snelheid... of wat er allemaal van aan is

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

snelheid... of wat er allemaal van aan is

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Heb mijn Alleweder nog niet zo lang en maak me een beetje zorgen of ik jullie tempo wel zal kunnen volgen. :oops:
:D

Soms wordt er hier en op ligfiets.net nogal flink met snelheden gegooid. In bepaalde berichten heb ik al gelezen dat sommige mensen schijnbaar snelheden van 50-60 km/u per uur halen (op vlakke grond), maar dat durf ik wel betwijfelen.

Zelf ben ik ook nog maar net in de ligfietswereld gestapt (euh... "gaan liggen") en met m'n trike, die wel wat aan de zware kant is (26 kg), haal ik nog maar kruissnelheden van 26-27-28 km/u. Soms gaat het wat sneller (al eens 42 bereikt bij een afdaling, en ook al eens 33-34 op een mooi geasfalteerde weg), maar soms ook wat trager :wink:

Wat weten de ervaren "liggers" hierover te vertellen?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Dat dat allemaal afhankelijk is van het soort fiets, het soort berijder, het soort training van die combinatie, het soort weer, het soort tegenwind enzovoorts enzovoorts enzovoorts

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#3 Bericht door WFvN »

En afhankelijk van de kilometerteller 8)

Ik ga er vanuit dat m'n kilometertellertjes van m'n fietsen goed kloppen. Ik heb ze allemaal afzonderlijk ingesteld en de afwijking is minimaal.

Echter als ik met 35 km/h voor een auto rijd, krijg ik te horen dat ik wel bijna 50 reed. Bij mij is dat toch nog 15 km/h harder rijden.

Maar voor mij zijn kruissnelheden van 28-33 km/h heel normaal met m'n Alleweder en Fujin. 50 km/h op vlak wegdek haal ik ook vrij regelmatig maar niet over enorm lange afstanden. Met een beetje mazzel 2 kilometer maar daar houdt het meestal ook echt bij op. Topsnelheid op vlak wegdek voor mij ligt iets boven de 50 km/h.

Jongens die 60 rijden? Ik ken ze wel. Hans Wessels bijvoorbeeld. Die gast kan zelfs nog hogere topsnelheden rijden. Hij kan een uur lang 50 aanhouden. Het zijn geen fabels.

Maar wat je bedoelt kan ik wel aardig volgen. Ik woon in Zwolle (NL) en rijd wel eens mee met de tourclub PlatZwolsch (voor Wouter/Spruitje ook wel bekend). Toen ik nog nooit had meegereden las ik ook wel verslagen van hun toertochten en gesprekken over de toertocht. En de berichten voorafgaande aan de tocht waarin de afstand van de tocht en ook de geplande kruissnelheid genoemd werd. Het angstzweet stond in m'n bilnaat toen ik voor het eerst op kwam dagen voor zo'n tocht. Na meerdere tochten te hebben meegereden blijkt het enorm mee te vallen met die snelheden. Wellicht is het een vorm van visserslatijn voor ligfetsers. Ik weet het niet.

Wat betreft jouw snelheid. De snelheden die je noemt zullen nog wel wat meer worden als ik afga op je mededeling dat je beginnend ligfietser bent. Ik ben ook begonnen met lagere snelheden maar zie m'n snelheid in de jaren langzaam omhoog gaan. Tegenwoordig is ook langere stukken 35 rijden niet vreemd meer voor mij. Zou ik echter datzelfde stuk in een Quest rijden, dan denk ik dat dat boven de 40 zou zijn. Dus ja, ook de fietsen waarover gesproken wordt, maken uit voor d esnelheid.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#4 Bericht door Willem »

Bij mij (Challenge Hurricane) is 28km/h een snelheid om lang vol te houden. (Plat en niet te veel wind).
Topsnelheid is 80km/h :twisted: bij de afdaling van de Cap Gris-Nez naar Wissant. Vanaf +/- 70km/h begon het een beetje onstabiel te worden omdat ik aan een hoge trapfrequentie zat.
Willem Van Besien

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#5 Bericht door Ward De Meyer »

Ja er wordt veel gesproken over topsnelheden en dergelijke. Ik vind dat je je daar niet te veel van hoeft aan te trekken. Zolang je maar plezier hebt in het rijden, hoe snel of traag dat ook mag wezen...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door WFvN »

Ward De Meyer schreef:Ja er wordt veel gesproken over topsnelheden en dergelijke. Ik vind dat je je daar niet te veel van hoeft aan te trekken. Zolang je maar plezier hebt in het rijden, hoe snel of traag dat ook mag wezen...
Daarbij komt dat je ook niet dergelijke snelheden als doel moet nemen.

Ik kan mezelf best als doel stellen dat ik net zo hard wil kunnen rijden als Ymte en Hans. Echter zal ik (met mijn lichaam) dat van z'n lang-zal-ze-leven niet redden. Dat gaat alleen maar uitdraaien op frustraties. Zonde om op zo'n manier je ligfietsplezier te gaan vergallen.

Ik heb het wel gehad hoor.... ik las snelheden en baalde ervan dat ík dat niet kon. Echter werd het fietsplezier er ook minder door.
Ook las ik over gemiddelde snelheden waar je u tegen zegt. Ik heb doorgaans maar een gemiddelde snelheid van 22,5 km/h op m'n teller staan op m'n woon-werk-route terwijl anderen het hebben over 30/32 of soms zelfs nog meer.
Maarja, sommigen rijden in een Quest. Maar ook dat zegt niet alles. Een Questrijder zal niet zo gek veel sneller presteren op mijn route. Dit om de doodeenvoudige reden dat het gewoon geen snelle route IS. Veel bochten, redelijk vaak afremmen, hellingen e.d. Als ik een keer 30 km zonder alteveel oponthoud kan rijden dan haal ik de 30 gemiddeld ook. Dus ik kán het wel degelijk. Alleen op m'n woon-werk-route kan ik dat wel vergeten. En dat heb ik dus ook maar gedaan. Nu kan ik me soms verbazen dat ik eens een keer wél snel ben geweest. 27 gemiddeld op de teller bijvoorbeeld. Dat is dan gewoon een keer leuk.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#7 Bericht door Ward De Meyer »

WFvN schreef: Nu kan ik me soms verbazen dat ik eens een keer wél snel ben geweest. 27 gemiddeld op de teller bijvoorbeeld. Dat is dan gewoon een keer leuk.
Het plezier zit in de kleine dingen. Das hetgeen dat telt en meestal ondergewardeerd wordt.
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#8 Bericht door Johan Clerx »

Op weg naar mijn werk rij ik ca. 10km langs het Albertkanaal. Zonder tegenwind en "met goede benen" kan ik dat stuk aan een 27km/u afleggen.

Heb al eens geprobeerd door te duwen, maar hoger dan 33 vlak kwam ik niet echt.

Het snelste wat ik met de Alleweder heb gedaan is 50km/u in de afdaling van een brug. Moet zeggen dat ik me niet helemaal op mijn gemak voelde. :shock:

Stan W. doet hetzelfde traject in zijn Verhees AW en hij haalt zo'n 35km/u. Hij heeft natuurlijk wel al heel wat jaren meer ligfietservaring (ik heb nu zo'n 1100km op de FAWteller).

Ik merk trouwens dat ik niet mag forceren want mijn knieën willen wel eens opspelen.

De "goesting" om te "scheuren" is soms echter moeilijk te bedwingen, zeker als er net een wielertoerist met een heimelijk lachje op zijn gezicht is voorbij gekomen ... die moet er dan aan (lukt af en toe zelfs ook). :twisted:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Op weg naar mijn werk rij ik ca. 10km langs het Albertkanaal. Zonder tegenwind en "met goede benen" kan ik dat stuk aan een 27km/u afleggen.

Heb al eens geprobeerd door te duwen, maar hoger dan 33 vlak kwam ik niet echt.
Al heb ik nog niet zoveel ervaring als ligger (ondertussen net geen 200 km op de teller), toch kan ik je alvast al zeggen dat ik gelijkaardige ervaringen heb. Ben ik in een goede bui, tintel ik van energie, is het wegdek mooi gelijk en is het windstil dan wordt de 33-34 wel gehaald. Geen tien kilometer lang evenwel :cry:
Johan Clerx schreef:Ik merk trouwens dat ik niet mag forceren want mijn knieën willen wel eens opspelen.
Om m'n knietjes te sparen maak ik als beginner voorlopig nog geen tochten van meer dan zeventig kilometer. Vandaag heb ik er weer eens een ritje opzitten van vijftig kilometer. 't Was fijn, zeker tijdens de terugreis (lichte wind in de rug :wink: ). De ervaringen met de andere weggebruikers (lees: auto's en ander groot rijdend blik op vier of meer wielen) waren positief te noemen: iedereen ging met een wijde boog om me heen, vertraagde of stopte in de berm.

Vraagje aan de gepokte en gemazelde "liggers": hoe gaan jullie schakelen wanneer er een kruispunt in het verschiet is waar je bijna zeker zal moeten stoppen en weer optrekken? Soms sta ik daar nog wel eens in een veel te hoge versnelling, waardoor ik nauwelijks vooruit kom (en dan mijn knieën natuurlijk veel te veel belast).

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

Ward De Meyer schreef:Het plezier zit in de kleine dingen. Das hetgeen dat telt en meestal ondergewardeerd wordt.
Misschien staren we inderdaad een beetje te veel naar de km-teller...

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#11 Bericht door GeertJ »

als ik vrijwel zeker weet dat ik moet stoppen, schakel ik eigenlijk altijd naar mijn lichtste steek, das het beste voor de o zo belangrijke knietjes
Groeten
Geert
Challenge Taifun

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Geert Joos schreef:als ik vrijwel zeker weet dat ik moet stoppen, schakel ik eigenlijk altijd naar mijn lichtste steek, das het beste voor de o zo belangrijke knietjes
Vandaag had ik mij voorgenomen dat ook te doen, maar door verstrooidheid stopte ik toch een paar keer met de hoogste versnellingen. En in zulke omstandigheden mis ik dan wel de shimano-7 naafversnelling van m'n bukker :wink:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:En afhankelijk van de kilometerteller 8)

Ik ga er vanuit dat m'n kilometertellertjes van m'n fietsen goed kloppen. Ik heb ze allemaal afzonderlijk ingesteld en de afwijking is minimaal.

Echter als ik met 35 km/h voor een auto rijd, krijg ik te horen dat ik wel bijna 50 reed. Bij mij is dat toch nog 15 km/h harder rijden.
En wie geef je dan gelijk? :wink:
Maar voor mij zijn kruissnelheden van 28-33 km/h heel normaal met m'n Alleweder en Fujin. 50 km/h op vlak wegdek haal ik ook vrij regelmatig maar niet over enorm lange afstanden. Met een beetje mazzel 2 kilometer maar daar houdt het meestal ook echt bij op. Topsnelheid op vlak wegdek voor mij ligt iets boven de 50 km/h.
Mooie prestatie, waar ik evenwel nog niet aan toe ben. Dat wordt flink oefenen.

Jongens die 60 rijden? Ik ken ze wel. Hans Wessels bijvoorbeeld. Die gast kan zelfs nog hogere topsnelheden rijden. Hij kan een uur lang 50 aanhouden. Het zijn geen fabels.
Mag ik geredelijk aannemen dat deze HW een flink uit de kluiten gewassen atleet is?
Maar wat je bedoelt kan ik wel aardig volgen. Ik woon in Zwolle (NL) en rijd wel eens mee met de tourclub PlatZwolsch (voor Wouter/Spruitje ook wel bekend). Toen ik nog nooit had meegereden las ik ook wel verslagen van hun toertochten en gesprekken over de toertocht. En de berichten voorafgaande aan de tocht waarin de afstand van de tocht en ook de geplande kruissnelheid genoemd werd. Het angstzweet stond in m'n bilnaat toen ik voor het eerst op kwam dagen voor zo'n tocht. Na meerdere tochten te hebben meegereden blijkt het enorm mee te vallen met die snelheden. Wellicht is het een vorm van visserslatijn voor ligfetsers. Ik weet het niet.
Ligt de snelheid ook niet wat lager, doordat men in een groep fietst? Of vergis ik mij? En welke richtsnelheden worden er vooropgesteld?
Wat betreft jouw snelheid. De snelheden die je noemt zullen nog wel wat meer worden als ik afga op je mededeling dat je beginnend ligfietser bent. Ik ben ook begonnen met lagere snelheden maar zie m'n snelheid in de jaren langzaam omhoog gaan. Tegenwoordig is ook langere stukken 35 rijden niet vreemd meer voor mij. Zou ik echter datzelfde stuk in een Quest rijden, dan denk ik dat dat boven de 40 zou zijn. Dus ja, ook de fietsen waarover gesproken wordt, maken uit voor d esnelheid.
Dat geloof ik graag. Ongetwijfeld haal ik wel een hogere snelheid in een van de superlichte Greenspeeders die ze vanuit Australië nu op de markt gooien, dan met de toch wel redelijk zware Tangens (een beetje meer dan 26 kg).

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#14 Bericht door mathias »

mijn kilometrieksken begint van tijd tot tijd de geest te geven en ik ben eig nie van plan van het te vervangen. als ik het toch zou vervangen dan zou de enige reden zijn om mijn kilometerstand bij te houden en nie zo zeer om te zien hoe snel ik nu die kilometers heb afgecrost.
ik heb mij ook nie zo zeer een ligfiets gekocht om snel te rijden hoewel da natuurlijk mooi meegenomen is. het is in de eerste plaats een zeer confortabele fiets waar ik met veel bagage mee in de regen kan rijden op van die kleine paadjes door de bossen. probeer da maar eens met een koersfiets waarmee ge theoretisch dezelfde snelheid mee haalt :twisted:
Mathias

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#15 Bericht door wost »

liggers en ook bukkers goochelen graag met het begrip kruissnelheid. Wat is dat? De snelheid die ze dikwijls aanhouden. Maar wel iets heel anders dan de gemiddelde snelheid he. Kruis 30 kan makkelijk overeenkomen met gem 20.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gesloten