Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#31 Bericht door Pauvre Mouton »

Hier ben ik weer. Het bouwavontuur heeft wat langer geduurd als verwacht, maar de grote werken zijn achter de rug.
Sinds begin dit jaar heb ik weer de fietskriebel te pakken en, ten spijt van mijn verwaarloosde auto, nam ik tot nu toe iedere dag de fiets voor een stukje van het woon/werkverkeer (Brussel is net wat te ver met de fiets!)

In tussentijd heb ik nog wat verder gekeken naar trikes, vooral de Sprint 26(X). Nog eens zulke trike samengesteld op de ICE website. Mooi, mooi mooi. Bijna een proefrit geregeld bij TrikeShop.
Maar ik ben beginnen twijfelen of een trike wel de juiste optie is.
Helaas zie ik veel van die paaltjes opduiken die het fietspad in twee of drie delen staan op mijn woon- werkverkeer. Met mijn aftandse MTB knal ik daar probleemloos tussendoor, de trike zal zich hopeloos vastrijden. De fietspaden zijn op sommige stukken (de meeste) ook niet zo breed. Gelukkig rijden de meeste gepensioneerden met e-bikes dus zo traag hoef je er dus ook weer niet achter te blijven hangen (respect voor de gepensioneerden uiteraard).

Ofwel een boze mail naar de beheerder van de infrastructuur sturen dat er ook trikes, velomobielen e.d. rijden op het fietspad en dat ze hun paaltjes wat anders moeten plaatsen;
ofwel eens zien naar een ligfiets op 2 wielen.

In dat laatste ben ik me nu aan 't verdiepen. Ik merk dat deze fietsen op zich al wat goedkoper zijn, maar daarin bestaat nog meer verschil dan bij de trikes
High, medium, low racers, si en la, zus en zo, #-o

Om mijzelf wat extra onder druk zetten nu:
Wellicht duik ik binnenkort wel op bij de 2-wielers, daar mijn MTB aan zijn laatste kilometers bezig is vooraleer hij op de schroothoop belandt wegens tot op de draad versleten na 20 jaar. Misschien haalt hij het einde van het jaar nog, dan weet ik tenminste wat Sinterklaas en de Kerstman samen mogen komen brengen lol [-o<

In ieder geval waardeer ik nog steeds jullie feedback voor mijn trike zoektocht.

ps: ondertussen hebben we een 2dehands tandem gekocht waar we samen met onze zoon op kunnen fietsen, hij zit lekker vanvoor. Heerlijk!
Laat het goede weer nu maar komen.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#32 Bericht door Wouter D »

Voor twee of drie wielen blijft de beste optie, testen. Op basis daarvan kan je dan een nieuwe of tweedehands ligfiets aanschaffen. Vooral de stoel maakt het verschil want elke rug is anders. De rest is gevoel, comfort en snelheid die invloed kunnen hebben op je keuze.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#33 Bericht door Wim -de roetsende »

Inderdaad: ga testrijden is nog steeds de beste tip.

Mensen die mij kennen, irl of digitaal, kennen onderstaand verhaaltje al. Kun je dus overslaan :wink:

Toen ik mijn eerste ligfiets ging kopen, wilde ik een hoge ligfiets met een onderstuur en vering.
Ik kwam thuis met een Baron. Heel laag, met een bovenstuur en zonder vering.

Moraal van het verhaal: Ga proefrijden!!!

De Baron paste mij het beste, ik reed er het gemakkelijkst mee weg en ik voelde mij er al direct heel vertrouwd mee en op.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#34 Bericht door eeuwige reiziger »

Pauvre Mouton schreef:Maar ik ben beginnen twijfelen of een trike wel de juiste optie is.
Helaas zie ik veel van die paaltjes opduiken die het fietspad in twee of drie delen staan op mijn woon- werkverkeer. Met mijn aftandse MTB knal ik daar probleemloos tussendoor, de trike zal zich hopeloos vastrijden. De fietspaden zijn op sommige stukken (de meeste) ook niet zo breed. Gelukkig rijden de meeste gepensioneerden met e-bikes dus zo traag hoef je er dus ook weer niet achter te blijven hangen (respect voor de gepensioneerden uiteraard).

Ofwel een boze mail naar de beheerder van de infrastructuur sturen dat er ook trikes, velomobielen e.d. rijden op het fietspad en dat ze hun paaltjes wat anders moeten plaatsen;
ofwel eens zien naar een ligfiets op 2 wielen.
Veel hangt natuurlijk af van het model. Met een trike als de Thorax Tangens zit je bijna aan een meter, op misschien tien centimeters na. Dat kan tellen. En dat zorgde er soms voor dat ik bepaalde fietspaden niet op kon of dat ik me door paaltjes bijna vastreed. Al moet ik er onmiddellijk bij vermelden dat dit eerder uitzondering dan regel was. Bij de meeste modellen schommelt de breedte trouwens ergens rond 80 cm. Normaal geen probleem, tenzij je een of ander bergpad wil opgaan met ernaast een vervaarlijk diepe ravijn...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#35 Bericht door CapoJan »

Bij alle ritten met de velomobiel en trike, over alle jaren heen, ben ik welgeteld één plaats tegengekomen waar de paaltjes me verhinderden om op het fietspad te raken (Compiègne). Maar ook dat is geen probleem, aangezien je met een rijwiel (dat geen fiets is) ook op de rijweg mag.
Wat vaker een probleem vormt, is dat de fietspaden te smal zijn. Het fietsvademecum schrijft minimubreedtes voor, maar geregeld worden ook die niet gehaald. Meestal kun je er wel op, maar inhalen is dan onmogelijk. Ook hier weer: de rijweg biedt een uitweg. Als een automobilist zich daar dan druk in maakt: pech. Ik kan er niet aan doen; de wegbeheerder wel. In de praktijk zal de automobilist waarschijnlijk komen aandraven met het argument dat ik dan maar niet met 'zo'n ding' moet rijden :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#36 Bericht door Martin »

mijn Scorpion fs26plus is 10cm breder dan de gewone scorpion. Met zijn 93cm heb ik nog geen probleem ondervonden.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#37 Bericht door Pauvre Mouton »

Oei ik zie dat hier nog reacties binnensijpelen in mijn oude post hier.
Via een hele zoektocht ben ik uiteindelijk toch uitgekomen bij een velomobiel (zie mijn andere post (viewtopic.php?f=22&t=9962) waarin ik op zoek ging naar toch maar een 2wielligfiets, maar uiteindelijk uitkwam bij een: Ja geen trike, neen geen ligfiets (2-wielen), wel een velomobiel dus :-))

Nog 2 maandjes wachten en dan ik een grotere fietsvergoeding bijeen forenzen en uiteraard weekendtochtjes afmalen.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#38 Bericht door Wouter D »

Er staan momenteel enkele mooie tweedehandsjes te koop.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#39 Bericht door Pauvre Mouton »

Jep, ik zag het. Er zaten er wel een paar leuke tussen.
Helaas was mijn bestelling van de WAW360 reeds definitief geplaatst :D
My smile is always in shape!

Plaats reactie