Standaard snek tov bergsnek
- FiSh
- Helper
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
- Postcode: 9040
- Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
- Locatie: Sint-Amandsberg
- Contacteer:
Standaard snek tov bergsnek
Beste mederoetsers
Het voordeel van een bergsnek tov een standaard snek is me duidelijk, maar is er in de omgekeerde richting een voordeel? (Het gewichtsverschil buiten beschouwing gelaten ) Dus kiezen voor een gewone snek op het vlakke, bij snelle wedstrijden, sneller optrekken,... Je zou dan aan het begin van de slag al meer kracht kunnen zetten, of mis ik iets?
Het voordeel van een bergsnek tov een standaard snek is me duidelijk, maar is er in de omgekeerde richting een voordeel? (Het gewichtsverschil buiten beschouwing gelaten ) Dus kiezen voor een gewone snek op het vlakke, bij snelle wedstrijden, sneller optrekken,... Je zou dan aan het begin van de slag al meer kracht kunnen zetten, of mis ik iets?
Re: Standaard snek tov bergsnek
Als eerst een noot dat ik enkel gereden heb met de 2 grote snekken en nooit met de kleine snek 'voor het vlakke', omdat ik simpelweg teveel heuvels tegen kwam tijdens mijn ritten om de kleine snek serieus te overwegen.
Buiten wat je zelf al noemt (door de steilere snek een groter verloop per slag) denk ik dat het grootste verschil 'm zit in de lastigere afstelling van de elastiek en deze op de juiste spanning te houden. Bij de grote snek is de afstelling van de elastiek erg kritisch en slijt deze tevens een heel stuk sneller.
Buiten wat je zelf al noemt (door de steilere snek een groter verloop per slag) denk ik dat het grootste verschil 'm zit in de lastigere afstelling van de elastiek en deze op de juiste spanning te houden. Bij de grote snek is de afstelling van de elastiek erg kritisch en slijt deze tevens een heel stuk sneller.
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
FiSh schreef:Beste mederoetsers
Het voordeel van een bergsnek tov een standaard snek is me duidelijk, maar is er in de omgekeerde richting een voordeel? (Het gewichtsverschil buiten beschouwing gelaten ) Dus kiezen voor een gewone snek op het vlakke, bij snelle wedstrijden, sneller optrekken,... Je zou dan aan het begin van de slag al meer kracht kunnen zetten, of mis ik iets?
Ik zeg: "Bel Derk."
Oftewel, ik heb geen flauw idee. Is een gewone snek steiler of juist vlakker dan een bergsnek?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Re: Standaard snek tov bergsnek
Een kleine snek is een stuk vlakker dan de bergsnek Wim.
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
hmmm schreef:Een kleine snek is een stuk vlakker dan de bergsnek Wim.
Ik heb ook nog nooit met een gewone snek gereden.
Mijn oude 222 had ook een Bergsnek.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
Tijdens het schakelen bepaal jij zelf hoeveel je de revolverring verdraait, dus met wat gewenning in het schakelen denk ik niet dat er veel verschil is.
Per slag (zeker op een groot verzet) merkte ik ook geen verschil tussen de alu snek en de "gewone" zwarte snek. Dit omdat de topsnelheid gelijk moest blijven voor derk, de kleine windingen zijn dus bijna hetzelfde. het verschil zit hem in het lichtste verzet. (Het verschil in verhouding tussen alu en gewoon kwam overeen met die tussen de gewone en bergsnek...
Per slag (zeker op een groot verzet) merkte ik ook geen verschil tussen de alu snek en de "gewone" zwarte snek. Dit omdat de topsnelheid gelijk moest blijven voor derk, de kleine windingen zijn dus bijna hetzelfde. het verschil zit hem in het lichtste verzet. (Het verschil in verhouding tussen alu en gewoon kwam overeen met die tussen de gewone en bergsnek...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
Pleeboy schreef:Tijdens het schakelen bepaal jij zelf hoeveel je de revolverring verdraait, dus met wat gewenning in het schakelen denk ik niet dat er veel verschil is.
Per slag (zeker op een groot verzet) merkte ik ook geen verschil tussen de alu snek en de "gewone" zwarte snek. Dit omdat de topsnelheid gelijk moest blijven voor derk, de kleine windingen zijn dus bijna hetzelfde. het verschil zit hem in het lichtste verzet. (Het verschil in verhouding tussen alu en gewoon kwam overeen met die tussen de gewone en bergsnek...
Dit is ook zoals ik het had begrepen en onthouden. Je kiest het verzet dat past bij je snelheid en aangezien er ongelooflijk veel schakelstapjes mogelijk zijn met de revolverring, zal het toch niet zoveel uitmaken hoe steil de snek is. Dacht ik tenminste.
Bij tandwielen schakel je echt van het ene tandwiel naar het andere en maakt het nogal uit of de cassette steil of vlak is.
Verbeter mij aub als dit verhaal niet klopt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
Mijn theorie.
Bij het roeien rolt de kabel af en tijdens de slag veranderd je verzet dus constant.
Zo is het begin van de sla iets lichter dan het einde. Of dit veel verschil maakt denk ik niet.
Bij een 1 uur wedstrijd zal je geen verschil merken. schakelen is dan minimaal.
Bij het roeien rolt de kabel af en tijdens de slag veranderd je verzet dus constant.
Zo is het begin van de sla iets lichter dan het einde. Of dit veel verschil maakt denk ik niet.
Bij een 1 uur wedstrijd zal je geen verschil merken. schakelen is dan minimaal.
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
bicky schreef:Mijn theorie.
Bij het roeien rolt de kabel af en tijdens de slag veranderd je verzet dus constant.
Zo is het begin van de sla iets lichter dan het einde. Of dit veel verschil maakt denk ik niet.
Bij een 1 uur wedstrijd zal je geen verschil merken. schakelen is dan minimaal.
Wat mij betreft klopt dit.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
- FiSh
- Helper
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
- Postcode: 9040
- Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
- Locatie: Sint-Amandsberg
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
Ja, zo denk ik er ook over. Maar wat ik me af vraag is, als je bv tijdens een 1u-race niet (vaak) hoeft te schakelen, zal je dan geen voordeel halen van een kleiner verzet-verschil van een standaard snek? Of anders gezegd, meer kracht kunnen zetten aan het begin van de slag.bicky schreef:Mijn theorie.
Bij het roeien rolt de kabel af en tijdens de slag veranderd je verzet dus constant.
Zo is het begin van de sla iets lichter dan het einde. Of dit veel verschil maakt denk ik niet.
Bij een 1 uur wedstrijd zal je geen verschil merken. schakelen is dan minimaal.
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
De eerste roeifietsen hadden ook een "vaste" versnelling, de snekken die nu gebruikt worden hebben net als voordeel dat ze in het begin van de slag lichter zijn omdat je met opgetrokken benen minder kracht kan zetten en je knieën sneller overbelast kunnen geraken.
En als je de nieuwe snekken naast elkaar houdt: het deel waar je snelheden van 30+ rijdt is bijna hetzelfde...
En als je de nieuwe snekken naast elkaar houdt: het deel waar je snelheden van 30+ rijdt is bijna hetzelfde...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
Het antwoord op je vraag lijkt dus gegeven.
geen verschil bij hoge snelheden tss bergsnek en gewone snek
geen verschil bij hoge snelheden tss bergsnek en gewone snek
- FiSh
- Helper
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
- Postcode: 9040
- Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
- Locatie: Sint-Amandsberg
- Contacteer:
Re: Standaard snek tov bergsnek
Ok, dan laat ik het er op zitten
Thanks allemaal!
Thanks allemaal!