cranklengte

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

cranklengte

#1 Bericht door dmd »

Al enige tijd raakt mijn interesse geprikkeld door het onderwerp cranklengte. In de loop der jaren zijn heel wat artikels gepubliceerd, maar zoals het in het fietswereldje vaak gaat zit verbetering vaak tussen de oren...

Op de bukker baseerde ik me in het verleden op dit artikel: http://www.ergonomiesite.be/antropometr ... p_maat.htm Daarin staat beschreven dat de beste ergononomie wordt verkregen op 20% van de binnenlengte, in mijn geval dicht bij 170mm.
In de Quest kan je in mijn geval niet langer dan 170mm gaan, of ik zit met mijn knieën tegen de rand, op de M5 monteerde ik daarom ook maar 170mm cranks... kwestie van gewoonte zeg maar.

In het boek van Mike Burrows: http://www.amazon.com/Bicycle-Design-Pe ... 1905005687 wordt een heel hoofdstuk gewijd aan cranklengte, in het kort voor een ligfiets: "the shorter - the better". Mike spreekt in zijn boek over cranklengtes van 150 tot zelfs 130mm!
In een gesprek met Bram Moens enkele maanden terug veegde Bram dit echter van tafel, volgens Bram is er geen verschil tussen een ligfiets en een bukker voor het bepalen van de optimale cranklengte.
Maar ook op tal van andere plaatsen (tijdschrift ligfiets&, blog van Quezzzzt, andere bronnen op het www...) zijn enorm tegenstrijdige berichten te lezen.

Tot nu toe liet ik het allemaal van op een afstand passeren, maar nu valt het me op dat ook de DF standaard geleverd wordt met 155mm cranks. Ik weet wel dat de Alleweder al langer geleverd wordt met 155mm cranks, maar de DF die geoptimaliseerd werd op snelheid???
Zou dit dan enkel zijn om niet met de knieën tegen de rand te gaan, of zou Daniel Fenn ook dat boekske van Mike Burrows gelezen hebben? :wink:

Enfin, ik zou het graag allemaal eens zelf aan de lijve ondervinden en vroeg me daarom af of er hier iemand nog 155mm cranks heeft liggen die ik eens zou mogen gebruiken om er een poosje mee te testen?
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: cranklengte

#2 Bericht door trikelover »

Ik denk dat lengte bij de DF aangepast is om zo de knieën niet tegen de bovenkant zouden komen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: cranklengte

#3 Bericht door CapoJan »

Ik ben het daarmee eens. Eén van de factoren bij het optimaliseren van de stroomlijn is het zoveel mogelijk beperken van het frontale oppervlak en dan kom je al snel in de problemen met de cirkel die de cranks beschrijven. Kleinere cranks zijn dan een evidente oplossing.

For the record: op de Orca zitten standaard 170 mm cranks, op mijn Kobra zitten er van 160mm en in de Alleweder was dat 155mm. Omdat het allemaal totaal verschillende fietsen zijn, valt er weinig of niets te zeggen over verschillen hierin.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: cranklengte

#4 Bericht door fujin »

Tijdens mijn vakantie in Normandië iets bijgeleerd: in heuvelachtige omgevingen worden soms iets langere cranks gebruikt om een grotere hefboom te kunnen creëren.

De weg vlakbij ons huisje liep zoals veel wegen in Suisse Normandie nog al behoorlijk omhoog.
Ik had er net een tocht op zitten met de E Mango, elektro-ondersteuning, 9 versnellingen, 155 mm cranks, toen we 's avonds bij de huisbaas moesten zijn. Zijn nichtje stond bij hem aan de weg te praten en vertrok op haar fiets zonder versnellingen rustig heuvel op.

Amai, en dat zonder versnellingen. Ja was het antwoord, maar de fiets heeft extra lange cranks.
Klinkt mij redelijk logisch.

Boerenwijsheid?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: cranklengte

#5 Bericht door CapoJan »

Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: cranklengte

#6 Bericht door Brechtix »

fujin schreef: Boerenwijsheid?
Ik vrees van wel. Minstens een keer per jaar komt er een uitvinder ons onder de grootste geheimhouding de Hefboom explikeren. 'T is een running gag, hehe.

Ik leg het altijd zo uit: een bepaald persoon met een zeker vermogen loopt ongeveer even snel met grote passen of kleine pasjes. Met kleinere cranks blijft de omwentelingssnelheid (= loopsnelheid) constant - in werkelijkheid vergroot die iets om biomechanische redenen - maar neemt de hoeksnelheid toe. Dit staat gelijk aan hogere cadans, lagere belasting op de gewrichten, maar hetzelfde vermogen. Door het hogere toerental leggen wij ook bv. een 52tands blad naast een 155mm crank ipv. het pakweg 57tands blad dat we zouden nodig hebben in combinatie met een standaard verkrijgbare cassette met 11 tandjes.

tl,dr: Snel fietsen + veel fietsen + standaard componenten = kortere cranks.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: cranklengte

#7 Bericht door DennisTheMenace »

Ben van 175mm naar 170mm cranks gegaan en heb sindsdien veel minder last van mijn kniëen. Binnenbeenlengte van 90cm. Kan niet zeggen dat ik enig verschil merk qua snelheid/kracht, heb ook mijn tandwielen niet aangepast.

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: cranklengte

#8 Bericht door Martin »

Blijkbaar heb ik ook problemen met lange Cranks. Soms is de pijn zo erg dat de zin om te fietsen vergaat.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: cranklengte

#9 Bericht door Wouter D »

dan is het tijd voor kortere cranks he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: cranklengte

#10 Bericht door antony »

http://www.m-gineering.nl/shopcrank.htm
korte cranks in overvloed
weer niet of je er wat aan heb

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: cranklengte

#11 Bericht door Martin »

Bedankt voor de info, deze kon ik nog niet
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: cranklengte

#12 Bericht door svdaele »

dmd: legt Burrows ook uit in zijn boekje waarom er wel een verschil is tussen ligfietsen en bukfietsen?
want op bvb. de mtb-forums lees je vaak andersom: zo lang mogelijke cranks (met uiteraard nog genoeg grondspeling).

Totnogtoe heb ik nooit kunnen verstaan waarom kortere cranks beter zouden zijn: hefboomwerking lijkt me gewoon te leren dat je bij dezelfde snelheid een grotere kracht moet uitoefenen. Aangezien mijn benen bovendien niet van de kortste zijn, leek het mij al helemaal te gek.

Echter: ik fiets met 175mm cranks op de raptobike en heb de laatste dagen soms ook wat kniepijn, vooral als ik een iets hogere snelheid wil halen (waarbij ik toegeef dat 90rpm al redelijk hoog aanvoelt en al bijna het moment is waarop ik schakel).

De uitleg van Brechtix is de enige totnogtoe waaruit ik inderdaad kan volgen dat een kleine crank kan helpen voor je cadans, waarvoor dank.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: cranklengte

#13 Bericht door Luc Willaert »

In de categorie "stoeme vragen"

Bestaan er geen cranks met 2 bevestigingsgaten voor de pedalen? (175 en 155 mm??)
Zo kan je met gewoon de pedalen te verplaatsen het verschil testen.


Luc

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: cranklengte

#14 Bericht door Jan.E »

Dat bestaat, mijn dochter had van die cranks op haar fiets staan.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: cranklengte

#15 Bericht door Luc Willaert »

Dus was mijn vraag nog nie zo "stoem" :D :D :D :D :D

Plaats reactie