cranklengte

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: cranklengte

#31 Bericht door jantje »

Jan.E schreef: zo 09 okt 2022, 9:02 Helen, als jij in de laagste versnelling bergop last krijgt van uw knieen, dan zou ik zeker niet naar nog kortere kranks gaan, want dan moet je nog meer kracht zetten. Dat is nog slechter voor uw knieen.
Eigenlijk zou je dan naar langere krancks moeten gaan om juist uw knieen te ontlasten.
Als je dezelfde trapfrequentie/rijsnelheid aanhoudt wel, maar die stelling klopt niet: dat wordt gecountered door de trapfrequentie aan te passen.
Je trapt (hopelijk) niet op kracht, maar op vermogen.
En vermogen wordt bepaald door kracht(=koppel)*toerental (en richting va de kracht is ook belangrijk natuurlijk)

Pijn aan de knieën kan betekenen dat je te hard op kracht trap: trainen om hogere trapfrequentie aan te houden (vooral mentaal trainen) of dat je trappers te kort bij staan.
Als je trappers te kort bij staan, en je bij gestrekt been toch kort bij de limiet zit, zijn kortere cranks wellicht een uitkomst omdat het punt daar waar je echt kracht zet(top van rotatiecirkel), verder weg ligt als e de bottom bracket met het verschil in cranklengte naar voor kan schuiven

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: cranklengte

#32 Bericht door janV »

jantje schreef: zo 09 okt 2022, 19:05
Pijn aan de knieën kan betekenen dat je te hard op kracht trap: trainen om hogere trapfrequentie aan te houden (vooral mentaal trainen) of dat je trappers te kort bij staan.
Als je trappers te kort bij staan, en je bij gestrekt been toch kort bij de limiet zit, zijn kortere cranks wellicht een uitkomst omdat het punt daar waar je echt kracht zet(top van rotatiecirkel), verder weg ligt als e de bottom bracket met het verschil in cranklengte naar voor kan schuiven
da klopt, mss heb je hier iets aan https://kraatsgb.nl/ligfiets/pedal.html , kijk zeker eens onder afstand heup cranck _ leuk is ook bijhorende simulatie https://kraatsgb.nl/ligfiets/pedalberek ... _AnkleLock
zelf rij ik altijd op soupless, waarbij ik geen (of toch weinig) kracht zet _ het geheim zit hem om je te concentreren op het bovenste dode punt en dit vlot en soepel te overbruggen (net ervoor een klein beetje duwen en dan trekken en vervolgens het onderste ddp vlot en soepel nemen) en hierop trainen met een klein vezet en op een gegeven moment ga je dat automatisch doen (spiergeheugen) en heb je een vlotte en soepele pedaalslag.
En ja korter cranck is beter, maar is zeker geen alles omvattende oplossing.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: cranklengte

#33 Bericht door Maddox »

De combinatie moet de gebruiker passen.

Cranklength en overbrengingen, de combinaties zijn quasi oneindig.

En dan moeten we ook omgevingsfactoren bijtellen. De pannekoekvlaktes van west Vlaanderen en Zeeland? De heuveltjes van het Pajottenland? De hellingen van de Maasvallei?

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: cranklengte

#34 Bericht door Jan.E »

Klopt allemaal wat jullie beweren, maar als Helen in haar laagste versnelling zit bergop, dan kan ze niet meer kleiner schakelen om haar trapfrequentie op te voeren en zo haar knieen meer te ontzien.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: cranklengte

#35 Bericht door Maddox »

Geen idee van de aandrijving in Helen's ligger, misschien dat dat wat meer licht laat schijnen op de situatie
Maar ik weet dat ik er voldoende mee geëxperimenteerd heb.

Momenteel zit ik met een 44-19 op mijn Rohloff.

En cranks die verstelbaar zijn naar gelang de situatie met een druk op de knop, dat lijkt me een technische uitdaging.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: cranklengte

#36 Bericht door CapoJan »

Jan.E schreef: ma 10 okt 2022, 6:46 Klopt allemaal wat jullie beweren, maar als Helen in haar laagste versnelling zit bergop, dan kan ze niet meer kleiner schakelen om haar trapfrequentie op te voeren en zo haar knieen meer te ontzien.
Dan is het misschien nog altijd mogelijk om niet aan de cranklengte te werken maar aan de overbrengingsverhoudingen. Kleiner tandwiel vooraan, groter achteraan...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: cranklengte

#37 Bericht door fcapri »

gewone cranks zoals op een bafang vind je in china wel makkelijk. 114mm, 127mm (kinderfiets) en 140mm voor weinig.
moet je wel natuurlijk je blad nog kunnen bevestigen

https://www.aliexpress.com/item/1005003911849393.html
114-127 al moet je hier wel gaan knutselen om je huidig blad vast te schroeven op het kinderfietstandwieltje. kwestie van 4-5 gaatjes op de goeie plaats te zetten en boutjes door. doe ik ook:
https://www.aliexpress.com/item/1005002230467494.html

152mm is er wel nog als standaard
https://www.aliexpress.com/item/1005002282512132.html

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#38 Bericht door Helen »

Maddox schreef: ma 10 okt 2022, 9:26 Geen idee van de aandrijving in Helen's ligger, misschien dat dat wat meer licht laat schijnen op de situatie
Maar ik weet dat ik er voldoende mee geëxperimenteerd heb.
De aandrijving in mijn Alpha 7: spiertjes.
De aandrijving in de WAW: Bafang 250 (intussen naar eigen smaak aangepast en getuned)

En zoals Jan E. zegt: als ik op de laagste versnelling zit aan 5 km/h valt er niet veel meer op souplesse te rijden.
Toegegeven, het was misschien een slecht idee om een brevet van 200 km en 1700 hm rond Brussel te doen. Maar na 6 jaar elektrisch rijden (met bijhorende stress rond lege batterijen, gewicht en gerammel) is het wel fijn om in een lichtere fiets puur op spierkracht te rijden.

De reden om aan de cranklengte te werken is omdat ik het zo erg VOEL dat mijn knie pijn gaat doen als ze in een te scherpe/rechte hoek kracht moet zetten. Met een minder gebogen knie kan je beter kracht zetten, en ook makkelijker op souplesse rijden.

In het begin reed ik met 170mm cranks, die voelden echt te groot, het was een verademing om met 155mm te gaan rijden. En nu voelen die 155mm in de Alpha op spierkracht ook te groot. (In de WAW eigenlijk ook, maar daar wreekt het zich niet op mijn knieën)

De trapas heb ik een maand geleden al wat verder gezet. Ik zal hem nog een half cm'tje verder zetten.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#39 Bericht door Helen »

fcapri schreef: ma 10 okt 2022, 19:38 gewone cranks zoals op een bafang vind je in china wel makkelijk. 114mm, 127mm (kinderfiets) en 140mm voor weinig.
moet je wel natuurlijk je blad nog kunnen bevestigen
Voor de technische uitvoering heb ik alle vertrouwen in Velo-Cars 8)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: cranklengte

#40 Bericht door Jan.E »

Ik heb langere tijd geleden geexperimenteerd met korte crancks. Ik moet zeggen dat ik er geen goed gevoel bij heb. Dat snelle malen is niets voor mij en in de praktijk, merkte ik dat ik nog langzamer werd.
bergop moest ik kleiner schakelen dan met lange crancks. Ik heb ze terug uit mijn quest gegooid en ik heb er nooit spijt van gehad.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: cranklengte

#41 Bericht door fcapri »

lang geleden had ik hetzeflde probleem met de faw, in bergop aan 7km/h aan een cadans van 20 was gewoon niet haalbaar.
ik heb toen een shimano megadrive gestoken achteraan die als grootste tandwiel een 34 heeft. probleem was dat je dan aan 12km/h naar boven ging, schakelde naar het volgende blad en compleet stil viel want de volgende was een 24T. voorblad dan veranderd zodat ik een 70T EN een 56T had, maar toen kon geen enkele kettingspanner dat verschil aan.
dan met korte cranks gaan rijden en kon totaal geen kracht meer zetten, op die 70T kon ik ook gewoon niet meer rijden.

k heb daarna de boel omgebouwd naar een nexus naafversnelling met groter bereik en een 56T tandwiel vooraan (ipv de originele 70T). mezelf dan gedwongen om op hoge toeren te draaien en dan word het moeilijk met 175mm cranks.
heb ook ge-experimenteerd met kortere cranks, dan kan je hoger cadans wel makkelijk aanhouden, maar in bergop kan je geen kracht zetten.

uiteindelijk is alles weer op 70T gekomen, rijd ik met bafang motor voor het extra koppel en 155mm cranks vooraan.

ik denk dat bij helen het bereik van de versnellingen te kort schiet, in bergop krijg je dan de boel niet deftig meer rond, zakt de cadans en de snelheid tot je op een punt komt dat je totaal niet vooruit geraakt en de knien forceert.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#42 Bericht door Helen »

Met de trapas iets korter bijgezet, gaat het iets beter met de knieën.
Keerzijde is dat de kuiten nu pijn beginnen te doen omdat de trappers te ver staan.
Het sterkt mijn idee dat kortere cranks (140 of 145mm) de oplossing zijn.

Qua tandwielverhouding heb ik deze configuratie:
Vooraan 56T
Cassette 11-52 (12 speed)
Veel "kleiner" bestaat er niet denk ik.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: cranklengte

#43 Bericht door fcapri »

2de blad vooraan steken voor bergop? dat deed ik destijds ook met die 56 naast mijn 70blad (kan je uw voorstellen, een 50kg zware alleweder met 70T en 28T bergop zeulen).
welke snelheid start je de bergop? misschien dat je van in het begin lichter moet schakelen zodat je de hele bergop aan dezelfde cadans kan doen? volgens mij zakt de snelheid te snel waarbij het schakelen net achter loopt en de cadans teveel instuikt.
5km/h bergop is extreem, ik zat in het ergste geval aan 7km/h met een cadans van rond de 20. heb kettingbladen geplooid, kettingen uit elkaar getrokken, zelfgemaakte cranks aan de lasnaden laten afbreken...
tot zelf de houder van de crankas getorst http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN1885.JPG

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#44 Bericht door Helen »

fcapri schreef: di 11 okt 2022, 10:27 2de blad vooraan steken voor bergop? dat deed ik destijds ook met die 56 naast mijn 70blad (kan je uw voorstellen, een 50kg zware alleweder met 70T en 28T bergop zeulen).
welke snelheid start je de bergop? misschien dat je van in het begin lichter moet schakelen zodat je de hele bergop aan dezelfde cadans kan doen? volgens mij zakt de snelheid te snel waarbij het schakelen net achter loopt en de cadans teveel instuikt.
5km/h bergop is extreem, ik zat in het ergste geval aan 7km/h met een cadans van rond de 20. heb kettingbladen geplooid, kettingen uit elkaar getrokken, zelfgemaakte cranks aan de lasnaden laten afbreken...
tot zelf de houder van de crankas getorst http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN1885.JPG
Ik heb voor de 12 speed gekozen om géén tweede blad vooraan te hebben :-)
En bergop schakel ik gewoon als het nodig is, dat gaat prima.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: cranklengte

#45 Bericht door Maddox »

Wat is het probleem met een 2de voorblad? Meer gewicht?

Ik ben aan't denken terug een 2de voorblad te plaatsen, voor als mijn ondersteuning het wel zou opgeven. Zonder ondersteuning lijkt een 34-19 veel gemakkelijker trappen dan een 44-19.

Plaats reactie