Eerste 350km

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
wannes
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 22:40
Postcode: 2800
Fiets: Challenge Seiran 24
Contacteer:

Eerste 350km

#1 Bericht door wannes »

Sinds een tweetal weken rijd ik fier rond op een (occasie) Challenge Seiran 24" met onderstuur.

Mijn ervaringen en bedenkingen:
- Aangenaam fietsen en zonder training een kruissnelheid van ongeveer 30km/u.
- Spieren moeten wennen: Twee tochtjes van 90km gedaan. Op het tweede ritje begon ik na 60km serieus af te zien, met pijnlijke knieen achteraf. Oppassen voor blessures dus. Tips hoe ik dit kan vermijden? Ik probeer al op mijn trapfrequentie te letten, maar soms is het gewoon leuk om hard door te trappen. Ik zou graag de woon-werk verplaatsing (27km Mechelen-Leuven) dagelijks beginnen afleggen als ik fit genoeg ben...
- Klikpedalen lijken me nodig: Toch al een aantal malen van de pedalen geschoven.
- Op de langere tochten kreeg ik slapende tenen, iets waar ik ook op de bukker last van heb. Dit had ik niet verwacht omdat de benen beter doorbloed zouden zijn. Is er hier een verklaring voor? Andere mensen die hier last van hebben?
- Nat worden op de ligger is minder vervelend dan op een bukfiets: Geen natte voeten of doorweekte zeem.
- Het onderstuur lijkt een dood punt te hebben als het wiel recht staat. Is dit normaal? Bij lage snelheden zorgt dit ervoor dat ik nogal ga zwalpen.

Al bij al heel content van de aankoop en hoop er nog veel kilometers op te kunnen doen!

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#2 Bericht door BartV »

Ah, die fiets had ik zien staan (rij zelf ondertussen sinds 1600km op een derdehands Seiran 26" met onderstuur)
Ik vermoed dat je toch al een redelijke basisconditie hebt en/of al wat afgefietst hebt op een gewone fiets, gezien je snelheid en de lengte van je tochtjes, dat deed ik in het begin niet. Ook nu nog is een tochtje van 45 km (Duffel-zennegat-Leuven) ofwel rustig fietsen ofwel toch nog 2 uur onderweg.
Ik rijd zelf ook nog niet zo lang met klikpedalen, maar dat vind ik inderdaad een gemak (zeker bij hogere cadens en bergop), enkel in het centrum en aan drukkere punten gebruik ik de gewone kant van de pedalen.
Slapende tenen heb ik eigenlijk ook nog tussendoor, dus ik volg graag mee wat de ervaren ligfietsers hier op te zeggen hebben.
Wat bedoel je met dood punt juist? Is er misschien speling op de stang of voorvork?

Ik gebruik mijn fiets vooral langs de vaart Leuven-Mechelen om vrienden in Mechelen of familie in Duffel/Lier te gaan bezoeken, dat is wel meestal in het weekend, maar misschien komen we elkaar toch eens tegen.

Proficiat met je aankoop en ik hoop dat anderen hier op het forum je verder kunnen helpen.

Bart

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#3 Bericht door Wim -de roetsende »

wannes schreef: - Aangenaam fietsen en zonder training een kruissnelheid van ongeveer 30km/u.
- Spieren moeten wennen: Twee tochtjes van 90km gedaan. Op het tweede ritje begon ik na 60km serieus af te zien, met pijnlijke knieen achteraf. Oppassen voor blessures dus. Tips hoe ik dit kan vermijden? Ik probeer al op mijn trapfrequentie te letten, maar soms is het gewoon leuk om hard door te trappen.
- Op de langere tochten kreeg ik slapende tenen, iets waar ik ook op de bukker last van heb.
- Het onderstuur lijkt een dood punt te hebben als het wiel recht staat. Is dit normaal? Bij lage snelheden zorgt dit ervoor dat ik nogal ga zwalpen.
Ik zou als tip geven om het fietsen heel serieus en rustig op te bouwen. Op de ligfiets gebruik je toch echt andere spieren dan op een racefiets. Als ik een kruissnelheid lees van 30 en ritjes van 90km, dan vermoed ik dat je al redelijk getraind bent of je snelheidsmeter niet goed hebt ingesteld of dat je te fanatiek bent begonnen :D

Pijnlijke knieën is echt oppassen geblazen, waarom denk je anders dat er zoveel tweedehands liggers te koop staan :? Op een ligfiets kun je jezelf enorm afzetten tegen het zitje en dus ongelooflijk veel kracht zetten, dat is echt funest voor de gewrichten. Je moet echt niet op kracht gaan fietsen, maar met souplesse.

Slapende tenen kunnen een gevolg zijn van niet goed passende schoenen. Heel veel fietsers rijden met te smalle schoenen. Dan loop je echt een serieus risico op 'brandende' pezen, tenminste zo voelt dat dan. Volgens de podoloog is dit echt een probleem bij racefietsers. Het gaat dan om de pezen die van je tenen richting de bal van je voet lopen.
Het kan ook zijn dat je schoenen niet stijf genoeg zijn en dat je daardoor slapende voeten krijgt.

Dat dode punt lijkt mij niet oké. Misschien iemand met verstand van zaken naar laten kijken.

Succes met het rustig aan doen en zorg er nou voor dat jouw fiets niet de volgende 'aanbieding' gaat worden :)
Veel plezier met fietsen en misschien gaan we elkaar nog eens zien, bij CycleVision bijvoorbeeld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

wannes
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 22:40
Postcode: 2800
Fiets: Challenge Seiran 24
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#4 Bericht door wannes »

Bedankt voor de tips!

Even ter verduidelijking: ik ben redelijk fit en ben een 'getrainde' bukfietser. De snelheden die ik haal zijn, denk ik, zonder (te) hard door te trappen (en bij windstil). De pijnlijke knieen na die tweede lange rit zijn mijn inziens van een aantal klimmetjes die veeeeel moeizamer gingen waar ik desondanks een laag verzet toch het gevoel had, hard te moeten trappen.

Het ligfietsen neem ik zeker serieus: ik heb geen rijbewijs en probeer me al fietsend overal naartoe te begeven. Ik hoop dus lang te genieten van deze fiets zonder blessures!

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#5 Bericht door Pleeboy »

dood punt vh stuur kan een door een slecht onderhouden/versleten balhoofdstel/kopserie komen
slapende tenen idd door slechte schoenen, ofwel gewoon te vast dichtgemaakt, in de winter heeft dit ook wel eens tot gevolg dat je koude voeten krijgt.
pijnlijke knieen is logisch, 90km is nogal veel in een keer als beginnend ligfietser
veel plezier nog!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#6 Bericht door marksje »

Het "haperende" stuur kan inderdaad een beschadigde kogellager zijn in het balhoofd. Wanneer het nog een klassieke kogellager zou zijn met een kuipje en een ring met kogeltjes, laat je dit best vervangen door zo'n industriële lager (Ze persen die in de balhoofdbuis). Ik heb dit laten doen nadat twee klassieke kogellagers op relatief korte tijd "versleten" waren, nu reeds lang geen probleem meer.

Klikpedalen zijn, wat mij betreft, een "must" op een ligfiets. Het is heel wat ontspannender rijden met klikpedalen. Ikzelf rijd met mtb klikpedalen met bindingen langs beide zijden (geen foefeling om de juiste kant van het pedaal te zoeken); De regelschroefjes, die de vastheid van de binding regelen, staan wel op de minste weerstand zodat in- en uitklikken heel vlot gaat en zolang je je voet recht houdt bij het trappen, blijf je mooi ingeklikt.

De knieën is bij veel beginners een probleem. Oorzaak kan inderdaad te zwaar trappen zijn; Je afzetten met je rug in het zadel is uit den boze, op die manier kan je tot 5 x je lichaamsgewicht op je knieën drukken en die zijn daar niet voor gemaakt. Ook de stand van je voet op je pedaal (recht of de hiel lichtjes naar binnen of naar buiten) kan ook een oorzaak zijn. Bij mij moet de hiel van mijn rechter voet iets naar buiten staan om kniepijn te vermijden; Ik doe die correctie met het voetplaatje op mijn schoen zodat mijn voet, ingeklikt altijd juist staat; Een beetje experimenteren zou ik zeggen.

Verkeerde of te strak aangespannen schoenen kunnen inderdaad oorzaak zijn van slapende tenen maar, wat dit ook kan veroorzaken, is rand van je zadel. Wanneer bij het trappen de onderkant van je dij telkens tegen de boord van je zadel komt (niet even tikken, maar wel even duwen) dan zou daar, volgens ik mij ooit heb laten wijsmaken, daar telkens een vrij belangrijke ader naar je voet eventjes worden afgesloten waardoor de bloedstroom niet optimaal is en dus slapende voeten veroorzaakt. Bij mijn vorige fiets, met aluminium challengezadel, heb ik links en rechts de uiteinden lichtjes naar beneden geplooid; Bij mijn huidig zadel (kunststof Nazca met bobbel in het midden) was dit niet nodig.

En verder... even volhouden, trachten ontspannen te fietsen lijk ne patattenzak op je zadel liggen en enkel je beentjes het werk laten doen, en een beetje zoeken naar de juiste positie.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#7 Bericht door blackarmor »

voor de knieen kan een centimeter meer of minder lengte van de neuspijp al een verschil opleveren
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#8 Bericht door Wouter D »

blackarmor, CM's? bij mij waren milimeters al voldoende om een wereld van verschil te geven.

Nu met de quest komt voor mij het verhaal van de slapende tenen ook terug. Mijn ervaring is dat als je niet over je kunnen gaat en voldoende toeren draait, je niet veel last hebt van slapende tenen. Indien je er nog last van hebt, moet je afscheid nemen van de wandel-fietsschoenen en professioneler schoenen kopen met zeer stijve zool. Voor mij was ook dat een oplossing. zo wodrt de druk van uw pedaal meer verdeelt over je ganse voet ipv alleen op de plaats van je pedaal.

hoedanook.... (dit is een echt nadeel bij ligfietsen) iedereen ervaart dit op een andere manier, er is geen standaardoplossing voor dit soort zaken. Misschien vind je dit fenomeen ook bij onze bukkende vrienden, maar aangezien ik die mannen niet volg (tenzij in hun wiel) ben ik daar niet van op de hoogte
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

wannes
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 22:40
Postcode: 2800
Fiets: Challenge Seiran 24
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#9 Bericht door wannes »

Bedankt voor de tips.

Op basis van welke zaken kiezen jullie de juiste lengte? Been net niet gestrekt en daarop wat varieren?

Verder merk ik dat ik het minst last heb van slapende tenen als ik uiterst flexibele zolen aan heb, maar dat werkt uiteraard niet in combinatie met klikpedalen. Of misschien ligt het dan gewoon aan het feit dat ik met de zolen enkele mm's kleiner ben?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Eerste 350km

#10 Bericht door Wouter D »

basisregel bij elke fiets is. pedaal in verste stand, been volledig gestrekt met hiel tegen pedaal.

vanuit die positie dan wat vooruit of achteruit schipperen tot je je eigen juiste positie gevonden hebt;

een bij komende tip. als je de basisregel toepast, zet dan eerst je tandwiel weer zo recht mogelijk. Plaats dan met een krijtje, stift of potlood een lijntje in de lengterichting op je neuspijp en frame, op die manier staat je tandwiel altijd terug recht als je je neuspijp gemanipuleerd hebt.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie