Zuurbranden door ligfietsen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Zuurbranden door ligfietsen

#1 Bericht door NL-ligger »

Ja die zag ik niet aankomen...de enige spier die bij mij overbelast lijkt zijn is de sluitspier van de maag/slokarm !

Ik ben te zwaar ( 95 kg aan 1.82 lengte ) maar heb geen overdreven buik en nu blijkt door de liggende houding elke keer dat ik mijn benen terughaal bij trappen de buikdruk te hoog op te lopen, met als gevolg dat er steeds maagzuur in de slokdarm terecht komt. Een vrij pijnlijke zaak die niet bepaald onschadelijk is op langere termijn...gewezen is af te vallen om de buikdruk te verminderen, maar dus kennelijk niet door te ligfietsen....

Zijn meer mensen op zulke aparte lichamelijke klacht gestoten bij specifiek ligfietsen, al dan niet met buikje ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

oeps, da's minder
hopelijk vind je een aangenamere manier om gewicht te verliezen
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#3 Bericht door trikelover »

Bij mij is het wel gelukt op 20 kg af te vallen meyt te fietsen maar naast het fietsen ben ik ook meer gaan opletten wat ik eet en geprobeerd van iets gezonder te eten dit heeft toch de nodige vruchten afgeworpen. Maar last zoas jij heb ik nooit gehad.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#4 Bericht door Wouter D »

met buikje heb ik geen last tijdens het fietsen van bovengenoemd probleem, afvallen, mag echter altijd, volgens de dokter.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#5 Bericht door Almereweder »

Ik heb hetzelfde probleem – en ben ongeveer even lang en zwaar. Maar correlatie betekent niet per definitie dat er een oorzakelijk verband is ;-)

Ik heb er op een woon-werk verkeer dag alleen ’s middags last van.

’s Morgens eet of drink ik niet voordat ik vertrek (ik ontbijt op kantoor) en heb ik geen last. Soms nuttig ik een proteïneshake voordat ik vertrek en dit geeft ook geen overlast.

’s Middags heb ik meer last van zuur, vooral als ik na de lunch thee of koffie genuttigd heb. Voor mij is de klacht een stuk minder als ik uitsluitend water drink tijdens en na de lunch.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#6 Bericht door NL-ligger »

Ik ben bij de MDL arts geweest en hoef gelukkig niet te stoppen met ligfietsen [-o<

Ligfietsen is niet de oorzaak, ik heb er ook last van op werk als ik en en uit treinen klim vanuit de ballast enz. Medicijnen zorgen ervoor dat het zuur geen schade aan de slokdarm kan aanrichten, en ondertussen moest ik maar flink doorfietsen om af te vallen zodat de buikdruk daalt. :mrgreen:

Gewicht/buikje hoeven idd per definitie geen klachten te geven, iedereen heeft wel weer een andere zwakke plek.

Ik was enkel benieuwd of andere rijders hier last van hadden om eens te zien of ligfietsen ermee te maken had.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#7 Bericht door Ronnius »

Ik slaap al jaar en dag in een bed waarvan het hoofdeinde 12 cm hoger staat dan het voeteinde.
Gewoon omdat anders snachts het zuur tot in mijn mond spuit (en dat mag je letterlijk nemen).
Maar ik heb ook enkele jaren van Ranitidine (zuurremmer onder voorschrift) achter de rug.
Omdat het zuur ook overdag in mijn mond spoot.
Dat laatste kwam omdat ik te veel at (overvloedige maaltijden) en ook zwaarder werd, dat heb ik pas nadien begrepen.
Ik ben op mijn eten beginnen letten (ook al omdat ik een paar indigesties achter de rug heb)
en wat meer bewegen (eerst wandelen) en toen de kilo's eraf gingen had ik ook minder last van zuur in de mond.
Tot ik op een moment er geen last meer van had en nu ook maar zeer sporadisch last heb en dus geen pillen meer gebruik.

Dat mijn maagklep niet goed sluit weet ik reeds lang.
Maar dat een overvolle maag en daarbij bukken het kan verergeren besef ik nu pas.
Natuurlijk kan ligfietsen het verergeren, je ligt vlakker en je drukt je maag wat in.
Maar ik heb zelf nog geen last gehad van maagzuur in de mond (of slokdarm) tijdens het fietsen.

Je voedingspatroon onder de loep nemen, kleinere maaltijden en meerdere keren per dag iets eten indien nodig.
Dat kan een pak helpen, samen met overtollig (al dan niet buik)vet wegwerken.
Ik fiets tegenwoordig 150-200 km/week, eet tot 6 (en per uitzondering 8 ) keer per dag.
Doordat ik op mijn gewicht ben en veel meer beweeg dan vroeger eet ik opnieuw zowat zoveel als vroeger (zonder bij te komen).
Maar meer gespreid over de dag en niet alles in 3 keer (en het snoepen is ook naar normale proporties herleid) .

PS: Toen ik die zuurremmers slikte ligfietste ik nog niet, maar het bukken op het werk was genoeg om het zuur naar boven te pompen.
Thuis had ik er geen of nauwelijks last van.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#8 Bericht door NL-ligger »

Dat is nuttig advies Ronnius, dank je. 8)
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#9 Bericht door Ronnius »

Geen probleem, had liever die ervaring niet gehad.
Ik heb er al slokdarm krampen door gehad.
Ik kan je verzekeren.... plezant is anders :cry: (en probeer dan maar eens iets door te slikken).


Almereweder zijn info is ook nuttig.
Je kan ook (overdreven) reactie krijgen door bepaalde zaken te eten/drinken.
En heb nog al gehoord dat (groene en zwarte)thee of koffie kunnen zorgen dat je "het zuur krijgt".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Zuurbranden door ligfietsen

#10 Bericht door dmd »

En heb nog al gehoord dat (groene en zwarte)thee of koffie kunnen zorgen dat je "het zuur krijgt".
En rode wijn dan...

Voor ik begon met fietsen, en toen ik nog veel ongezonder leefde (ik woog 104kg voor 1m79) had ik ook enorm last van het zuur. Ik ben ondertussen een goei 15kg afgevallen en heb nu quasi geen last meer...

Blijven fietsen dus :wink:
Quest 581 - M5 CHR

Plaats reactie