jo2p

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#256 Bericht door Jo2p »

Afgelopen donderdag door de 20.000 heen gegaan. Van het moment een foto gemaakt.
Bijlagen
7E3DL533.jpg
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: en nu 3 sterretjes...

#257 Bericht door Jo2p »

Pas afgelopen 29 maart door de 30.000 gegaan. Dat heeft even geduurd door corona, lock downs en niet naar kantoor mogen en verplicht thuiswerken. Waardeloos gewoon en ik ben geen rondjes fietser. In april langzaam opgestart met weer naar kantoor gaan, voorlopig 3 dagen in de week als het niet te hard waait, want hoewel ze bij het KNMI (ik woon in NL) beweren dat het minder hard waait moet ik constateren dat de gemiddelde wind van 3-4bft naar 5-6bft is gegaan. Eind bft 6 wordt een uitdaging, eind bft 7 is te gevaarlijk, geen idee tot hoever je kunt gaan in een Orca, maar zwaar sturen is het zeker. De volle werkweek zal het nooit meer worden, de directie is van mening dat we ook thuis moeten werken, maar ja directies komen en gaan en we zitten weer in een situatie van wisseling. En wat gaat de nieuwe directie doen?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#258 Bericht door Jo2p »

Er zijn al wat berichten met ongelukken en visueel gedoe. Kan daar aan toevoegen dat de lichtvin op mijn Orca mij waarschijnlijk heeft gered. Bij Berkhout moest een vrouwelijke bestuurder om een geparkeerde auto heen. Alleen ik kwam net aan, er was nog net aan ruimte om de auto te laten passeren. Ik zag dat de vrouwelijke bestuurder mij niet zag (stom dat je hersenen dat registreren). In een onderdeel van een seconde hadden die hersenen berekend waar ik stil moest staan, zo iets van hier en nu! Wam, de ankers er op! En dat is met zo'n kracht gegaan dat de linker remkabel is ontploft (zichtbaar aan een typisch pluizig bolletje - het is staalkabel hé) . Bij het remmen gaat het voorlicht van de lichtvin ook branden. De auto is mij op vijf centimeter gepasseerd. Het eerste wat ik merkte was dat mijn linker rem niks meer deed, heel voorzichtig naar huis gereden en daar dus ontdekt dat het een ontploffing was geweest. De dagen erna niets aan de hand. De zondag daarop enorme pijn aan de linkerschouder/borst boven mijn hart. Uiteindelijk de ziekenwagen voor laten komen en daar hebben e een hartfilmpje gemaakt, hart okay, de spieren in je borst en zenuwen gaat wel even duren. Inderdaad, ruim twee maanden en nog is het niet helemaal okay. Ik ben er nog door mijn reactie, als ik niet gereageerd had zoals ik heb gereageerd had ik of twee gebroken benen of ik was er helemaal niet meer. Dat allemaal omdat een bestuurder niet zit op te letten.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#259 Bericht door Jo2p »

De Orca moet worden nagekeken, gaat even duren :cry: Daarnaast de laatste twee/drie jaar wel gemerkt dat het langzaam aan harder is gaan waaien. Toen ik begon met de Orca was dat windje 3bft t/m 5bft. Hoge uitzondering 6bft. Thans is het standaard 4bft t/m 6 bft en uitzonderingen 7bft of nog erger. Met 5bft is de Orca nog wel goed te gebruiken. Met 6bft wordt het niet echt prettig fietsen. Met 7bft onderaan en uit de juiste hoek nog te doen, anders te gevaarlijk. Geen idee tot hoever je kunt gaan. Op zijn kant is "not done" om het maar zo te zeggen. Ben dus aan het kijken naar een tadpole trike en met mijn postuur/gewicht wordt dat of een ICE Adventure HD of een HPV Scorpion plus 20. HPV heeft nog twee modellen die dan tot 140kg belast kunnen worden. De rest valt automatisch af omdat ze mij alleen al bijna niet kunnen dragen. Ik weeg met kleding aan iets van 112kg.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#260 Bericht door Jo2p »

Vandaag de ICE Adventure HD besteld, moet dus aan de slag in mijn garage om ruimte te maken :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#261 Bericht door Jo2p »

Ongeveer twee weken geleden is de Orca nagekeken. Ik ben al eens tot bijna aan de bovenzijde van de dwarsbalk vooraan in het water geweest. Ze hadden nieuwe fietstunnels gemaakt, jaren terug, en het had stevig en langdurig geregend. De fietstunnel is gebouwd in een bocht, dus het aanloop en uitloop tracé laat niet de tunnel zelf goed zien. Die was nog maagdelijk schoon met bovenin verlichting. In de bak stond dus water omdat de afvoeren niet werkten. Door het licht en door de bocht geen zicht hebben op de tunnel zelf en je kon haast niet zien dat er water in stond. En zo stond ik pardoes in het midden geparkeerd in het water. Voorzichtig er uit gereden om geen "boeggolf" te maken. Bovenaan aan het andere einde alles uitgeladen en de Orca van achteren goed opgetild om het binnen gestroomde water te lozen. Daarna met een doek de nodige zaken droog gedept, bagage erin en verder maar weer. In mijn achterhoofd spookten allerlei beelden van compleet verroeste zaken etc. Groot was dus mijn verbazing dat er nauwelijks wat was te zien van die onderdompeling. Bouten en moeren kwamen nog snel zonder problemen los. Uiteindelijk zijn de lagers van de voorwielen vervangen en ook de ketting achterin gaf aan dat deze vervangen moest worden. De remkabels zijn compleet vervangen en de remmen schoongemaakt en ontvet (geen aantasting van de remvoering). Meer niet! Dus de Orca staat weer klaar voor ritjes. :D
Echter ik heb nu een zelf opgelegd keuzeprobleem geschapen. :mrgreen: Er staat namelijk nu ook een ICE Adventure HD naast de Orca. :shock: Ik heb deze gekocht om ook op zeer winderige dagen te kunnen fietsen, met veel zijwind is het toch minder prettig fietsen in de Orca. De ICE Adventure HD heeft geen elektrische ondersteuning, is uitgevoerd met een Rohloff naaf met vooraan twee kettingbladen die zo zijn gekozen dat ik ook een verzet tussen de standaard Rohloff versnellingen heb. In mijn woon-werk tijd kwam het vaak voor dat bijv. 14 te zwaar was, maar 13 weer te licht. Nu heb ik dus een 13½. :shock: Fietst wel anders dan de Orca, moet weer wennen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#262 Bericht door CapoJan »

Het probleem met stevige zijwind herken ik niet met de Orca. Qua stabiliteit heb ik nooit iets ondervonden. Ja, zeker: bij windstoten en pakweg windkracht 6 gaat die wel even een stapje opzij zetten, maar indertijd deed mijn 50 cc sportbromfiets dat ook (daarmee stond ik eens plots aan de overkant van de straat). Het enige is dat - zonder de nadien toegevoegde (en zelf gemaakte) zijruitjes - de klep wat open durft te staan als het dakje erop zit.

Een trike en een velomobiel zijn helemaal anders qua rijervaring. Wat mij betreft is de velomobiel meer functioneel, de trike geeft meer rijplezier (kan er meer mee spelen).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#263 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef: ma 02 okt 2023, 14:37 Het probleem met stevige zijwind herken ik niet met de Orca. Qua stabiliteit heb ik nooit iets ondervonden. Ja, zeker: bij windstoten en pakweg windkracht 6 gaat die wel even een stapje opzij zetten,
Tot en met Bft 5 geen problemen, bij Bft 6 bovenin de schaal wat je beschrijft, alleen ik deel de weg met auto's en die gaan niet opzij, dus een stapje opzij kan ook zijn instappen in een auto, niet de bedoeling. Voor de weersomstandigheden van bovenin Bft 6 en hoger heb ik nu dus ook een trike ter beschikking. Een ander nadeel is toch ook die accu, voor vakantie trips gaat die dicteren van wat maximaal kan of anders twee uur wachten om de accu te laden. Verder veel van de locaties waar ik mijn tent wil neerzetten hebben geen stopcontact, dus opladen wordt dan een hele uitdaging. Met de trike heb ik daar geen last van, die heeft geen e-ondersteuning.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#264 Bericht door CapoJan »

Toepassingsgebied en gebruik verschillen. De oplossingen soms ook.

Accu: jaren geleden schafte ik me een tweede accu aan. Die doet dienst op de trike en de tweewielige ligger en kan ook dienen als 'range extender' in de Orca. In 'reismodus' (lees: lagere snelheid en meestal beperkte ondersteuning) haal ik zo makkelijk 200 km en meer. Met een snelle lader en een terrasje onderweg was dat nooit een probleem. Ondersteuning weglaten is natuurlijk ook een oplossing. Reizen met een trike heeft ook zo zijn voordelen.

Stabiliteit bij stormweer: tja, daar heb je een punt. Waar ik veel wind krijg, rij ik op een jaagpad van 4m breed. Daar is even een meter opschuiven geen probleem, maar zelfs dat is nog bijna nooit gebeurd. Hoe een trike daarop reageert, daar heb ik geen ervaring mee: veel wind gaat vaak gepaard met veel water en dat is het leuker in een afgedekte velomobiel ;-)

In elk geval: veel plezier met de trike en de Orca.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie