Aanschaffen low racer met groot achterwiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan-Peter
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 5:03
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Gorinchem (Nederland)
Contacteer:

Aanschaffen low racer met groot achterwiel

#1 Bericht door Jan-Peter »

Hallo

Ik rij nu 3 jaar op een Taifun voor woon / werk verkeer en zit te denken om over te stappen naar een tweedehandse low racer met groot achterwiel. Begreep dat dat wat stabieler op de weg zou liggen. Nou zijn er een aantal keuzes mogelijk en zou graag wat advies willen over de onderlinge kwaliteiten.

Ik zat te denken aan een Optima Baron, Raptobike, Challenge Fujin, Challenge Jester en Nazca Fuego. Wat mij op dit moment het meeste aanspreekt is de Baron. Dit lijkt mij een vrij zekere keuze omdat er daar relatief veel van rond rijden en de ervaringen goed zijn. Ook is deze redelijk tweedehands beschikbaar.

De Jester vindt ik ook mooi qua form omdat het frame uit een geheel bestaat. De Raptobike vindt ik heel apart maar weet verder niet hoe deze in de praktijk bevalt.

Wat zijn jullie ervaringen?
Challenge Taifun

h2o
Supporter
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 19:40
Postcode: 5711KJ
Fiets: Raptobike Low Racer
Contacteer:

Re: Aanschaffen low racer met groot achterwiel

#2 Bericht door h2o »

Hoi,

Ik gebruik mijn raptobike sinds januari dit jaar voor woon-werk a 23 km enkel.
Nu na 2300 km ben ik nog steeds tevreden over de snelheid en het comfort.
Ik heb achter een conti racebandje en voor heb ik er een big apple op gelegd voor wat meer comfort, de fiets is niet geveerd en nu gaat het goed, ook over klinkerwegen.
Qua onderhoud heb ik er nog maar weinig aan hoeven doen, af en toe de ketting reinigen en smeren, al wordt die door de FWD niet echt vies.
Een nadeel is wel de zichtbaarheid op de fiets, in het donker geen probleem door goede verlichting maar overdag een totonde nemen is soms een uitdaging doordat ik niet boven de heggen uitkom en dat dan maar zwaaiend als een idioot doe :) .
Ik vraag me wel af of er zo veel voordeel is t.o.v. een taifun?

Jan-Peter
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 5:03
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Gorinchem (Nederland)
Contacteer:

Re: Aanschaffen low racer met groot achterwiel

#3 Bericht door Jan-Peter »

Ik moet ook wel zeggen dat de Taifun goed bevalt maar je wilt ook wel eens iets anders. Ik kan hem inbrengen in het fietsenplan dat heb ik met de Taifun ook gedaan.
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Aanschaffen low racer met groot achterwiel

#4 Bericht door marksje »

Ik forenz al een 7-tal jaar met mijn Nazca Fuego M Allround. De M staat voor de iets kortere versie, voor de iets kleinere mensjes dus, het type L is voor langere mensen en is ± 4 cm lager. Het frame en de achtervork zijn uit 25CrMo4 (= staalsoort) vervaardigd en dit in tegenstelling tot de alluminium frames bij de meeste andere merken. De fiets weegt hierdoor wel iets meer, maar daar staat tegenover een haast onverwoestbare ligfiets mede ook door de unieke schetsplaat welke alle onderdelen samen houdt; Van een "slappe" kader na verloop van tijd is er dus geen sprake; Is standaard voorzien van een bagagedrager met achterlicht en spatborden. Dus, mijns inziens, een ideaal forenz-werkpaard. en ik zou nog iets kunnen zeggen over de prijs ook, maar straks gaan ze hier nog denken dat Nazca mij betaalt voor deze reklame.
Alhoewel @ Henk Vdw : als ge iets wil storten op mijn rekening houd ik u niet tegen natuurlijk :lol:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie