Pagina 17 van 17

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Geplaatst: za 11 mar 2017, 18:19
door eeuwige reiziger
fcapri schreef:en welk onderdeel beschrijft de fiets daar dan precies? het artikel dat jij aanhaald komt het meeste overeen met artikel 82 van het belgisch recht
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /272-art82
daar staat de fiets beschreven, en in een ander punt de drie en vierwielers.
Strikt genomen staat daar ook geen omschrijving. Op basis van een aantal artikelen uit de wegcode kan je dat wel afleiden, maar een heldere definitie is er niet te vinden.

Het desbetreffend artikel uit het verdrag van Wenen (hoofdstuk I, artikel 1 § l):
“Cycle” means any vehicle which has at least two wheels and is propelled solely by the muscular energy of the persons on that vehicle, in particular by means of pedals or hand-cranks
„Fiets”: elk voertuig met ten minste twee wielen dat uitsluitend wordt voortbewogen door de spierkracht van de berijders, in het bijzonder door middel van pedalen of van met de hand bewogen hefbomen;
http://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/2016-09-19

Met "fiets" voor "cycle" stoten we natuurlijk op de eigenheid van onze Nederlandse taal, waar we dat woord eigenlijk slechts gebruiken voor "tweewieler". Bij nader inzien zou de vertaling "rijwiel" hier dus beter passen. En zo zijn we weer naar af... :D

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Geplaatst: za 11 mar 2017, 20:42
door fcapri
als je dat artikel van u verder leest, dan spreken ze een hele tijd over cycle (met minimum 2wielen, dus bedoelen ze daar onze rijwielen) en iets verder spreken ze van bicycle (2wieler) wat in het frans bicyclette is en in het nederlands "fiets" krijgt in de wet ipv 2wieler
According to the Vienna Convention, a cycle is a vehicle with at least two wheels that is propelled solely by the muscular energy of the person riding on that vehicle, in particular by means of pedals or hand-cranks. Furthermore, the Convention states that a cycle shall: a) have an efficient brake, b) be equipped with a bell capable of being heard at a sufficient distance, and carry no other audible warning device, and c) be equipped with a red reflecting device at the rear, and devices ensuring that the bicycle can show a white or yellow light at the front and a red light at the rear [55].
ze zijn al even erg dus als de belgische wet. het beste wat je kan doen is de artikels 2-9-43-82 in het nederlands en in het frans nemen, en daar dan letterlijk woordjes vergelijken. overal waar in het nederlands fiets staat, staat in het frans bicyclette.

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 21:10
door crash-quest-dummy
dus als je een claxon in je velomobiel hebt is het geen fiets meer, toch volgens de Weense Conventie (ging die niet over oorlogsrecht ?? :shock: over welke Weense Conventie gaat het hier ? of hoe komt een fiets in oorlogsrecht terecht ?)

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 21:14
door CapoJan
crash-quest-dummy schreef:dus als je een claxon in je velomobiel hebt is het geen fiets meer, toch volgens de Weense Conventie (ging die niet over oorlogsrecht ?? :shock: over welke Weense Conventie gaat het hier ? of hoe komt een fiets in oorlogsrecht terecht ?)
Hmm, verwar je niet met de Conventie van Genève?

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 21:18
door crash-quest-dummy
nope, maar er blijken een heleboel Weense Conventies te zijn :
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention
vermoedelijk bedoelen ze dan deze :
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Co ... ad_Traffic