Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pluisje88
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 13:30
Contacteer:

Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#1 Bericht door pluisje88 »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw in ligfietsland. Ik heb een aantal weken terug een keer een ligfiets gehuurd, en vond het toch eigenlijk wel erg leuk. Nu zat ik erover te denken om zelf een ligfiets aan te schaffen. Ik ben aan het rondkijken geweest, en kwam een voor mij ideale fiets tegen. De Grasshopper FX. Met name omdat hij vouwbaar is, zou het voor mij de perfecte fiets zijn. We hebben thuis namelijk niet zo veel ruimte en zo kun je hem ook nog eens meenemen in de auto of wat dan ook. Maargoed een minpuntje: de prijs :shock: Ik studeer nog, dus deze is way over budget helaas. We blijven dromen :wink:

Nu Heb ik inmiddels ontdekt dat er niet veel vouwbare fietsen zijn, dus ik denk dat ik dat dan maar los zal moeten laten. het zal voor mij echt een uitprobeersel worden en weet niet eens of ik hem uiteindelijk veel zal gaan gebruiken. Daarom dacht ik erover om eerst met een goedkope tweedehandse te beginnen. Alleen weet ik dus niks van ligfietsen en weet ik dus ook niet waar ik rekening mee moet houden of wat dan ook.

Hebben jullie tips?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#2 Bericht door Peter J »

Eerst en vooral, welkom op het forum :!:
Een toekomstige ligger is steeds welgekomen, het is fijn te merken dat mensen vrij snel verkocht zijn eens
ze de stap gezet hebben om eens enn ligfiets uit te proberen, het is een virus waar je nooit meer van geneest. :D
Waar moet je op letten, wel... da's een moeilijke... er zijn zoveel verschillende fietsen die allemaal een ander
rijgedrag hebben en daarom is het eigenlijk noodzakelijk heel veel verschillende modellen en merken te gaan
testen alvorens tot aankoop over te gaan.
Ligfietsen zijn niet bepaald goedkoop, en al zeker niet het merk waar jij je oog op hebt laten vallen, maar je
krijgt er wel heel wat voor in de plaats. :wink:
Testen, testen en nog eens testen is het devies... en dan je keuze maken :!:
Veel succes ermee ! :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#3 Bericht door CapoJan »

Heel veel vind je ook op http://www.marktplaats.nl/z/fietsen-en- ... goryId=458, in alle prijsklassen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#4 Bericht door svdaele »

Misschien niet vouwbaar, maar wel vlot deelbaar is de Raptobike Midracer. Die heeft een telescopisch frame en door de voorwielaandrijving hoef je enkel je achterste remkabel los te maken als je hem wil delen.

Om diezelfde reden (deelbaarheid, + voorwielaandrijving) overweeg ik hem zelf, naast mijn Alleweder. Alleen ben ik nog niet bij Raptobike geraakt (is ook niet bij de deur natuurlijk) voor een testrit.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

pluisje88
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 13:30
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#5 Bericht door pluisje88 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties

svdaele: Dat zou misschien wat kunnen zijn ja. Het gaat mij niet om vouwbaar of niet, maar het is een grote plus voor mij als ik hem bijvoorbeeld achter in de auto mee zou kunnen nemen. Ik ga me hier eens in verdiepen. Had hier nog niet van gehoord. Zijn er nog meer fietsen die vouwbaar/deelbaar of wat dan ook zijn?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#6 Bericht door CapoJan »

Indien je van een extra uitdaging houdt: zoek een Flevobike. Meestal goedkoop te vinden, de achteras kan naar voor geklapt worden, maar door het kantelkniksysteem is het een buitenbeentje om mee te rijden. O ja: ook voorwielaangedreven.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#7 Bericht door Peter J »

pluisje88 schreef: Zijn er nog meer fietsen die vouwbaar/deelbaar of wat dan ook zijn?
Als je een trike ook als fiets beschouwt dan heb je wel wat extra keuze... :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#8 Bericht door bicky »

CapoJan schreef:Indien je van een extra uitdaging houdt: zoek een Flevobike. Meestal goedkoop te vinden, de achteras kan naar voor geklapt worden, maar door het kantelkniksysteem is het een buitenbeentje om mee te rijden. O ja: ook voorwielaangedreven.
ik heb een flevobike als extra ipv mijn velomobiel
het "plooibare" en de lage prijs maken deze fiets zeer interessant.
De hoge leercurve maken het een lastige fiets om mee te rijden, maar eens je ermee kan rijden is het zalig: Lekker zonder handen rondcrossen.

Niet de ideale beginnerfiets in mijn ogen. maar als je niet bang bent van een uitdaging een aanrader.
gewoon iedere dag een half uutje oefenen en na een week ben je er weg mee. (meer oefenen per dag heeft geen zin omdat je hersenen zich moeten aanpassen aan het andere evenwicht/stuur gevoel)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#9 Bericht door Wouter D »

mijn eerste ligfiets was een hurricane, rond die tijd woonde ik in een studio op de verdieping in de buurt van station Gent. gelukkig was er een lift in het gebouw. er was geen fietsenstalling en de bewaakte stalling aan het station vertrouwde ik wel genoeg voor een oude mountenbike te stallen, maar niet voor mijn ligfiets. daarom verkoos ik de ligfiets op de studio in de living te placeren. nu had ik al ruimte te over, nog een fiets erbij was niet voor de hand liggend laat staan dat het handig was die in de lift te steken en zo. daarom heb ik een idee uitgewerkt.

wie hier al een tijdje meedraaid zal het zich nog wel herinneren, dikwijls kreeg ik er schuine opmerkingen over...

ik had een stukje ijzerplaat geplooid en voorzien van 2 wieltjes op de geplooide zijde. die had ik op de bagagedrager gemonteerd. dusdanog kon ik de fiets rechtop op zijn achterwiel plaatsen en steunde hij tegelijk op die twee wielen. zo kon ik de fiets rechtop zette in de gang en hem zo de lift in en uitrijden, in de living nam hij ongeveer 30 bij 60cm in. tegelij kzorgde die plaat voor een mooie ondersteuning van de toptas.

aangezien die plaat nogal zwaar was heb ik die later vervangen door een alu-versie.
misschien heb ik nog ergens foto's hiervan, ik zou eens moeten zoeken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#10 Bericht door Ronnius »

Ik heb een Grasshopper FX. In september wordt die 2 jaar en deze maand gaat hij de kaap van de 10 000 km binnenhalen (< 400 km te gaan).
Ik rij er met de dag liever mee, en begin me daardoor af te vragen waarom ik die trike daarna ook heb gekocht ;-).
Bij mij gaat de Grasshopper elke dag in de kleine lift (100-100 cm en de deur is 60 cm breed).

Maar idd de prijs... Het is geen goedkope ligfiets.
Je hebt ook nog M5 compact, deze zou merkelijk kleiner vouwen, goedkoper zijn, maar is meer een stadsligfiets.
Dan is er ook nog Toxy, die hebben 2 ligfietsmodellen met een vouwframe als optie.
Maar net als HP velotechnik zijn dat ook Duitsers en kwa prijsklasse "evenwaardig".

Als een trike ook een oplossing kan zijn heb je natuurlijk de vouwbare trikes van ICE trikes en HP velotechnik.
Van deze trikes vind je er geregeld tweedehandse op het net.
Voor 2 wielige-vouwers kan je wachten tot je scheel ziet en nog niets hebben.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

pluisje88
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 13:30
Contacteer:

Re: Betaalbare eerste ligfiets voor beginner

#11 Bericht door pluisje88 »

Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar een ligfiets, maar een trike is niet perse een no go. Wel Is de vraagprijs daarvan (ook tweedehands) zo verschrikkelijk hoog dat ik daar bijna een grasshopper fx voor kan kopen :(

Ik had inderdaad gehoopt dat er ooit tweedehandse fx-en zouden komen, maar ik ben bang dat dat vergeefse moeite is :?

Plaats reactie