samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Pieter vb
Supporter
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 dec 2012, 1:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#1 Bericht door Pieter vb »

ik ben momenteel info aan het verzamelen over velomobielen.
Ik was eerst op een Nederlandse blog terecht gekomen, waar ze een aantal groepen opgericht hebben om
onder andere een goedkoop bouwpakket te ontwikkelen (http://velomobileseminar2012.blogspot.be" onclick="window.open(this.href);return false;).
Zitten hier mensen die in zo'n samenwerking geïnteresseerd zijn?
Mijn doel is een beetje hetzelfde als van hen: tot één of andere vorm van co-creatie komen om iets te bereiken.
Ik heb hier gemerkt dat ik niet de enige ben die zich ergert aan verkeersproblemen en met een vies woord "vervuiling".
Maar als we op bedrijven moeten wachten om met oplossingen te komen....

Het klinkt misschien overdreven idealistisch, maar ik zou velomobielen toegankelijker willen maken door een goedkoop model te ontwikkelen, al dan niet in bouwpakket.
Het is niet de bedoeling om hier grof geld uit te slaan, maar wel om iets op gang te zetten.

pieter

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#2 Bericht door Bram Mouton »

Pieter,

Is het dan niet interessanter om met uw idee naar een bestaande velomobielbouwer te gaan en van daaruit te starten? Het gaat u al veel ervaring opleveren en zo ga je in niemands vaarwater ploeteren die het vermoedelijk zelf al moeilijk genoeg heeft? Kweet niet ze...

Pieter vb
Supporter
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 dec 2012, 1:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#3 Bericht door Pieter vb »

Ik heb idd een mailtje gestuurd naar fietser.be om te horen of zij toevallig niet gelijkaardige plannen hebben.
Zoniet kom ik zeker niet in hun vaarwater, integendeel.

Ik denk dat op deze manier meer mensen een velomobiel gaan aanschaffen, waarvan uiteindelijk een deel wel de overstap naar een beter/duurder model zal maken. Ik denk dat iedereen daar voordeel uit haalt.

Kulle
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
Postcode: 30449
Fiets: Scorpion
Locatie: D-Hannover
Velomobiel: C5 - 1985
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#4 Bericht door Kulle »

Hoi Pieter,
wat denk je, beter te kunnen?
Ook de Velomobil bouwer denken.
Vertell ma, hoe het kan gebueren, goed en goedkoop.
De doel is moi, daar ga ik mee!
Grotjes, Kulle

Kulle
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
Postcode: 30449
Fiets: Scorpion
Locatie: D-Hannover
Velomobiel: C5 - 1985
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#5 Bericht door Kulle »

Hier nog een bron van inspiratie:
http://www.lightning-cars.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Grotjes, Kulle

Pieter vb
Supporter
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 dec 2012, 1:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#6 Bericht door Pieter vb »

kopman,

ik heb ondertussen antwoord gekregen van fietser.be dat ze het een mooi initiatief vinden, en mij succes wensen.
Ze zien dit dus (terecht) niet als een probleem voor hen.
Een vélo van 2000€ (hoop ik niet te overschrijden) is ook niet te vergelijken met de WAW hé!
Ik denk dat ze er op termijn enkel voordeel kunnen uit halen.

Pieter vb
Supporter
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 dec 2012, 1:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#7 Bericht door Pieter vb »

Kulle,
ik had een paar berichten uitgewisseld met Johan Vrielink hierover, omdat in Nederland al een
project loopt voor een goedkoop bouwpakket. Ik ging wel meewerken vanop afstand,
maar de info wordt gedeeld op bijeenkomsten in Nederland, in Lelystad. Iets te ver rijden voor mij (bijna 4u).

Ik heb hem wel laten weten dat ik denk om met thermovormen te werken in plaats van glasvezel en epoxy.
Ik wilde de kostprijs kennen van de productie van een gewone velomobiel, maar daar kreeg ik geen antwoord meer op.
Zo kan je wel snel zien waar je kan besparen zonder volledig vanaf nul te beginnen.
Ik hoop binnen enkele weken een basisframe in aluminiumprofielen te maken (bolted) om te testen.

pieter

Kulle
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
Postcode: 30449
Fiets: Scorpion
Locatie: D-Hannover
Velomobiel: C5 - 1985
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#8 Bericht door Kulle »

Kijk er's na D55 in Denmark, dat is iets voor jou!
Grotjes, Kulle

Kulle
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
Postcode: 30449
Fiets: Scorpion
Locatie: D-Hannover
Velomobiel: C5 - 1985
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#9 Bericht door Kulle »

Hier een van Hans uit Amsterdam in het duitse Forum gepostete link over xyz space frame vehicles van n55.dk 
http://www.youtube.com/watch?v=CPaBO...217EFC27C7D98D" onclick="window.open(this.href);return false;
Comment von frodebasse/ion from N55: "I have been torturing the two seater on a daily basis for almost one and a half year now. No damage to any aluminum. No loose bolts and nuts. Its using the? Ackermann principle for the steering by the way. I wonder if the Boeing factory have realized that aluminium cant flex all the time. They have to drop the wings on airplanes I am afraid. So many clever people out there... All the best, Ion, N55"
Grotjes, Kulle

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#10 Bericht door toy »


Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#11 Bericht door NL-ligger »

Ik vind die constructie - het frame in het bijzonder - van Vrijwiel heel knap gemaakt.

Zoiets zie je natuurlijk niet meer in moderne commerciele velomobielen, een volledig dragend frame onder de huid.

Al zou er een markt voor kunnen zijn als de prijs echt heel gevoelig lager ligt, het gewicht onder controle blijft en de beplating nog wat strakker wordt. En een goede slechtweer oplossing voor het enorme gat. Ik zou er zelf een scharnierend deksel of cockpitdak op willen. ( evt als meerprijsoptie ) Al is commercieel gaan verkopen waarschijnlijk helemaal het doel niet van dit ontwerp.

Maar....dit product is er al min of meer.....

Je komt wel degelijk in het vaarwater van een producent die goedkopere bouwpakketten aanbied van alleweder-achtige modellen en zo de onderkant van de markt van velomobielen tracht te bedienen. ( Alligt )

Deze Blog is van iemand die zo'n bouwpakket in elkaar zet, heel interessant http://alleweder-velomobiel.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mits je plaats en ( warme/droge ) ruimte hebt is zo'n bouwpakket natuurlijk afschuwelijk interessant....als je iets zelf bouwt en kennis hebt van elk onderdeel en hoe dat gemonteerd is geworden of afgesteld, hoef je ook niet voor elk wissewasje terug naar een werkplaats.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#12 Bericht door bicky »

NL-ligger schreef:Ik vind die constructie - het frame in het bijzonder - van Vrijwiel heel knap gemaakt.
Zoiets zie je natuurlijk niet meer in moderne commerciele velomobielen, een volledig dragend frame onder de huid.
Er bestaan nog velomobielen buiten nederland :twisted:
De waw beschikt over een zelfdragend koetswerk

Kulle
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
Postcode: 30449
Fiets: Scorpion
Locatie: D-Hannover
Velomobiel: C5 - 1985
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#13 Bericht door Kulle »

Een moderne commerciele velomobiel met een volledig dragend frame onder de huid is de Velayo...
Grotjes, Kulle

Pieter vb
Supporter
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 dec 2012, 1:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#14 Bericht door Pieter vb »

de constructie van vrijwiel is inderdaad wel mooi, maar waarschijnlijk veel te complex om commercieel haalbaar te zijn. Voor die XYZ spaceframe heb ik alle onderdelen van het frame al een tijdje liggen, maar nog niet gemonteerd. Ik mis nog een detail van hoe de voorwielen gemonteerd worden, en ben nog op zoek waar ik aan wielen (+ alle andere onderdelen :) kan/zal kopen.
Ik was zelf als eerste stap al een frame aan het ontwerpen in alu profielen toen ik XYZ spaceframe vond. Als ik tijd heb om mijn ontwerp volledig uit te werken (wil nu eerst die XYZ volledig bouwen) zet ik mijn ontwerp ook als open source online denk ik.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: samenwerking zelfbouwers/ontwerpers

#15 Bericht door Wouter D »

ik heb nog en set trommelnaven liggen die je voor een zacht prijsje mag kopen,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie