Ongeval frontaal

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#16 Bericht door Ward De Meyer »

Johan Clerx schreef: Scary :shock:
Het ziet er afschuwelijk uit, maar toch kan je blij zijn dat je in een velomobiel zit in bepaalde gevallen! Je fiets mag je vergeten maar je kan tenminste nog lopen...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#17 Bericht door marini »

mensen met praktijkervaring daar heb ik ontzag voor. Bijna zoveel als voor de pakkemannen met blauw zwaailicht. :)
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#18 Bericht door Gast »

Pakkemannen met blauw zwaailicht? Zij pakken. Ik hoor niets anders.
Ik heb het onlangs uitgerekend wat er van mijn loon afgepakt wordt, en daarna pakken ze nog belastingen en btw. De nutsmaatschappijen pakken. Mijn auto wordt leeggepakt. Mijn ligfiets zou kunnen gepakt worden. En als mijn deur niet slotvast is wordt mijn inboedel gepakt.
Ik word af en toe op een of andere manier gepakt.

Facit. Iedereen pakt. Ook degene die door de pakkemannen met blauw zwaailicht gepakt wordt. Maar dat heeft hij meestal aan zichzelf te danken. Trouwens, de politiemannen hebben geen zwaailichten meer, maar knipperlichten. Gepakt van een idee uit Amerika.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#19 Bericht door Ward De Meyer »

tijd voor een spelletje Pacman...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#20 Bericht door Johan Clerx »

@Patrick:
sorry dat we jou en je collega's hier de laatste tijd een beetje aanvallen. Maar ik denk dat je de frustraties van een aantal mensen tov de sterke arm van de wet wel kan begrijpen. Niemand vindt het leuk om op zijn fouten gewezen te worden door iemand met een machtspositie, zeker niet als dat dan ook nog eens geld kan kosten. Heeft veel te maken met een gevoel van onmacht en onredelijkheid. Er zijn ook heel goei flikken die hun werk in alle redelijkheid uitvoeren (en zo ben ik er eerlijk gezegd al veel meer tegengekomen dan dat ik met onnozelaars te maken kreeg).

Gast

#21 Bericht door Gast »

Wat kun je 'aanval' noemen, Johan. Ik ben dat alleszins gewoon, zowel fysiek als verbaal, zowel op het werk als privé aan mijn deur. Zoniet moet ik maar een andere job zoeken.

Trouwens, wij hebben ook een soort aanval, en die wordt 'chargeren' genoemd.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#22 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:Niemand vindt het leuk om op zijn fouten gewezen te worden door iemand met een machtspositie, zeker niet als dat dan ook nog eens geld kan kosten. Heeft veel te maken met een gevoel van onmacht en onredelijkheid.
Kan het toch niet laten van ff te reageren !

Het simpelste dat je kan doen om niet op fouten te worden gewezen, is ze niet te maken ! De meeste weggebruikers weten maar al te goed wat mag en wat niet mag. En de meesten "durven" al wel eens de wet te overtreden. En dat vindt iedereen normaal totdat ze zelf worden betrapt en op hun fout worden gewezen. En dan gaan de poppen aan het dansen natuurlijk, want in sommige gevallen kost dat dan nog geld ook ....

Fietsen zonder licht in het donker, sneller rijden dan is toegestaan, etc, iedereen weet dat het niet mag, en toch doen de meeste mensen het. En dan maar termen gebruiken als "machtsmisbruik" en "onredelijkheid" ....

Persoonlijk vind ik dat vrij kinderachtig. Ik ben verre van perfect en overtreed af en toe ook bepaalde regels, en als ik daar dan op wordt gewezen, ga ik niet zitten mekkeren omdat ik maar al te goed weet dat ik dan de wet overtrad. Dat heeft volgens mij eerder te maken met "keuzes" en "consequenties". Simpel voorbeeldje : je moet 's nachts met de fiets naar huis, maar je licht is kapot. Je weet goed dat je zonder licht 's nachts niet mag fietsen, het alternatief is dat je te voet zou moeten gaan. Andere consequentie (die op dat ogenblik meestal niet meespeelt) is dat als je toch gaat rijden zonder licht en wordt betrapt, je dat een fikse boete kan kosten ! Die keuze maak je dus zelf. Dan vinnik dat je ook de evt consequenties van je keuze moet dragen in geval van.

Tihamér -moest precies ff iets kwijt
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#23 Bericht door Johan Clerx »

Tihamér,

Klopt allemaal wat je zegt maar is ook een beetje zwart-wit. Je moet een overtreding soms ook proberen te kaderen in de omstandigheden waarin ze wordt gemaakt. En sommige verkeersregels zijn zo absurd dat er gewoon geen draagvlak voor is bij "de mensen". Dat zijn dat ook de regels waar veel mensen zich moeilijk aan kunnen houden.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#24 Bericht door graddus »

Sommige verkeersregels onredelijk? Zijn dat die regels die bedacht zijn om te voorkomen dat wij ons met zijn allen steendood rijden? Die regels die onze ongebreidelde zin voor avontuur aan banden leggen, zodat wij onze avonturen des avonds thuis ook nog kunnen herhalen? Wat nog het meest onredelijk is aan verkeersregels vind ik het gebrek aan onderbouwing. Deze is er meestal wel, maar niemand neemt (nog) de moeite om deze ook aan de (weg)gebruiker uit te leggen. Terwijl ik dit schrijf probeer ik een voorbeeld van een onredelijke regel te vinden en om heel eerlijk te zijn kan ik er geen bedenken... (ws krijg ik er zodadelijk een lading over mij heen gestort maar soit). In elk geval zie ik overal graag een stukje meer anarchie, behalve in het verkeer. Er rijden al genoeg dwazen rond die geen benul hebben van de schade die ze kunnen uitrichten met hun al dan niet gemotoriseerde racemonsters, modderploeteraars en 40tons bakfietsen...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#25 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:En sommige verkeersregels zijn zo absurd dat er gewoon geen draagvlak voor is bij "de mensen". Dat zijn dat ook de regels waar veel mensen zich moeilijk aan kunnen houden.
Johan,

dat de ene verkeersregel beter aanvaard wordt dan de andere, is inderdaad juist. Je mag alleen niet vergeten dat het niet de Politie is die de verkeersregels opstelt ! Wij moeten erop toezien dat ze nageleefd worden. Hetzelfde met de geldboetes : de tarieven zijn niet door de Politie opgesteld, maar door de wetgever. Maar natuurlijk zijn wij de pispaal als we mensen in overtreding nemen ....

Wat je precies met "draagvlak" bedoelt, is me niet echt duidelijk. Als je bekijkt welke verkeersregels de meeste weggebruikers overtreden, is dat hoofdzakelijk geen voorrang geven, hinderlijk parkeren en te snel rijden (in mijn zone dan toch). Ik denk niet dat de regels ivm deze overtredingen als absurd gecatalogeerd kunnen worden, ook al houden weinigen zich aan deze regels ....

Tihamér -wat meer zwart/wit zou mss zo slecht nog niet zijn ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#26 Bericht door Johan Clerx »

Wat je precies met "draagvlak" bedoelt, is me niet echt duidelijk
Ik meen me iets te herinneren van een politiechef in een of andere Vlaamse stad die een tijdje geleden de zone 30 heeft afgeschaft omdat er zich toch niemand aan hield. Zijn conclusie was net dat er geen maatschappelijk draagvlak was...

Is toen nogal redelijk uitgebreid in het nieuws geweest.

Gast

#27 Bericht door Gast »

Kortrijk
Johan Clerx schreef:
Wat je precies met "draagvlak" bedoelt, is me niet echt duidelijk
Ik meen me iets te herinneren van een politiechef in een of andere Vlaamse stad die een tijdje geleden de zone 30 heeft afgeschaft omdat er zich toch niemand aan hield. Zijn conclusie was net dat er geen maatschappelijk draagvlak was...

Is toen nogal redelijk uitgebreid in het nieuws geweest.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#28 Bericht door marksje »

Johan Clerx schreef:
Wat je precies met "draagvlak" bedoelt, is me niet echt duidelijk
Ik meen me iets te herinneren van een politiechef in een of andere Vlaamse stad die een tijdje geleden de zone 30 heeft afgeschaft omdat er zich toch niemand aan hield. Zijn conclusie was net dat er geen maatschappelijk draagvlak was...
Als ze morgen in Kortrijk, aan de school, in de zone 30, ne flitser zetten, zal er rap een maatschappelijk draagvlak zijn. Er gaan er dan zelfs aan 5 per uur voorbij kruipen. Het maatschappelijk draagvlak in België is de portemonnai.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#29 Bericht door Johan Clerx »

Jongens,

Laat ons effe serieus blijven. Aan scholen kan men niet genoeg staan flitsen. Wie kan daar nu in godsnaam iets op tegen hebben.

Verkeersregels zijn er om een en ander in goede banen te leiden en er is niemand die dat betwist. Het enige dat ik heb willen aantonen is dat dingen soms niet zo zwart-wit zijn.

Blijkbaar delen jullie deze mening niet en dat respecteer ik alhoewel ik blijf geloven dat een beetje inlevingsvermogen soms veel meer resultaat kan hebben dan het uitschrijven van een boete.

Johan -voelt zich een beetje onbegrepen- Clerx

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#30 Bericht door crash-quest-dummy »

eigen ervaring met frontale aanrijding :
zelf +/-25km/h (helling opwaards) en afgeremd tot 20?
tegenligger :scooter type A reed naar eigen zeggen toch maar 50 maar heeft nog geremd tot 40?
zie foto voor het resultaat.
opmerking :
-als een (bromfiets) tegenligger je niet netjes frontaal raakt, ga je over de kop rollen.
-je schuift inderdaad in de fiets waardoor de rolbeugel toch hoog genoeg is, maar mijn edele delen zijn gespaard gebleven, enkel een snee in de voet door de polyester.

ik vraag me af of een neuspuntvulling in vb PUR schuim je niet zou beschermen tegen scherpe polyester randen : het schuim zou verhinderen dat het koetswerk naar binnen kan, het kan ook wat van de klap opvangen, (als je in de vaart zou sukkelen blijft je fiets drijven ) ...
nadeel zou dan weer zijn dat je voeten/benen sneller tegen vb het crankstel worden geplet(?)
Bijlagen
IMG_1698.JPG
Stop Fueling Around

Plaats reactie