Materiaal & Techniek nieuwtjes
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
Alleen iets lastiger te realiseren op ligfiets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Helper
- Berichten: 315
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
en helaas nog maar een conceptueel ontwerp waarvoor ze de patentrechten willen verkopen, en het is dan aan de koper om het werkend te krijgen...
tot nu toe is er nog geen enkel schakelbediening-aan-het-stuur model gebouwd
tot nu toe is er nog geen enkel schakelbediening-aan-het-stuur model gebouwd
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
realiseren valt wel mee hoor, ben er ook even mee bezig geweest om een cardan systeem te maken.
je kan éénder waar een knik maken in een cardan met een kruiskoppeling.
in principe heb je minder wrijving en met naafversnelling hoef je niet eens versnellingen te maken. is ook volledig onderhoudsvrij. waarom ze het nog niet deels toepassen in VM's is me ook een raadsel (tussenas binnenin monteren met de versnellingen en dan cardankoppeling naar het achterwiel
je kan éénder waar een knik maken in een cardan met een kruiskoppeling.
in principe heb je minder wrijving en met naafversnelling hoef je niet eens versnellingen te maken. is ook volledig onderhoudsvrij. waarom ze het nog niet deels toepassen in VM's is me ook een raadsel (tussenas binnenin monteren met de versnellingen en dan cardankoppeling naar het achterwiel
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
aandrijving is voor het wiel rond te doen draaien.
dus waarom niet gewoon het wiel aandrijven
deze nieuwe racer ziet er dan uit gewelldig uit zonder overbrenging.
https://www.kervelo.com/bikes/le-low-racer/
dus waarom niet gewoon het wiel aandrijven
deze nieuwe racer ziet er dan uit gewelldig uit zonder overbrenging.
https://www.kervelo.com/bikes/le-low-racer/
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
Waarom is er vandaag geen voorwielaandrijving op een vm, omdat er iets is waarom ze het achterwiel verkiezen.
Voor een 2-wiel-ligger lijkt dit haalbaar, maar geen idee of dit invloed heeft op de rijeigenschappen (voorwiel- vs achterwielaangedreven)
Voor een 2-wiel-ligger lijkt dit haalbaar, maar geen idee of dit invloed heeft op de rijeigenschappen (voorwiel- vs achterwielaangedreven)
My smile is always in shape!
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
als je een VM neemt met 2 voorwielen en de voorwielen aangedreven worden, moet je een differentieel gaan inbouwen zodat de wielen of verschillende snelheden kunnen rijden in een bocht. nagenoeg onmogelijk om dit licht te maken.
je zou dan een VM kunnen maken met 1 voorwiel en 2 achterwielen. maar dan is het nutteloos als je de achterwielen niet zou aandrijven, je hebt er 2, dus meer grip.
voorwielaandrijving bij een 2wiel-fiets zie ik niet goed komen, er zit teveel gewicht op het achterwiel waardoor het voorwiel zou wegspinnen. en dat is heel erg in een bocht
je zou dan een VM kunnen maken met 1 voorwiel en 2 achterwielen. maar dan is het nutteloos als je de achterwielen niet zou aandrijven, je hebt er 2, dus meer grip.
voorwielaandrijving bij een 2wiel-fiets zie ik niet goed komen, er zit teveel gewicht op het achterwiel waardoor het voorwiel zou wegspinnen. en dat is heel erg in een bocht
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
Voorwiel aandrijving in een frequent gegevens op wedstrijdliggers. Heb zelf ook een tijdje met één mogen rijden.
Doordat de aandrijving vooraan zit. Is er ook minder gewicht achteraan. Is zalig fietsen.
Doordat de aandrijving vooraan zit. Is er ook minder gewicht achteraan. Is zalig fietsen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
Als je getest hebt, heb je recht van spreken
My smile is always in shape!
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
Bij een VM (of algemener: driewieler) is de besturing de beperking. Voorwielaandrijving zou dan achterwielbesturing moeten betekenen. Niet evident. Alles vooraan wordt technisch complex.fcapri schreef: ↑vr 12 okt 2018, 15:36 als je een VM neemt met 2 voorwielen en de voorwielen aangedreven worden, moet je een differentieel gaan inbouwen zodat de wielen of verschillende snelheden kunnen rijden in een bocht. nagenoeg onmogelijk om dit licht te maken.
je zou dan een VM kunnen maken met 1 voorwiel en 2 achterwielen. maar dan is het nutteloos als je de achterwielen niet zou aandrijven, je hebt er 2, dus meer grip.
voorwielaandrijving bij een 2wiel-fiets zie ik niet goed komen, er zit teveel gewicht op het achterwiel waardoor het voorwiel zou wegspinnen. en dat is heel erg in een bocht
Tweewielers zou niet goed komen? Eén van de meest verspreide ligfietsen uit het verleden is de Flevobike, met - juist - voorwielaandrijving... Bestond als twee- en driewieler, met kantelknikbesturing. Wordt, voor zover ik weet, nog geregeld als zelfbouwfiets gemaakt. De voorspelbare vraag: waarom rijden die nu niet meer? Steile leercurve, leren rijden betekent in het begin vaak tegen de vlakte gaan. (en neen, ik heb er geen) Of de schitterende bamboefiets van Oryanne Bertaux in Frankrijk, die je op veel plekken vindt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
capojan, laatste regel gelezen van mij.
dit zal wel één van de redenen zijn waarom ze niet meer rijden of waarom ze niet meer gemaakt worden.
technisch is het net heel makkelijk om te bouwen. voorvork met trappers eraan en 1 ketting en dat zal hoofdreden zijn waarom doe-het-zelvers dit type bouwen.
bij alle andere fietsen zitten de pedalen vooraan en moet de ketting naar achteren, voorbij het voorwiel geraken.
de trappers laten meedraaien met de vork is dan technisch niet haalbaar voor de ketting.
en dan zit je nog steeds met het probleem in de bochten. vermogen zetten op een voorwiel terwijl je in een bocht draait is gevaarlijk. als je namelijk trapt, verschuift je gewicht van vooraan naar achteraan en dat wil je niet op je enige aangedreven en sturende wiel. als je remt verschuift je gewicht van de achterkant naar de voorkant, en dat maakt dat de voorrem zo efficient is.
ik heb nu al vaak wielspin in de alleweder als ik vertrek aan een rood licht, wat moet dat geven in een 30kg lichtere fiets met de aandrijving vooraan.
het enige waarbij het gewicht geen rol speelt bij voorwielaandrijving is dit (alle gewicht zit vooraan).
alleen remmen is hier gevaarlijk .
en technisch gezien heel makkelijk te maken, dit ding. ook grote efficientie door het gebrek aan tandwielen en ketting
dit zal wel één van de redenen zijn waarom ze niet meer rijden of waarom ze niet meer gemaakt worden.
technisch is het net heel makkelijk om te bouwen. voorvork met trappers eraan en 1 ketting en dat zal hoofdreden zijn waarom doe-het-zelvers dit type bouwen.
bij alle andere fietsen zitten de pedalen vooraan en moet de ketting naar achteren, voorbij het voorwiel geraken.
de trappers laten meedraaien met de vork is dan technisch niet haalbaar voor de ketting.
en dan zit je nog steeds met het probleem in de bochten. vermogen zetten op een voorwiel terwijl je in een bocht draait is gevaarlijk. als je namelijk trapt, verschuift je gewicht van vooraan naar achteraan en dat wil je niet op je enige aangedreven en sturende wiel. als je remt verschuift je gewicht van de achterkant naar de voorkant, en dat maakt dat de voorrem zo efficient is.
ik heb nu al vaak wielspin in de alleweder als ik vertrek aan een rood licht, wat moet dat geven in een 30kg lichtere fiets met de aandrijving vooraan.
het enige waarbij het gewicht geen rol speelt bij voorwielaandrijving is dit (alle gewicht zit vooraan).
alleen remmen is hier gevaarlijk .
en technisch gezien heel makkelijk te maken, dit ding. ook grote efficientie door het gebrek aan tandwielen en ketting
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
vorige week samen met zo hoge bi gereden en die reden 30km/u
ik wil wel zo een historische fiets in mijn collectie
Vroeger met de flevobike geen probleem met voorwielaandrijving. bij bergop of starten kon ik hem doen slippen maar dat was dan eerder eigen keuze door verkeerde cadans of misbruik van de vering.
ik mis die fiets nog altijd
ik wil wel zo een historische fiets in mijn collectie
Vroeger met de flevobike geen probleem met voorwielaandrijving. bij bergop of starten kon ik hem doen slippen maar dat was dan eerder eigen keuze door verkeerde cadans of misbruik van de vering.
ik mis die fiets nog altijd
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
kan iemand uit brugge die zijn eigen Bi fiets heeft gebouwd. wel een kunst om daar op en af te stappen.
heb er een aantal fotos van en weet hoe hij die bouwde (fotos op gsm)
heb er een aantal fotos van en weet hoe hij die bouwde (fotos op gsm)
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
Misschien een nieuw materiaal om velomobielen te bouwen? https://www.bloovi.be/branded/onderneme ... NzMBeyE-hI
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
-
- Helper
- Berichten: 315
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
Voor het eerst zie ik het nog niet gebeuren.
Voor dit proces zijn hoge drukken en dus sterkere en bij gevolg duurdere mallen nodig dan de gangbare carbon of glasvezelproductie die niet op een stuk of 100 zijn afgeschreven.
Ik heb met 2 van deze heren mogen samenwerken op de MTM afdeling van de KULeuven net na afstuderen en heb niets dan lof voor hun traject dat ze op die pakweg 6 jaar hebben afgelegd.
Ik snap dan ook dat de hele wielerwereld (en bij uitbreiding de hele composietwereld) er zot van loopt.
Next step: autootjes en vliegers
-
- Neo Prof
- Berichten: 184
- Lid geworden op: do 01 mei 2008, 22:35
- Postcode: 3020
- Fiets: hp-scorpion (trike)
- Locatie: Herent
- Velomobiel: mango 2012
- Contacteer:
Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes
dag bicky,
Momenteel ben ik mijn mango een renovatiebeurt aan het geven; de casette was dringend aan vervanging toe. Ik heb ook meteen de ketting vervangen. Achteraan ging dat prima (van de naafversnelling naar het achterwiel toe), dat is in orde. Maakt ook nauwelijks geluid ...
Nu de loop van de ketting van casette naar voor toe blijkt echter problematisch, de kettingspanner vooraan speelt me parten. Deze is ofwel losgekomen en staat niet meer in dezelfde positie ofwel is er een defect aan.?
Die kettinglijn maakte sowieso al altijd veel lawaai maar is nu niet meer te doen, bovendien geraak ik niet meer op de grootste kam doordat de kettingspanner te veel naar voor komt en dus de boel vastzet.
Ik moet de kettingspanner dus terug goed zetten... Heb jij een idee hoe je die kettingspanner los kan maken? Jij hebt ook een mango dus weet je dit misschien?
Bovendien heb ik via jou blog ook gezien dat jij in jou mango de kettinglijn hebt laten omkeren; dit lijkt me ook wel wat, vooral naar lawaai toe denk ik dat dit een verbetering zou zijn... Geen kettingbuizen meer... Wat is jou ervaring op dat gebied?
Nu de kap er af is kon ik immers lokaliseren waar het storende lawaai vandaan komt, nl. het deel waar de ketting op de bodem in de kettingbuis loopt én dan de tussenas halverwege die zorgt dat de ketting naar de caseete toe mooi op zijn plaats blijft.
Heb jij enige raad of suggesties dan zouden die zeer welkom zijn,
Traikiedirk
Momenteel ben ik mijn mango een renovatiebeurt aan het geven; de casette was dringend aan vervanging toe. Ik heb ook meteen de ketting vervangen. Achteraan ging dat prima (van de naafversnelling naar het achterwiel toe), dat is in orde. Maakt ook nauwelijks geluid ...
Nu de loop van de ketting van casette naar voor toe blijkt echter problematisch, de kettingspanner vooraan speelt me parten. Deze is ofwel losgekomen en staat niet meer in dezelfde positie ofwel is er een defect aan.?
Die kettinglijn maakte sowieso al altijd veel lawaai maar is nu niet meer te doen, bovendien geraak ik niet meer op de grootste kam doordat de kettingspanner te veel naar voor komt en dus de boel vastzet.
Ik moet de kettingspanner dus terug goed zetten... Heb jij een idee hoe je die kettingspanner los kan maken? Jij hebt ook een mango dus weet je dit misschien?
Bovendien heb ik via jou blog ook gezien dat jij in jou mango de kettinglijn hebt laten omkeren; dit lijkt me ook wel wat, vooral naar lawaai toe denk ik dat dit een verbetering zou zijn... Geen kettingbuizen meer... Wat is jou ervaring op dat gebied?
Nu de kap er af is kon ik immers lokaliseren waar het storende lawaai vandaan komt, nl. het deel waar de ketting op de bodem in de kettingbuis loopt én dan de tussenas halverwege die zorgt dat de ketting naar de caseete toe mooi op zijn plaats blijft.
Heb jij enige raad of suggesties dan zouden die zeer welkom zijn,
Traikiedirk