snelheid... of wat er allemaal van aan is

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#16 Bericht door Johan Clerx »

wost schreef:liggers en ook bukkers goochelen graag met het begrip kruissnelheid. Wat is dat? De snelheid die ze dikwijls aanhouden. Maar wel iets heel anders dan de gemiddelde snelheid he. Kruis 30 kan makkelijk overeenkomen met gem 20.
Helemaal mee eens. Kruissnelheid is voor mij de snelheid die ik op lange vlakke rechte stukken zonder hinder van verkeer gedurende een redelijke tijd kan aanhouden. Gemiddelde snelheid ligt dus een heel stuk lager (bochten, bergop, verkeer, ...)

Gast

#17 Bericht door Gast »

mijn hoogste gemiddelde ooit gereden met men ex-hurri was 35.8km/u over een afstand van 42km. (meer valt er volgens mij niet uit een hurri te halen). Meestal zat ik tussen de 28km/u en de 32km/u gemiddeld. Wat ik wel kan zeggen uit men eigen ervaring, dat mountainbiken vrij bevorderend is voor de snelheid op de ligfiets. :lol:

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#18 Bericht door wost »

Elke keer op de ligger wordt je zo vrolijk omdat je gat niet zeer doet dat je van pure vreugde harder trapt.

En elke keer opde mtb wordt je triest omdat je de ligger niet hebt genomen.

Of werkt het anders dat voordeel?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#19 Bericht door WFvN »

wost schreef:liggers en ook bukkers goochelen graag met het begrip kruissnelheid. Wat is dat? De snelheid die ze dikwijls aanhouden. Maar wel iets heel anders dan de gemiddelde snelheid he. Kruis 30 kan makkelijk overeenkomen met gem 20.
Het is maar wat je goochelen noemt. Het begrip kruissnelheid kan veel meer zeggen dan gemiddelde snelheid.

De gemiddelde snelheid is zo enorm afhankelijk van de route die je rijdt dat 2 fietsen of fietsers met elkaar vergelijken gewoon totaal niet gaat terwijl dat met kruissnelheid dus wél wil.

Als ik 2 verschillende routes vergelijk:
mijn woon-werk-route van slechts 11,5 km enkele rit. Gemiddelde snelheid ligt vaak nog ruim onder de 25 km/h
Wil ik een keer naar Dronten toe, da's 30 km enkele rit. Gemiddelde snelheid ligt dan op bijna 30 km/h (29,7 ofzo).

Conclusie op basis van de eerste route: ik ben traag of m'n fiets is traag
Conclusie op basis van de tweede route: ik ben best vlot of m'n fiets is best een rap ding.
En dat terwijl ik op beide routes toch een kruissnelheid hanteer van ergens tussen de 30 en 32 km/h.

De route is enorm sterk van invloed op het gemiddelde en dus lang niet altijd geschikt om fiets/rijder te meten met een andere fiets. Gemiddelde snelheid vind ik een slechter gegeven.
Echter.... wil je 2 fietsen vergelijken op dezelfde route met dezelfde bestuurder, dán wordt die gemiddelde snelheid wel weer interessant. De hindernissen zijn hetzelfde, de afstand het zelfde etc. Dan kan bijvoorbeeld blijken dat een velomobiel veel minder gunstig is dan een tweewieler wegens sterk bochtig parcours waarbij de wendbaarheid en de lagere massa een gemiddeld hogere snelheid kunnen opleveren.

Ik vind de kruissnelheid een énorm zinnig gegeven.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#20 Bericht door wost »

Ja de kruissnelheid geeft wa meer op he.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

snelheid en blindstaren

#21 Bericht door Trobken »

Goh ja, staar je maar niet al te veel blind op snelheid...

Voor 'n gewone toerrijder heeft M8 (met meer weten meer snelheid met minder moeite) niet zoveel betekenis...

...anderzijds, toen ik met Waw002 mijn kilometers jekkerde over de Scheldedijken tussen Dendermonde en Temse kon geen enkele, en geloof me vrij: er waren er heel wat, buikligger me bijhouden. :twisted:

Zelfs hun geschoren benen brachten geen soelaas! :D

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#22 Bericht door Duckjibepete »

Tijdens de toertochten die we rijden passen we ons aan aan de traagste, dwz dat als we zien dat er een gat valt, we gewoon wachten en trachten die persoon ergens voorin te laten rijden. Sneller dan 27-28 rijden we in groep zelden, gewoon omdat we in de eerste plaats willen genieten en veel te veel tegen mekaar zitten te lullen en zeveren. Maar tijdens de BRM in Raversijde hebben we toch een hele tijd niet onder de dertig geweest. Er moesten dan ook 200 km afgelegd worden en we wilden geen belachelijk figuur slaan.
Wat die snelheden betreft... moet je nemen met een zéér grote korrel zout, ik rij zo goed als elke dag 52 km woon-werk, en 's morgens maak ik geen vaart omdat ik nog niet wakker ben, en 's avonds gaat het niet vooruit omdat ik moe ben van te werken. Maar als er een racefietser in het visier is dan gaat het tellertje tot vlotjes over de 40, en anders is dat kruis iets van een 28. Gemiddeld boven de dertig? Dan heb ik waarschijnlijk veel racefietsers ingehaald :twisted: 50? Dan moet ik al echt héél erg kwaad zijn op die racefietser die niet wil lossen :lol:
Als ik met de lowracer met staartpunt ben kom ik gewoon niet onder de 40, maar die fiets loopt gewoon 10 harder dan de fujin... heeft dus niks met het mannetje te maken... :lol:
Het verschil in wrijving van oa kettingbuizen en combinatie van hoogte en staartpunt is enorm.
Als het buiten 25°C is rij ik ook 5 km/u sneller dan bij 5°C.
Staar je dus niet blind op snelheden.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

toertocht

#23 Bericht door Trobken »

Bij de organisatie van mijn toertocht heb ik er direct rekening mee gehouden dat er mensen zouden zijn die de groep niet kunnen volgen (ook omwille van pech bv.)... vandaar dat de lus ook perfect kon ingekort worden door het nemen van een veerboot tussenin...

Tuurlijk kan de groep wachten op iemand met een lekke band. Maar als je de groep te lang laat wachten ben je te laat met je planning en zoals mensen 'n drukgevulde agenda en geen licht hebben voor het duister moet je daar ook rekening mee houden natuurlijk...

Wikken en wegen... bij 'n grote groep voorzie je daarom best 'n volgwagen (busje of wagen met ne remork)...

Gebruikersavatar
ssteff
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 15:11
Postcode: 9000
Fiets: vroeger taifun
Locatie: oostende / gent
Contacteer:

60

#24 Bericht door ssteff »

Hoi, ik haal 43,7 op 20 km tijdrit op m'n bukker, en topsnelheid schommelt eind 50, begin 60.
Op m'n hurrie haal ik 30 gemiddeld over 1 uur.
't Ligt dus aan de spieren die niet zijn aangepast.
Groeten,
sXe

Gesloten