artikel elektrische velomobiel

Plaats hier toertochten, verhalen, verslagen, tips die op hoofdsite moeten komen.

Moderator: Site

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#31 Bericht door CapoJan »

Als je eens gaat praten met de heren bij Fietser (heb je waarschijnlijk niet gedaan ?), is veel mogelijk. Trapsensor, vermogensregeling met een aantal standen of een gashendel of een duimhendel of ... Ik vermoed dat het verschil is dat je bij Crystalite een kit koopt, met alles erop en eraan. Cyclone (waar Fietser mee werkt) levert componenten; je bepaalt zelf wat je wil.
O ja: Akkurad in Duitsland werkt ook met een gelijkaardig concept. Da's nu niet het land waarvan ik denk dat ze nogal losjes met de wetgeving omgaan...

In mijn FAW bouwde ik een Cycle Analyst in. Die maakt, naast de informatie die het display geeft, nog veel meer mogelijk: instelbare snelheids- of stroombegrenzing, cruise control, ...

Telkens een kwestie van goed informeren en af en toe een klapke doen met mensen die er wat van weten :wink:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#32 Bericht door highway_patrol »

Ik heb 'klapkes gedaan met de heren van Fietser' en technisch gezien is idd alles mogelijk. Het gaat er echter om dat Fietser.be inzake de aandrijving een strategisch commerciële keuze heeft gemaakt die mogelijks het plaatsen van een onderbreking vanaf 25 km/h niet stimuleert en dit ingevolge hun interpretatie van de wetgeving waar tot op heden weinig of geen rechtspraak over is. Dus zoals gezegd kan dit evengoed een goeie interpretatie zijn.
O ja: Stellen dat een firma volledig wettelijke toestellen aflevert voor de openbare weg omdat ze in Duitsland gelegen is, is nogal kort door de bocht. Ter illustratie, je kan een motor van 600 watt bestellen bij Akkurad om die dan in België op je fiets te monteren, de dag dat je een ongeval hebt ga de de rechter niet overtuigen met een duitse aankoopfactuur om te stellen dat het in orde is. Maar hierbij is de discussie een beetje in het anale aan het verzanden. Er is een verschil tussen zaken te koop aanbieden en ze gebruiken op de openbare weg.

Gelet het nog een recente, slecht geschreven wetgeving is (eigenlijk gewoon een aflappertje om Europa te (moeten) volgen) en zeer duidelijk niet geschreven is door fietsers, is het een regelgeving die zelf wat beboetseerd moet worden. Fietser.be geeft er zijn ruime interpretatie aan, voor mijn specifieke situatie riskeer ik het niet om daarin te volgen en voor hetzelfde geld heeft ons bomma morgen een ongeval met haar BionX die afgesteld is op 20 km/h en oordeelt de rechter dat gelet er geen homologatie of COC op zit, ze toch in fout is.

Telkens een kwestie van goed informeren over wat kan, maar tevens ook van analyseren wat mag en wat de toepasbaarheid van de som van beide is in het reële kader. De mensen die weten wat kan en de mensen die weten wat mag hoeven niet steeds dezelfde te zijn, zeker niet gelet het 'mogen' in deze context een variabel gegeven zou kunnen zijn.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#33 Bericht door NL-ligger »

In het filmpje van Blik op de Weg waar een Quest 60 km/u rijdt met een filmende politieauto ernaast zegt de agent die geinterviewt wordt wel degelijk dat als een agent de snelheid van een VM in twijfel trekt deze wel degelijk onmiddelijk gestopt wordt en gecontroleerd op aanwezigheid van een motor.

Als die niet aanwezig is mag je zo hard rijden als je wilt ( totdat je het verkeer in gevaar brengt, das een ander verkeerswetartikel ) maar als men een motor ontdekt als je 40+ km/u rijdt op een fietspad krijg je een bekeuring en nemen ze de VM mogelijk in beslag voor onderzoek.

Dus je kunt maar beter voorzichtig zijn als is je VM afgesteld op 25 km/u om op eigen kracht hard te gaan rijden. Je krijgt het gewoon niet uitgelegd aan een agent die al twijfelde hoe je zo hard kon gaan en dan ook nog een motor in je VM ziet. En eenmaal in beslag genomen voor onderzoek heb je een probleem als ie niet is begrenst tot 25 km/u !

Overigens ken ik die Amersfoortse weg bij Apeldoorn wel, het is een kilometers lange klim of afdaling. Ik neem aan dat de Quest in kwestie aan de afdaling bezig was, temeer omdat je geen voeten uit de voetengaten ziet floepen en de Quest niet ritmisch heen en weer beweegt - er wordt hoogstwaarschijnlijk niet getrapt.....gewone fietsers halen naar beneden dus ook wel hogere snelheden en dat weten de lokale agenten ook wel.

Was waarschijnlijk wel spectaculair voor het programma, en heeft men dit feitje bewust weg gelaten. Mogelijk heeft de Questrijder het wel verteld maar is het weggemonteerd. Overigens vind ik 70 km/u in een sprint ( tenminste op een vlakke weg ) ook nog twijfelachtig hoog gezien een standaad Quest tandwielverhouding voorziet in ruwweg 60 km/u bij 120 tpm. 70 km/u is niet strikt onmogelijk....maar je moet wel een keirin racer zijn genoeg tpm te halen voor 70 km/u met standaard tandwielen.

Dat gezegd hebbende, de snelle VM's die wij zien op wedstrijden hebben geen standaard tandwielverhoudingen...en het is natuurlijk mogelijk dat de Quest in kwestie dat ook niet heeft.

Maar dan ook weer misschien bedoelde hij een sprint bij afdaling van die Amersfoortse weg. Mijn Strada dook ook 70 km/u naar beneden bij het aquaduct bij Enkhuizen. Meetrappen lukt dan niet eens meer.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#34 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Als je eens gaat praten met de heren bij Fietser (heb je waarschijnlijk niet gedaan ?), is veel mogelijk. Trapsensor, vermogensregeling met een aantal standen of een gashendel of een duimhendel of ... Ik vermoed dat het verschil is dat je bij Crystalite een kit koopt, met alles erop en eraan. Cyclone (waar Fietser mee werkt) levert componenten; je bepaalt zelf wat je wil.
O ja: Akkurad in Duitsland werkt ook met een gelijkaardig concept. Da's nu niet het land waarvan ik denk dat ze nogal losjes met de wetgeving omgaan...
In tegenstelling tot België of Nederland kent de Duitse wetgeving zes onderscheiden categorieën van ondersteunde fietsen. Hier is het lijstje. Ik behoud eventjes de Duitse benamingen omdat er anders gevaar bestaat dat er verwarring ontstaat. De voorschriften zijn vrij gedetailleerd - zo kennen we Duitsers... :wink: -, maar ik beperk me eventjes tot maximum toegelaten snelheid en idem vermogen.
- Elektro-Fahrrad (25 km/u, 0,25 kW)
- Elektro-Leichtmofa (20 km/u, 0,50 kW)
- Elektro-Mofa (25 km/u, 0,50 kW)
- Elektro-Kleinkraftrad (25 km/u, 1 kW)
- Elektro-Kleinkraftrad mit hoher Leistung (45 km/u, 5 kW)
- Elektro-Kraftrad (meer dan 45 km/u, ---)
De Belgische wetgeving is bijzonder summier en gaat niet verder dan categorie I die Europees is vastgelegd. Voor het overige is er niets.

highway_patrol schreef:... voor mijn specifieke situatie riskeer ik het niet om daarin te volgen en voor hetzelfde geld heeft ons bomma morgen een ongeval met haar BionX die afgesteld is op 20 km/h en oordeelt de rechter dat gelet er geen homologatie of COC op zit, ze toch in fout is.
Geen enkele elektrische fiets van de grote, bekende merken werd gehomologeerd. Nogal logisch, daar de wetgeving zoiets gewoonweg niet voorziet of voorschrijft.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie