oriëntatie naar een ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Kip
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 feb 2016, 20:57
Postcode: 7101ma
Contacteer:

oriëntatie naar een ligfiets

#1 Bericht door Kip »

Hallo allen, ik ben mij aan het oriënteren naar een ligfiets. en nu zijn er 2 modellen die mij aanspreken en wel de m5 lowracer en de challenge jester. Nu heb ik geen ervaring met ligfietsen en ik heb gelezen dat een lage racer niet het makkelijkst is om mee te starten.
Het gebruik zal vooral woon werk zijn 30/35km enkel en dat 2/3x per weer (zal met 1 beginnen)

Nu heb ik hier al flink rond gezocht maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden. Welk van de 2 modellen bied het meeste comfort?

Groeten

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Welkom Kip.

Je hebt 2 mooie fietsen uitgezocht.

Om maar meteen antwoord te geven op je vraag welke van deze twee fietsen het meeste comfort biedt: géén van de twee.

Dit zijn lage racers en daar gaat het dan ook om: racen :D

Mijn allereerste ligfiets was een Baron en dat is ook een lage racer. Laat dus niemand beweren dat dit niet kan. Uiteraard zitten er nadelen aan een lage racer, maar die zitten aan alle typen en modellen fietsen.

Ga deze fietsen gewoon uitproberen. In de buurt van Zutphen (niet bij mij) staat trouwens nog een fantastisch onderhouden Jester te koop. Zo goed als nieuw frame en tiptop onderhouden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#3 Bericht door blackarmor »

dat is ook wat kort door de bocht , de baron die ik had was een van de meest comfortabele en die enorm snel was de azub max was daar iets beter in maar redelijk wat trager .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#4 Bericht door Wim -de roetsende »

blackarmor schreef:dat is ook wat kort door de bocht , de baron die ik had was een van de meest comfortabele en die enorm snel was de azub max was daar iets beter in maar redelijk wat trager .
Ik vond de Baron ook heel erg comfortabel, totdat ik op mijn gewijzigde woon-werk-route een fietspad 'tegenkwam' met ruim 50 boomwortels die het asfalt flink hadden beschadigd.

De gemiddelde beginnende ligfietser zal een fiets zonder vering meestal niet als erg comfortabel kwalificeren. Vandaar mijn reactie en knipoogje.

Mijn tip blijft staan: gewoon gaan proberen die fietsen.

Ik zou trouwens voor de Jester gaan. Ik vond de M5 alleen fijn op hoge snelheid, terwijl de Jester ook nog redelijk stabiel was bij iets lagere snelheden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#5 Bericht door bicky »

Ik ben ook gestart met een lowracer. nooit problemen mee gehad

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik heb er ondertussen een leuke PB-sessie met Kip opzitten en ik denk dat het helemaal goed gaat komen met zijn keuze.

Wat het gaat worden moet hij hier zelf maar een keer gaan vertellen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#7 Bericht door Wouter D »

ik heb nog een baron Xlow te koop.
voor ik verder antwoord op je vraag, wil toch even informeren naar je gewicht

M5 is gebouwd uit een soort staal, ben ff de naam kwijt, en zal kwa comfort het beste scoren, aangezien men rekening houd met framevering. Indien u meer dan 100kg weegt, is M5 echter een slechte keuze omdat het frame te slap aan zal voelen.

Jester en Baron zijn gemaakt van alu en stijver, ik heb beide gehad en vind de baron het prettigst van de twee. Ik woog de laatste tien jaar wel altijd 100kg of meer.

vooraleer je ook maar een van je favoriete modellen kiest moet je zoveel mogelijk modellen testen, want het kan evengoed zijn dat de 2 gekozen modellen je helemaal niet liggen. Elke ligfiets is anders, ligt anders, fietst anders... ook andere modellen kunnen je meug zijn...
ik heb bvb ook een highbaron, en die vind ik nog prettiger rijden dan de lage versie.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Kip
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 feb 2016, 20:57
Postcode: 7101ma
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#8 Bericht door Kip »

net wezen kijken bij een ligfiets, het is geen lowracer geworden. Maar een Challenge Hurricane, die zijn ook best wel laag :shock: :D

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#9 Bericht door Peter J »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, geniet ervan :!: =D>
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#10 Bericht door Wim -de roetsende »

Kip schreef:net wezen kijken bij een ligfiets, het is geen lowracer geworden. Maar een Challenge Hurricane, die zijn ook best wel laag :shock: :D
Gefeliciteerd.

Als je de Hurrie al laag vindt, dan is het maar goed dat het geen Jester is geworden.

Dat scheelt namelijk echt nog een flink aantal centimeters.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Kip
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 feb 2016, 20:57
Postcode: 7101ma
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#11 Bericht door Kip »

Wim -de roetsende schreef:
Kip schreef:net wezen kijken bij een ligfiets, het is geen lowracer geworden. Maar een Challenge Hurricane, die zijn ook best wel laag :shock: :D
Gefeliciteerd.

Als je de Hurrie al laag vindt, dan is het maar goed dat het geen Jester is geworden.

Dat scheelt namelijk echt nog een flink aantal centimeters.
dat denk ik ook, maar ik ga het ervaren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#12 Bericht door Peter J »

Die zogenaamde lowracers hebben 1 voordeel, althans naar mijn bescheiden mening, je kan met je handen aan de grond als je stil staat en dat vind ik wel handig.
Verder vind ik ze niet zo geschikt om in het verkeer te gebruiken daar je echt zeer laag en quasi onzichtbaar bent en ook zelf zeer weinig ziet als je vanachter bvb. een rij geparkeerde auto's uit komt. Nu, dit nadeel kan je zelf opvangen door goed uit je doppen te kijken en op gevaarlijke punten je snelheid aan te passen, dus...
Een Hurricane vind ik een mooi compromis en perfect geschikt om deel te nemen aan het dagelijkse verkeersgebeuren. :)
Vraagje nog... ben je van plan er een vlagje op te monteren ? Ik heb er zelf geen en vertik het ook maar da's een opmerking die ik dagelijks te horen krijg... "Op zoiets laag hoort een vlagje" :roll: :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#13 Bericht door Lex »

Peter J schreef:Die zogenaamde lowracers hebben 1 voordeel, althans naar mijn bescheiden mening, je kan met je handen aan de grond als je stil staat en dat vind ik wel handig.
En ge valt van minder hoog... :mrgreen:

Kip
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 feb 2016, 20:57
Postcode: 7101ma
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#14 Bericht door Kip »

Peter J schreef:Die zogenaamde lowracers hebben 1 voordeel, althans naar mijn bescheiden mening, je kan met je handen aan de grond als je stil staat en dat vind ik wel handig.
Verder vind ik ze niet zo geschikt om in het verkeer te gebruiken daar je echt zeer laag en quasi onzichtbaar bent en ook zelf zeer weinig ziet als je vanachter bvb. een rij geparkeerde auto's uit komt. Nu, dit nadeel kan je zelf opvangen door goed uit je doppen te kijken en op gevaarlijke punten je snelheid aan te passen, dus...
Een Hurricane vind ik een mooi compromis en perfect geschikt om deel te nemen aan het dagelijkse verkeersgebeuren. :)
Vraagje nog... ben je van plan er een vlagje op te monteren ? Ik heb er zelf geen en vertik het ook maar da's een opmerking die ik dagelijks te horen krijg... "Op zoiets laag hoort een vlagje" :roll: :mrgreen:
Nee een vlaggetje vind ik onzin, althans nog wel

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: oriëntatie naar een ligfiets

#15 Bericht door Helen »

Kip schreef:Nee een vlaggetje vind ik onzin, althans nog wel
Een vlaggetje is nochtans erg nuttig: het is een probaat middel tegen het gezeur! 8)

Plaats reactie