Pagina 1 van 1

EHBO bij VM

Geplaatst: do 31 dec 2015, 16:18
door eeuwige reiziger
Op het Duitse forum loopt al enkele maanden een boeiende draad over de vraag hoe er omgegaan wordt met een velomobielrijder die in zijn voertuig vastgekneld raakt. Hoe zullen hulpdiensten daarmee omgaan? Of hoe ga je om met het risico dat je van het jaagpad in het kanaal sukkelt en de klikpedalen niet onmiddellijk mee willen? Op een blog van een Nederlandse velomobilist stond nog maar onlangs het verhaal te lezen hoe hij van de dam in een diepe poldergracht was gesukkeld en slechts met hulp uit de velomobiel kon worden bevrijd.

Op velomobilforum.be is er iemand op het idee gekomen een soort instructieblad te maken voor de hulpdiensten, eine Rettungskarte. Op het eerste gezicht lijkt dit wel interessant, maar is het dat in de praktijk ook? Gaan hulpdiensten niet veel eerder intuïtief te werk gaan?

http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... elo.42077/
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... ead.43832/

Re: EHBO bij VM

Geplaatst: do 31 dec 2015, 17:00
door trikelover
Ik heb ooit een filmpje gezien waarbij het ehbo personeel een persoon uit de velomobiel moesten krijgen dus er zijn wel veiligheidsdiensten die bezig zijn met deze problematiek

Re: EHBO bij VM

Geplaatst: do 31 dec 2015, 18:40
door eeuwige reiziger
trikelover schreef:Ik heb ooit een filmpje gezien waarbij het ehbo personeel een persoon uit de velomobiel moesten krijgen dus er zijn wel veiligheidsdiensten die bezig zijn met deze problematiek
Gelukkig!

https://www.youtube.com/watch?v=n2jL-gF0Jqg
https://www.youtube.com/watch?v=SwPGnj4COtE

Re: EHBO bij VM

Geplaatst: vr 01 jan 2016, 14:43
door crash-quest-dummy
kwam ook al in het Nederlandsche vrijdagsbericht aan bod.
de clou zat 'm in iemands droge opmerking dat ze in geval van levensgevaar je velomobiel van je af zullen pellen met een knipschaar.

Re: EHBO bij VM

Geplaatst: vr 01 jan 2016, 18:27
door Ronnius
Je kan een website maken over hoe iemand uit een VM halen na een ongeluk.
Je maakt dan een barcode en plaatst die op je VM.
Met een beetje geluk is bij een crash je barcode intact en bereikbaar om te scannen.
Als ze daarna dan de website gelezen hebben kunnen ze je er uit halen.
Maar tegen dan ben je wellicht dood.

Ik denk dat het wellicht veel moeilijker is
iemand uit een verhakkelde auto of
vrachtwagen cabine te halen dan uit een velomobiel.
Maar daar hebben ze vrij veel ervaring.

(deze voormiddag zag ik ze al een auto van de vangrails op een afrit plukken)

Re: EHBO bij VM

Geplaatst: za 02 jan 2016, 9:16
door Lex
Daniël heeft ook al zo een filmpje gemaakt. Dit met een vm zonder voetgaten.
Zie wel niemand in de filmpjes het hooft immobiliseren. Dus het zal niet tgv een ongeval zijn waarom de bestuurder het bewustzijn heeft verloren.

Re: EHBO bij VM

Geplaatst: za 02 jan 2016, 11:44
door eeuwige reiziger
crash-quest-dummy schreef: de clou zat 'm in iemands droge opmerking dat ze in geval van levensgevaar je velomobiel van je af zullen pellen met een knipschaar.
Ik vermoed ook dat brandweermannen in zulke omstandigheden gewoon met de botte bijl op het doel afgaan. Dat lijkt me ook maar logisch. Materiaal is vervangbaar, mensen niet. Daarom stelde ik mij de vraag hoe nuttig dergelijke "reddingskaarten" eigenlijk wel zijn.
Ronnius schreef: Ik denk dat het wellicht veel moeilijker is
iemand uit een verhakkelde auto of
vrachtwagen cabine te halen dan uit een velomobiel.
Maar daar hebben ze vrij veel ervaring.

(deze voormiddag zag ik ze al een auto van de vangrails op een afrit plukken)
Wellicht zal de kans ook veel kleiner zijn dat je bij een aanrijding in de velomobiel gekneld raakt. Glasvezel heeft de neiging te scheuren, carbon te versplinteren en aramide te "vefrommelen". Jammer dat er geen crashtests met velomobielen worden uitgevoerd - maar ja, welke velomobielproducent zou over die kredieten kunnen beschikken? Al hebben ongevallen toch al aangetoond dat een velomobiel een vrij grote beschermingsgraad biedt. Gelukkig!