Aan elk concept zijn er uiteraard voor- en nadelen.
Persoonlijk zou ik als beginner niet gaan voor:
- Een velomobiel, hoe genegen ik dit ook ben en ook al sta ik 200% achter de stelling van Frederik Van De Walle (zie
http://users.telenet.be/fietser/FVDW.htm en later in 2007 met een hoofdstuk in dit boek:
https://books.google.es/books?id=I4rLT_ ... &q&f=false).
In onze regio's komen we teveel obstakels tegen: infrastructuur, files (men kan niet zomaar langs auto's laveren in de stad)... Als men om moet rijden om een stad(skern) te vermijden: dit zegt voldoende - niet zozeer over de velomobiel maar over de middeleeuwse beleidsvisie. Ja, je zit beschut tegen weer en wind maar men betaalt er een prijs voor (men moet ze nog kunnen leggen) en sowieso is het m.i. met onze infrastructuur technologisch maar interessant als er een e-motor in ligt met een dikke accu waardoor de prijs naar ca. 10 000 EUR schiet. Ik zou me dus niet te rap zot laten maken: eerst eens zo'n velomobiel uittesten (zoals ik heb gedaan), niet kópen om het uit te testen. Je ziet ook vaak bij velomobielers dat ze én technisch zeer goed onderlegd zijn én begoed - waarmee ik geen waardeoordeel wil uitspreken - als ik een oordeel zou uitspreken over velomobielers is het enkel lof.
Nogmaals: ik sta volledig achter het concept en het verdient een aparte categorie in het mobiliteitslandschap: een velomobiel is niet zomaar een ingekapselde trike of een wannabee mini-auto. Maar de beleidsmakers moeten mee willen én er moet nog wat doorontwikkeld worden (technologie, grotere productie, betere prijszetting, enz.), al hangen beide factoren samen.
- Een trike. Ik heb twee huur ICE trikes uitgeprobeerd. Mijn ervaringen: hoge funfactor, comfortabel, maar niet echt snel en ook hier weer: vaak teveel obstakels door de breedte (paaltjes, te smalle doorgangen,...). Een onverwachte onaangename ervaring: bij vrij schuin aflopende banen en te smal fietspad, zoals hier:
http://goo.gl/jFIP4V, zit men met een wiel op de rijbaan en met het ander op het fietspadje. Gevolg: men zit gans die tijd 'scheef' hetgeen zeer ongemakkelijk en vermoeiend is. Het lijkt niet zo erg op Google street view, maar wel in de praktijk. Bovendien kon een ICE trike net niet door mijn tuinpoortjes, nochtans 60 cm brede opening. Ze konden opgeplooid worden maar zelfs dan nam het veel ruimte in mijn wagen. Ik heb er ook trips mee gedaan in NL: heerlijk.
- Daarom zou ik gaan voor een tweewieler ligfiets of voor deze interessante kruising (nu nog prototype, maar wellicht the best of both worlds):
http://cruzbike.com/tilting-trike-prototype-testing.
Ik zou dus een aantal modellen uitproberen via verschillende winkels, evenementen, particulieren - ik ga dit zelf ook de komende maanden doen.
Ik zag o.a. de Landelijke ligfietsdagen in NL:
http://www.deligfietsspecialisten.nl/si ... Itemid=194 en Cycelvision 2015:
http://www.ligfiets.net/commissie/cycle ... e2015.html maar deze laatste is meer competitie denk ik. Heeft iemand ervaringen met deze evenementen?