bediening stoplichten

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#16 Bericht door Helen »

Ronnius schreef:Dat samen met het steevast voorrang krijgen als je die hebt en autobestuurders die consequent hun voorrang nemen als ze die hebben maakte het fietsen bij de noorderburen een hele verademing.
Dat is heel juist gezegd! Niets zo ergerlijk als volledig tot stilstand komen omdat een "vriendelijke" auto per sé zijn voorrang wil afgeven, maar je daar toch niet op durft betrouwen :?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#17 Bericht door Ronnius »

Helen schreef:Niets zo ergerlijk als volledig tot stilstand komen omdat een "vriendelijke" auto per sé zijn voorrang wil afgeven, maar je daar toch niet op durft betrouwen :?
Zo ben ik in het begin van de "ligfiets periode" een paar keer bijna de pedalen (en voeten) afgereden geweest.
Ze staan hun voorrang af, maar omdat ik toen niet zo heel snel kon vertrekken als nu vertrokken ze ook net ik de weg op kom gereden.
Niets ergerlijker dan dat, zo zelfs eens in de berm beland en de eerst zo beleefde autobestuurder liet me gewoon liggen.
Pas 4 auto's later kreeg ik de vraag of het me lukte (ik kwam net uit de Grasshopper gekropen).
Voor de goed verstaander, er was geen aanrijding, alleen moest ik snel weer stoppen omdat de ander ook opgang kwam en ik kon nog niet zo goed heel snel stoppen en ging vlak.
Een aanrijding moest ik sowieso vermijden, want als de ander niet verklaarde dat hij me eerst voor had willen laten, was ik gewoon in fout geweest.


Dan heb ik liever dan ze gewoon consequent zijn, maar dan in beide richtingen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#18 Bericht door Wim -de roetsende »

Ronnius schreef: Dan heb ik liever dan ze gewoon consequent zijn, maar dan in beide richtingen.
Vooral als je met kinderen aan het verkeer deelneemt, is het erg prettig als iedereen zich gewoon aan de regels houdt en je niet constant voorrang gaan geven. Op die manier leren kinderen namelijk nooit hoe het met die regels zit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#19 Bericht door CapoJan »

Mijn kinderen kregen er in elk geval de kriebels van: 'als iemand voorrang heeft, dat die daar dan gebruik van maakt. Hoe kun je anders nog weten hoe het moet?' Zeker sinds de regel afgeschaft werd dat je je voorrang afstond zodra je stopte...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#20 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Zeker sinds de regel afgeschaft werd dat je je voorrang afstond zodra je stopte...
In België zijn er genoeg die de voorrang aan rechts nooit toepassen, toch niet als ze voorrang moeten geven.
Maar er zijn er ook veel die als ze zien dat degene die van rechts komt ook maar iets ofwat durft twijfelen alweer gas geven.
En er zijn er ook die pas de voorrang aan rechts geven als je je voor hun auto smijt (met gevaar voor lijf en leden).
En veelal krijg ik van degene die van rechts komt veel meer voorrang dan van degene die van links komt.

Opdat gebied was het in Nederland wel heel anders.
2 keer maakte ik een vergissing op het fietspad, dit bij samenkomende fietspaden aan een kruispunt.
2 keer kon ik (samen met de van rechts komende fietser) maar net ontwijken dat de fietser komend van rechts bovenop mij reed.
Dat werd ook snel duidelijk, voorrang aan rechts wordt ook toegepast (en gerespecteerd) op een kruispunt van fietspaden.
Er werd zelfs (relatief) snel gereden, maar wel zonder een onveilig of agressief gevoel.

Wat ook aangenaam was, het gemotoriseerd verkeer stopte niet aan de oversteek van het fietspad of zebrapad, maar enkele meters ervoor en vertragen veel vroeger. Zodat je rustiger maar ook sneller kan oversteken, zodat ze meer dan eens niet eens tot stilstand moesten komen. Als ze hier stoppen gooien ze dikwijls de remmen dicht net voor de oversteek, om dan met een breed (of haastig) gebaar teken te doen dat te kan oversteken (soms op 20 cm van de bumper), dat heeft een zeer onveilig gevoel (als ze een halve meter te laat stoppen zit je eronder) zodat je langer wacht van oversteken (ik wacht dan tot ze stilstaan) en ze zelf ook meer tijd verliezen.

Wat ik ook aanvoelde was dat als de rijrichting die ik reed de auto's al groen hadden en ik opgemerkt werd door de lus in het asfalt, ik direct groen kreeg en de auto's in dezelfde richting gewoon wat langer groen om me nog door te laten. Hier heb ik dat nog nooit gehad, als de rijrichting al (ook maar net) groen heeft kan je als fietser wachten tot de volgende cyclus.

Aan rode lichten had ik ook niet het gevoel dat er veel door rood werd gereden.
Terwijl hier zowat iedereen (en niet alleen fietsers en voetgangers) kleurenblind is.
(Maar fietsers moeten er ook niet wachten tot ze in slaap gevallen zijn.)

Wat ook opviel, het overzicht op de kruispunten is beter. Er is meer zicht van wat van de dwarsstraten aankomt en je ziet dat je aan een kruispunt aankomt.
De laatste keren dat ik nu de "fiets'o'strade" heb gebruikt tussen Lokeren en Beveren zag ik op enkele kruispunten telkens pas de laatste meters dat ik aan een kruispunt kwam. Alles is zo overgroeid (je rijdt soms letterlijk door een groene tunnel) dat ik een paar keer schrok als plots een auto op amper 20 meter voor mij het fietspad dwarst. Dan pas had ik door dat er een kruispunt aankwam. Het klein driehoekig bordje valt niet op, zeker niet als het nog eens half achter de bermbegroeiing verstopt zit.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#21 Bericht door bicky »

Ronnius schreef:De laatste keren dat ik nu de "fiets'o'strade" heb gebruikt tussen Lokeren en Beveren zag ik op enkele kruispunten telkens pas de laatste meters dat ik aan een kruispunt kwam. Alles is zo overgroeid (je rijdt soms letterlijk door een groene tunnel) dat ik een paar keer schrok als plots een auto op amper 20 meter voor mij het fietspad dwarst. Dan pas had ik door dat er een kruispunt aankwam. Het klein driehoekig bordje valt niet op, zeker niet als het nog eens half achter de bermbegroeiing verstopt zit.
een fiets'o'strade waar je voorrang moet geven kan je geen fiets'o'strade noemen vind ik.
zouden ze op de autostrade keer moeten proberen, opeens moet je stoppen om iemand anders voorrang te geven die de autostrade wil kruisen

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#22 Bericht door CapoJan »

bicky schreef:een fiets'o'strade waar je voorrang moet geven kan je geen fiets'o'strade noemen vind ik.
zouden ze op de autostrade keer moeten proberen, opeens moet je stoppen om iemand anders voorrang te geven die de autostrade wil kruisen
Politici en beleidsmakers zijn vaak heel cynisch. Spreken over een 'fietssnelweg' terwijl het in de praktijk gaat om een doodgewoon fietspad :?
Zo haalt AWV systematisch de fietsoversteekplaatsen aan de rondpunten weg, met als argument 'voor de veiligheid van de fietsers' :shock:
In het eerste geval verdenk ik ze ervan dat ze nadien pluimen op hun hoed willen steken: ik heb fietssnelweg X gerealiseerd. Dat die op niets trekt, who cares?
In het tweede geval is het argument een dooddoener, maar er valt moeilijk tegen te argumenteren.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#23 Bericht door Ronnius »

bicky schreef: zouden ze op de autostrade keer moeten proberen, opeens moet je stoppen om iemand anders voorrang te geven die de autostrade wil kruisen
Ooit al eens in Luxemburg (het land) op de autosnelweg gereden?
-------------

Ik had het woord "fiets'o'strade" niet voor niets tussen de "" gestoken.
Zo is er in Oudenaarde eens met veel tam tam een fiets'o'strade ingehuldigd van 500 meter lang.
Het is gewoon een (brede: dat mag gezegd) doorsteek van een op brug in Ename naar het station in Oudenaarde, niet meer niet minder.
Het daarbij over een snelweg gaan hebben is er ver over.

Trouwens het fietspad langs de weg langs Utrecht heeft veel meer allures van een snelle doorsteek langs de stad dan de "fiets'o'strades" waar ze het hier over hebben. Of het net daar was of iets verder van Utrecht weet ik niet meer, maar er was een plaats waar de fietspaden (links en rechts, die beide 2 richtingen waren) samen breder waren dan de weg die ertussen "gepropt" was.
En ondanks de spits op de fietspaden (scholieren kwamen met horden vanop de schoolterreinen) vorderde ik verbazend snel langs Utrecht. Het ging dan geen 30 meer, maar ik ging ook zelden onder de 20 km/u en inhalen ging ook vlot vanwege de breedte van het fietspad: als er geen tegenliggers waren ff signaal geven zodat ze binnen de middenlijn bleven waar ze nog steeds 2 aan 2 konden rijden...

En als je hier op een 2 richtingsfietspad aan de linkse kant rijdt moet je voor de rotonde of kruispunt altijd rechts gaan rijden.
In Nederland heb ik 1 rotonde gehad die ik links mocht/moest nemen. Het breed dubbelrichtingsfietspad liep op de rotonde gewoon links door. Ik hield mijn hart vast toen ik de rotonde links opdraaide maar de auto's die van links kwamen waren blijkbaar gewoon dat de fietsers daar van beide richtingen komen, ze lieten mij gewoon mijn gang gaan. Ik zou het hier gewoon niet durven.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#24 Bericht door bicky »

Ronnius schreef:In Nederland heb ik 1 rotonde gehad die ik links mocht/moest nemen. Het breed dubbelrichtingsfietspad liep op de rotonde gewoon links door. Ik hield mijn hart vast toen ik de rotonde links opdraaide maar de auto's die van links kwamen waren blijkbaar gewoon dat de fietsers daar van beide richtingen komen, ze lieten mij gewoon mijn gang gaan. Ik zou het hier gewoon niet durven.
In Olsene rijd ik op zo een rotonde en heb er geen problemen mee. je ziet het verkeer beter aankomen dan eerst naar de andere kant moeten oversteken en een 90° draai maken.

maar we wijken af van de stoplichtbediening.
algemene conclusie is dat het meestal niet uitmaakt of je op het knopje duwt of niet, enkel bij geen auto verkeer kan het soms handig zijn

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#25 Bericht door marksje »

bicky schreef:....
algemene conclusie is dat het meestal niet uitmaakt of je op het knopje duwt of niet......
Neen zou ik zeggen :
1. soms krijg je als fietser (voetganger) maar groen als je gedrukt hebt, anders blijft het rood, zelfs al krijgen de auto's wel groen in uw rijrichting.
2. Ik vermoed dat er, bij de nieuwere modellen, ook een teller in zit voor de statistieken =D> , om misschien, bij veel fietsverkeer [-o< op termijn iets betere fietsfaciliteiten te krijgen #-o
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#26 Bericht door fcapri »

sommige kruispunten is het echt nodig.
dat ene in waregem zal NOOOIT groen geven voor de fietsers als er niet gedrukt wordt.
en t is een rot licht. als je duwt, zal je nog een volledige cyclus mogen wachten voor het uw beurt eens is.

PS: bicky, waar jij de N60 kruist, iemand die aan DEZELFDE kant als jij (zelfde oversteekkant, maar wel tegenligger is voor u), te voet het zebrapad over wil vanuit gavere komende, moet wel op het knopje drukken. zoniet krijg jij wel een groen fiets lampje, maar het voetganger licht blijft rood

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: bediening stoplichten

#27 Bericht door bicky »

vandaag de nieuwe verkeerslichten getest in Tielt en je raad het nooit,
geen knopje duwen voor fietsers = geen groen
verkeerslichten zijn nu conflictvrij. dus enkel fietsers krijgen groen, autos moeten wachten

Plaats reactie