoenen etc. zowel de lopers als de fietsers etc.

mensen die gewoon op de fiets rijden, alsook veel voetgangers die gaan met de mode mee, en de mode is nu eenmaal niet een reflecterende jas. ik zelf draag ook gewoon een donkere mantel. puur omdat het met de rest van mijn kleding matcht. want zeg nu zelf... een mooi overhemd aantrekken met een fluo jas erover dat is geen gezicht.

ik weet dat ik vaak in jullie ogen niet als een velonaut word beschouwd en meer als automobilist, maar goed het heeft meer te maken dat ik mij misschien in iemand anders zijn situatie kan verplaatsen zonder al een mening te hebben als fietser zijnde.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#4 Bericht door Beinsberger E »

Toch is het in deze donkere dagen zo dat je ook als voetganger of als "gewone" fietser eens moet stil staan bij gezien worden want je begeeft je tenslotte op de openbare weg.
Ik zie s'morgens veel ouders die hun kinderen naar de school begeleiden en dan dragen de kinderen een fluo-hesje maar de ouders niet terwijl ze zelf eigenlijk beter het voorbeeld zouden geven.
Wat heb je aan mode als je na een aanrijding in hospitaal beland omdat je niet goed zichtbaar was.

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#5 Bericht door Pietermels1979 »

Beinsberger E schreef:Toch is het in deze donkere dagen zo dat je ook als voetganger of als "gewone" fietser eens moet stil staan bij gezien worden want je begeeft je tenslotte op de openbare weg.
Ik zie s'morgens veel ouders die hun kinderen naar de school begeleiden en dan dragen de kinderen een fluo-hesje maar de ouders niet terwijl ze zelf eigenlijk beter het voorbeeld zouden geven.
Wat heb je aan mode als je na een aanrijding in hospitaal beland omdat je niet goed zichtbaar was.

ga jij zelf naar de winkel of uit eten in je fluo jas? of heb je dan ook iets deftigs aan?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#6 Bericht door fcapri »

goed punt... ik kan wel als excuus gebruiken dat ik met de auto ga, maar als je 100meter verder moet parkeren, ben je alsnog een 'onzichtbare' voetganger.
k denk dat vele het zelf niet beseffen dat ze onzichtbaar zijn

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#7 Bericht door frank8265 »

fcapri schreef: k denk dat vele het zelf niet beseffen dat ze onzichtbaar zijn
Er is volgens mij ook nauwelijks of geen aandacht voor de voetgangers in de verkeers campagnes voor zichtbaarheid. Wel volop voor de fietsers en in mindere mate voor automobilisten.
Ik kom 's morgens welgeteld 1 voetganger tegen met lampje (aan de riem van de hond) en fluo vestje. De rest idd onzichtbaar tot het laatste moment.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#8 Bericht door Helen »

Als je een hond met lichtgevende halsband ziet, is er grote kans dat er een onzichtbare zwarte vlek naastloopt.
Op het midden van het jaagpad of zo.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#9 Bericht door Beinsberger E »

Pietermels1979 schreef:
Beinsberger E schreef:Toch is het in deze donkere dagen zo dat je ook als voetganger of als "gewone" fietser eens moet stil staan bij gezien worden want je begeeft je tenslotte op de openbare weg.
Ik zie s'morgens veel ouders die hun kinderen naar de school begeleiden en dan dragen de kinderen een fluo-hesje maar de ouders niet terwijl ze zelf eigenlijk beter het voorbeeld zouden geven.
Wat heb je aan mode als je na een aanrijding in hospitaal beland omdat je niet goed zichtbaar was.

ga jij zelf naar de winkel of uit eten in je fluo jas? of heb je dan ook iets deftigs aan?
Ik draag meestal een opvallende kleur als ik te voet naar de winkel ga en uiteten is er niet veel bij en als we eens gaan uit eten dan is dat 15 km verder en dat doen we met de auto.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

Volgens mij is de oplossing geen verlichting maar het nachtzicht opwaarderen en trager rijden.

Trouwens, doe zo'n fluogele werfjas aan en geen kat kijkt je nog aan op straat, net alsof je een boerka aan hebt : daarmee val je dus helemaal niet op hoor.
Stop Fueling Around

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#11 Bericht door Pietermels1979 »

Beinsberger E schreef:
Pietermels1979 schreef:
Beinsberger E schreef:Toch is het in deze donkere dagen zo dat je ook als voetganger of als "gewone" fietser eens moet stil staan bij gezien worden want je begeeft je tenslotte op de openbare weg.
Ik zie s'morgens veel ouders die hun kinderen naar de school begeleiden en dan dragen de kinderen een fluo-hesje maar de ouders niet terwijl ze zelf eigenlijk beter het voorbeeld zouden geven.
Wat heb je aan mode als je na een aanrijding in hospitaal beland omdat je niet goed zichtbaar was.

ga jij zelf naar de winkel of uit eten in je fluo jas? of heb je dan ook iets deftigs aan?
Ik draag meestal een opvallende kleur als ik te voet naar de winkel ga en uiteten is er niet veel bij en als we eens gaan uit eten dan is dat 15 km verder en dat doen we met de auto.
als jij je auto ergens parkeerd en de straat al oversteekt dan behoor jij ook al tot die zogenaamde groep voetgangers die niet zichtbaar is....

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#12 Bericht door trikelover »

De kunst is bij het kopen van kledij toch even stil te staan bij het opvallen in het verkeer. Dit is iets die ik al jaren doe uit automatisme zeker voor winter kledij ga ik vaak voor de lichte keuren en dingen met reflecterende stroken. Alleen al om ervoor te zorgen dat als ik de straat over steek ik sneller zou opvallen in het verkeer. Jammer genoeg mag je dan soms verschillende winkels afgaan om iet te vinden want dit type winter kledij is niet altijd zo makkelijk te vinden.

Verder vind ik het jammer dat er voor bijna alle verkeersdeelnemers van alles en nog wat gedaan word rond verkeersveiligheid maar daarbij blijft de voetganger blijkbaar altijd in de kou staan. Daardoor beseffen mensen totaal niet dat ze maar zeer laat worden gezien tijdens de deelname aan het verkeer.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#13 Bericht door Pietermels1979 »

crash-quest-dummy schreef:Volgens mij is de oplossing geen verlichting maar het nachtzicht opwaarderen en trager rijden.

Trouwens, doe zo'n fluogele werfjas aan en geen kat kijkt je nog aan op straat, net alsof je een boerka aan hebt : daarmee val je dus helemaal niet op hoor.

hier ben ik het volledig mee eens!! nog iemand die het begrijpt!

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Opvallen in het verkeer

#14 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Opvallen in het verkeer

#15 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie