Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

De geest van de westerse mens is rusteloos. Niet onverdeeld positief natuurlijk, maar op technologisch vlak heeft het ons toch al ver gebracht. De ontwikkelingen in de fietswereld getuigen daar ook van. De elektrische fiets maakt een steile opgang, terwijl er bij de velomobielen allerlei tussenvormen opduiken. Echt wel boeiend.

De vraag is natuurlijk waar de ene vorm eindigt en de andere begint. Capojan gaf al eerder een voorzet op zijn blog.

http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2 ... risis.html

Bij het bekijken van enkele filmpjes op UwBuis over de ELF, een Amerikaanse velomobiel(?), fiets(?), wagentje(?), kwam de vraag eens te meer bij me op.

Waar leggen we de grens? En volgens welke criteria?

https://www.youtube.com/watch?v=NYHRNG95duU
https://www.youtube.com/watch?v=maknz8GBVQI
https://www.youtube.com/watch?v=nSXt1KhPG7w
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Wat mij betreft is het geen fiets meer als de motor gemiddeld meer vermogen levert/kan leveren, dan de fietser zelf.

Ik vind sowieso iedere fiets met ondersteuning geen HPV meer. Dat blijkt al uit het woord 'ondersteuning'.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef:Wat mij betreft is het geen fiets meer als de motor gemiddeld meer vermogen levert/kan leveren, dan de fietser zelf.

Ik vind sowieso iedere fiets met ondersteuning geen HPV meer. Dat blijkt al uit het woord 'ondersteuning'.
Toch komt het me voor dat het dansen is op een slappe koord. Het woord "ondersteuning" wijst er eigenlijk op dat het grootste deel van de energie juist wel nog geleverd wordt door de menselijke component. Alleen krijgt de mens een duwtje in de rug, net zoals je af en toe wel eens je eigen kind een duwtje in de rug geeft bij het fietsen. Ok, het is geen zuivere HPV, maar het blijft in mijn ogen toch wel een voertuig waar de H een belangrijke en niet weg te cijferen inbreng heeft.

Aan de andere kant denk ik dat er toch wel eens situaties voorkomen waar de motor en niet de mens de grootste inspanning levert. Gisteren, bij de opening van het vernieuwde fietsnetwerk van West-Vlaanderen, zag ik enkele kranige senioren een taaie strijd voeren met de weerselementen. Ik kan me wel indenken dat ze de ondersteuning wel maximaal hadden ingeschakeld en dat de mechanische component de overhand haalde op de menselijke.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#4 Bericht door dmd »

hihi, volgens Vanaele woordenboek is een fiets: tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen.
Zou de Vandaele woordenboek dan ook onderhevig zijn aan de UCI richtlijnen? #-o
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#5 Bericht door Wim -de roetsende »

dmd schreef:hihi, volgens Vanaele woordenboek is een fiets: tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen.
Zou de Vandaele woordenboek dan ook onderhevig zijn aan de UCI richtlijnen? #-o

De oorspronkelijke vraag ging over een Velomobiel :D

Hoe wordt die in het woordenboek omschreven? :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#6 Bericht door Lex »

Wim -de roetsende schreef:Wat mij betreft is het geen fiets meer als de motor gemiddeld meer vermogen levert/kan leveren, dan de fietser zelf.
Dan heb je het dubbele van het vermogen van een fietser als de fietser mee trapt. Dat lijkt mij wel een rare berekening. :?

Wim -de roetsende schreef: Ik vind sowieso iedere fiets met ondersteuning geen HPV meer. Dat blijkt al uit het woord 'ondersteuning'.
Geef ik je 100% gelijk in.
eeuwige reiziger schreef:
... Ok, het is geen zuivere HPV, maar het blijft in mijn ogen toch wel een voertuig waar de H een belangrijke en niet weg te cijferen inbreng heeft....
Is de auto ook. Want zonder de "H" gaat de "A" ook niet rijden. :roll:

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

kan je die 'aerodynamische' elf ook zonder trapondersteuning 25km/h laten rijden op vlakke weg als het windstil is ?
ja : dan is het een velo-mobiel.
Stop Fueling Around

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Is het wel een velomobiel? Waar trek je de grens?

#8 Bericht door Lex »

crash-quest-dummy schreef:kan je die 'aerodynamische' elf ook zonder trapondersteuning 25km/h laten rijden op vlakke weg als het windstil is ?
ja : dan is het een velo-mobiel.
Nee: Dan is het een go-cart :mrgreen:

Plaats reactie