ff voorstellen

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
liggende palm
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 nov 2016, 21:17
Postcode: 2547
Fiets: optima dragon
Locatie: lint
Contacteer:

ff voorstellen

#1 Bericht door liggende palm »

hoy liggers,
even voorstellen: ik ben mike uit lint ,toen ik 5jaar geleden dichter bij huis kwam werken (3km) leek het mij dom om nog de 2de auto te behouden,dus een fiets!
na een jaar met een oude mtb gereden te hebben en teveel kosten aan de fiets was het tijd voor iets nieuw,MAAR WAT!!! toen ik naar huis reed kruiste ik juist een ligfiets en dat ging het worden!!!
opvallend,snel en geen rugpijn meer.
dus op zoekertjessite beginnen zoeken naar iets geschikt tot ik redelijk snel een optima dragon met onderstuur voor 300euro stootte!
gaan testten (allez, gaan kijken want nog nooit met een ligfiets gereden ; ) en gaan oefenen in de donker als niemand het zag, gelukkig snel mee weg : )
nu rijdt ik al bijna 4jaar lekkerliggend elke dag naar mijn werk en soms een klein tochtje.
wel veel problemen met de voorrem die vast komt (gekend probleem???)
vorig jaar nog 2 challenge gekocht voor vrouw en dochter, die ga ik proberen deze zomer warm te krijgen (voor 100 euro/stuk kon ik ze niet laten staan) van een van de challenge heb ik al wel de geveerde vork ,euhm geleend ; )!!
laatst nog een volledige tassenset van ortlieb gekocht zodat we misschien volgend jaar een grotere tocht kunnen doen in schotland???

grtz mike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#2 Bericht door fcapri »

welkom hier.

ivm je hangende voorrem: is de remkabel in goeie staat, beweegt die vlot heen en weer, zit die ergens niet te kort gedraaid waardoor die blokkeerd?
je kan je rem eens goed aantrekken en als die blijft hangen, voel je eens of er spanning op de remkabel blijven (ff die mantel waar de remkabel in loopt lostrekken aan je stuur. als die daar vlot uit schuift, zit er geen spanning op je kabel en zit het probleem bij de remblokken, als die wel vast zit, moet je je remkabel en mantel vervangen.

als het aan de remblokken zit, moet je ze eens bijstellen, het kan dat er een randje aan zit, die dan onder de velgrand (aan de spaken) terecht komt en zo blijft plakken

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#3 Bericht door Wim -de roetsende »

Welkom Mike.

Heb je een Optima Dragon met 2x26" of met een 20" voorwiel?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

liggende palm
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 nov 2016, 21:17
Postcode: 2547
Fiets: optima dragon
Locatie: lint
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#4 Bericht door liggende palm »

@fcapri het zijn maguraremmen dus op oliedruk het remblokje gaat volgens mij niet terug misschien voorzichtig heel klein beetje wd40 inspuiten?
@wim 20" voorwiel

grtz

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#5 Bericht door Wouter D »

GOOI DIE WD40 AUB IN DE VUILBAK

geen wd40 op de fiets, je doet meer kwaad dan goed. Als die vast komt te zitten zal er iets met de zuigertjes van je remmen zijn vermoedelijk iets van oliekeerringen die versleten zijn, als je daar zelf geen kaas van gegeten hebt, best even langs gaan bij een fietshersteller om de remmen te laten reviseren.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#6 Bericht door Lex »

spruitje schreef:GOOI DIE WD40 AUB IN DE VUILBAK
Jamaar... dan blijft alleen de duct tape over! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#7 Bericht door Wouter D »

die kan je gebruiken op de vuilbak dicht te plakken, zodat de wd40 er niet kan uitvallen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#8 Bericht door trikelover »

Zeker nooit olie/WD40 gebruiken in de buurt van remmen.

Wat je eens moet proberen steek tussen de haperende blok een bierviltje en druk daarna een aantal keren op de rem. Dit zou het probleem moeten oplossen. Komt het daarna nog terug kan je best naar een fietshersteller gaan die veel verstand van heeft. Want dit is opkomende technologie zoals de elektrische fiets en niet alle fietsherstellers hebben al veel kaas gegeten van hydrolische remmen
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#9 Bericht door fcapri »

hydrolische remmen zijn in principe niet veel moeilijker hoor. maar ik heb ze nog nooit gezien op een fiets, dus kan er weinig van zeggen.

ze moeten wel proper zijn, want het is niet alleen de zuiger die kan klemmen, het kan ook de remblok zijn die niet terug geraakt door opgehoopt vuil. bij autos moet je altijd de blokken eens passen, soms hebben die een braampje aan de zijkant waardoor ze beginnen klemmen. dat moet je wegvijlen voor montage en niet erin rammen met een hamer (al zien gebeuren)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#10 Bericht door Lex »

spruitje schreef:die kan je gebruiken op de vuilbak dicht te plakken, zodat de wd40 er niet kan uitvallen
:lol: :lol: :lol:

liggende palm
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 nov 2016, 21:17
Postcode: 2547
Fiets: optima dragon
Locatie: lint
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#11 Bericht door liggende palm »

de truk met bierviltje kan ik zeker proberen !!!
wd40 lijkt me toch geen probleem?? die werkt reinigend en smerend moet natuurlijk niet heel het remsysteem volspuiten maar met het dun darmpje in het zuigergedeelte spuiten en laten intrekken voor reiniging?
heb jaren in garage gestaan dus ken beetje van mechanica maar deze remmen ontluchten zie ik niet zo zitten ( welke olie enzo) dus heb mijn draakje deze zomer in een ligfietswinkel binnen gedaan voor revisie maar zodra ik een lekke band had en het wiel terugzette weer van dat... misschien toch stand van zuigers???

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#12 Bericht door fcapri »

liggende palm schreef:de truk met bierviltje kan ik zeker proberen !!!
wd40 lijkt me toch geen probleem?? die werkt reinigend en smerend.
niet echt, WD40 werkt ontvettend en smeert met minerale olie (hele dunne film die zo wegslijt).
in de meeste toepassing op een fiets doet het meer slecht dan het goed doet, ik gebruik ook vaak WD40, maar dan bij autos. ik spuit het vooral in sloten omdat het waterafstotend werkt

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#13 Bericht door trikelover »

de dichtingen van de zuigers zijn meestal niet opgewassen tegen veel soorten olie als je al olie aan die buitenkant zou doe gebruik dan dezelfde als het systeem en voorkom dat er ook maar 1 druppeltje op je remblokken komen. Dan zijn die remblokken onmiddellijk voor de vuilbak want goed remmen doen ze daarna niet meer.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#14 Bericht door Wouter D »

je zegt dat het euvel zich pas voordeed wanneer je lekke band had, heb jij op je remmen geduwd als je wiel er niet in zat? Want in dat geval zat je zuiger te ver uit je cilinder, dan moet je die onder lichte dwang terugduwen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: ff voorstellen

#15 Bericht door Peter J »

Dit euvel klinkt mij bekend in de oren, als je je wiel herplaatst na bvb een lekke band dan moet je de remklauw uitlijnen met je wiel door die los te zetten en dan te remmen. Je klauw staat dan mooi uitgelijnd met je remschijf en dat zou het probleem moeten oplossen lijkt me. Niet vergeten de remklauw weer vast te zetten natuurlijk (met ingedrukte rem).
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie