Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#16 Bericht door Freelinck »

aiai schreef:Geen idee wat je budget is, maar voor velomobielen kan je naar de oudere/goedkopere modellen kijken.
- Flevobike Alleweder

De eerste twee zijn voor velomobielen niet al te snel, maar zijn zeker zo snel als de meeste racefietsers (maar je zit droog en warm en hebt je bagage mee).
De Flevobike Alleweder heeft wat meer onderhoud nodig (open ketting icm 20" wielen), maar ik rij er met veel plezier het hele jaar mee rond (28,5 km enkele reis).

Je ziet ze echter niet zo vaak meer op internet aangeboden worden. Voordeel is ook dat als het niets voor je blijkt te zijn je zo'n ouwe reus voor hetzelfde bedrag of iets minder (klein verlies) weer kwijt kan. Kun je als het bevalt echt sparen voor een moderner exemplaar door je reisvergoeding niet op te rijden met je auto ;-)
Er staat er ééntje te koop, binnen mijn budget, waarvan ik de eigenaar heb aangesproken. Nu ja: er zullen er wel meerdere te koop staan maar deze vond ik toch redelijk snel op het internet. (Ik was al bezig met zoeken voor ik hier op het forum ben gestapt) Een oudere Flevobike Alleweder.

Nu kreeg ik enkele posts geleden de melding om niet op oudere fietsen in te gaan....

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#17 Bericht door Freelinck »

blackarmor schreef:lol nee maar de isolerende kofietassen van starbucks zijn wel goed maar op de open ligger niet goed genoeg :)
Dat wordt dan een 12V batterij steken met een sigarettenaansteker waarin een waterkoker wordt geplaatst ;-)

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#18 Bericht door Freelinck »

blackarmor schreef: je moet het zo bezien
of je gaat of een sterk karakter nodig hebben om elke dag op de fiets te kruipen en door weer en wind te rijden en je hebt je open ligger ( aan +- 500 a 1500 voor een deftige 2dehands en reken de trikes nog maar iets meer )
dan gaat die fietsvergoeding een leuke extra zijn en of je spaart deze voor een vm ik weet niet wat je werkschama is maar 50 is snel 10 a 11 euro / dag + hetgene je uitspaart op je auto ( brandstof, onderhoud, banden en auto gaan langer mee etc) voor de belastingen zal je waarschijnlijk woon werk niet boven je forfetair geraken met je wagen .
met de fiets kan je tot 20 cent /km nog eens inbrengen ( moeten wel bewezen kosten zijn ) dus kan je een vm op 2, 3 a 4 jaar nog eens afschrijven ook .
of je schaft je een vm aan en dan gaat het een pak makkelijker om daarin te stappen en te vertrekken ( een onderweg valt het met de twee allemaal wel mee ) .
je kan dan bv ook makkelijk de extra km doen indien dat vlotter en veiliger is
ik ken je financiele situatie natuurlijk niet maar er zijn banken die je hiervoor een lening aan auto tarieven toestaan ( ook voor een tweedehandse ) .
Die berekening ben ik momenteel volop aan het maken ;-)

Enkel het gegeven "belastingen" wist ik nog niet: kan je echt een fiets inbrengen als woon-werk verkeer (indien je de kosten kan bewijzen). De km-vergoeding van de baas is belastingvrij daar ze het "juiste" bedrag geven. Maar kan je dus een fiets als "niet-forfetair" ook indienen? Dat is nieuw voor me.....

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#19 Bericht door Freelinck »

CapoJan schreef:Nog wat tips. Neem ze voor wat ze waard zijn. Grote wielen rollen makkelijker dan kleine. Da's puur fysica. Afhankelijk van je grootte kun je kiezen voor een klassieke 20/26 (klein voorwiel, groot achterwiel), 24/24 of 26/26.

Als je een toermodel zoekt (wat ook mijn voorkeur heeft): vering, minstens achteraan, spatborden, plaats voor brede(re) banden (40 tot 55 mm). Liefst een groot achterwiel, omdat zo je derailleur hoger boven de grond hangt en minder vuil vangt. Als je ook bij minder goed weer en duister schikt te rijden, is een naafdynamo mooi meegenomen. En denk maar meteen aan een Ventisit kussen, of je zweet je te pletter (tenzij je ondervindt dat je niet compatibel bent met Ventisit, maar dat weet je maar door te proberen).

Een Nazca Cruiser is vrij frequent te vinden voor een redelijke prijs tweedehands. Rijdt makkelijk, is betrouwbaar en comfortabel.

Voor die afstand zou ik ook voor een velomobiel gaan. Dwars door de stad is inderdaad een probleem, maar je leert snel dat een omweg dikwijls minder tijd vraagt indien er kan door gereden worden. In Gent neem ik met de Orca makkelijk de kleine ring in plaats van door het centrum te gaan.

Meer rolweerstand met een trike? Ik weet het niet hoor: de druk op je banden is ook lager (gewicht verdeeld over drie in plaats van twee contactvlakken). Zowel een ligfiets, een trike als een velomobiel heeft zijn eigen voor- en nadelen. Ik heb ze allemaal al gehad. Meeste fun met de trike (gevoel van een kart, vooral in de bochten). Meest praktisch voor woon-werk in mijn geval (23 km enkel, grotendeels jaagpaden) is de velomobiel. De lage racer (20/28) is er voor de afwisseling en bij mooi weer. Om heel consequent te zijn met wat ik hierboven stel, is dit er een zonder spatborden, met 28mm racebandjes, ongeveerd, ... (maar gekocht voor € 100).
Om een idee te geven van tijd: met de bukker doe ik over die rit 1u15. Met de trike was dat iets minder dan een uur. Met de lage racer duurt het pakweg 45 min en met de velomobiel 35 tot 45 min. Als je dan gemiddelden gaat uitrekenen: zodra ik aan de agglomeratie Gent kom (Zwijnaarde, Merelbeke, ...), neemt dat gemiddelde een duik, want daar zijn er om de haverklap kruispunten en verkeerslichten. Het is dus vooral die 12 km jaagpad die het verschil maakt.

Heb je overwegend zo'n toestanden, dan is een velomobiel ver van ideaal, omdat je dan telkens die massa op snelheid moet krijgen. Dat vang je dan weer op met ondersteuning, maar dat zie je dan ook weer aan het prijskaartje...

Zoals hierboven al gezegd: kijk uit voor bijvoorbeeld een tweedehandse Alleweder en je kunt voor vrij weinig geld een velomobiel in huis halen. Je ondervindt dan of het je ligt of niet en voor je het weet ben je door het virus besmet.
CapoJan: fantastische bijdrag voor mij! Ik doe er met de "bukker" (tussen aanhalingstekens daar ik er meer rechtop op zit dan buk) ook 1u en een kwartier a twintig minuten over, over ongeveer dezelfde afstand. Maar ook hier weer: de afstand maar vooral het traject spelen parten.

Jaagpaden heb ik spijtig genoeg niet in de buurt maar ik zou mijn route eventueel wat kunnen verleggen zodat ik meer "autovrij" en "stadsvrij" kan rijden. Ik zal een route moeten zoeken zonder al te veel verkeerslichten en kruispunten.

Momenteel ben ik aan een ouder model van een Alleweder aan het denken. Hierbij zal mijn snelheid zeker niet naar boven gaan maar kan ik de natuurelementen wat beter trotseren. Indien ik dan de route nog wat verleg....

Het zijn vooral de vele rekensommetjes momenteel. En dan reken ik voorlopig op eenzelfde snelheid dan met mijn bukker voor heel het traject om het eerlijk te houden.

De conditie zal er waarschijnlijk wel op verbeteren op langere termijn waardoor er een klein beetje snelheid meer in komt. Maar ik reken zeker niet op wonderen. Zoals ik reeds zei: iets meer comfort gaat momenteel boven snelheid ;-)

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#20 Bericht door Freelinck »

Als ik dan toch de stap zet naar een (oude) velomobiel:

- Hoe beveiligen jullie de fiets? Thuis kan ik hem/ze lekker in een garage zetten. Geen probleem. Maar onderweg? Op het werk? Tijdens het winkelen? Tijdens het "goudbruine vocht" drinken?

Er zijn hier meerdere mensen die de auto hebben buiten gegooid. Hoe lossen jullie dat op? Of zijn de velomobielen momenteel nog niet bekent genoeg in België om hierover te spreken?

Het is en blijft dan toch je vervoersmiddel. Het lijkt me niet simpel om effe een "ketting rond te leggen"......

- Euh.... moet je je fiets echt een naam geven???? :-D

- Oudere fietsen en batterijen? Hoe ga je daar met om? Ik denk dat de batterij-technologie anno 2015 wel iets beter is dan in de jaren euh.... "stillekes". Direct vervangen of er volledig uit halen en "blind fietsen". Zoals ik reeds zei: ik ben graag "zienbaar" in het verkeer. Zijn de nieuwe technologieën compatibel met de oudere?

- Het puntje veiligheid blijft toch wel hangen bij mij... Enkele tips om toch op te vallen in het hedendaagse verkeer? (ook al heb ik vele fora/forums gelezen)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#21 Bericht door blackarmor »

Freelinck schreef:Als ik dan toch de stap zet naar een (oude) velomobiel:

- Hoe beveiligen jullie de fiets? Thuis kan ik hem/ze lekker in een garage zetten. Geen probleem. Maar onderweg? Op het werk? Tijdens het winkelen? Tijdens het "goudbruine vocht" drinken?

het risio op diefstal is beperkt joyriden echter alhoewel ik de mijne eigenlijk nooit heb vastgemaakt verder is alles mogelijk . ( moto alarm , low jack en etc )

-Er zijn hier meerdere mensen die de auto hebben buiten gegooid. Hoe lossen jullie dat op? Of zijn de velomobielen momenteel nog niet bekent genoeg in België om hierover te spreken?

als je alleen bent moet dit eigenlijk mogelijk zijn en dat moet je voor jezelf uitmaken hoeveel en voorwat je je auto echt nodig hebt

-Het is en blijft dan toch je vervoersmiddel. Het lijkt me niet simpel om effe een "ketting rond te leggen"......

ketting errond blijft effectief zeker als je die ergens aan vast kan maken .

- Euh.... moet je je fiets echt een naam geven???? :-D

nee :D

- Oudere fietsen en batterijen? Hoe ga je daar met om? Ik denk dat de batterij-technologie anno 2015 wel iets beter is dan in de jaren euh.... "stillekes". Direct vervangen of er volledig uit halen en "blind fietsen". Zoals ik reeds zei: ik ben graag "zienbaar" in het verkeer. Zijn de nieuwe technologieën compatibel met de oudere?

zichtbaar zijn is en blijft belangrijk batterijen vervangen met een nieuwere technologie is geen enkel probleem indien je hetzelfde voltage aanhoud en hij voldoende amperage kan leveren ( hij mag bv een veel hoger amperage kunnen leveren maar geen lager dan alle verlichting en etc samen nodig heeft ) enkel het laadsysteem is specifiek per soort batterij
en niet alle fietsen hebben een geintegreerd verlichtinsysteem met een centrale batterij dit is echter altijd mogelijk om later in te bouwen . een deftige verlichting hoeft ook geen fortuinen te kosten maar je bent toch wel wat geld kwijt

- Het puntje veiligheid blijft toch wel hangen bij mij... Enkele tips om toch op te vallen in het hedendaagse verkeer? (ook al heb ik vele fora/forums gelezen)
altijd rekening houden met het feit dat ze je niet gezien hebben. anticiperen op de reacties ( of gebrek aan ) , en stommeteiten van anderen . je kan er vanuitgaan dat er zo goed als niemand rondrijd die je bewust wil doodrijden . maar er zijn er een hele hoop die niet beseffen waar ze mee bezig zijn
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#22 Bericht door CapoJan »

Als je tijd hebt, moet je op mijn blog maar eens snuffelen. Voor december 2013 reed ik met een Alleweder A2 van halfweg de jaren '90 van de vorige eeuw. Aan de hand van wat ik daarover schreef, kun je je een beeld vormen van waar je je aan kunt verwachten :wink:

Belangrijkste upgrades waren:
- groot onderhoud (nieuwe ketting, tandwielen, remvoeringen, remkabels)
- verlichting vervangen voor en achter
- velomobieldakje toegevoegd
- na enkele maanden elektrische ondersteuning ingebouwd

Ik moet er wel bij vermelden dat dat exemplaar vermoedelijk ruim de 100.000 km overschreden had. En een Alleweder doet zijn naam eer aan: er zijn bijna geen omstandigheden waarin die niet bruikbaar is. Enkel meer dan 10 cm sneeuw maakte rijden onmogelijk.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#23 Bericht door blackarmor »

met geen oudere modellen bedoelde ik eerder de eerste commerciele ligfietsen enz.
deze types http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 30024.html

deze hebben gewoonlijk een zeer korte wielbasis
kwa velomobielen is het een ander verhaal de meeste zijn nog bruikbaar of bruikbaar te maken . en zo goed als alles is repareerbaar
je moet ook zeker een over de grenzen kijken hiervoor . en je moet je dan afvragen of het niet de moeite is om enkele honderden km op en af te rijden voor een model dat je beter aanstaat , goedkoper is en of beschikbaar is .
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... mobile.12/

en ik denk niet dat deze lang te koop gaat staan ( moest ik voor de monet het geld ervoor hebben al zeker niet :cry: )
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... -88.41086/
( deze worden trouwens als zeer goede woon werk machines ervaren )

http://www.bentokaz.com/consulter.php?t ... once=Vente
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#24 Bericht door scuri »

Aan elk concept zijn er uiteraard voor- en nadelen.

Persoonlijk zou ik als beginner niet gaan voor:
- Een velomobiel, hoe genegen ik dit ook ben en ook al sta ik 200% achter de stelling van Frederik Van De Walle (zie http://users.telenet.be/fietser/FVDW.htm en later in 2007 met een hoofdstuk in dit boek: https://books.google.es/books?id=I4rLT_ ... &q&f=false).
In onze regio's komen we teveel obstakels tegen: infrastructuur, files (men kan niet zomaar langs auto's laveren in de stad)... Als men om moet rijden om een stad(skern) te vermijden: dit zegt voldoende - niet zozeer over de velomobiel maar over de middeleeuwse beleidsvisie. Ja, je zit beschut tegen weer en wind maar men betaalt er een prijs voor (men moet ze nog kunnen leggen) en sowieso is het m.i. met onze infrastructuur technologisch maar interessant als er een e-motor in ligt met een dikke accu waardoor de prijs naar ca. 10 000 EUR schiet. Ik zou me dus niet te rap zot laten maken: eerst eens zo'n velomobiel uittesten (zoals ik heb gedaan), niet kópen om het uit te testen. Je ziet ook vaak bij velomobielers dat ze én technisch zeer goed onderlegd zijn én begoed - waarmee ik geen waardeoordeel wil uitspreken - als ik een oordeel zou uitspreken over velomobielers is het enkel lof.
Nogmaals: ik sta volledig achter het concept en het verdient een aparte categorie in het mobiliteitslandschap: een velomobiel is niet zomaar een ingekapselde trike of een wannabee mini-auto. Maar de beleidsmakers moeten mee willen én er moet nog wat doorontwikkeld worden (technologie, grotere productie, betere prijszetting, enz.), al hangen beide factoren samen.
- Een trike. Ik heb twee huur ICE trikes uitgeprobeerd. Mijn ervaringen: hoge funfactor, comfortabel, maar niet echt snel en ook hier weer: vaak teveel obstakels door de breedte (paaltjes, te smalle doorgangen,...). Een onverwachte onaangename ervaring: bij vrij schuin aflopende banen en te smal fietspad, zoals hier: http://goo.gl/jFIP4V, zit men met een wiel op de rijbaan en met het ander op het fietspadje. Gevolg: men zit gans die tijd 'scheef' hetgeen zeer ongemakkelijk en vermoeiend is. Het lijkt niet zo erg op Google street view, maar wel in de praktijk. Bovendien kon een ICE trike net niet door mijn tuinpoortjes, nochtans 60 cm brede opening. Ze konden opgeplooid worden maar zelfs dan nam het veel ruimte in mijn wagen. Ik heb er ook trips mee gedaan in NL: heerlijk.

- Daarom zou ik gaan voor een tweewieler ligfiets of voor deze interessante kruising (nu nog prototype, maar wellicht the best of both worlds): http://cruzbike.com/tilting-trike-prototype-testing.

Ik zou dus een aantal modellen uitproberen via verschillende winkels, evenementen, particulieren - ik ga dit zelf ook de komende maanden doen.
Ik zag o.a. de Landelijke ligfietsdagen in NL: http://www.deligfietsspecialisten.nl/si ... Itemid=194 en Cycelvision 2015: http://www.ligfiets.net/commissie/cycle ... e2015.html maar deze laatste is meer competitie denk ik. Heeft iemand ervaringen met deze evenementen?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#25 Bericht door blackarmor »

het is ook geen beginnende weggebruiker he .
rij jij altijd de kortste weg met de wagen ?
of eerder de vlotste
dat technisch goed onderlegd zijn ga ik niet tegenspreken dat is alleen maar een voordeel (en eigenlijk een beetje een noodzaak ) dat begoed kan ik wel tegenspreken ( alhoewel ik aan het wachten ben voor een andere aan te kunnen schaffen .
en edrive is handig ( denk ik ) maar als je wat gezond bent in die regio niet echt een noodzaak
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#26 Bericht door Freelinck »

CapoJan schreef:Als je tijd hebt, moet je op mijn blog maar eens snuffelen. Voor december 2013 reed ik met een Alleweder A2 van halfweg de jaren '90 van de vorige eeuw. Aan de hand van wat ik daarover schreef, kun je je een beeld vormen van waar je je aan kunt verwachten :wink:

Belangrijkste upgrades waren:
- groot onderhoud (nieuwe ketting, tandwielen, remvoeringen, remkabels)
- verlichting vervangen voor en achter
- velomobieldakje toegevoegd
- na enkele maanden elektrische ondersteuning ingebouwd

Ik moet er wel bij vermelden dat dat exemplaar vermoedelijk ruim de 100.000 km overschreden had. En een Alleweder doet zijn naam eer aan: er zijn bijna geen omstandigheden waarin die niet bruikbaar is. Enkel meer dan 10 cm sneeuw maakte rijden onmogelijk.
Jan, ik heb jou blog enkele maanden geleden reeds gevonden en ik smul van iedere update! Als PR voor velonauten (of hoe een fietser van een velomobiel dan ook kan noemen) kan jou blog echt tellen hoor. Je maakt er mensen mee enthousiast, nieuwsgierig, leergierig.... Knap hoe je dat doet! Echt, uit de grond van mijn hart!!!

Hetgeen me, inderdaad (komt in een reactie hierboven aanbod), opvalt is dat de meeste(n) onder jullie niet enkel een bandje kunnen vervangen maar extensieve technische knowhow over de (fiets)technologie / -achtergrond en een hands-on fiets-mentaliteit hebben.

Ik lees geregeld dat een Alleweder, bijvoorbeeld, veel onderhoud nodig heeft. Is dit haalbaar voor een gemiddelde persoon qua technische kennis of (zoals je geregeld in je blog naar voor haalt) echt een persoon die ervoor kiest en de knowhow reeds heeft? Ik ben even naar het jaar 2012 (of was het 2013) gaan kijken op je blog waar je bijvoorbeeld over het elektrische gebeuren hebt en wat er zou moeten veranderen om meerdere automobilisten, die niets van velomobielen kennen, in "jullie" wereld te krijgen.

Ow ja, het stuk / de blog over rijden in de sneeuw het ik ook gelezen: fantastisch hoe je de fietsen vergelijkt met een ritje door de sneeuw (zal dus januari 2013 zijn geweest wat ik heb gelezen)

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#27 Bericht door Freelinck »

blackarmor schreef:met geen oudere modellen bedoelde ik eerder de eerste commerciele ligfietsen enz.
deze types http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 30024.html

deze hebben gewoonlijk een zeer korte wielbasis
kwa velomobielen is het een ander verhaal de meeste zijn nog bruikbaar of bruikbaar te maken . en zo goed als alles is repareerbaar
je moet ook zeker een over de grenzen kijken hiervoor . en je moet je dan afvragen of het niet de moeite is om enkele honderden km op en af te rijden voor een model dat je beter aanstaat , goedkoper is en of beschikbaar is .
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... mobile.12/

en ik denk niet dat deze lang te koop gaat staan ( moest ik voor de monet het geld ervoor hebben al zeker niet :cry: )
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... -88.41086/
( deze worden trouwens als zeer goede woon werk machines ervaren )

http://www.bentokaz.com/consulter.php?t ... once=Vente
Goeie buitenlandse informatie bijgekregen nu!

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#28 Bericht door Freelinck »

scuri schreef:Aan elk concept zijn er uiteraard voor- en nadelen.

Persoonlijk zou ik als beginner niet gaan voor:
- Een velomobiel, hoe genegen ik dit ook ben en ook al sta ik 200% achter de stelling van Frederik Van De Walle (zie http://users.telenet.be/fietser/FVDW.htm en later in 2007 met een hoofdstuk in dit boek: https://books.google.es/books?id=I4rLT_ ... &q&f=false).
In onze regio's komen we teveel obstakels tegen: infrastructuur, files (men kan niet zomaar langs auto's laveren in de stad)... Als men om moet rijden om een stad(skern) te vermijden: dit zegt voldoende - niet zozeer over de velomobiel maar over de middeleeuwse beleidsvisie. Ja, je zit beschut tegen weer en wind maar men betaalt er een prijs voor (men moet ze nog kunnen leggen) en sowieso is het m.i. met onze infrastructuur technologisch maar interessant als er een e-motor in ligt met een dikke accu waardoor de prijs naar ca. 10 000 EUR schiet. Ik zou me dus niet te rap zot laten maken: eerst eens zo'n velomobiel uittesten (zoals ik heb gedaan), niet kópen om het uit te testen. Je ziet ook vaak bij velomobielers dat ze én technisch zeer goed onderlegd zijn én begoed - waarmee ik geen waardeoordeel wil uitspreken - als ik een oordeel zou uitspreken over velomobielers is het enkel lof.
Nogmaals: ik sta volledig achter het concept en het verdient een aparte categorie in het mobiliteitslandschap: een velomobiel is niet zomaar een ingekapselde trike of een wannabee mini-auto. Maar de beleidsmakers moeten mee willen én er moet nog wat doorontwikkeld worden (technologie, grotere productie, betere prijszetting, enz.), al hangen beide factoren samen.
- Een trike. Ik heb twee huur ICE trikes uitgeprobeerd. Mijn ervaringen: hoge funfactor, comfortabel, maar niet echt snel en ook hier weer: vaak teveel obstakels door de breedte (paaltjes, te smalle doorgangen,...). Een onverwachte onaangename ervaring: bij vrij schuin aflopende banen en te smal fietspad, zoals hier: http://goo.gl/jFIP4V, zit men met een wiel op de rijbaan en met het ander op het fietspadje. Gevolg: men zit gans die tijd 'scheef' hetgeen zeer ongemakkelijk en vermoeiend is. Het lijkt niet zo erg op Google street view, maar wel in de praktijk. Bovendien kon een ICE trike net niet door mijn tuinpoortjes, nochtans 60 cm brede opening. Ze konden opgeplooid worden maar zelfs dan nam het veel ruimte in mijn wagen. Ik heb er ook trips mee gedaan in NL: heerlijk.

- Daarom zou ik gaan voor een tweewieler ligfiets of voor deze interessante kruising (nu nog prototype, maar wellicht the best of both worlds): http://cruzbike.com/tilting-trike-prototype-testing.

Ik zou dus een aantal modellen uitproberen via verschillende winkels, evenementen, particulieren - ik ga dit zelf ook de komende maanden doen.
Ik zag o.a. de Landelijke ligfietsdagen in NL: http://www.deligfietsspecialisten.nl/si ... Itemid=194 en Cycelvision 2015: http://www.ligfiets.net/commissie/cycle ... e2015.html maar deze laatste is meer competitie denk ik. Heeft iemand ervaringen met deze evenementen?
Scuri,

Bedankt om er toch nog eens een ander ervaringslicht op te laten schijnen. Ook deze tips neem ik mee! Het was even wat langer om te lezen maar ook hier staan ontzettend veel bruikbare tips in!

Het zal je inderdaad maar overkomen: de eerste keer met een trike/velomobiel rijden over je vaste woon-werkverkeer en vast te komen staan aan paaltjes die in het midden van de weg staan....

Ik heb te tip van "over één-nacht-ijs" goed begrepen van alle opmerkingen hier en ga mezelf zeker niet tot een aankoop "dwingen". Ik weet per slot, uit ondervinding, dat mijn Riverside d4 me ook op mijn werk krijgt ;-)

Freelinck
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
Postcode: 2550
Locatie: Kontich
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#29 Bericht door Freelinck »

blackarmor schreef: altijd rekening houden met het feit dat ze je niet gezien hebben. anticiperen op de reacties ( of gebrek aan ) , en stommeteiten van anderen . je kan er vanuitgaan dat er zo goed als niemand rondrijd die je bewust wil doodrijden . maar er zijn er een hele hoop die niet beseffen waar ze mee bezig zijn
Op mijn gewone/bukker fiets ga ik er ook niet vanuit dat de automobilisten me gezien hebben. Een ligfiets is nog eens een +/- halve meter lager...

Kan je de lichten niet op één of andere manier wat hoger plaatsen (enkel de lichten) zodat ze ongeveer op dezelfde hoogte zijn dan het andere verkeer? (auto's, bukkers, ....)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets

#30 Bericht door aiai »

Over de uiteindelijke aankoop van mijn Alleweder heb ik ook lang gedaan. Veel gekeken naar wat die velomobielen nou toch kostten tweedehands.
Onderwijl bedacht ik me wel dat ik mijn 2x28,5 kilometer woon-werk in herfst en winter niet op een klassieke fiets zou afleggen (luxe probleem, mijn werkgever heeft mij een OV-kaart gegeven).
Uiteindelijk de knoop doorgehakt (november 2012).

Mijn Alleweder staat aan de straat. Vast aan de regenpijp te een kettingslot. Daarvoor aan de achterkant een tilbeugel van Velomobiel.nl gemonteerd. Dat is niet moeilijk.

Ik parkeer op mijn werk binnen en zet hem daar ook nog vast aan de ketting. Elders parkeren....ligt vooral aan de plek. Anders maar een klassieke fiets of het ov.

Zien en gezien worden? Da's een kostbare business, maar ook zeer veel waard.
Wat rollen reflecterende tape gekocht bij zeekayak.nl (rood en wit, EU norm voor vrachtwagens). Die zitten voor, opzij (wit) en achter (rood).

Drie dure koplampen voor. In de neus en twee hoog aan de zijkant net voor mijn spiegels. Drie maal 80 lux, waarvan twee ter hoogte van de meeste auto koplampen. Dat werkt heel redelijk.

Drie achterlichten, waarvan twee tijdelijk kaduuk, twee achter op de "staart", een op de stang achter mijn hoofd waar mijn velomobiel dakje op rust. Die zit dus hoger dan het achterlicht van een auto. Zie je ook heel goed.

Verlichting is dus duur. Ik heb er denk ik ruim 300 euro op hangen. Maar ik wil goed gezien worden (en goed zien).

Techniek.... Veel valt mee, maar ik heb vriend die fietsenmaker is en die heeft me met grotere zaken geholpen (los van het feit dat ik thuis alleen op de stoep kan knutselen). Denk dan aan vervangen freewheel, derailleur (laatst nog toen het helemaal mis ging), spaken en draadeinden stuur.... Maar als je ruimte hebt thuis kan je daarmee tijd kopen om het te leren (bij mij moet het 'S avonds af zijn, wil de fiets niet half af laten staan op straat).

Succes met de keuzes! En veel plezier ook. De voorpret is toch ook top :-)

Plaats reactie