cranklengte

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: cranklengte

#16 Bericht door Brechtix »

Ja, wij hebben dat meestal op voorraad bij fietser.be, 175+155mm cranks.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Cambal
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 25 sep 2012, 10:36
Postcode: 9080
Fiets: WAW109
Locatie: Zaffelare
Contacteer:

Re: cranklengte

#17 Bericht door Cambal »

Actuele vraag precies. Interessant om te weten, van die "dubbele cranks".

Iets gelijkaardig (of mss niet) daarmee: het dode punt bij lange cranks is langer dan bij korte. Maar heeft er al iemand een ovaal tandwiel (rotor / Q-ring) getest? Wellicht heeft dit grotere voordelen (if any) bij lage cadans / lange cranks?
Gezien het fortuin dat je aan die tandwielen moet uitgeven, is een "testje" niet vanzelfsprekend.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: cranklengte

#18 Bericht door Wouter D »

ik heb lange tijd met rotorcranks gereden, die omzeilen ook het dode punt
desgewenst kan je daar wel eens een toerke mee doen hoor, heb de fiets met die cranks nog staan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#19 Bericht door Helen »

CapoJan schreef:Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
Met een grotere hefboom heb je net minder kracht nodig om hetzelfde moment uit te oefenen als met een kleinere hefboom.
In principe zou je met kortere cranks dus méér kracht moeten zetten. Dit is de mechanica.

Daarnaast is er nog de biomechanica. Onze benen zijn op zich ook nog een verzameling hefbomen, en daarnaast heeft een spier niet in elke positie of uitrekking evenveel kracht.

Een superinteressant document hierover is Efficient trappen bij een ligfiets.

Er blijkt een optimale buigingshoek te zijn voor het dijbeen (= verschil tussen minimum en maximum dijbeenhoek), die afhankelijk is van de zithoek en onafhankelijk van de beenlengte.

Dit leidt ook tot ander regels voor cranklengte van ligfietsen en bukfietsen.
Met een binnenbeenlengte van 75 cm zou ik op de bukker kranks van 170 moeten hebben (check!) en op de ligfiets... 146!

Richtlijnen cranklengte voor ligfietsen: cranklengte = 0.195 * binnenbeenlengte:

Binnenbeenlengte Cranklengte
75 cm 146 mm
80 cm 157 mm
85 cm 164 mm
90 cm 173 mm
95 cm 184 mm
100 cm 195 mm

Met mijn korte benen had ik met cranks van 170 een veel te grote buigingshoek, waardoor ik niet optimaal kon trappen.
Ik voelde me direct beter met die van 155! (Die volgens de tabel nog te groot zijn, ik zou een 146 moeten hebben :shock: )

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: cranklengte

#20 Bericht door CapoJan »

Interessante lectuur.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: cranklengte

#21 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik rijd met 155mm cranks en met ovale tandwielen.

Ook ik heb geen lange benen en 155mm is dan lang genoeg.

Het fietsen met ovale tandwielen vind ik erg prettig. Vooral het optrekken en klimmen gaat gemakkelijker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: cranklengte

#22 Bericht door trikelover »

meeste fietsen die ik hier heb staan hebben een crank lengte van 170 enkel de chamsin heeft 180 toch heb ik nergens last van. En als ik deze lijst volg zou ik 160mm moeten gebruiken. Laat nu net de Milan normaal met 160mm cranck is uitgerust. Ik zal met dit in het achterhoofd dan ook eens letten op de rij eigenschappen met korter cranks
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: cranklengte

#23 Bericht door Wouter D »

trikelover, ik ben een klein beetje groter dan jou en volgens mij zijn het mijn benen die daarvoor zorgen, maar ben wel benieuwd naar je ervaring
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: cranklengte

#24 Bericht door trikelover »

spruitje schreef:trikelover, ik ben een klein beetje groter dan jou en volgens mij zijn het mijn benen die daarvoor zorgen, maar ben wel benieuwd naar je ervaring
Dat is wat ik wil gaan testen om te zien of dit beter of slechter gaat met kortere of langere cranks
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#25 Bericht door Helen »

Helen schreef: zo 10 jan 2016, 15:24
CapoJan schreef:Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
Met een grotere hefboom heb je net minder kracht nodig om hetzelfde moment uit te oefenen als met een kleinere hefboom.
In principe zou je met kortere cranks dus méér kracht moeten zetten. Dit is de mechanica.

Daarnaast is er nog de biomechanica. Onze benen zijn op zich ook nog een verzameling hefbomen, en daarnaast heeft een spier niet in elke positie of uitrekking evenveel kracht.

Een superinteressant document hierover is Efficient trappen bij een ligfiets.

Er blijkt een optimale buigingshoek te zijn voor het dijbeen (= verschil tussen minimum en maximum dijbeenhoek), die afhankelijk is van de zithoek en onafhankelijk van de beenlengte.

Dit leidt ook tot ander regels voor cranklengte van ligfietsen en bukfietsen.
Met een binnenbeenlengte van 75 cm zou ik op de bukker kranks van 170 moeten hebben (check!) en op de ligfiets... 146!

Richtlijnen cranklengte voor ligfietsen: cranklengte = 0.195 * binnenbeenlengte:

Binnenbeenlengte Cranklengte
75 cm 146 mm
80 cm 157 mm
85 cm 164 mm
90 cm 173 mm
95 cm 184 mm
100 cm 195 mm

Met mijn korte benen had ik met cranks van 170 een veel te grote buigingshoek, waardoor ik niet optimaal kon trappen.
Ik voelde me direct beter met die van 155! (Die volgens de tabel nog te groot zijn, ik zou een 146 moeten hebben :shock: )
Intussen heb ik 2700 km ervaring met de Alpha 7 zonder trapondersteuning, en met 155mm cranks.
Op hellingen merk ik helaas dat ik hiermee toch kniepijn krijg (als ik op de laagste versnelling aan 5 km./h naar boven kruip).
Ik zou dus willen overstappen op 145mm cranks, vooraleer ik mijn knieën echt om zeep help. Het lijkt me dat die niet makkelijk te vinden zijn...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#26 Bericht door Helen »

Helen schreef: zo 10 jan 2016, 15:24
CapoJan schreef:Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
Met een grotere hefboom heb je net minder kracht nodig om hetzelfde moment uit te oefenen als met een kleinere hefboom.
In principe zou je met kortere cranks dus méér kracht moeten zetten. Dit is de mechanica.

Daarnaast is er nog de biomechanica. Onze benen zijn op zich ook nog een verzameling hefbomen, en daarnaast heeft een spier niet in elke positie of uitrekking evenveel kracht.

Een superinteressant document hierover is Efficient trappen bij een ligfiets.

Er blijkt een optimale buigingshoek te zijn voor het dijbeen (= verschil tussen minimum en maximum dijbeenhoek), die afhankelijk is van de zithoek en onafhankelijk van de beenlengte.

Dit leidt ook tot ander regels voor cranklengte van ligfietsen en bukfietsen.
Met een binnenbeenlengte van 75 cm zou ik op de bukker kranks van 170 moeten hebben (check!) en op de ligfiets... 146!

Richtlijnen cranklengte voor ligfietsen: cranklengte = 0.195 * binnenbeenlengte:

Binnenbeenlengte Cranklengte
75 cm 146 mm
80 cm 157 mm
85 cm 164 mm
90 cm 173 mm
95 cm 184 mm
100 cm 195 mm

Met mijn korte benen had ik met cranks van 170 een veel te grote buigingshoek, waardoor ik niet optimaal kon trappen.
Ik voelde me direct beter met die van 155! (Die volgens de tabel nog te groot zijn, ik zou een 146 moeten hebben :shock: )
Intussen rij ik al 6 jaar tevreden rond in de E-WAW met 155mm cranks.
Met de Alpha 7 heb ik nu 2700 km ervaring zonder trapondersteuning.
Op hellingen merk ik helaas dat ik met de 155mm cranks toch kniepijn krijg (als ik op de laagste versnelling aan 5 km./h naar boven kruip).
Ik zou dus willen overstappen op 145mm cranks, vooraleer ik mijn knieën echt om zeep help.
Volgens deze calculator (http://www.wisil.recumbents.com/wisil/m ... _angle.asp) zou dat wel een goed idee zijn.

Helaas lijkt me die 145mm cranks niet makkelijk te vinden...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: cranklengte

#27 Bericht door bicky »

korte cranks zijn inderdaad moeilijk te vinden.
zal te weinig vraag naar zijn om gewone cranks in verschillend maten uit te brengen blijkbaar.

op mijn trike loste ik het op met crankverkorters. niet ideaal want iets breder maar werkt wel perfect
Bijlagen
verkorte cranks.jpg

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: cranklengte

#28 Bericht door Maddox »

Ondertussen heb ik een setje Bafang 175mm Cranks ingekort naar 160.

Die lompe aluminium blokken hebben genoeg vlees om dat te doen.

Dus, ja, mits de crank genoeg vlees heeft is het aan te passen.

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: cranklengte

#29 Bericht door jantje »

In de bottom bracket uit de milan heb ik 145mm cranks laten op zetten. Ik kreeg anders m'n knieën, hielen en tenen niet in de enveloppe.
De Waw heeft nog steeds de 175mm cranks erop zitten.

In de milan heb ik tot nu toe slechts van 1 persoon de opmerking gekregen dat het opmerkelijk, maar doenbaar korte cranks zijn. Alle andere hebben er met geen woord over gerept.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: cranklengte

#30 Bericht door Jan.E »

Helen, als jij in de laagste versnelling bergop last krijgt van uw knieen, dan zou ik zeker niet naar nog kortere kranks gaan, want dan moet je nog meer kracht zetten. Dat is nog slechter voor uw knieen.
Eigenlijk zou je dan naar langere krancks moeten gaan om juist uw knieen te ontlasten.

Plaats reactie