velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Kristiaan
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2012, 18:00
Contacteer:

velomobiel

#1 Bericht door Kristiaan »

Groeten vanuit een zonovergoten mid-Frankrijk!

Ik had graag wat raad en informatie ingewonnen omtrent velomobielen.
Ik had me graag een VM aangechaft maar kan het bos tussen de bomen niet onderscheiden.
Er zijn zoveel fabrikanten en ik weet niet goed wat de kwaliteit zal zijn.

Ik ben op zoek naar een prijsgunstig (als zoiets bestaat) VM wat snel is, eenvoudig om zelf aan te sleutelen en kwalitatief stevig in mekaar gezet.
De VM zou louter recreatief gebruikt worden. Vermits er hier in de Limousin wat klimwerk aan te pas komt, dus best een aangepast VM.

Ik ben redelijk fit en fiets jaarlijks zo'n 10 000Km bij elkaar (inclusief wedstrijdkilometers).

Wie kan helpen?

Met dank. [-o<

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: velomobiel

#2 Bericht door Bram Mouton »

volgens uw vereisten: alleweder, model A8... dit is goedkoper dan een echte waw, kan je zelf samensteken en dus aan werken, iets trager vermoedelijk wegens gewicht... kloek dus... Bij anderen mag je dit budget verdubbelen, om te beginnen :mrgreen:

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: velomobiel

#3 Bericht door NL-ligger »

Beste prijs/kwaliteit is een gebruikte VM. Denk hierbij aan 3000-4500 euro voor een oudere Quest of WAW of vanaf 2500 euro voor een gebruikte Alleweder.

Anders dan bij auto's zijn de slijtage onderdelen goedkoop te vervangen en is de rest enkel optische veroudering danwel gemakkelijk en relatief goedkoop totaal te herstellen. Als je zelf kunt sleutelen is dat nog een stuk goedkoper. Het is allemaal (race)fietstechniek onder de kap met makkelijk verkrijgbare onderdelen.

Wil je perse een nieuwe zijn de Alligt modellen en de Sinner Mango de goedkoopsten met instapprijzen rond 5400 euro. Het populaire middensegment gaat voor 6000-7500 euro. De allersnelste/lichste machines gaan vanaf 8000-16.000 euro.

Ik heb niet gehoord van een merk/model velomobielen die niet stevig in elkaar zitten. Een slechte reputatie kunnen de kleine fabrikanten zich niet veroorloven. Dit zijn ook heel gedreven vakmensen en geen onderbetaalde fabrieksarbeiders die commerciele bulk productie maken tegen lage prijzen. Constructie zwakheden treffen soms lichte en snelle velomobielen van een willekeurig merk. Dat komt omdat men de grenzen opzoekt van zo licht mogelijk bouwen. Draagframe en andere dragende delen lassen met lichtgewicht metalen is bij velomobielen handwerk en zo kan het dat de meeste frames goed zijn en een enkele het begeeft. Bij de meeste merken vallen constructie fouten bij normaal gebruik ( niet bij schade door botsingen of omvallen ) onder garantie.

Recreatief kunnen alle velomobielen worden gebruikt. Voor heuvelachtig terrein moet je het bereik van de versnellingen aanpassen. De tandwielen aanpassen kan achteraf bij vrijwel elke velomobiel. Ook kun je e-ondersteuning serieus overwegen. Nog niet alle velomobielen zijn geschikt voor e-ondersteuning. eWAW, Sunrider, Orca, Versatile en Alleweder modellen wel.

Per model is wel de interne bagagcapaciteit anders. Onderling verschillen ze in rijkarakter. Wil je velomobiel voor algemeen gebruik met ruime instap, meestal luxe uitgevoerd en soms geheel ingebouwde kettingkast zodat je nette kleding kunt dragen, en al ontworpen geschiktheid e-ondersteunings mogelijkheden Sunrider, Orca, Versatile en Alleweder.

Wil je op pure menskracht een lichte, wendbare en snelle stadsvelomobiel : Mango. Wil je een velomobiel die wendbaar, stabiel en snel is en waarmee je vooral buiten de bebouwde kom rijdt een Strada of WAW. Welicht hoort de nieuwe Velayo hier ook bij, maar die is wel te breed voor fietspadpaaltjes/gebruik in Nederland/Belgie. Wil je een velomobiel voor hogere snelheden op rechte stukken : Quest.

Race velomobielen zijn meestal smaller een stuk lichter, en bieden minder bagagecapacteit. En een pak duurder. Hieronder vallen de carbon Questen ( grote en kleine ) de Milan en de Go One Evo R/K.

En iets wat je altijd moet doen : ga in alle modellen die je interesse hebben proefrijden !

Mooie velomobielen kunnen heel anders rijden dan je in gedachten had en minder mooie juist exact zoals je wilde. Als er 6 van de 10 velomobielrijders in een Quest rijden zegt dat zeker iets want niet voor niets is een velomobiel zo populair, maar niet dat het per definitie voor jou de beste velomobiel is. Ook een Quest heeft nadelen tov anderre velomobielen. Er valt dus wel wat te zeggen over algemene eigenschappen en specificaties, maar niet over de beleving ervan en wat de rijder ermee wil.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristiaan
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2012, 18:00
Contacteer:

Re: velomobiel

#4 Bericht door Kristiaan »

Bedankt voor de info.
Een fransman heeft me onlangs verteld dat de WAW niet goed is afgewerkt?

Ik was inderdaad van plan om alle interressante modellen proef te rijden.

Heeft iemand ervaring met de britse Challenger? Is gebouwd op een ICE Trike en kan in bouwkit gekocht worden.
£2000 voor kap en onderdelen (zelfs ruitewisser!). Wellicht kan een ICE sprint trike tweedehands worden gekocht?



Thanks!

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: velomobiel

#5 Bericht door Peter J »

Kristiaan schreef:Bedankt voor de info.
Een fransman heeft me onlangs verteld dat de WAW niet goed is afgewerkt?
De WAW is zeker nog voor verbetering vatbaar :wink:
Kristiaan schreef:Ik was inderdaad van plan om alle interressante modellen proef te rijden.
Moet je zeker doen, en liefst een serieuze rit of meerdere dagen, sommige ongemakken komen pas na
een degelijk aantal kilometers naar boven :wink:
Kristiaan schreef:Heeft iemand ervaring met de britse Challenger? Is gebouwd op een ICE Trike en kan in bouwkit gekocht worden.
£2000 voor kap en onderdelen (zelfs ruitewisser!). Wellicht kan een ICE sprint trike tweedehands worden gekocht?
Geen ervaring met de Britse Challenger...
Een Ice Sprint vindt je onder andere hier:
http://www.velomobilforum.de/forum/show ... -Hinterrad" onclick="window.open(this.href);return false;
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: velomobiel

#6 Bericht door fetzl »

Kristiaan schreef: Een fransman heeft me onlangs verteld dat de WAW niet goed is afgewerkt?
Laat ons het houden op "spartaans" afgewerkt... alle toeters en bellen zorgen voor extra gewicht... en de Waw is nu eenmaal licht en snel... bijgevolg...

Kristiaan
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2012, 18:00
Contacteer:

Re: velomobiel

#7 Bericht door Kristiaan »

Bedankt!

Is het niet moeilijk om steeds liggend te fietsen? Op de racefiets kan je op de pedalen staan om te sprinten , de rug te ontspannen of bergop te fietsen. Is het moeilijk aanpassen aan een VM?

Enig idee hoeveel VM ers er zich in Vlaanderen bevinden? Zijn er ook clubs?

Ciao

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: velomobiel

#8 Bericht door NL-ligger »

Liggend fietsen heeft als voordeel dat je hart geen bloed hoeft omhoog te pompen tegen de zwaartekracht in vanuit de benen en naar het hoofd.

Absurd als dat klinkt, het zorgt wel voor een paar hartslagen aan meer trap vermogen dan een bukfietser.

In prinipe kan een ligfietser 10 % minder druk op de pedalen zetten ( erop gaan staan is daaronder niet in begrepen ) omdat het gewicht van de benen niet direct op de pedalen staat zoals bij een bukfietser.

Het op de pedalen kunnen staan van de bukfietser wordt deels gecompenseerd doordat de ligfietser zich kan afzetten tegen het stoeltje.

Stijgen met een maximaal hellingspercentage zal de ligfietser bij gelijk vermogen iets minder snel doen dan de bukfietser. Bij een iets minder steil hellingspercentage waarbij de snelheid oploopt tot boven de 15 km/u zou de ligfietser iets luchtweerstandsvoordeel kunnen krijgen en iets sneller zijn dan de bukfietser. Heuvelaf kan de ligfietser veel sneller dan de bukfietser, voor zover die dat wil en durft.

Velomobielen kunnen ook klimmen maar hebben daarbij natuurlijk flink nadeel van hun massa. Ze komen ook boven ( o.a. Quest maker Ymte doorkruiste gebergten met een velomobiel ) en kunnen zo extreem hard naar beneden dat gedacht moet worden aan remparachutes om de snelheid onder controle te houden en de remmen te ontzien. Bovengenoemde rijder kreeg bij lange bergafdalingen zijn remmen zo heet, dat zijn lagerbussen naar buiten kwamen.

Op youtube zijn filmpjes te zien van velomobielen en ligfietsers die georganiseerde ritten maken met stevige afdalingen. De velomobielen gebruiken daar (zelfgemaakte) remparachutes bij.

Iedere streek heeft wel zijn eigen ligfietsvereniging waarbij velomobielen vaak ook opgenomen zijn : het zijn allemaal ligfietsers.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristiaan
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2012, 18:00
Contacteer:

Re: velomobiel

#9 Bericht door Kristiaan »

OK

Ik heb namelijk ook filmpjes bekeken van Australische VM wedstrijden. Zeer indrukwekkend.
Bij nader inzien ook zeer dure machines.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: velomobiel

#10 Bericht door dmd »

Testen testen testen, dat is inderdaad het enige wat ik je kan meegeven. Toen ik naar Velomobiel.nl ging om de strada te testen besliste ik van ook eens een Quest te testen. Ik was daar dan toch... maar ik was nooit van plan om een Quest te kopen (draaicirkel, slecht bochtengedrag enz) Na 500m Quest veranderde ik echter van gedacht. 14 dagen later heb ik mij een Quest besteld, zo zie je maar!

Een lijst van Velomobielrijders vind je hier: http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... =19&t=1168 en http://home.scarlet.be/~cf380569/docume ... llijst.pdf
Quest 581 - M5 CHR

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: velomobiel

#11 Bericht door Pleeboy »

Als je nog nooit met een ligfiets gereden hebt, een zeer goed advies: weet zeer goed dat je snelheid de eerste 3000km laag tot zeer laag is! Je lichaam moet aan de liggende houding erg wennen, en hierbij komt nog eens dat al je energie opgebruikt wordt bij het in gang zetten van de hoge massa van een vm.
Voor de rest is het een zeer leuke manier van fietsen, dus heb de eerste maanden wat geduld, en dan kan het genieten van het beste alternatief voor een auto beginnen!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: velomobiel

#12 Bericht door blackarmor »

allereerst welkom :)
als je veel omhoog moet vallen imo de zware jongens al af . tenzij je electrische ondersteuning neemt .

ik heb mijn waw nu een 2 maand en die begint me nu eindelijk te bevallen .
hij begint stilaan in orde te komen .
de laatste nieuwe waw zouden al wat beter ineen moeten steken maar de mijne ( welke volgens iemand nog in zeer goeie staat was vergeleken met diegene die hij had )
laten we zeggen dat ik vermoed dat die ergens op een maandag morgend na de gentse feesten is gemaakt .
wat ik wil zeggen is als je er zelf niks aan kan doen of je kent niemand in de buurt die het kan . blijf van de waw weg .
daarintegen fenomenale baanligging ,klimt redelijk deftig ( voor zover ik kan vergelijken maar brussel is niet echt plat te noemen ook niet ) en ik ben alles behalve een berg geit .
ik weet niet hoe groot je bent maar bv de schoenmaat is een redelijk limiterende factor bij de waw .
mijn ervaring kwa min en pluspunten
plus
gewicht
sterkte
wegligging ( ben gene rustige rijder )
mogelijkheden kwa afmonteren door de vele stanaard onderdelen
zeer mooie vorm
volledig gesloten rijden mogelijk
stick besturing

min
ruimte binnenin voor grotere mensen ( is opgelost met de xl )
kwaliteit van afwerking ( geen goed teken als de mensen vragen of je die zelf gemaakt hebt ) de mijne stak nogal redelijk scheef ineen
geen vering achteraan ( volgens de uitleg van fietser hunnen site pak ik dan toch veel rapper een mtb ipv de koersfiets )
onderhoud aan ketting enz is regelmatig nodig (is bij mijgrotendeels opgelost door een rohloff te plaatsen )
te kleine wielkasten waardoor je zelfs maar zeer nipt marathon racers 1.5 kan monteren
fabrikant fietser.be geeft mij het gevoel dat het meer een uit de hand gelopen hobby is dan een professioneel product .

in elk geval beste raad is al gegeven . testen testen en nog eens testen :)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fietserik
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 9:25
Contacteer:

Re: velomobiel

#13 Bericht door fietserik »

Kristiaan schreef:Bedankt voor de info.
Een fransman heeft me onlangs verteld dat de WAW niet goed is afgewerkt?

Ik was inderdaad van plan om alle interressante modellen proef te rijden.

Heeft iemand ervaring met de britse Challenger? Is gebouwd op een ICE Trike en kan in bouwkit gekocht worden.
£2000 voor kap en onderdelen (zelfs ruitewisser!). Wellicht kan een ICE sprint trike tweedehands worden gekocht?



Thanks!
Het afwerkingsniveau van de verschillende VM's is wisselend. En de WAW is een fiets waarbij bijna principieel een keuze gemaakt is om zo weinig mogelijk consessies te doen aan licht edoch stevig. Gevolg: Minder cosmetica. Maar niet goed afgewerkt? Dat zie ik toch anders. Het grote verschil tussen een VM en een bukfiets is het gewicht en de luchtweerstand. Bij fietsen als WAW en consorten is er ALLES aan gedaan om gewicht te besparen tot er niets over bleef dan wat strikt noodzakkelijk is om snel en comfortabel te fietsen. Dus bijvoorbneeld bij de WAW geen gelcoat op de buitenkant, maar autolak omdat dat lichter is. En zeg nou zelf, ze zien er toch geweldig uit?

Ok, ik moet hier wel bijvermelden dat ik zelf WAW-o-fiel ben. Dus wellicht niet geheel objectief. Estetich is voor mij de WAW de nieuwe norm op Velomobiel gebied.
Kristiaan schreef:Bedankt!

Is het niet moeilijk om steeds liggend te fietsen? Op de racefiets kan je op de pedalen staan om te sprinten , de rug te ontspannen of bergop te fietsen. Is het moeilijk aanpassen aan een VM?

Enig idee hoeveel VM ers er zich in Vlaanderen bevinden? Zijn er ook clubs?

Ciao
Het is absoluut NIET moeilijk om steeds liggend te fietsen of je aan te passen aan een VM. Je ligt namelijk heel ontspannen in je stoeltje, je rug is van je bips tot je schouders ondersteund, en meestal is er ook wel een optie voor een hoofdsteun. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer. Én je krijgt er geen medische problemen van zoals bij lange afstand bukfieters waar je blij mag zijn als het tot een beetje zadelpijn beperkt blijft.

Britse Challenger voor 2000 Pond, klinkt niet slecht, maar nog nooit gezien.
Alles is tweedehands te koop, dus ook een ICE sprint.
Clubs? Zodra je in een VM rijdt wordt je zelf een club. Ongeacht waar je heen gaat. ;-)


Succes met het uitzoeken van een geschikte VM.

Fietserik.
Wie tijd heeft om dit te lezen zou beter gaan fietsen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: velomobiel

#14 Bericht door CapoJan »

Aanvullend: wat de WAW betreft heb ik de indruk dat oude verhalen blijven meegaan. Dat de eerste WAWs niet van eenzelfde niveau waren als de huidige, lijkt me logisch: ook de producent leert bij tijdens de productie. Nu de productie verplaatst is naar Tsjechië, is de afwerkingskwaliteit nog maar eens verbeterd. De eerste machines zijn ondertussen ook al echt oud en hebben waarschijnlijk al veel kilometers gebold. Dan is het ook niet te verwonderen dat er hier en daar al eens iets fout loopt.

En wat de prijzen betreft: onze dierbare NL-ligger maakt tweedehandse velomobielen wel erg duur ! Een tweedehandse Flevobike Alleweder kun je, met wat zoeken, voor pakweg € 1.000 ook wel vinden. En een nieuwe Alligt A4 Alleweder koop je als bouwpakket voor € 2.845 en gemonteerd voor 3.995... Dat is veel minder dan € 5.500 !

In elk geval: het rijden met zo'n ding is verslavend. Mijn oude A2 Alleweder heb ik nu ongeveer een jaar en ik deed er bijna 10.000 km mee op die tijd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: velomobiel

#15 Bericht door dmd »

Wat betreft
fietserik schreef:Het is absoluut NIET moeilijk om steeds liggend te fietsen of je aan te passen aan een VM. Je ligt namelijk heel ontspannen in je stoeltje, je rug is van je bips tot je schouders ondersteund, en meestal is er ook wel een optie voor een hoofdsteun. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer. Én je krijgt er geen medische problemen van zoals bij lange afstand bukfieters waar je blij mag zijn als het tot een beetje zadelpijn beperkt blijft.
Persoonlijk wil ik dit toch even tegenspreken. De eerste 2000km had ik last van lage rugpijn, spierkrampen, en verhoogde hartslag. Het lukte me moeilijk om boven de 28km/h gemiddeld uit te komen.
Ik schrijf dit zeker niet om je te demotiveren. Ondertussen kan ik niet meer zonder mijn velomobiel, voel ik me stukken beter en is het gewoon leuk!
Ik was in het begin echter vrij teleurgesteld over de prestaties van mijn velomobiel, zeker omdat iedereen vooraf had beweerd dat je hoge snelheden kon halen zonder er iets voor te doen :roll:
Een velomobiel is een persoonlijk verhaal, en is voor iedereen anders, maar het blijft sporten...

Als je je door de eertste periode kan doorbijten een van de mooiste hobbies wat mij betreft :!: :!: :!:
Quest 581 - M5 CHR

Plaats reactie