Pagina 2 van 3

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 11:39
door Almereweder
NL-ligger schreef:Wat ik heb ondervonden laat het remvermogen van een VM al flink te wensen over bij snelheden van 30 km/u bij bepaalde weersomstandigheden vanwege het beperkte wegcontactoppervlak van de bandjes.
Euh... Ja.
Nat asfalt, Nat beton, Natte klinkers... alles wat nat is remt onprettig. En natte bladeren op de weg helemaal :(
Denk eigenlijk dat 50km/u al te snel is in veel situaties.

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 12:21
door blackarmor
dat is met alle voertuigen zo
aangepaste snelheid naar de situatie
probleem is dat dit blijkbaar voor veel mensen moeilijk is .

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 12:30
door rik
blackarmor schreef:dat is met alle voertuigen zo
aangepaste snelheid naar de situatie
probleem is dat dit blijkbaar voor veel mensen moeilijk is .
Tja, als ge de kat bij de melk zet...

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 12:42
door blackarmor
als ik met de moto mijn snelheid niet aanpas hang ik ook in den decor zenne .

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 10:21
door Brechtix
NL-ligger schreef:
Wat ik heb ondervonden laat het remvermogen van een VM al flink te wensen over bij snelheden van 30 km/u bij bepaalde weersomstandigheden vanwege het beperkte wegcontactoppervlak van de bandjes.
Elk gaat natuurlijk uit van zijn eigen ervaring. Dat valt vrij eenvoudig op te lossen door de voorremmen onafhankelijk te maken. Kan je ook in de bochten remmend met de twee voorwielen contact houden. Zie ook artikel op
https://sites.google.com/site/agendafie ... er-be/blog" onclick="window.open(this.href);return false;

Brecht
Kijk mama met twee handen
Fietser.be

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: do 15 nov 2012, 13:12
door highway_patrol
Na een jaar "zuiver" te hebben gereden, had ik het een drietal weken geleden toch gehad met de Brusselse Bergen (Van Praet-Generaal Jacques). Gelet de mensen van Crystalite dorps- en leeftijdsgenoten zijn en er een vage kennis van mekaar bestaat, heb ik vrij impulsief een naafmotor aangekocht. High speed motor in het achterwiel, 250 watt om in het wettelijke te blijven, 48 volt om toch vooruit te geraken, high power batterij erbij om 90 km te overbruggen. Meer dan genoeg 'to get the job done'. 10-speed Dura-ace moeten ombouwen naar een 7-speed om het geheel te kunnen inbouwen (9-speed cassette paste niet. Stijn van Crystalite zei dat ze bij gewone bukkers de achterbrug een beetje dienen open te trekken voor de 9-speed cassette, wat ik op de waw, gezien composiet, niet geriskeerd heb).

resultaat: Zonder begrenzing gaat ze tot 45 km/h. Op hoogste ondersteuning (5) trekt ze bijzonder snel op. Ik hoef zelfs niet aan te duwen, gewoon de pedalen bewegen is genoeg.

Het eerste half uur is de snelheid even wennen, daarna voelt die ook gewoon aan. Tenslotte ligt ze niet zoveel hoger dan de snelheid zonder motor (blablabla...). Ik vind niet dat de remmen tekort komen, ondanks ik nog steeds trommelremmen heb. Bochten blijven stabiel, ik moet al heel veel moeite doen om een wiel op te lichten.

Praktische nadelen zijn het gewicht (ze voelt griezelig zwaar aan, opduwen aan de neus om te draaien is quasi onmogelijk) en ik krijg de bak niet meer opgewarmd in deze tijden. Het is namelijk zo dat als ik de ondersteuning afzet, ik met moeite 27 km/h haal, wat maakt dat ik voor hogere snelheden met ondersteuning de neiging heb om minder zelf aan te duwen en het grote werk aan de motor te laten. We zitten dan ook niet echt meer in het wettelijke, wat ik in aanvang toch ook als doelstelling beoogde.

Voordelen: Ik kom minder vermoeid toe op het werk, ik val om negen uur 's avonds niet in slaap, ik kan dagelijks rijden, waar ik zonder motor maar drie keer in de week de overtocht kon maken naar het werk.

Ik weet niet of ik het als voor- of nadeel moet beschouwen, maar in tijd win ik slechts 10 tot 20 minuten. Ik rij dan wel 10 km/h sneller met motor, maar ik moet toch nog steeds aan dezelfde kruispunten stoppen. Anderzijds is mijn ochtendritueel in de motorperiode een stuk korter wegens minder ontbijt en minder mentale voorbereiding, waardoor ik sneller kan vertrekken en minder tussen de file moet rijden. Relatief natuurlijk.

Conclusie: Ik had voor mezelf de rationele keuze gemaakt om transport te laten primeren op het plezier, daar ik de waw in de eerste plaats heb gekocht met het oog op de woon-werkverplaatsing. De Crystalite vervolledigde die rationele keuze en maakte van de waw het ideale woonwerkvoertuig.

Edoch... Ik miste het heldengevoel bij het toekomen, ik zwaaide minder naar de hoofdstadsinwoners, ik verkortte de aanspreekmomenten gelet ik niet meer kon zeggen "non non, sans moteur, c'est un vélo, je dois pédaler". Ik miste de X-factor. De knagerij duurde tot eergisterenavond, toen heb ik de oude configuratie teruggezet. Bergop moest ik nog even terugdenken aan de Crystalite, maar de overige 80 km heb ik met een voldoeninguitstralende glimlach gefietst. Half uur later thuis dan gemotoriseerd, maar ik heb dan ook drie naamkaartjes van fietser uitgedeeld en de bijhorende babbels gepleegd, voldoening dus. De sensor en de omvormer zitten er nog even in, je weet nooit, maar voorlopig heeft de emo het van de ratio gewonnen. Om toch een beetje aan de ratio tegemoet te komen, heb ik met mezelf de afspraak gemaakt om dan toch wat trager te rijden, zodat ik naar het beoogde, vijf keer in de week zou kunnen rijden... right... is gisteren dus niet gelukt... :)

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: do 15 nov 2012, 18:46
door ironpatje
highway_patrol schreef: Edoch... Ik miste het heldengevoel bij het toekomen, ....
buiten het feit dat "Mad MaX" te smal was vanbinnen, met mijne scheve voet, was dit ook een reden om te verkopen,
snel rijden (zelfs een 'beetje' sneller dan wettelijk toegelaten (95 km/u :roll: ) voordat ik de weerstand heb geregeld....) ok, is plezant, maar je hebt wel een 'raar' gevoel: ik rijd niet zelf zo snel......
nu met de Quest (niet electrisch ondersteund....) rij ik zo kruissnelheid tussen 35 km/u en 40 km/u,
gemiddelde woon/werk 32 km/u,
maar wat een voldoening :!:

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: di 20 nov 2012, 9:30
door CapoJan
@Highway-Patrol: indien je met die motor uitgeschakeld met moeite 27 km/u haalt, moet de weerstand van die motor toch echt behoorlijk zijn ! Onlangs testte ik een eWAW en daarmee raakte ik, zonder ondersteuning, toch ook boven 40 km/u (zelfs tot boven 50 en enkel op vlakke weg). Misschien is die Crystalite geen gelukkige keuze ? Die plaatst ook alle massa achteraan.

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: wo 21 nov 2012, 11:26
door blackarmor
denk ook wel dat er een groot verschil is tussen een naaf versie en een losse motor op de ketting zelf . (welke trouwens niet zo heel veel kost vermits ge de batterij al hebt )

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: wo 21 nov 2012, 22:03
door highway_patrol
27 km/h waren de eerste ritten na de transformatie. Er moest, naar (goede) gewoonte nog wel wat afgesteld en veranderd worden, dus die 27 km/h is mss wat kort door de bocht, maar er zit idd een dynamo-effect op die naafmotoren. De 26"-velg vangt een stuk van die weerstand op. Op het nieuwe systeem van fietser.be zit dit niet. Als de motor daar niet aandrijft, ligt de ketting gewoon op een vrijwiel en heb je geen weerstand, als ik me goed geïnformeerd heb. Maar gelet mijn route ging/ga ik ervan uit dat ik wel eens een ongeval zal hebben en wil ik geen risico lopen op het moment dat ik ter verantwoording wordt geroepen inzake de motor.

Ik denk dat de batterij idd de grootste kost is, maar dient er voor de elektische motor van Fietser ook geen aanpassing te gebeuren aan de trapboom?

Mss ineens aan deze topic voegen: Er is vandaag een bespreking geweest over een wetsvoorstel in de Senaat waarin nieuwe regels voor de registratie en inschrijving van bromfietsen wordt besproken. Gelet het wetsvoorstel nog bij de werkgroep van de DIHV ligt, zijn er nog geen details gekend, maar het ziet ernaar uit dat we richting een NL systeem gaan.

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: do 22 nov 2012, 0:38
door wout
highway_patrol schreef:

Ik denk dat de batterij idd de grootste kost is, maar dient er voor de elektische motor van Fietser ook geen aanpassing te gebeuren aan de trapboom?
Het is te zien welke trapboom erin zit. de motor komt vooraan op de trapboom, als daar plaats voor is, zijn er geen aanpassingen nodig. er wordt een plaatje op de trapboom gemonteerd waarop de motor dan gemonteerd wordt. Het systeem is makkelijk zelf te plaatsen

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: do 22 nov 2012, 7:53
door CapoJan
highway_patrol schreef: Maar gelet mijn route ging/ga ik ervan uit dat ik wel eens een ongeval zal hebben en wil ik geen risico lopen op het moment dat ik ter verantwoording wordt geroepen inzake de motor.
Daar ben ik niet meer mee. De wetgeving zegt: max 250 W, trapsensor, max 25 km/u. Wat heeft de plaatsing van de motor of een vrijloop daarmee te maken ?

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: do 22 nov 2012, 11:13
door fetzl
met de wetgeving is er niet direct een verband, lijkt me...maar wel in het dagelijkse gebruik
Het systeem hierboven beschreven zorgt voor 0 weerstand tijdens te trappen omdat de motor via een vrijloop op het crankstel is gekoppeld
dat wil dus zeggen dat je het systeem perfect kan gebruiken om de boel in gang te trekken... dus daar waar je als VM'er het meeste energie in moet stoppen.
Je mag in principe wettelijk toch maar toch 25 km/u ondersteunen, daarboven moet je het allemaal met je eigen motortje redden...
Maar als je eigen motortje tegengewerkt wordt door die hulpmotor... dan ben je "gechareld" zoals ze bij ons zeggen.
Het gewicht is in beide gevallen gelijk (min of meer) - en dat extra gewicht wordt net gecompenseerd door de ondersteuning.
Eenmaal op gang is dat extra gewicht een deel van de inertie die je op (langer) gang houdt.
Het gaat 'em om de extra weerstand die een naafmotor genereert op het moment dat de ondersteuning niet meer kan/mag werken en je dus zelf moet trappen

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: do 22 nov 2012, 21:45
door highway_patrol
CapoJan schreef:
highway_patrol schreef: Maar gelet mijn route ging/ga ik ervan uit dat ik wel eens een ongeval zal hebben en wil ik geen risico lopen op het moment dat ik ter verantwoording wordt geroepen inzake de motor.
Daar ben ik niet meer mee. De wetgeving zegt: max 250 W, trapsensor, max 25 km/u. Wat heeft de plaatsing van de motor of een vrijloop daarmee te maken ?

Van de site van Fietser:
N.B.2: Indien de bestuurder ophoudt met trappen, vermindert de aandrijfkracht inderdaad geleidelijk en stagneert aan ongeveer 25 km/u. Ook met elektrische ondersteuning blijft de eWAW dus gewoon een rijwiel, "met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen" (EU-wetgeving). Net als bij een elektrische fiets is er geen absolute snelheidsbeperking.

De wetgeving spreekt niet over een trapsensor, maar over een onderbreking op het moment dat 25 km/h wordt bereikt of indien men ophoudt met trappen. Daar zit em net de nuance in de interpretatie: Bedoelt de wetgever dat de motor dient te stoppen door tussenkomst van een trapsensor (zoals het geval bij Crystalite of Bionx) of bedoelt hij dat de aandrijfkracht van de motor op 25 km/h wordt onderbroken omdat de bestuurder dan ophoudt met trappen (zoals in het systeem van Fietser die naar mijn laatste info en ingevolge deze interpretatie standaard geen trapsensor hebben)? Dit laatste is een zeer ruime interpretatie, die daarom niet fout is, maar die ik niet als eerste op een politierechtbank wil uitleggen.

Ik ben het er volledig mee eens, en heb het in praktijk ondervonden, dat, indien je volledig binnen het wettelijke kader wil blijven, naafmotoren met dynamo-effect en Waws niet het beste huwelijk zijn, gelet de weerstand boven de 25 km/h de feitelijke bedoeling van de Waw ondergraaft.

Re: artikel elektrische velomobiel

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 9:22
door blackarmor
trapsensor zit erop omdat dit de goedkoopste optie is om te detecteren of de pedalen rond gaan . ( anders moet je met belastings sensoren oid gaan werken .
dus stoppen met trappen = stoppen met ondersteunen . als veiligheid moet je dan nog eens een cutoff hebben op je remmen .
enige nadeel dat je gaat ondervinden als je binnen het wettelijke blijf is dat je eens boven de 25 de extra massa op eigen vermogen moet versnellen .

die 25/hr hangt af van de instelling van de controller . verander een set die gemaakt is voor een 26" wielset naar een 20" en je haalt geen 25/hr meer (andersom en die blijft ondersteunen tot over de 25 )