Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Fox84
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 19:29
Postcode: 3527CT
Fiets: zoekend
Contacteer:

Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#1 Bericht door Fox84 »

Goedemiddag,

Hopelijk zijn er op dit forum mensen die het leuk vinden om mij van advies te voorzien over welke ligfietsen mogelijk voor mijn wereldreis geschikt zijn. Ik ben zelf te onervaren om zelfstandig tot de beste inzichten te komen, wat wel nodig is voor de tocht die ik ga fietsen.

Mijn reis zal over land vanuit Nederland via Iran naar Kyrgyzstan leiden. Hoewel ik elektrische ondersteuning heb overwogen, kies ik toch voor een normale ligfiets met lichte bagage.

En natuurlijk bestaat er geen perfecte ligfiets en is testrijden cruciaal. Ik hoop van jullie vooral inzicht te krijgen naar welke fietsen ik het beste kan kijken op basis van de voorwaarden die ik hieronder heb opgesteld:

1. Frame:
o Moet passend zijn voor mijn lengte van 1.98 (lange benen en armen)
o Liever geen vering (onderhoudsgevoelig)
o Stalen frame heeft voorkeur boven aluminium frame ivm reparatiemogelijkheden lokaal

2. Wielen:
o Bij voorkeur beide 26 inch. De banden hiervoor zijn namelijk goed verkrijgbaar in het buitenland en reserve onderdelen (zoals banden) zijn bruikbaar voor beide wielen.
o Stevig gespaakt.
o Liefst met mogelijkheid tot zowel gebruik van dunne (op goede wegen) als dikkere (op slechte wegen) banden

3. Stuur:
o Bij voorkeur een onderstuur, gezien mij dit comfortabeler lijkt (moet ik nog uitproberen)
4. Stoel
o Niet te rechtop, om spreiding drukpunten op lichaam te borgen
5. Remmen:
o Schijfremmen verdienen hier de absolute voorkeur. Nog te bepalen obv onderstaande adviezen
6. Versnellingen achter:
o Ik neig naar een Rohloff naaf ivm onderhoud onderweg (ik ga veel regen en stof tegenkomen).
7. Bagage
o Bevestiging van tassen dient goed mogelijk te zijn.