Een dagje naar Limburg...

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Een dagje naar Limburg...

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Een dagje naar Limburg…

Om halfzes wekt de wekker mij. Ik kijk naar buiten en zie de onweerswolken verschijnen en regen is ook niet ver te zoeken. Als ik om 6uur in mijn mango kruip, vraag ik me toch af, waarom ik zo gek ben om een hele dag te gaan fietsen. Maarja, ik had nu eenmaal beloofd om Johans wiel te gaan brengen.
Ik zat net in mijn fiets toen de eerste regendruppels uit de hemel kwamen neergedaald. Nadat ik mijn straat uitgereden was ging ik meteen op zoek naar het antitankkanaal om zo aansluiting te vinden naar het Albertkanaal. De eerste km’s gingen over bospaadjes en gingen dus minder vlot doordat de weg er slijkerig bijlag. Uiteindelijk kwam ik aan het Albertkanaal. Toen de eerste km’s langs het albertkanaal waren verreden bleek algauw dat ik windmee had. Echt blij was ik niet, want dit betekende dat ik 95km naar huis tegenwind mocht trappen. Alles was doodstil, als enige fietser op het jaagpad reed ik aan 37per uur naar Kwaadmechelen waar ik met Rudi afgeproken had. Toch nog een eenzame coureur het nakijken gegeven.

De km’s vlotten zo goed dat ik 2uur te vroeg aan de afspreekplaats kwam. Ik had niet echt zin om 2uur te gaan koukleumen, dus mijn tocht maar voortgezet richting Zutendaal. Ik behoor nog tot de kleine groep van de GSM-loze personen, dus aan het volgende café even haltgehouden om Rudi op de hoogte te brengen dat ik al Kwaadmechelen gepasseerd was. Nadat ik iets op zijn voice male had ingesproken, hoopte ik maar dat hij het tijdig zou lezen. Nadat ik terug in mijn fiets gesprongen was omdat de regen er met bakken uitkwam, doorgefietst, zonder te weten dat er verderop werken aan de gang waren zodat het jaagpad ineens 0.5m lager bleek te liggen zonder dat er ergens een waarschuwingsbord stond! BANG. Even de vliegkunsten van mijn mango getest. Gelukkig kwam ik terug recht neer zodat de vering de klap opving. 200meter verder bleek de weg terug 0.5meter hoger te liggen. Dat was dus een serieus probleem. In mijn eentje zou ik nooit mijn mango naar boven krijgen zonder er schade er aan over te houden. Ik zag wat palletten en planken langs de weg liggen dus kwam ik op het idee om mijn eigen verhoogje te maken. Zo gezegd zo gedaan. Het regende nog steeds, dus zo snel mogelijk met die palletten gesleurd, planken erop en mijn verhoogje stond er. Mango erop gereden en maken dat ik terug in mijn velomobiel zat, zodat ik niet helemaal kletsnat zou zijn. Langs de andere kant, hadden ze blijkbaar wel hekken gezet als waarschuwing. Dus kon ik die ook nog eens allemaal gaan openzetten in de gutsende regen.
Nadat ik terug goed en wel op weg was, kwam Genk in zicht. Ik moest zorgen dat ik nu aan de juiste kant van het kanaal terecht kwam. Dit bleek moeilijker te zijn dan gedacht. Ik reed een sluis te vroeg erover zodat ik verkeerd reed. Na even aan een passant de weg gevraagd te hebben terug mijn velomobiel gekeerd en een stukje terug gereden. Deze keer zat ik wel juist. De volgende brug moest ik terug over om zo in Zutendaal te geraken. Ik reed de bocht door en wilde de brug op rijden toen bleek dat de weg steil naar boven ging. Als een gek beginnen te trappen, om zo uiteindelijk toch boven te geraken.

Ik hoopte nu eindelijk eens van die begeerde Limburgse fietspaden eens gebruik te kunnen maken, maar bleek dat er zelfs geen fietspad aanwezig was om in Zutendaal te geraken dus langs de drukke baan, waar de auto’s naast je voorbijrazen verder gereden. Nog even een kleine stop gehouden om een banaan naar binnen te werken. 2km voor Zutendaal kwam ik een stratenplan tegen,dus maar voor alle veiligheid even gaan kijken waar ik precies moest zijn. Nadat ik de straat gevonden had, begon ik te twijfelen aan het huisnummer. Was het nu nr. 8 of 25? Bij nummer 25 stond er niet de juiste naam,dus gokte ik maar op nummer 8, waar er geen naam stond op de brievenbus. Een vriendelijke vrouw kwam opendoen, en vertelde me dat ik juist zat. Mango geparkeerd en even op adem gekomen. Even later kwam Johan aan, die van de fietsenmaker kwam en nieuwe SPD schoenen was gaan kopen, en meteen ook de nieuwe fietsknotenplan kaart was gaan kopen die we later die middag zouden gaan gebruiken voor ons tochtje. Meteen in de garage zijn wiel erop gezet en de SPD pedalen gemonteerd. Nadat dit was gebeurd, bleek de spaghetti klaar en konden we aan tafel.
Na een bordje voelde ik me terug energiek genoeg voor de volgende km’s dus de alleweder van Johan van stal gehaald, om een velomobielentochtje te rijden. Johan moest nog even wennen aan de SPD pedalen maar het inklikken ging vlot, zodat we konden vertrekken. We hadden een kwartiertje gereden toen de alleweder plotseling bruusk stopt. De remkabel was verstrikt geraakt in het voorwiel zodat hij helemaal klem was geraakt. Een inbussleuteltje om het wiel los te schroeven waren we vergeten dus even karretje gedraaid om thuis hem op te halen. Nadat de kabel uit het voorwiel bevrijd was, bleek enkel een spaak lichtelijk te zijn verbogen. Na dit euvel weer vertrokken en geen verdere problemen gehad. Het zonnetje kwam er door, en eindelijk begon het een lekker weertje te worden om te fietsen. Nadat we ergens een bordje hadden gemist toch doorgereden en kwamen we via het circuit van zolder terug aan het Albertkanaal waar we afscheid namen.

Ik voelde de wind opsteken en wist dat ik nog 100km te gaan had in tegenwind. Het enige wat ik toen kon doen, was verstand op 0 zetten en een muziekje opzetten. Het zonnetje liet me niet in de steek dus regen heb ik niet meer gehad. Twee keer moest ik een stop inlassen omdat mijn pet ging vliegen. Deze keer was het jaagpad wel drukker waardoor ik nog wat kon spelen met een groepje wielertoeristen. Eindelijk kwam de afslag naar het antitankkanaal in zicht zodat ik de bossen in kon, en minder last zou hebben van de wind.

Toen ik bijna het bos uitkon, lag er een immense plas voor me, waar ik ’s morgens al was doorgereden zonder problemen. Er bleek toch in het midden een put te zitten die ik ’s morgens had kunnen ontwijken. Ik kwam aangereden en opeens SPLASH, een hele hoop water spettert via mijn voetgaten naar binnen, alles kletsnat. Ik vloekte, en vroeg me af in wat voor fiets ik dan wel moest rijden om niet nat te worden.
Toen ik thuis de oprit opdraaide wist mijn kilometerteller me te vertellen dat ik 235km had gereden. Een mooi inwijdingstochtje voor mijn velomobiel dus…
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#2 Bericht door Johan Clerx »

Prima verslag Ward.

Nog effe mijn indrukken van het stukje dat we samen hebben gefietst toevoegen.

Nadat we het wiel en de klikpedalen (die trouwens prima in orde zijn Wouter) hadden gemonteerd (alle lof voor Ward want mijn bijdrage bleeft beperkt tot het bijlichten) vertrokken richting knooppunt 30.

We hadden tijdens 't eten snel een route uitgestippeld die ons via een aantal knooppunten tot aan het Albertkanaal bracht (30-73-72-71-91-95).

Eerst stukje ging lekker totdat net voorbij knooppunt 30 met rechtervoorwiel volledig vastliep :evil: :evil: ... remkabel losgekomen en tussen de spaken geraakt (ga hierover nog een berichtje zetten onder Materiaal en Techniek). Ward snel terug naar huis om een inbussleutel op te pikken. Wiel losgedraaid, remkabel houdertje terug in het doorvoor bestemde haakje gehangen ... en verder gingen we (blijft me trouwens een raadsel hoe dat ding is kunnen loskomen).

Bekijks hadden we in ieder geval. Als ik met de Alleweder rij weten mijn collega Limburgers vaak al niet wat ze zien en nu was daar ook nog eens Ward's schitterend racemachien bij.

De eerste paar knooppunten gingen goed alhoewel het weer nogal tegenviel (regen en vooral heel veel wind waardoor de fietspaden vollagen met afgewaaide takken ed.).

Stukje door Genk en een aantal mijncités gereden waarna het richting Zolder ging. Hier moeten we ergens een knooppunt gemist hebben want plots waren er geen wegwijzers meer.

We zijn dan maar doorgereden tot het centrum van Zonhoven waar we terug op het fietsknooppunten netwerk geraakten. Snel de kaart bovengehaald en de route aangepast. (knooppunt 300 - 301 - 302).

Vrij mooie fietspaden met een stukje onverhard tussen 301 en 302. Merk trouwens goed dat Ward veel meer velomobiel ervaring heeft dan mij. Hij weet zich veel vlotter door het verkeer de wringen zonder gevaarlijke toestanden uit te halen.

Aan knooppunt 302 (langs het Albertkanaal) afscheid genomen. Ward had nog zo'n 100km met wind tegen voor de boeg. Ik nog zo'n 30km wind mee. Gelukkig scheen ondertussen het zonnetje terug.

Onderweg nog effe gestopt om mijn kilometriekske terug in gang te krijgen (magneetje stond niet juist meer na het monteren van het nieuwe voorwiel).

Effe volle gaas gegeven en dan blijkt het grote verschil tussen gewone pedalen en klikkers. Je kan gewoon veel meer omwentelingen maken. Ook bergop gaat alles een stukje gemakkelijker.

Omdat ik pas een stuk voorbij halfweg mijn kilometriek terug aan de praat kreeg weet ik niet juist hoeveel KM's ik heb gemaakt maar ik schat zo'n kilometer of 65.

Ondanks het weer een hele leuke ervaring en natuurlijk goed gezelschap.

Ward,
Nogmaal bedankt om speciaal naar Limburg te rijden. Het wordt heel erg geWARDeerd. Dat mij nu nog eens iemand komt klagen over de jeugd van tegenwoordig...

Hieronder alvast een foto van ons vertrek
Bijlagen
DSC02394.JPG

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#3 Bericht door Ward De Meyer »

Johan Clerx schreef:
Onderweg nog effe gestopt om mijn kilometriekske terug in gang te krijgen (magneetje stond niet juist meer na het monteren van het nieuwe voorwiel).
Hoe heb je dat geflikt gekregen?


Trouwens, wat die velomobielervaring betreft. Dit is voor een stuk afhankelijk van je durf. Je moet soms risico's durven nemen(bv. tegen hoge snelheid tussen twee paaltjes rijden), en als die lukken leer je tactischer rijden en kan je beter overweg in bepaalde situaties en word je één met je fiets...

PS: Ik kon blijkbaar ook je nieuwe remhendel meepakken :roll: Maar ik vrees dat dat niet voor volgende week zal zijn... 8)
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Met een van de tangen die je had meegenomen de magneet van de spaak weten te prutsen en hem dan op een spaak aan de binnenkant gezet. Nog effe zoeken naar de juiste positie op de spaak en twasgeflikt.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

Ward De Meyer schreef:Ik kon blijkbaar ook je nieuwe remhendel meepakken :roll: Maar ik vrees dat dat niet voor volgende week zal zijn... 8)
zal ik dan tot bij jou fietsen ???? :-k

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#6 Bericht door Ward De Meyer »

Johan Clerx schreef: zal ik dan tot bij jou fietsen ???? :-k
:D Steeds welkom...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Plaats reactie