Obelix

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Obelix

#1 Bericht door Obelix »

Ik volg dit forum al enkele jaren en ben ondertussen ook al enkele weken geregistreerd als lid. Ik rij met een ligfiets sinds 2011, eerst met een witte Challenge Seiran onderstuur, dan met een zwarte Challenge Fujin-tour bovenstuur en sinds februari met een Velomobiel, Strada 125. :twisted:

Met de Strada reed ik ondertussen een dikke 10.000 km, hoofdzakelijk woon-werkverkeer vanuit Klein-Brabant tot in hartje Brussel; goed voor 70km per dag. Sinds enkele maanden heb ik de standaard veerpoot vervangen door een schokdemper van Risse en de spd-pedalen werden gewisseld voor 2 exemplaren van Bebop. Deze zomer ben ik voor de eerste keer op onderhoud geweest in Dronten.

De belangrijkste redenen om na al die jaren eindelijk over te schakelen op een Velomobiel waren het weer, het onderhoud en de snelheid.

Sinds 2009 doe ik al mijn woon-werkverplaatsingen met de fiets en na al die jaren was ik het echt beu om door de kou en de regen te rijden. Hoe bevorderlijk dit ook schijnt te zijn voor het uithoudings- en doorzettingsvermogen, geef mij maar het saunagevoel waar ik nu mee geconfronteerd word. Een stevig stuk van mijn zaterdag ging destijds ook naar het reinigen van mijn fietsen; sloten kettingreiniger heb ik gebruikt om mijn fietsen in optima forma te houden. Sinds februari is dat allemaal verleden tijd en zoef ik gezwind tot in de Vijfhoek, dwars door het drukke verkeer van onze hoofdstad. Ik haal geen spectaculaire gemiddelde snelheden, meestal is dit iets onder de 30 km/u gemiddeld. Dit is vooral te wijten aan enkele verkeerslichten, niet altijd even geschikte fietspaden, het klimmen, het verkeer in Brussel en de minder snelle (maar betrouwbare) Schwalbe Marathon+banden. Mijn kruissnelheid op de rijweg of op een normaal fietspad zonder andere fietsers ligt meestal tussen de 35 en de 40 km/u.

De buitenkant van de VM kreeg deze week een behandeling door de firma Imprenta uit Wilrijk. Het resultaat mag er zijn, zoals jullie kunnen zien op de foto's in bijlage.
Bijlagen
Strada2.jpg
Strada1.jpg

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Obelix

#2 Bericht door Wouter D »

ziet er erg geslaagd uit moet ik zeggen, al weerspiegelt je nieuwe look eerder de gedachte van een wielerterrorrist dan die van een dagjes toerist.

maar los daarvan vind ik het een mooi ontwerp.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Obelix

#3 Bericht door dmd »

Welkom! Leuk om je verhaal te lezen, ik doe ongeveer dezelfde woon-werk afstand, maar sinds de geboorte van mijn zoon doe ik die maar 3x per week meer ipv iedere dag. Snelheden liggen bij mij in dezelfde orde.
Ik vind je prints wel heel mooi! Zou ik mogen vragen wat zoiets kost? Mijn velomobiel heeft eens een opsmukbeurt nodig, en bestikkeren is een van de opties.
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Obelix

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

welkom op het forum
die veerpoot is die van het achterwiel ?
welke reden en/of ervaring ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#5 Bericht door Obelix »

spruitje schreef:ziet er erg geslaagd uit moet ik zeggen, al weerspiegelt je nieuwe look eerder de gedachte van een wielerterrorrist dan die van een dagjes toerist.

maar los daarvan vind ik het een mooi ontwerp.
Bedankt voor de complimenten. Ik vind het nog vrij cartoonesk, wat het zogenaamde agressieve van het ontwerp toch heel wat tempert. Ik ben overigens meestal heel hoffelijk in het verkeer. :)

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#6 Bericht door Obelix »

dmd schreef:Welkom! Leuk om je verhaal te lezen, ik doe ongeveer dezelfde woon-werk afstand, maar sinds de geboorte van mijn zoon doe ik die maar 3x per week meer ipv iedere dag. Snelheden liggen bij mij in dezelfde orde.
Ik vind je prints wel heel mooi! Zou ik mogen vragen wat zoiets kost? Mijn velomobiel heeft eens een opsmukbeurt nodig, en bestikkeren is een van de opties.
Dat hangt er een beetje van af. Heb je een eigen ontwerp of niet? Hoe groot wil je de belettering? Welk materiaal wil je? Doe je de plaatsing zelf? Enzovoort.

Als je via een webshop zelf een sticker koopt en deze zelf plaatst, dan kost het u eigenlijk zeer weinig. Als je, zoals ik, iets op maat laat ontwerpen en laat plaatsen, moet je rekenen op iets tussen de 300 en de 1000 euro, afhankelijk van hoe groot de sticker is. Mijn bestickering zit er ergens tussenin. Ik heb nog andere ontwerpen gezien, maar die waren helaas te duur voor het budget dat ik in gedachten had. Het grote voordeel is dat het op maat ontworpen is, professioneel en duurzaam materiaal is en dat het geplaatst is door mensen met kennis van zaken. Om die snuit mooi egaal te beplakken, zijn ze echt wel uit hun pijp moeten komen, maar het resultaat is zeer geslaagd.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#7 Bericht door Obelix »

crash-quest-dummy schreef:welkom op het forum
die veerpoot is die van het achterwiel ?
welke reden en/of ervaring ?
Ja, het gaat over het achterwiel. Met de originele veerpoot heb ik eigenlijk geen last gehad, maar eens de Risse is geïnstalleerd en ingereden, merk je wel de beperkingen van die standaardpoot.

Risse is geen wondermiddel, hoe meer je de putjes en oneffenheden kan ontwijken, hoe beter. Maar op een hobbelig en soms aftands parcours als mijn woon-werktraject is de wegligging de laatste maanden fel verbeterd. Ik heb ook minder last van het 'knotsende' lawaai tijdens het rijden door een oneffenheid. De toon van de 'knots' klinkt alleszins veel minder hard en wrang :)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Obelix

#8 Bericht door Wim -de roetsende »

Mooie fiets, mooie sticker en een mooie ww-afstand.

Vraagje: Is de sticker ook reflecterend? Of onderdelen ervan?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Obelix

#9 Bericht door Wim -de roetsende »

Obelix schreef: Ja, het gaat over het achterwiel. Met de originele veerpoot heb ik eigenlijk geen last gehad, maar eens de Risse is geïnstalleerd en ingereden, merk je wel de beperkingen van die standaardpoot.
Pas maar op dat de veerpoot niet leeg loopt. Er zijn al meerdere mensen geweest die op die manier schade aan de onderkant van hun VM hebben opgelopen. Je kunt ook echt niet meer verder fietsen met een leegelopen veerpoot. Vergeet ook niet om regelmatig onderhoud aan de veer te laten uitvoeren. Na verloop van tijd gaan de meeste toch olie lekken.

De mannen van velomobiel.nl zijn niet enthousiast over deze veerpoot. Links en rechts is ook wel de nodige kritiek te lezen over het gebruik in een VM.

De veerpoot in de DF is daarentegen een ander verhaal. Deze werkt ook nog als er geen lucht in zit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Obelix

#10 Bericht door kurtvandeveire »

welkom obelix,
je Quest ziet er prachtig uit.
ik heb mijn achterdemper aangepast met de volledig rode veer van velomobiel.nl en het resultaat is prima voor mij.
ook de voordempers staan nu op de hardere rode veren en hij rijd nu veel strakker en zwalpt veel minder op hoge snelheid en trapfrequentie.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#11 Bericht door Obelix »

Wim -de roetsende schreef:Mooie fiets, mooie sticker en een mooie ww-afstand.

Vraagje: Is de sticker ook reflecterend? Of onderdelen ervan?
Neen, helaas niet.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#12 Bericht door Obelix »

Wim -de roetsende schreef:
Obelix schreef: Ja, het gaat over het achterwiel. Met de originele veerpoot heb ik eigenlijk geen last gehad, maar eens de Risse is geïnstalleerd en ingereden, merk je wel de beperkingen van die standaardpoot.
Pas maar op dat de veerpoot niet leeg loopt. Er zijn al meerdere mensen geweest die op die manier schade aan de onderkant van hun VM hebben opgelopen. Je kunt ook echt niet meer verder fietsen met een leegelopen veerpoot. Vergeet ook niet om regelmatig onderhoud aan de veer te laten uitvoeren. Na verloop van tijd gaan de meeste toch olie lekken.

De mannen van velomobiel.nl zijn niet enthousiast over deze veerpoot. Links en rechts is ook wel de nodige kritiek te lezen over het gebruik in een VM.

De veerpoot in de DF is daarentegen een ander verhaal. Deze werkt ook nog als er geen lucht in zit.
Ik ben me bewust van het feit dat er her en der negatieve kritiek te lezen is over deze veerpoot. Ik ben echter niet over één nacht ijs gegaan en me goed geïnformeerd. Na heel wat lezen ben ik tot de constatatie gekomen dat er veel meer positieve dan negatieve commentaren zijn. Wim Schermer heeft me meermaals een gedegen antwoord bezorgd op enkele punten van kritiek die op het internet te vinden zijn. Tot op heden ben ik een zeer tevreden gebruiker.

Maar wees gerust, ik check de luchtdruk van de veerpoot regelmatig, heb mijn demperpompje altijd bij en de standaardpoot zit als back-up in mijn fietstas.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#13 Bericht door Obelix »

Nu de Strada ruim 30.000 km heeft gedaan, is het tijd voor een korte update:

Rond de 20.000km had ik dat ongeval zie: viewtopic.php?f=16&t=9782

De sticker heb ik toen niet laten vervangen, de Strada is ondertussen dus ‘gewoon’ wit.

De Risse-schokdemper heb ik vorig jaar verwijderd. Elke keer ik de demper wilde oppompen of de spanning checken lekte (lees spoot) er olie uit. Bij een onderhoud door Wim Schermer bleek de demper niet meer in optima forma, en kreeg ik dus een nieuwe toegestuurd. Maar ook hier weer het lekprobleem. Uiteindelijk weer gekozen voor de rode veren van Velomobiel.nl, zowel voor- als achteraan. Veel minder gedoe.

De Bebop-pedalen heb ik ook weggedaan. Ik reed er wel graag mee, maar de levensduur van de plaatjes is abominabel als je er ook mee moet stappen. Voorlopig dus weer de klassieke spd-pedalen.

Vorig jaar was er een breuk in de aluminium kader aan de snuit. Allert heeft dit netjes gelast. Ik kreeg tevens een nieuwe kleerhanger omdat ik blijkbaar nog met een oudere versie rondreed.

De trapashoudertjes heb ik ook al enkele keren moeten bijbestellen, want die durven afbreken. Ook de nieuwere/stevige versie is niet echt Obelix-proof. :wink:

Door studies en stages heb ik in 2017-2018 minder gefietst dan voorheen. Dit verklaart het geringe aantal kilometers. Sinds januari rij ik weer minstens 3 keer per week mijn 70km. De eerste weken was dit – mede door een sluimerend griepje – echt afzien. De laatste weken probeer ik dit op te bouwen naar 4 keer per week en dat gaat prima. :)

Vorige week iets te enthousiast aan mijn fiets gesleuteld/gepoetst en hierbij werden de kettingrol, het asje, de boutjes en bovenste kettingbuis beschadigd. Dadelijk vervangonderdelen ontvangen uit Dronten en alles probleemloos geïnstalleerd. Leuke bonus: sindsdien maakt de Strada opmerkelijk minder lawaai.

Vooraan nog steeds Marathon+ en achteraan de Almotion. Ik heb een korte affaire gehad met de Shredda’s, maar ik stond elke week wel ergens aan de kant mijn band te wisselen. De Shredda’s waren lekker snel, maar de fietspaden op mijn traject zijn niet echt proper. Met de huidige configuratie heb ik nauwelijks miserie. Dan rij ik maar een paar km/u minder snel.

Ik heb ook geleerd om minder snel te fietsen omdat dit beter is voor mijn lichaam. Vooral het te snel willen optrekken is mijn valkuil. Tegenwoordig 'probeer' ik rustig naar mijn kruissnelheid toe te werken. Mijn kruissnelheid zit tussen de 30 en de 35 km/u. Niet supersnel, maar wel snel genoeg.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#14 Bericht door Obelix »

Ik rijd volgende woensdag naar Dronten voor een onderhoud. Moet ik voor iemand iets meebrengen?

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix

#15 Bericht door Obelix »

De voorbije weken kreeg de Strada een grondig onderhoud bij EMvelomobiel. Helaas weinig echt geniet van gehad: tijdens één van mijn eerste ritjes ging het fout. De L-profiel van de achterbrug brak af en ik kon onmogelijk verder rijden.

De fiets werd via de takeldienst van AG-verzekering opnieuw naar Etienne gebracht. Dat wordt weer een poos met de trein rijden :evil:

De man van de takeldienst uit het Mechelse zei dat het de tweede VM op enkele dagen tijd was die ze afsleepten. De andere fiets was betrokken bij een ongeval.

Plaats reactie