Een roeifiets aaanschaffen

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Een roeifiets aaanschaffen

#1 Bericht door halepole »

Graag zou ik eindelijk eens een roeifiets aanschaffen maar de nieuwprijs vind ik net iets te hoog voor te starten.
Waarop moet je eigenlijk allemaal letten waanneer je er een aanschaft?
- de lengte van de persoon
- zijn bepaalde modellen volledig achterhaald?
- waarop moet je letten als je naar een 2dehandsroets gaat kijken?

Zoals hier http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... s-240.html
Dit is een model dat niet meer verkocht wordt, zijn er redenen om zo'n model niet te verkiezen?

De 240 zou wel iets sneller zijn maar heeft geen nieuw versnellingssysteem.
Kan je deze fiets laten voorzien van de nieuwere systemen of kan je enkel vervangen met dezelfde mechaniek.

mvg,
Dieter

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Graag zou ik eindelijk eens een roeifiets aanschaffen maar de nieuwprijs vind ik net iets te hoog voor te starten.
Waarop moet je eigenlijk allemaal letten waanneer je er een aanschaft?
- de lengte van de persoon
- zijn bepaalde modellen volledig achterhaald?
- waarop moet je letten als je naar een 2dehandsroets gaat kijken?
En weer is iemand geraakt door het roeifietsvirus. Welkom bij de club.

-Lengte van de persoon is meestal geen probleem. Er zijn roeifietsen met een korte boegspriet en dan passen er mensen op tot ongeveer 1.80m. Een te lange boegspriet is geen probleem.
-Het revolver-systeem is het meest onderhoudsvriendelijke systeem. Meestal kan het cvt-systeem wel omgebouwd worden. Ik zou echter altijd even een mailtje sturen naar Derk Thijs.
-Uiteraard moet je alle lagers controleren, de staat van de boegspriet, de snek (indien van aluminium, de kunststof snek is bijna onverwoestbaar). Bij het cvt-systeem weet ik het niet.

Ik zou in ieder geval Derk even mailen over het ombouwen van die 240. Persoonlijk zou ik niet met het cvt-systeem gaan roeien. Van mensen die ermee geroeid hebben, heb ik vaak gehoord dat het zeer storingsgevoelig is. Het revolver-systeem is dat echt niet.

Veel plezier en succes met je zoektocht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#3 Bericht door hmmm »

Tof, iemand die interesse heeft in een roeifiets! Heb je al eens op een roeifiets proef gereden?

- Zoals Wim al vertelde zijn de roeifietsen in het algemeen maar in 1 universele maat gemaakt, op enkele uitzonderingen na (zoals enkele fietsen met een kortere boegspriet). Een roeifiets kan zeker niet "te groot" zijn, een overschot aan boegspriet gebruik je gewoon niet. Op een 222 kon je (als ik het goed herinner!!) op 2 plekken op de boegspriet een soort van eindeloop-rubber monteren, deze valt eenvoudig te verplaatsen indien je ertegenaan zou lopen. Hoe dan ook, zeker even proefrijden!

- Persoonlijk zou ik alles ouder dan een 222 links laten liggen. Sommige van de oudere modellen zijn erg gaaf, maar qua techniek achterhaald en door de zeer kleine oplages zal het niet altijd eenvoudig zijn om specifieke onderdelen te vervangen. Derk zal zeker zijn best voor je doen, maar ik zou er niet vanuit gaan dat ie zomaar alles nog heeft liggen voor deze heel erg oude modellen.

Wat blijft er dan over: 222 en 209. Bij een 209 kan je niet "verkeerd" zitten, altijd uitgerust met de moderne techniek van een revolver en kunststof snek. De kans dat je deze voor een leuke prijs 2e hands zal kunnen op de kop tikken acht ik niet zo groot (helaas). De 222 rijdt zowel rond met eenzelfde modern revolver systeem alsook nog oudere CVT-systemen. Als je de keuze hebt, zou ik altijd voor een revolver systeem met snek kiezen. Ik durf geen exacte bedragen te noemen voor ombouw, en bij welke modellen dit mogelijk is (bij een 222 altijd denk ik?) maar misreken je daar niet op! Bijvoorbeeld de snek is een duur onderdeel (175-300 euro).

Als je zo'n fiets zou kopen, zou ik Derk altijd even mailen om te horen wat de opties zijn en wat een ombouw kost.

- Op te letten bij de aankoop van een tweedehands roets. Eerst en vooral, zoals bij elke fiets de algemene staat (geen framebreuk, remmen, lagers, etc).

Specifiekere zaken:
Indien geen 209): de staat van de boegspriet, de metalen strips op de boegspriet waarop de lagers lopen zijn relatief gevoelig voor sleet en goed onderhoud. Indien stuk of overmatig gesleten dien je de hele boegspriet te vervangen.... Als het om een model met een kunststof snek gat, de staat hiervan goed nakijken. Geen kappen? Geen vreemde slijtage? Normaal gaat deze heel erg lang mee (minstens 30 000 tot wie-weet-hoeveel kilometers), maar als de spanning niet goed is op het dyneema kan je snellere slijtage veroorzaken.

Het sperlager in het achterwiel ook even nakijken of deze goed pakt (merk je direct bij het proefrijden indien dit niet het geval is), want een duur lager om te vervangen en niet triviaal zelf te doen.

Zeker even proefrijden, enige ervaring met een roeifiets is dan wel zo handig (zowel dat je direct kan opstappen en wegrijden, alsook dat je weet hoe de fiets hoort te rijden). Bij enige twijfel zou ik altijd Derk een mailtje sturen en zijn deskundige mening vragen. Ook ivm ombouw zou ik eerst informeren. Persoonlijk zou ik de oudere exoten mijden, tenzij je er een specifieke interesse in hebt.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#4 Bericht door Pleeboy »

Ik heb zelf een 240 gehad, en na een tijd laten ombouwen naar revolver. Het is een zeer goed model, enkel bochten naar rechts waren een uitdaging :wink:
Natuurlijk ook de 222 en de 209. De oudere modellen (220 enzo) zijn rampen voor een nieuwe roetser :-)
Cvt is een goed systeem bij droog weer, nat vraagt wat onderhoud aan het klemsysteem( 1x per 2 maand), het is het pré-cvt systeem waar je weg van moet blijven...
Revolver is ideaal maar Cvt gaat ook wel, ombouwen kan altijd nog als het je bevalt...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#5 Bericht door bicky »

Veel 209 roetsen 2dehands zal je niet tegenkomen. ik had geluk, en de vorige eigenaar belde me al 2 keer of ik hem niet terug wou verkopen.

Veel info staat er reeds hier boven.
Ik zou minimum een CVT kiezen en rekening houden met de ombouwkosten
http://www.rowingbike.com/product/engli ... -revolver/
Als je de ombouwkosten ziet ben je waarschijnlijk beter met direct een 222 revolver te kopen

Je bent altijd welkom voor een proefrit.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

halepole schreef:Graag zou ik eindelijk eens een roeifiets aanschaffen maar de nieuwprijs vind ik net iets te hoog voor te starten.
mvg,
Dieter
Uw gebeden zijn verhoord :-)

Kijk gauw hier: http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... staat.html

Prachtige fiets voor een mooie prijs. Niet nadenken, oké wel een beetje natuurlijk en daarna kijken en kopen.

Succes.

Je moet wel snel zijn, want ik had een paar weken geleden een roeifiets te koop en die was ik heel snel kwijt en daarna waren er ook nog 4 wachtenden/bieders.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#7 Bericht door Wim -de roetsende »

Tja, de ligfiets.net advertentie is nu verwijderd.

Ik vermoed echter dat deze roeifiets nog wel te koop staat. De verkoper is een bekende 'veelverkoper' in Nederland en zijn advertenties worden meestal snel van ligfiets.net verwijderd, omdat hij niet (meer) als particuliere verkoper wordt gezien.

Hij komt uit/van Texel en heeft vaker ligfietsen op marktplaats.nl en ligfiets.net te koop staan. Hij verkoopt geen slechte fietsen; dus ik zou wel een fiets van hem durven te kopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#8 Bericht door Wouter D »

volledig buiten topic maar wel een antwoord in de lijn van ligfiets.net, Ik vind het raar dat ze de advertenties niet na een jaar verwijderen.

met de roets was ik iets minder mooiweerfietser dan met mijn andere liggers, dus misschien dat ik toen idd meer sleet had, ik roei met armen en benen zoals het hoort, maar naar het schijnt zou ik iets meer mogen schakelen. Momenteel zou ik iets meer roetsen, het beestje begint onder een laag stof te zitten, en met mijn tennisellebogen zal dat nog even zo blijven.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#9 Bericht door Wim -de roetsende »

spruitje schreef:volledig buiten topic maar wel een antwoord in de lijn van ligfiets.net, Ik vind het raar dat ze de advertenties niet na een jaar verwijderen.
Dat ben ik helemaal met je eens.

Ik heb wel eens gereageerd op een fiets en die bleek dan al lang verkocht te zijn.

Zelfs na verschillende malen aandringen van mijn kant, heeft de verkoper de advertentie meer dan een jaar later pas verwijderd. Dat was toen bijna 2 jaar na de verkoop van de fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#10 Bericht door Wouter D »

bij ons wordt de advertentie 4 maanden na de laatste post automatisch verwijderd
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#11 Bericht door FiSh »

halepole schreef:Graag zou ik eindelijk eens een roeifiets aanschaffen ...
Ik ook 8)

Maar... ik heb nog een Hurri SL en een Seiran die eerst weg moeten #-o De Hurri ligt al van augustus bij de "fabrikant" om een scheur aan de voorbuis te lassen en de Seiran moet nog een groot onderhoud krijgen en het komt er maar niet van :oops:

Ik wou dat gewoon even laten weten...
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#12 Bericht door Ronnius »

FiSh schreef:
halepole schreef:Graag zou ik eindelijk eens een roeifiets aanschaffen ...
Ik ook 8)

Maar... ik heb nog een Hurri SL en een Seiran die eerst weg moeten #-o De Hurri ligt al van augustus bij de "fabrikant" om een scheur aan de voorbuis te lassen en de Seiran moet nog een groot onderhoud krijgen en het komt er maar niet van :oops:

Ik wou dat gewoon even laten weten...
Aha FiSh is eindelijk ook uit de kast gekomen =D>
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#13 Bericht door Wim -de roetsende »

Aha FiSh is eindelijk ook uit de kast gekomen =D>
:D :P :wink: =D>
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#14 Bericht door halepole »

Deze week was het dan zo ver. Ik had een mailtje ontvangen van Derk dat mijn roeifiets klaarstond.
Ik had afgesproken met Ronnie zodat hij mee kon rijden met mij zodat zijn fiets het nodige onderhoud kon krijgen.
Toen we aankwamen bij de werkplaats van Derk stond mijn fiets daar te blinken.
Na wat technische uitleg en de waslijst aan aanpssingen/herstelling aan Ronnie zijn roets waren we klaar om terug richting België te gaan.
Toch kon ik niet eerder dan vandaag op de roets springen.
Wat mij toch opviel was dat ik meer moeite had om te vertrekken met de 209 dan met de 222.
Ofwel was het de schrik dat ik onderuit zou gaan met mijn spiksplinternieuwe fiets :lol:
Na een rondje in de wijk kon ik wat verder gaan, ik had er helemaal zin in.
Na een klein tussenstopje bij mijn broer (voor te showen 8) ) kon ik mijn ritje verderzetten.
In Balgerhoeke het jaagpad opgereden en zo teruggereden via het Leen naar Eeklo.
Uiteindelijk op 20 km gestrand met een gemiddelde van 18 km/h
Hopelijk heb ik morgen geen last maar ik denk van niet.
Het startschot is alleszins gegeven :D

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Een roeifiets aaanschaffen

#15 Bericht door Wim -de roetsende »

Gefeliciteerd met deze fantastische aanschaf. Veel mooie en veilige kilometers gewenst.

Dat moment kan ik mij ook nog erg goed herinneren: bij Derk binnenkomen en dan zo'n gloednieuwe 209 zien staan in de wetenschap dat die voor en van jou is.

Wow, echt een ervaring om nooit te vergeten.


Dat vertrekken zal inderdaad wel met 'angst' te maken hebben. Ik vind dat de 209 gemakkelijker rechtuit wil dan de 222 en dat is bij het vertrek wel fijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie