Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Fox84
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 19:29
Postcode: 3527CT
Fiets: zoekend
Contacteer:

Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#1 Bericht door Fox84 »

Goedemiddag,

Hopelijk zijn er op dit forum mensen die het leuk vinden om mij van advies te voorzien over welke ligfietsen mogelijk voor mijn wereldreis geschikt zijn. Ik ben zelf te onervaren om zelfstandig tot de beste inzichten te komen, wat wel nodig is voor de tocht die ik ga fietsen.

Mijn reis zal over land vanuit Nederland via Iran naar Kyrgyzstan leiden. Hoewel ik elektrische ondersteuning heb overwogen, kies ik toch voor een normale ligfiets met lichte bagage.

En natuurlijk bestaat er geen perfecte ligfiets en is testrijden cruciaal. Ik hoop van jullie vooral inzicht te krijgen naar welke fietsen ik het beste kan kijken op basis van de voorwaarden die ik hieronder heb opgesteld:

1. Frame:
o Moet passend zijn voor mijn lengte van 1.98 (lange benen en armen)
o Liever geen vering (onderhoudsgevoelig)
o Stalen frame heeft voorkeur boven aluminium frame ivm reparatiemogelijkheden lokaal

2. Wielen:
o Bij voorkeur beide 26 inch. De banden hiervoor zijn namelijk goed verkrijgbaar in het buitenland en reserve onderdelen (zoals banden) zijn bruikbaar voor beide wielen.
o Stevig gespaakt.
o Liefst met mogelijkheid tot zowel gebruik van dunne (op goede wegen) als dikkere (op slechte wegen) banden

3. Stuur:
o Bij voorkeur een onderstuur, gezien mij dit comfortabeler lijkt (moet ik nog uitproberen)
4. Stoel
o Niet te rechtop, om spreiding drukpunten op lichaam te borgen
5. Remmen:
o Schijfremmen verdienen hier de absolute voorkeur. Nog te bepalen obv onderstaande adviezen
6. Versnellingen achter:
o Ik neig naar een Rohloff naaf ivm onderhoud onderweg (ik ga veel regen en stof tegenkomen).
7. Bagage
o Bevestiging van tassen dient goed mogelijk te zijn.

Erg benieuwd naar jullie suggesties en ideeën!
Roeland
Laatst gewijzigd door Fox84 op do 18 feb 2016, 10:47, 5 keer totaal gewijzigd.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#2 Bericht door blackarmor »

mooi plan ( kan je beter nog iets verder fietsen dan kan je zeggen dat je tot in china bent gefietst dat weten ze teminste liggen ;) )
de azub max is hier eigenlijk voor gemaakt . al ben ik zelf geen fan van onderstuur ( heb de 2 op die fiets gehad )

kwa onderhoud valt een vering goed mee , je kan er altijd een vaste vork vooraan steken maar rijd geweldig met een deftige mtb vork .
zeer veel mogelijkheden voor bagage .
en van schijremmen zou ik afblijven tenzij je zoekt een pak extra blokjes mee te nemen als je veel modder en stof tegenkomt .
ik zou zelf eerder neigen naar een set wielen met trommels je gaat het dan wel wat rustiger aan moeten doen in de afdalingen :)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#3 Bericht door Wouter D »

Als ik je wensen zo lees zou ik op zoek gaan naar een optima Condor, Geen idee of ze die nog maken.
hier en daar vind je ze wel eens tweedehands.

het is een sterk frame, voor onderstuur moet je redelijk lange benen hebben dus dat moet wel lukken,
2*26inch wielen, je kan ook kleine tassen op je voorwielen leggen, en brede banden erop leggen.

bepakking, voortassen op je wielen, grote toptas en grote banaantassen achterop.

mocht je meer info daaromtrent willen hebben, moet je eens op zoek gaan naar Jonathan Alaert. Die zat hier vroeger op het forum maar is al een tijd geleden dat ik iets van hem vernam.
hij heeft (had?) zo een condor die net zo uitgerust is. Indertijd is hij ermee naar Rome gefietst.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#4 Bericht door Wouter D »

op dit lijntje (http://velorizontal.bbfr.net/t12404-com ... zca-pioner) staat wel een leuke foto van een bepakte condor, met mijn beperkte frans lijkt het me een lijntje te zijn waar ook verschillende gelijkaardige fietsen bekeken worden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#5 Bericht door trikelover »

Fox84 schreef: 5. Remmen:
o Schijfremmen verdienen hier de absolute voorkeur
hier zou ik eerder opteren naar gewone remmen net omdat als je onderweg iets voor hebt je veel sneller reserve onderdelen zult vinden
Fox84 schreef: 6. Versnellingen achter:
o Ik neig naar een Rohloff naaf ivm onderhoud onderweg (ik ga veel regen en stof tegenkomen).
Dit is wel een normaal onderhoudsarme optie maar als er iets aan komt vind dan maar eens de juiste onderdelen. een klassieke derraieur is een iets veiligere optie.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#6 Bericht door Brechtix »

Ha, wat een lekker plan.

In my humble opinion, voor zo'n trip?
  • een trike is veiliger, kan je onbeperkt bagage op kwijt, sommige klimmen beter.
    chroom-molybdeen stalen kader, geen alu! Niet alleen voor dat plaatselijk lassen maar voor trillingen.
    inderdaad passieve vering
    indien derailleur minstens 26" achterwiel
    Rohloff inderdaad, als het er af kan.
    trommelremmen (rotors te zwak bij transport, onbetrouwbaar, vergeet die schijfremmen). Na vijftien jaar mag ik wel zeggen dat alle reizigers die dat advies in de wind sloegen, daar spijt van kregen.
    Bandjes zijn niet zo'n zorg meer als vroeger. Marathon plussen erop en rond de wereld.
    De meeste hollandse ligfietsen, en zeker de condor, hebben een nogal platte zitting voor fietsreizen. Waar het niet plat is, is wind het minste probleem. En het is overal niet plat.
    Tassen: waterdichte Ortliebs heb je wschl al, die hang je op een bagagedrager, tussen tassen en zetel triketassen van bij ons (Fietser) of banaantassen van Radical. Lange cilindrische tas achter het hoofd voor lichte en volumineuze bagage, die leg je dwars als luchtrem.
Goede frames zijn ICE Sprint 26 en Steintrikes Roadshark.
Greenspeed en Azub hebben geen passieve vering, dan hangt alles af van je ballonband...

Tweewielers:
ZoX? Wel actief geveerd maar die scharnieren gaan wel een tijd mee.
Nazca met supermanstuur, HS33 hydr. velgremmen, luchtveer met lockout...
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Fox84
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 19:29
Postcode: 3527CT
Fiets: zoekend
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#7 Bericht door Fox84 »

Wat leuk dat er enthousiast gereageerd wordt!! Het lijkt mij ook een fantastische reis!

Wat punten waar ik graag op reageer:

Frame:

Brechtix schreef:een trike is veiliger, kan je onbeperkt bagage op kwijt, sommige klimmen beter.
De trike optie heb ik eerder overwogen, met e-ondersteuning. Daar heb ik vanaf gezien, door de vrij persoonlijke mening dat ik aandrijving obv mijn eigen kracht charmanter vind. Daartoe is het wel belangrijk dat ik in totaliteit zo licht mogelijk wil zijn (ik wil 150-200 km op sommige dagen kunnen fietsen). De trike verliest daar de voorkeur..
blackarmor schreef: de azub max is hier eigenlijk voor gemaakt . al ben ik zelf geen fan van onderstuur ( heb de 2 op die fiets gehad )

kwa onderhoud valt een vering goed mee , je kan er altijd een vaste vork vooraan steken maar rijd geweldig met een deftige mtb vork .
Ik heb me in de azub max verdiept. Het lijkt inderdaad een degelijke fiets (reviews) en zover nodig te 'customizen' naar mijn voorwaarden, hoewel een alu frame... Ik ben niet erg gecharmeerd van het alu frame en de vering achter.. Wel een optie die ik heb genoteerd. Dank!
spruitje schreef:Als ik je wensen zo lees zou ik op zoek gaan naar een optima Condor, Geen idee of ze die nog maken.
hier en daar vind je ze wel eens tweedehands.
Ook een goede optie zo te zien, voldoet ook aan de meeste voorwaarden. Dank voor deze suggestie en de franse website. Er vindt daar inderdaad eenzelfde overweging plaats. Ook hier wel een actieve vering achter, die in mijn ogen niet nodig en onderhoudsgevoelig is. Is dergelijke vering te verwijderen door een solide verbinding? Overigens zijn er ook nieuwere modellen van Optima: http://www.ligfiets.net/company/3/optim ... s-b-v.html..
Brechtix schreef:ZoX? Wel actief geveerd maar die scharnieren gaan wel een tijd mee.
Ziet er goed uit vanwege de eenvoud. Wel voorwiel aangedreven. Gezien het meeste gewicht op het achterwiel zal zitten, heb ik aangenomen dat achterwiel aandrijving de voorkeur verdient. Klopt dat?
Brechtix schreef:Nazca met supermanstuur
De pioneer lijkt het model waar je op doelt? Achtervering (lijk ik niet aan te ontkomen), alu frame, gewicht (18kg) en zithoek lijken daarbij wel downsides..


Stuur

blackarmor schreef:ik zelf geen fan van onderstuur
Interessant, omdat ik op deze site http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... ringen.htm (onderaan in de comments) een afweging vond tussen de voor- en nadelen van een onderstuur. Heb jij nog andere punten ter overweging? Wat denken anderen hierover?

Remmen

blackarmor schreef:en van schijremmen zou ik afblijven tenzij je zoekt een pak extra blokjes mee te nemen als je veel modder en stof tegenkomt .
ik zou zelf eerder neigen naar een set wielen met trommels je gaat het dan wel wat rustiger aan moeten doen in de afdalingen
trikelover schreef:hier zou ik eerder opteren naar gewone remmen net omdat als je onderweg iets voor hebt je veel sneller reserve onderdelen zult vinden
Brechtix schreef:trommelremmen (rotors te zwak bij transport, onbetrouwbaar, vergeet die schijfremmen). Na vijftien jaar mag ik wel zeggen dat alle reizigers die dat advies in de wind sloegen, daar spijt van kregen.
Ok, op basis van deze opmerkingen lijken schijfremmen geen goed idee. Bij wat verder zoeken wordt de kwetsbaarheid ervan bevestigd. Terwijl ik begon met de overtuiging dat dit de beste remmen zijn... Als schijfremmen afvallen, dan zijn overige opties V-brakes, Magura velgremmen, trommelremmen (is dit echt een optie? Rollerbrakes lijken dan geschikter) http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/tes ... lke-remmen. V-brakes lijken in mijn ogen de beste compromis tussen remkracht (voor en achter), gewicht en onderhoud/vervangbaarheid. Snijdt dat hout?

Aandrijving

Brechtix schreef:Rohloff inderdaad, als het er af kan.
Wat bedoel je met: als het er af kan?

Zitting:

Brechtix schreef:De meeste hollandse ligfietsen, en zeker de condor, hebben een nogal platte zitting voor fietsreizen. Waar het niet plat is, is wind het minste probleem. En het is overal niet plat.
Heb je een minimale rughoek in graden die wordt aangeraden? Gezien nekpijn, knellingen en vermogen beïnvloed worden door de zithouding, vind ik het misschien bovenal gewenst dat het verstelbaar is gedurende de reis..

Benieuwd!!
Laatst gewijzigd door Fox84 op do 18 feb 2016, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#8 Bericht door hmmm »

Toch ook even reageren. Allereerst: erg toffe plannen!

Een specifiek frame kan ik je niet aanraden, daarvoor heb ik te weinig ervaring. Je keuze om alu links te laten liggen kan ik onderschrijven, zeker bij ligfietsen in kleine oplages lijkt alu mij een slechte keuze. Buiten staal zou ik ook carbon durven overwegen, bij de meeste fabrikanten zal het carbon toch danig overgedimensioneerd zijn dat er weinig risico is op framebreuk, zelfs bij een ongelukkig val. De enkele kilo's die je weet te sparen zijn altijd mooi meegenomen ;).

De zithoek zou ik ook niet te groot maken (tegen het advies hierboven in). Dat is niet comfortabel en met een kleine zithoek kan je ook prima klimmen, een grotere hoek gaat daar geen positief effect hebben. Laat je niets wijsmaken en test het zelf eens uit! Belangrijker is om een fiets te vinden die lekker stabiel blijft rijden bij lagere snelheden.

Met schijfremmen heb ik niets dan goede ervaringen. Ondertussen heb ik al zeker 50 000 kilometer gereden met mechanische schijfremmen (type avid bb7). Zowel voor dagdagelijks verkeer als enkele fietsvakanties. Voor beiden kan ik ze alleen maar aanraden. Ze zijn erg eenvoudig te regelen, blokjes zijn eenvoudig te vervangen en ze remmen prima. Op zo'n afstand zal je hoe dan ook remblokjes eens moeten vervangen, of je dan een setje gewone blokjes of blokjes voor schijfremmen meeneemt zal weinig verschil maken. Het argument van het transport is best kul. Je fietst naar daar, er kan geen schade tijdens het transport optreden. Voor de terugreis kan je met 5 boutjes de schijven loshalen als je dat wenst en met 2 bouten iedere remklauw. Enkele minuten werk met gereedschap dat je toch bij zal hebben.

Voor de bagage kan ik banaantassen aanraden, eventueel gecombineerd met een toptas achteraan. Zelf heb ik ervaring met zowel tassen van Elan als Radical, beiden zijn prima :). Bedenk wel dat ze niet waterdicht zijn (wat zowel een voor als nadeel is) en dat je je spullen in dry-bags zal moeten steken. Vergeet aub de gewone "fietstassen", een setje banaantassen is veel logischer op een ligfiets. Het zwaartepunt en stuurgedrag van je fiets zal weinig wijzigen met een set banaantassen. Bijkomend is de aerodynamica een stuk beter :D.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#9 Bericht door Wouter D »

Voor nekpijn zou ik een neksteun kiezen. Als het niet nodig hebt tijdens hey fietsen is het tijdens de pauze of kaartlezen altijd leuk je hoofd eens achteruit te kunnen leggen. Alhoewel je die steun ook mogelijk kan creëren met je bepakking van je fiets.

Ben je ook van plan door Australië te fietsen? Dan kan ik je in contact brengen met een Belg die samen met zijn vrouw de wereld rondfietste en daar zijn hart verloren heeft. Achteraf is hij daar gaan wonen. Hij deed het per trekkingfiets maar is (was?) ook er fervent ligger

V-brakes lijken mij ook de beste oplossing, als je denkt aan grote afdalingen kan je evt opteren om ook een sleeprem te monteren op je voorwiel. Die remt je alleen af en zorgt er op die manier voor dat je gewone remmen niet oververhit raken. Dit wordt veel toegepast bij tandems.

Niet te vergeten, als je op wereldreis vertrekt, moet je echt wel enkele buffs van ligfietsers.be meenemen he. Meer gegevens daarover vind je bij "te koop - aanbod"
Bijlagen
Office Lens_20141030_173647.jpg
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#10 Bericht door Brechtix »

https://www.nazca-ligfietsen.nl/nl/list ... 23/#type=3

CrMo zoals het hoort.
Nokken voor hydraulische velgremmen,
luchtveer erop.
Welke banddiameter zou er in die vorken kunnen?

Alleen een wiel tekort :-)


Afbeelding
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#11 Bericht door Brechtix »

Oesje, aluminium drager...
Daar moet wel een mouw aan te passen zijn.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#12 Bericht door KarelJ »

Als je toch carbon zou overwegen:
Ik ben momenteel een Schlitter Encore aan het kopen via FiSh van het forum (Gent - Sint-Amandsberg FiShbikes: https://www.facebook.com/FiShBikes/ )

Op dit frame kan je alle kanten uit op gebied van afmontage (velgremmen, schijfremmen, 26 of 28 inch wielen, smalle of brede banden, rohloff, derailleur, ...)

Bovenstuur of onderstuur is voornamelijk een voorkeur. Nadeel aan een onderstuur voor dergelijke reizen: bij een valpartij (die bijna onvermijdelijk is op een grote afstand op onbekend/slecht terrein) is er bijna gegarandeerd schade aan het stuur (wat mogelijks niet op te lossen is ter plaatse). Bij een bovenstuurfiets met zijtassen (bananetassen) is de kans op schade aan de fiets bij een valpartij een stuk lager volgens mij.
Bovenstuur is ook gemakkelijker voor accessoires (spiegel, gps, ...) en is handiger op smalle paadjes met aan beide zijdes brandnetels, of tussen paaltjes, ...
Onderstuur vind ik persoonlijk ook iets aangenamer, maar de meeste 2-wiel-ligfietsen die ik al gehad heb, hadden toch een bovenstuur (omwille van de praktische voordelen)

De dagafstand is vrij ambitieus volgens mij en gaat mogelijks stress meebrengen (om afstand te halen bij materiaalpech, blessure, ...)

Een ligfiets vraagt ook enige gewenning, dus best voor de reis al zoveel mogelijk afstand afleggen op de fiets waarmee je op reis wilt (dan kan je ook nog gemakkelijk zaken bijregelen, vervangen, ...)

Het trike idee van Brecht zou ik zeker ook niet afschrijven.

Bekijk ook eens het blog/de website van http://www.fietsersafstappen.nl/ (noordkaapfujin). Interessant voor iemand die een (lig)fietsreis met een dagelijkse grote afstand wil afleggen. Deze persoon is ondertussen woordvoerder van het merk Challenge, maar de meeste van zijn artikels (en zijn volledige reis naar de Noordkaap) zijn geschreven toen hij nog niet verbonden was aan Challenge.

Ter info de uitdrukking "als het er af kan" wil zeggen: "als het financieel haalbaar is" (met andere woorden: als je het kan betalen)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#13 Bericht door bicky »

een velomobiel is ook een degelijke reisfiets.
Bijna geen onderhoud, altijd droog en standaard veel opbergcapaciteit (wel moeilijk uit te breiden)
Ik zou wel weten wat gekozen mocht ik een fietsreis ondernemen.

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#14 Bericht door Rikki »

bicky schreef:een velomobiel is ook een degelijke reisfiets.
Bijna geen onderhoud, altijd droog en standaard veel opbergcapaciteit (wel moeilijk uit te breiden)
Ik zou wel weten wat gekozen mocht ik een fietsreis ondernemen.
Hier een reisverslag van iemand die naar de Noordkaap en terug is gereisd met een Quest velomobiel.
http://www.bloggen.be/80dagenvoorkoeste ... 1365976800
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke ligfiets van Nederland naar Kyrgyzstan?

#15 Bericht door CapoJan »

Nog wat aanvullingen.

Rohloff is zeker aan te raden. 'Als het er af kan' slaat op de kostprijs. Nadeel is dat zo'n naaf toch weer gewicht toevoegt aan je fiets. Voordeel is de betrouwbaarheid en het feit dat je met een stevige ketting kunt werkn (KMC X1 bijvoorbeeld). Amper onderhoud nodig. Als het toch fout loopt, zul je de naaf hoogstwaarschijnlijk moeten verzenden naar Rohloff.

Nazca is een prima fabrikant. Fantastische mensen die zelf veel ervaring hebben met ligfietsen (reizen er zelf mee). Bel eens met hen en vraag hun mening.

Achtervering zou ik niet zomaar afschrijven. Een eenvoudige achterveer (genre DNM DV-22) is degelijk. Zonder vering moet je rug alle klappen opvangen.

Als ik het goed begrepen heb, moet je nog ervaring opdoen met ligfietsen? Zo ja, begin er dan maar tijdig aan, zodat je je fiets leert kennen en de nodige ligfietsspieren kweekt. Er wordt altijd gesteld dat je minstens 1000 km gelegen moet hebben eer je spieren aangepast zijn.

Geen ligfietsers (meestal toch niet), maar heel veel ervaring met fietsreizen vind je op 'http://www.wereldfietser.nl/'.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie