bediening stoplichten

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

bediening stoplichten

#1 Bericht door Jo2p »

Ik ben niet op de hoogte met de Belgische situatie, dus mogelijk komt het bij jullie niet voor, maar in Nederland heb je van die paaltjes met knop in de berm naast het fietspad. Daarmee kun je het stoplicht regelen door aan te geven (de knop indrukken) dat er iemand voor het stoplicht staat. Op de fiets heb ik wel eens het probleem er niet dicht genoeg bij te staan. Met een fiets is dat eenvoudig te op te lossen, je tilt je fiets op en zet hem dichterbij de paal voor als je fout gegokt had. Nu kan ik me voorstellen dat zoiets ook met een vm gebeurd. De vm staat net te ver van de paal en je armen zijn niet lang genoeg. Welke oplossing gebruiken jullie daarvoor, gewoon een stokje?

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#2 Bericht door fujin »

Jo2p schreef:..gewoon een stokje?
Nee natuurlijk niet. Weet je wel wat dat weegt?
Veel effectiever is het te vragen aan een gewone fietser.
Kan die eindelijk zijn zere achterwerk eens lichten van zijn zadel.
En kan ik gewoon lekker blijven liggen..

Maar serieus: dat is dus wel mijn voorkeur optie.
En voor de rest is het gewoon goed mikken dat je precies goed bij de knop uitkomt.
Zo niet, flitstonen, of als het echt niet anders kan, uitstappen.

Als je met velomobiel over de rijbaan rijdt, heb je er minder last van.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#3 Bericht door bicky »

meestal maakt die knop niet veel uit.
als er auto gedetecteerd is komt het licht zelf op groen.
enkel snachts of smorgens vroeg wanneer er geen volk rijd duw ik op de knop.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#4 Bericht door Helen »

Goed mikken tot naast de paal, en dan mijn flesje water als verlengstuk gebruiken om aan de knop te geraken, dat lukt nét.
En verder hopen dat de fietser vóór me zo vriendelijk is om op de knop te duwen, en niet gewoon over te rijden omdat hij wél over de betonblokken kan kijken en ik niet :?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#5 Bericht door fcapri »

ik rijd op straat en neem de voorsortering voor autos om af te draaien.

de meeste lichten werken met een timer en daarbij doet die knop absoluut niks, ik ken maar 1 verkeerslicht op mijn route waar het wel nut heeft. dit is namelijk zo een ingewikkeld kruispunt waar elke richting afzonderlijk mag doorrijden. zolang er niemand op die knop drukt, krijg je als fietser NOOIT groen.
het probleem is dus altijd dat ik kom aangereden, en tegen dat ik daar ben en op de knop druk, het al oranje wordt voor de autos. mijn knop werd dus niet op tijd gedetecteerd waarbij ik een volledige cyclus sta te wachten.
-groen voor rechts af te draaien van de tegenliggers (ik moet naar links en de baan dus kruisen)
-groen voor rechtdoor,
-groen voor zijstraat (diegenen die daar uitkomen en links afdraaien, kruisen dus ook mijn fietspad
-en dan uiteindelijk ff groen voor mij.

ik neem de voorsortering op de baan, hoef geen knopje in te drukken en sta maximaal 30sec voor het rode licht (via het fietspad kan dat oplopen tot 2min, en dat is verdikke lang als ge vol bezweet zit te wachten)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#6 Bericht door CapoJan »

De meeste lichten met zo'n knop die ik ken, zijn uitgerust met een 'fopknop'. Of je er nu op drukt of niet, het resultaat blijft gelijk.
Als ik er toch op moet drukken, dan stap ik gewoon uit. Toegegeven: met een Orca is dat iets makkelijker dan met veel andere velomobielen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#7 Bericht door Peter J »

bicky schreef:als er auto gedetecteerd is komt het licht zelf op groen.
In Nederland is dat niet het geval, daar krijg je pas groen als je effectief die knop gebruikt... anders kan je daar lang staan. :roll: :? :(
Om linksaf te gaan op de rijbaan had ik hetzelfde probleem, de lus in de weg detecteerde mijn Milan niet met als gevolg dat het licht rood bleef...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#8 Bericht door Wim -de roetsende »

Peter J schreef:
bicky schreef:als er auto gedetecteerd is komt het licht zelf op groen.
In Nederland is dat niet het geval, daar krijg je pas groen als je effectief die knop gebruikt... anders kan je daar lang staan. :roll: :? :(
Om linksaf te gaan op de rijbaan had ik hetzelfde probleem, de lus in de weg detecteerde mijn Milan niet met als gevolg dat het licht rood bleef...
In mijn Nederland wordt toch echt het licht gewoon groen, als je tenminste een meldverkeerslicht hebt met een 'verklikker/meldingsding' in het wegdek.

Ik hoef bijna nooit op zo'n knopje te drukken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#9 Bericht door Peter J »

Wim -de roetsende schreef:In mijn Nederland wordt toch echt het licht gewoon groen, als je tenminste een meldverkeerslicht hebt met een 'verklikker/meldingsding' in het wegdek.
Dan zou ik het waarderen dat je dat eens test met een velomobiel op het kruispunt van de Eindhovenseweg met de Raadhuislaan in Waalre, komende van Valkenswaard rijdende richting Eindhoven en dan dus linksaf proberen gaan aan dit kruispunt... Ik stond er meer dan 10 minuten en de lichten wisselden ettelijke malen maar voor mij bleef het al die tijd rood... Ik ben uiteindelijk van puur miserie rechtdoor gegaan als het groen was en heb iets verder rechtsomkeer gemaakt. :wink:
En meerdere verkeerslichten op het fietspad tussen Valkenswaard en Waalre vereisen ook een duw op de knop eer ze groen geven...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#10 Bericht door bicky »

ik heb nog op een blog een experiment met een koperkabel onder de fiets gezien om de garagepoort open te laten gaan.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#11 Bericht door marksje »

Die knoppen werken, ook in België. Op sommige kruispunten is het zelfs zo dat wanneer er niet "gedrukt" wordt het licht voor voetgangers en/of fietsers gewoon op rood blijft staan, daar waar het voor de auto's, in die rijrichting wel op groen gaat. Of ze vlugger op groen gaan als je gedrukt hebt dat is iets anders, auto's hebben nu eenmaal voorrang.
Dergelijke lichten staan op een klok waarbij de hoofdrijrichting langer groen krijgt dan de ondergeschikte rijrichting. Vb hoofd 50 sec, onderg. 30 sec. Tijdens de dag past de tijd zich aan naargelang de drukte van het verkeer (met die bakjes met dat klein rood lichtje bovenop het verkeerslicht). bvb in ons voorbeeld, als er op 45 sec een auto wordt gedetecteerd wordt het groen met 5 sec verlengt tot 55 sec, opnieuw een auto, opnieuw 5 sec erbij en zo tot een max tijd van bvb 75 sec. Voor de ondergeschikte richting idem, doch met een kortere totaaltijd.
Het nachtregime is ofwel met andere tijden ofwel blijft de hoofdrichting groen tot er een voertuig uit de zijrichting gedetecteerd wordt. Een fiets wordt niet gedetecteerd (te klein volume) en die kan zich enkel melden door op de knop te drukken.
Nu nog het drukknopprobleem; De oude drukknoppen kan je nog met een stokje induwen, de nieuw helaas niet, dit zijn aanraakschakelaars die niet reageren op een stokje of een flesje. ' t zal dus uitstappen worden.

Mijn ervaring leert mij dat in Nederland de lichten sneller reageren op het aanwezige verkeer, er is geen minimumtijd, ttz geen verkeer is rood; als je met de auto traag nadert hebt ge groen, maar als fietser moet je steeds duwen als je groen licht wil.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#12 Bericht door Wim -de roetsende »

marksje schreef:Een fiets wordt niet gedetecteerd (te klein volume) en die kan zich enkel melden door op de knop te drukken.
Nu nog het drukknopprobleem; De oude drukknoppen kan je nog met een stokje induwen, de nieuw helaas niet, dit zijn aanraakschakelaars die niet reageren op een stokje of een flesje. ' t zal dus uitstappen worden.
Mijn fiets wordt dus wel gedetecteerd. Zelfs de Roeifiets die net als de XS van carbon is.

Als ik over het meldingslint, dat in het wegdek ligt, rijd, dan zie ik dat ik word aangemeld bij het verkeerslicht. Er gaan dan van die lampjes branden, zodat je kunt zien hoe lang je nog moet wachten. Dit gebeurt altijd; dus het is geen toeval.

Ik heb op één van mijn routes meerdere verkeerslichten en ik hoef nooit op het knopje te drukken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: bediening stoplicht.

#13 Bericht door Ronnius »

Vandaag ben ik van Essen naar Dronten gereden. In Nederland veel verkeerslichten gehad, en het viel op dat voor de lichten een paaltje staat met de drukknop, zodat je niet half in de weg van het passerende verkeer moet staan op eraan te kunnen, de klep van de Orca ff omhoog en drukken, soms was het helemaal niet nodig. Ook de witte cirkel waarbij wordt afgeteld wanneer het groen gaat worden is erg praktisch.

Maar ik had soms ook het gevoel dat de drukknop overdag niet nodig is en het automatisch groen wordt. Misschien is dat enkel 's nachts nodig, zo zie ik dat ook in Gent. Aan bepaalde kruispunten moeten de voetgangers ook op een knopje drukken, behalve overdag, dan wordt het zo ook groen. 'S avond slaat dan is het wel nodig groen aan te vragen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#14 Bericht door CapoJan »

Vandaag even goed opgelet: aan een kruispunt in Merelbeke (Fraterstraat/Ringvaart) staan verkeerslichten. Komende van Merelbeke moet je op zo'n knop drukken om groen te krijgen (enfin: een groen fietserslicht), maar komende van Melle, dus in tegengestelde richting is er geen knop en ook geen groen licht voor de fietsers :shock:
Of je nu op die knop drukt of niet, je krijgt groen tegelijk met de auto's.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#15 Bericht door Ronnius »

Bij het terugkeren vanuit Dronten gemerkt dat de drukknoppen rond Breda er veelal enkel zijn ingeval van nood (lus defect).
Op veel plaatsen waren zelfs 2 lussen aangelegd, 1 vlak voor het licht en een tweede verschillende meters ervoor.
Met daarbij nog eens een licht dat aangeeft of je bent opgemerkt of niet. Daar moest ik nooit op het knopje drukken.
Meer zelfs, verschillende doorstarts kunnen maken, omdat het op groen sprong op het moment dat ik bijna stilstond.

Dat samen met het steevast voorrang krijgen als je die hebt en autobestuurders die consequent hun voorrang nemen als ze die hebben maakte het fietsen bij de noorderburen een hele verademing. Het enige wat soms moeilijk was is het zien of er wel dan geen (aparte) fietsbanen waren aangelegd. Enkele keren was ik op zoek naar iets dat er niet was, anderen keren zag ik pas later dat er (achter het gras) een fietsbaan lag.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie