Twijfelen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Twijfelen

#16 Bericht door Lex »

Yoeri schreef: Ik vond het echt plezant om zo'n getraind fietser op z'n racefiets voorbij te gaan (vooral tegen wind) en dan te kijken in mijn spiegeltje. Sommigen waagden het toch om eventjes dieper te gaan en probeerden te volgen. Ik liet ze telkens naar m'n wiel komen en als ze er eindelijk waren, schakelde ik 1 versnellingske terug en verhoogde mijn kadans. Hahaha.....
Plezant hee! :lol:
Had er zelf een paar weken geleden eentje die mij bij het oprijden van het jaagpad wou volgen. Deze kon mij volgen tot aan de 50km/u totdat hij moest afhaken. Knappe prestatie van diene mens. Maar nog altijd niet goed genoeg... :mrgreen:

Yoeri
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 jun 2015, 16:50
Postcode: 8480
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#17 Bericht door Yoeri »

spruitje schreef:yoeri, mooie prestatie, mag ik je echter aan manen rustig aan te doen, je zou de eerste aspirantligger niet zijn die zijn geluk niet op kan op de ligfiets om dan een paar maand later de ene kwetsuur na de andere te hebben, en dan de schuld aan de ligfiets te geven en de droom in de schuif te steken. rustig opbouwen is echt wel aangewezen.
Is misschien wel geen slechte tip :roll:

Heb hier al één en ander gelezen over pijnlijke knietjes :? . Heb daar geen zin in.

Heb nu ook een pijnlijke knie maar dat is om dat ik de "ligfiets" iets te letterlijk nam =D>

reclined
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 12:04
Postcode: 2701AK
Contacteer:

Re: Twijfelen

#18 Bericht door reclined »

Mag ik vragen wat precies de risico's zijn als je begint met fietsen op een ligfiets? Val je alleen eerder bij het opstappen, of verlies je soms ook je evenwicht op volle snelheid? Ik vond het ook moeilijker om te sturen...

Yoeri
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 jun 2015, 16:50
Postcode: 8480
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#19 Bericht door Yoeri »

Ben 2 x gevallen op snelheid maar eigenlijk niet echt te wijten aan de ligfiets. Eénmaal aan een snelheid van +-30km/u met m'n voorwiel in een greppel en onderuit gegaan en de 2de keer kwam er een wielerterrorist de binnenbocht ingevlamd en hij had me niet gezien. Door het verschot iets te hard de voorrem ingeduwd en opnieuw m'n voorwiel onder mij uitgeschoven.

Mijn grootste problemen waren (en sommige nog altijd :? ), vlot vertrekken (lukt nu bijna wel altijd), kort manoeuvreren en héél traag rijden ( 9/10 keer val ik dan om :( ). Doet fysiek geen pijn natuurlijk maar het kwetst je ego wel een beetje :) .

Ik kan je wel zeggen dat ik buiten enkele schrammen op m'n elleboog en knie nog nooit zo "zacht" ben gevallen als met de ligger. Ben ook al tegen de vlakte gegaan met de mountainbike en da's dan toch iets andere koek hoor.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Twijfelen

#20 Bericht door bicky »

Het vertrekken is in den beginne lastig, maar dat went wel. klikpedalen waren mijn grootste hulp om vlot te vertrekken. (je kan dan met 1 voet rijden)
Op snelheid vallen kan enkel door externe factoren, maar dat is bij een bukfiets idem.
Sturen kan erg verschillen van het type fiets, onderstuur/bovenstuur/geometrie/wielgrootte.
Maar alles went, het vergt gewoon een beetje oefening. hoeveel hangt van jezelf af

reclined
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 12:04
Postcode: 2701AK
Contacteer:

Re: Twijfelen

#21 Bericht door reclined »

Dankjulliewel voor de tips! Klikpedalen ga ik iig een keer uitproberen. Is dan niet het probleem dat je, als je valt, je voeten niet op tijd loskrijgt en dus uitgeleverd bent? Net als bij wielrenners? En het verschil tussen een bovenstuur en een onderstuur heb ik ook al gemerkt. Een onderstuur vond ik veel moeilijker, omdat het niet intuitief is. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn :)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Twijfelen

#22 Bericht door CapoJan »

Met de Orca is omvallen moeilijk, maar daar zette ik toch klikpedalen in van een nieuwere generatie: Click'r van Shimano. Die zijn bedoeld voor toerfietsen: minder kracht nodig om in en uit te klikken, dus dat gaat echt vlot. Niet zo interessant voor wie echt wil sleuren aan de pedalen, want dan schiet je er ook makkelijker uit.
Trouwens kun je met elke spd-pedaal de kracht om uit te klikken instellen, binnen bepaalde grenzen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Twijfelen

#23 Bericht door Ronnius »

spd pedalen kan je zo los zetten dat je helemaal niet meer vastklikt.
Althans dat heb ik meegemaakt.
In het begin zo regelen dat ze enkel je schoenen op hun plaats houden,
zodat je bij de minste draaibeweging of aan je pedalen trekken je schoen loskomt.

Later regel je dan gewoon bij.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Twijfelen

#24 Bericht door CapoJan »

O, ja, dan is er nog heel veel verschil tussen de ligfietsen. Met de ene rij je zo weg, met een andere moet je heel flink oefenen (de beruchte Flevobike met kantelknik besturing, bijvoorbeeld). Mijn Kobra moest ik ook temmen, maar die is dan wel snel voor zo'n oud beestje, een keer je er weg mee raakt.
Ik bedoel: je kan denken "ik ga even een ligfiets testen", maar indien je de verkeerde kiest, kan dat dik tegenvallen. Als je er dan eentje hebt en je wil kost wat kost vanaf de eerste kilometers bewijzen dat zoiets toch lekker sneller is, dan merk je algauw dat dit geen goed idee was. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom er geregeld koopjes opduiken. Stijl "een jaar oud en niet meer dan 100 km mee gereden".
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Twijfelen

#25 Bericht door aiai »

Yup, start zo mogelijk op een driewieler (zonder kantelknik mechanisme ;-) en ga later over op een tweewieler. Dan ben je al gewend aan de lighouding....

Mij nog niet gelukt overigens van drie naar twee wielen, maar had er wel baat bij dat ik al lag op een driewieler toen ik de "beruchte" Flevobike kantelknik driewieler kocht. De verkoper kwam er twee meter ver mee. Bij de eerste rit kwam ik 50 centimeter, bij de tweede de hele straat en terug. Verkocht ;-)

Plaats reactie