Pagina 2 van 2

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: di 17 jan 2017, 20:40
door scuri
fcapri schreef:
@ scuri: in het buitenland kan je gewoon je fiets inschrijven als speed pedelec met de technische fische van de motor (typegoedkeuring van een onderdeel of technische eenheid). belgie hanteerd de typekeuring voor het complete voertuig en dat COC is gekoppeld aan de inschrijving. een standaard fiets met een gekeurde ebike motor kan je in be niet inschrijven omdat die standaard fiets geen COC heeft.
Zo, dat is interessant. Ik ging er steeds vanuit dat gans de fiets onderhevig was aan een COC-plicht. Strange.

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 6:24
door fcapri
misschien dat ze in het buitenland gemakkelijker een COC afgeven op basis van de gegevens van de motor.
in principe maakt het toch niet uit wat voor fiets eraan hangt. elke fiets is quasi gelijk aan een andere:
-diamant frame kader (alu-staal-carbon)
-2 wielen (afmeting van het wiel is bepalend voor de snelheid, maar die meeste kits hebben een hub motor in het wiel en is dus bepaald), aangezien speed pedelec enkel in de wet voorzien zijn als 2wielers, hoef je geen andere specificatie te voorzien
-2 remmen (verplicht door de wet)
-zadel, stuur en 2 pedalen.

met een gewone koersfiets haal je ook +45km/h en de hoeft geen COC te hebben, en een ondersteunende fiets mag niet op de baan zonder. ik kan best begrijpen dat het ze hetaantal zelfbouwdingen willen beperken want iedereen kan iets electrisch bouwen dat 60-70-90...km/h kan.

als je een kit koopt met een technische fische erbij die zegt:
-motor 250W
-diameter wiel 28"
-controller 250W, max 200rpm
-10Ah accu 36V

dan kan die setup in principe maar 25km/h rijden en dat maakt niet uit of dat in een herenfiets, damesfiets, koersfiets, MTB... zit.
200rpm voor een 28" wiel is 26,8km/h.
ga met je fiets naar een politiekantoor/keuring, dat die ff kijken of alles in orde is, eventueel eens op de rollen en hopla, COC in uw handen dat ge kunt inschrijven.
de spullen die je in de handel kan kopen vind ik al veel erger. je koopt een pedelec van 25km/h in de winkel, je koopt de dongle om die op te drijven, plug and play rijd je ineens 45km/h

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 21:37
door scuri
fcapri schreef:
misschien dat ze in het buitenland gemakkelijker een COC afgeven op basis van de gegevens van de motor.
in principe maakt het toch niet uit wat voor fiets eraan hangt. elke fiets is quasi gelijk aan een andere:
-diamant frame kader (alu-staal-carbon)
-2 wielen (afmeting van het wiel is bepalend voor de snelheid, maar die meeste kits hebben een hub motor in het wiel en is dus bepaald), aangezien speed pedelec enkel in de wet voorzien zijn als 2wielers, hoef je geen andere specificatie te voorzien
-2 remmen (verplicht door de wet)
-zadel, stuur en 2 pedalen.

met een gewone koersfiets haal je ook +45km/h en de hoeft geen COC te hebben, en een ondersteunende fiets mag niet op de baan zonder. ik kan best begrijpen dat het ze het aantal zelfbouwdingen willen beperken want iedereen kan iets electrisch bouwen dat 60-70-90...km/h kan.

als je een kit koopt met een technische fiche erbij die zegt:
-motor 250W
-diameter wiel 28"
-controller 250W, max 200rpm
-10Ah accu 36V

dan kan die setup in principe maar 25km/h rijden en dat maakt niet uit of dat in een herenfiets, damesfiets, koersfiets, MTB... zit.
200rpm voor een 28" wiel is 26,8km/h.
ga met je fiets naar een politiekantoor/keuring, dat die ff kijken of alles in orde is, eventueel eens op de rollen en hopla, COC in uw handen dat ge kunt inschrijven.
de spullen die je in de handel kan kopen vind ik al veel erger. je koopt een pedelec van 25km/h in de winkel, je koopt de dongle om die op te drijven, plug and play rijd je ineens 45km/h
Volledig akkoord met jouw redeneringen.
Je ziet a.h.v. jouw logische denkwijze hoe hypocriet die wetgeving gemaakt is, COC is complete overkill want alles qua veiligheid is eigenlijk hetzelfde als een elektr. fiets tot 25 km/h; de fietsindustrie gaat plots geen tank bouwen voor een e-assist-moteurke die tot 45 km/h kan meeduwen, het zijn dezelfde kaders, remsystemen, derailleurs, enz. En i.d.d., moeten koersfietsen plots ook een COC-plicht? Neen toch. Die maken ze zelfs zo licht mogelijk. Bovendien mag geen énkele fiets onveilig gemaakt worden, dat is een technische basisvereiste. En, als men een e-kit koopt is deze óók aan allerlei EU-regels gebonden.
Ja, natuurlijk moeten er veiligheidseisen zijn opdat er geen zotten gevaarlijke rijwielen beginnen maken voor op de openbare weg - anders wordt het Mad Max (al kan men met gewone auto's ook al criminele toeren uithalen) - maar dat men eerst eens die tussenvormen erkent (énkel trapondersteuning) en dan zo verder werkt aan veiligheidsspecificaties voor zover dat nog nodig is, want eigenlijk bestaan ze allemaal al. Zo zal het als vanzelve daaruit komen dat, als men à 90 km/h wil sjeezen, men het rijwiel dusdanig veilig zal moeten bouwen dat het in een hogere categorie zal vallen, dus bvb. écht brom/motor/... fiets moet worden indien nodig. Dat moeten technici dan OBJECTIEF vaststellen - daar knelt al het schoentje natuurlijk.
PS:
(Koopt men een e-motor met ondersteuning tot 25 km/h, moet men niet naar de politie voor coc, ook al rijdt de fiets ietske harder, er is tolerantie).
(In de EU-verordening 168/2013 is ook opgenomen dat opdrijven illegaal is).

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 14:47
door eeuwige reiziger
fcapri schreef: @ scuri: in het buitenland kan je gewoon je fiets inschrijven als speed pedelec met de technische fische van de motor (typegoedkeuring van een onderdeel of technische eenheid). belgie hanteerd de typekeuring voor het complete voertuig en dat COC is gekoppeld aan de inschrijving. een standaard fiets met een gekeurde ebike motor kan je in be niet inschrijven omdat die standaard fiets geen COC heeft.
Dit is wel een beetje te kort door de bocht. In Nederland kan je geen nummerplaat ontvangen voor een zelf omgebouwde speedelec als je niet eerst langs de RDW bent langs geweest. Schijnbaar moet je voor zo'n keuring diep in de buidel tasten: er worden bedragen genoemd van 1.000 euro en meer.

België hanteert op dat vlak geen strengere voorschriften dan andere EU-landen om de eenvoudige reden dat er voor voertuigen categorie L1e - B, waartoe de speedelec behoort, Europese bepalingen bestaan die een typegoedkeuring voorzien (richtlijn 2002/24/EG). Deze typegoedkeuring slaat op het hele voertuig. Daarenboven moet de speedelec in dat geval voldoen aan o.m. de veiligheidsnormen zoals opgesteld in EN 15194 EPAC.

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 15:50
door fcapri
ja, allemaal goed en wel, schone richtlijn ook. maar dit gaat allemaal over 'nieuwe' voertuigen.
waar staat dat ik mijn fiets uit 1991 niet mag uitrusten met een hub motor en accu?
deze richtlijn geld niet voor:
...
e) voertuigen die reeds in gebruik zijn vóór het tijdstip
waarop Richtlijn 92/61/EEG van toepassing wordt.
verder spreken ze ook vaak over homologatie van voertuigen, onderdelen of afzonderlijke technische eenheden.
ze kunnen dus perfect een homologatie afgeven voor een hubmotor, zijn controller en de accu als 1 technische eenheid om te kunnen inbouwen in een 2wielige fiets.
wat ik hierboven ook al aanhaalde.

als een fabrikant een 'kit' maakt met een 28"wiel met 350W motor, een controller, een display en een accupack waarbij het ding enkel werkt als je trapt en waarbij de ondersteuning compleet stopt op 45km/h als zijnde een S-pedelec.
maakt het daarbij uit dat de fietskader (alu-staal-carbon), zijn ketting, zijn spatborden, zijn verlichting ook in het COC worden opgenomen? en waar trek je de grens als je aanpassingen gaat doorvoeren door :
-het stuur te veranderen
-andere verlichting
-spatborden toevoegt/verwijderd
-andere remblokjes of totaal andere remmen steekt (bv voorwiel eruit en eentje erin met schijfrem)
-gewone voorvork vervangt door een afgeveerde,
-meer/minder versnellingen monteerd door vooraan bladen toe te voegen of een andere cassette te steken
...

het is een absurde wetgeving die nu totaal onhaalbaar is. en zoals het er nu naar uit ziet, wordt dit de dood van de speed pedelec. die moet een brommerrijbewijs hebben, een verzekering, een helm, zal op bepaalde plaatsen niet mogen rijden (in NL nog veel erger).
ben je beter af met een electrische scooter

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 20:38
door eeuwige reiziger
fcapri schreef:ja, allemaal goed en wel, schone richtlijn ook. maar dit gaat allemaal over 'nieuwe' voertuigen.
waar staat dat ik mijn fiets uit 1991 niet mag uitrusten met een hub motor en accu?
[-X Niet uit het oog verliezen dat richtlijnen 92/61/EEG en 2002/24/EG van toepassing zijn op motorvoertuigen. Als je een rijwiel uitrust met een motor sterker dan 250W, verander je de aard van het voertuig. Dan maakt het niet uit hoe oud je fiets is om de eenvoudige reden dat je fiets toen niet gemotoriseerd was.
fcapri schreef: verder spreken ze ook vaak over homologatie van voertuigen, onderdelen of afzonderlijke technische eenheden.
ze kunnen dus perfect een homologatie afgeven voor een hubmotor, zijn controller en de accu als 1 technische eenheid om te kunnen inbouwen in een 2wielige fiets.
wat ik hierboven ook al aanhaalde.
Om het eens volks te zeggen: "Als mijn tante kloten had, dan was ze mijn nonkel..." Kijk, we kunnen dan wel uitgaan van veronderstellingen, maar uiteindelijk brengt dat ons nergens. Ik verwed er mijn hoofd immers op dat we de eerstkomende jaren geen ingrijpende veranderingen moeten verwachten in de Europese bepalingen. Daarvoor maalt de administratieve mallemolen op dat niveau net iets te traag. :x
fcapri schreef:als een fabrikant een 'kit' maakt met een 28"wiel met 350W motor, een controller, een display en een accupack waarbij het ding enkel werkt als je trapt en waarbij de ondersteuning compleet stopt op 45km/h als zijnde een S-pedelec.
maakt het daarbij uit dat de fietskader (alu-staal-carbon), zijn ketting, zijn spatborden, zijn verlichting ook in het COC worden opgenomen? en waar trek je de grens als je aanpassingen gaat doorvoeren door :
-het stuur te veranderen
-andere verlichting
-spatborden toevoegt/verwijderd
-andere remblokjes of totaal andere remmen steekt (bv voorwiel eruit en eentje erin met schijfrem)
-gewone voorvork vervangt door een afgeveerde,
-meer/minder versnellingen monteerd door vooraan bladen toe te voegen of een andere cassette te steken
...
Fietsen vallen onder de CEN-normen, terwijl EPAC geldt voor speedelecs. Als ik het goed begrepen heb, is EPAC toch wel van een andere categorie.
fcapri schreef:het is een absurde wetgeving die nu totaal onhaalbaar is. en zoals het er nu naar uit ziet, wordt dit de dood van de speed pedelec. die moet een brommerrijbewijs hebben, een verzekering, een helm, zal op bepaalde plaatsen niet mogen rijden (in NL nog veel erger).
ben je beter af met een electrische scooter
Ik kan me moeilijk vinden in dat doemdenken, omdat veel mensen iets willen kopen dat kant-en-klaar is. Geen gedoe, geen geknutsel, geen gesleutel. Een speedelec dus met alle toeters en bellen. Ik betwijfel ook of er nog veel mensen zijn die geen rijbewijs bezitten. Bij nader inzien blijkt het trouwens dat je in België voor een speedelec geen speciale verzekering moet nemen. Sedert de invoering van de nieuwe wetgeving zie ik trouwens steeds meer speedelecs met nummerplaat. Ook vandaag bij mijn fietstocht naar Gent.

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 20:43
door Jo2p
eeuwige reiziger schreef:Dit is wel een beetje te kort door de bocht. In Nederland kan je geen nummerplaat ontvangen voor een zelf omgebouwde speedelec als je niet eerst langs de RDW bent langs geweest. Schijnbaar moet je voor zo'n keuring diep in de buidel tasten: er worden bedragen genoemd van 1.000 euro en meer.
Volgens de site van de RDW euro 55,00.

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 20:45
door Jo2p
Wat een gedoe allemaal. Moet je dan ook papieren bij je hebben waaruit blijkt dat je "gehomologeerd" bent. Van buitenaf is dat niet te zien, of is het dan zo dat je een nummerplaat hebt?

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 20:47
door eeuwige reiziger
Jo2p schreef: Volgens de site van de RDW euro 55,00.
Voor 55 euro reiken ze heus geen COC uit, hoor. Echt niet.
Jo2p schreef:Wat een gedoe allemaal. Moet je dan ook papieren bij je hebben waaruit blijkt dat je "gehomologeerd" bent. Van buitenaf is dat niet te zien, of is het dan zo dat je een nummerplaat hebt?
Ja, de producent zal bij iedere speedelec de nodige documenten moeten afleveren.

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 23:18
door CapoJan
Mannekes, kijk eens naar de titel van dit draadje? We wijken weer mijlenver af. Zo is het moeilijk om de informatie netjes gebundeld te houden :shock:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: di 24 jan 2017, 14:18
door Mugtango
Om even terug te komen op het oorspronkelijke doel van deze topic:

er wordt oa gesproken van de plaats die je op de rijweg dient in te nemen. Op dit forum werd al vaak genoeg aangehaald dat een velomobiel eigenlijk op de rijweg hoort, maar (indien breedte < 1 m) op het fietspad mag. De discussie die ik hier zelden zie voeren is: wat met een trike, bakfiets,.... ook dat zijn per definitie rijwielen en geen 'fietsen'. Een foldertje van de Brugse politie heeft het wel eens over bakfietsen en ze trekken de regel idd door: 3 of 4 wielers horen op de rijbaan, maar mogen volgens bovenstaande uitzondering op het fietspad. Over de trike terug geen woord, maar laten we maar aannemen dat die onder de zelfde verordening valt.

bron : https://www.brugge.be/infofolder-kinder ... oeren-2016

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: di 24 jan 2017, 18:01
door frank8265
Mugtango schreef:Om even terug te komen op het oorspronkelijke doel van deze topic:

er wordt oa gesproken van de plaats die je op de rijweg dient in te nemen. Op dit forum werd al vaak genoeg aangehaald dat een velomobiel eigenlijk op de rijweg hoort, maar (indien breedte < 1 m) op het fietspad mag. De discussie die ik hier zelden zie voeren is: wat met een trike, bakfiets,.... ook dat zijn per definitie rijwielen en geen 'fietsen'. Een foldertje van de Brugse politie heeft het wel eens over bakfietsen en ze trekken de regel idd door: 3 of 4 wielers horen op de rijbaan, maar mogen volgens bovenstaande uitzondering op het fietspad. Over de trike terug geen woord, maar laten we maar aannemen dat die onder de zelfde verordening valt.

bron : https://www.brugge.be/infofolder-kinder ... oeren-2016
Bedankt voor de link! Die folder staat op m'n gsm voor als ik op de trike ga forensen.

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

Geplaatst: di 24 jan 2017, 21:25
door fcapri
alle 3 en 4 wielers zijn rijwielen. daar is geen sprake van een velomobiel, bakfiets, trike... vanaf 3wielen ben je een rijwiel.
enkel een fiets (in het frans bicyclette of TWEEwieler) heeft 2 wielen.
eigenlijk gaat het in die links over trikes dus, aangezien je bij 3wielers dus reflectoren aan de pedalen moet hebben. beetje nutteloos bij een velomobiel hé

je moet ook dus uiterst rechts op de rijbaan rijden. al 2dagen oprij een auto gehad die achter mij zit te claxoneren omdat ik op de rijbaan rijd (doordat ik paar 100meter terug van het verhoogd fietspad af moest omdat er een auto op geparkeerd staat!!!)