Even voorstellen

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
woudloper
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:24
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Even voorstellen

#1 Bericht door woudloper »

Ik heb enkele jaren terug een 2de hands ligfiets gekocht (challenge focus) en mijn vrouw een einde reeks Sparta (Sparta was toen ook op de ligfietskar gesprongen)
Het duurde een tijd vooralleer ik me er echt op thuis voelde. Het grootste nadeel toen vonden wij, kruispunten en zeker in de stad, en die dikke zwarte soort rubber mousse waar je op ligt en waar je in de kortste keren een kletsnatte rug van krijgt :cry:
Daardoor zijn de ligfietsen in de vergeethoek geraakt.
Deze zomer echter heb ik een soort "opgerold visnet" gekocht en die bovenop die rubber mat gelegd. als ik foto's bekijk van velomobielen dan hebben die ook zo'n mat om op te liggen denk ik. Dat is dus de oplossing, mijn rug kan nu ademen :)
Ik ben nu deze zomer enkele malen per week gaan "trainen" met de ligfiets, kwestie van een paar fietsbenen te kweken, en nu wordt het echt leuk.
Nu versta ik me er niet aan hoe het komt dat ik die ligfiets zo lang aan zijn lot over gelaten heb.

Via dit forum heb ik toch ook al een en ander bij geleerd :idea:

Het is wel een vrij zware fiets (met zijzakjes eraan met reparatiemateriaal erin zo'n 26Kg) dat voel je bergop (er zijn hier eigenlijk geen bergen :? )
Ook door die bagagezakjes vangt hij wat meer wind, en dat tracht ik op te lossen door sterkere benen !

Ik woon in Maldegem, het is hier een zeer mooie fietsomgeving, ideaal eigenlijk om met de ligfiets te toeren
Hieronder zie je de gekleurde Sparta, met vast stuur en de grijze Challenge met klapstuur.
Bijlagen
2ligfietsen.jpg

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door bicky »

en heeft de vrouw de microbe ook te pakken?

Problemen met kruispunten heeft voornamelijk te maken met ervaring in het vertrekken.
Ik had er de eerste maanden ook last van, na geruime tijd doe je het echter met je ogen dicht .

Misschien zien we je nog op een toertocht in de toekomst. Check vooral regelmatig de agenda of schrijf je in op de WOL nieuwsbrief.
Zelf een toertochtje organiseren in de fietstreek rond maldegem mag natuurlijk ook,.

De kussens op ligfietsen zijn meestal ventisit kussens (http://www.ventisit.nl/nl/modellen/ligfietsmodellen" onclick="window.open(this.href);return false;)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door Ronnius »

Ik heb voorbije zomer nog de (aangepaste) Lieveroute en Maerlantroute gefietst.
Best mooie routes, misschien eens in groep naar Maldegem trekken?

In de stad ben ik ook geen held (daar kom ik normaal niet al liggend).
En op kruispunten? Ik durf daar nog steeds te panikeren en blokkeren :-(
Als ik me al helemaal niet zeker voel ben ik niet te beroerd om af te stappen en te voet over te gaan.
Beter blode Jan dan dode (gedeukte) Jan.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
woudloper
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:24
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door woudloper »

Ventisit pad's, inderdaad dat is het ! Niet zo ver van waar ik woon, wel over de grens, in Oostburg heb je een fietswinkel waar ze ook ligfietsen verkopen. Eigenlijk zijn ze met ligfietsen gestopt omdat er te weinig vraag naar is :cry: . Daar had ik zo'n ligkussen gekocht. Nu ben ik er terug geweest maar ze hebben deze niet meer op voorraad. Men ging het opzoeken en er één voor mij bestellen, maar dat is nu al 2 weken geleden en ik heb er nog altijd niets van gehoord. Ik ga dit weekend nog eens kijken.
Die ligfietsen hadden we in 2009 gekocht om makkelijker tegen wind te kunnen fietsen. We zijn er na een tijdje steeds minder mee gaan rijden omdat we altijd kletsnat waren op onze rug (toen kenden we die ventisit ligkussens nog niet). Mijn vrouw rijdt nu electrisch, dat gaat ook goed tegen wind, Als ze nu ook nog aan zo'n nieuw ligkussen geraakt dan zal ze opnieuw oefenen met de ligfiets. Ik rij er nu al 2 maanden regelmatig mee (telkens zo'n 30à40Km) en voel me er wel mee op mijn gemak.
Ik heb sinds een week SPD pedalen en schoenen (en ben er nog niet mee gevallen :) ) Dat rijdt wel veel makkelijker.

Hier nog een fotootje van ondergaande zon aan een kreek niet ver van Oostburg deze avond genomen tijdens mijn avondritje van 38Km (waarvan de helft in het donker gereden :idea: , met licht ! ! !) (geen kwaliteitsfoto maar het is maar voor de sfeer)
Bijlagen
2012-09-13 Kreken 2a.jpg

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door Bram Mouton »

aan kruispunten kan je een beetje diagonaal gaan staan, best al in de richting van waar je moet :mrgreen: Dat vergroot het zichtsveld :idea:

Gebruikersavatar
woudloper
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:24
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door woudloper »

Maar als ik moet oversteken kan ik toch niet diagonaal staan in de richting naar waar ik moet ?!? #-o

Toch zet ik mij liefst een beetje schuin. Anders rij ik tot zeeeer dicht bij de baan die ik over moet en gooi dan mijn remmen dicht. Resultaat is dat een auto die afkomt denkt dat ik zomaar ga oversteken [-X met een beetje een paniekreactie als gevolg.

Ja, al doende leer je hé

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door Ronnius »

woudloper schreef:rij ik tot zeeeer dicht bij de baan die ik over moet en gooi dan mijn remmen dicht.
Ik herken dat.
Ik stopte ook zo in het begin.
Remmen dicht en de voeten op de grond gooien.
Daarbij had ik soms het gevoel dat ik over mijn stuur werd gesmeten. #-o
De eerste tocht met de Gentse liggers (na 2 maand liggen) leerde me hoe ik beter/rustiger kon stoppen.
woudloper schreef: Resultaat is dat een auto die afkomt denkt dat ik zomaar ga oversteken [-X met een beetje een paniekreactie als gevolg.
Ik merk dat hier nog steeds als ik van het werk thuis kom.
Dan moet ik vanuit een schuine zijstraat de Dendermondse steenweg opdraaien.
Omdat er een huis op de hoek staat moet ik tot zowat op de steenweg komen om iets te zien.
Al meer dan een die zijn remmen dichtgooide...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door halepole »

Ha tof een ligger in de buurt =D>
Ik maak eeklo al een tijdje onveilig met mijn waw :twisted:
En ja dit mag je redelijk letterlijk nemen naar de verhalen die ik hoor :roll:

We komen elkaar wel eens tegen op de baan :D

Gebruikersavatar
woudloper
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:24
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#9 Bericht door woudloper »

halepole schreef:Ha tof een ligger in de buurt =D>
Ik maak eeklo al een tijdje onveilig met mijn waw :twisted:
En ja dit mag je redelijk letterlijk nemen naar de verhalen die ik hoor :roll:

We komen elkaar wel eens tegen op de baan :D
Aha, volgens een filmpje dat circuleert, scheur jij aan meer dan 60Km/h door het centrum van Eeklo ! ! ! [-X
(daarbij de ouwe mensjes van de stoep rijdend #-o )
Nog een maand of zo en het was aan 80Km/h denk ik.
In Maldegem zou er ook dikwijls een ligfietser rondrijden heb ik al gehoord, maar ik heb hem nog niet gezien :?:
Ook dat zal nog wel eens lukken zeker ?

Totdat je mij eens inhaalt dan zeker :)

Plaats reactie