De aartsvader en zijn oervelomobiel

Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

De aartsvader en zijn oervelomobiel

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Op copenhagenize.com kwam ik een leuk artikeltje tegen over Rasmussen en zijn Leitra, met enkele leuke anekdotes...

http://www.copenhagenize.com/2011/11/da ... georg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#2 Bericht door NL-ligger »

Hij was kennelijk zijn tijd te ver vooruit. Dat gebeurd brilliante mensen wel vaker. En dan ook pech dat ze in Denemarken niet graag fietsen met een velomobiel.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

NL-ligger schreef:Hij was kennelijk zijn tijd te ver vooruit. Dat gebeurd brilliante mensen wel vaker. En dan ook pech dat ze in Denemarken niet graag fietsen met een velomobiel.
Fietsen doen ze daar schijnbaar wel graag. Heel graag zelfs. Even wat cijfertjes opgesnord: in Denemarken gebeuren 38% van de dagelijkse woon-werkverplaatsingen met de fiets. Bij ons is dat 12%. Er is nog veel werk aan de winkel vooraleer we ook een fietsminnende natie worden die de Denen wel al lang zijn.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#4 Bericht door sailor11647 »

eeuwige reiziger schreef:in Denemarken gebeuren 38% van de dagelijkse woon-werkverplaatsingen met de fiets. Bij ons is dat 12%.
in denemarken is 100% van het land plat
dat zal er ook wel voor iets tussenzitten

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#5 Bericht door Peter J »

sailor11647 schreef:in denemarken is 100% van het land plat
dat zal er ook wel voor iets tussenzitten
:shock: :?: :? :?: [-X [-X [-X
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#6 Bericht door CapoJan »

Denemarken is ook het land waar ze pakweg 50 jaar geleden al fietssnelwegen, fietsassen, ... kenden. Hier beginnen die begrippen stilaan door te sijpelen
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

sailor11647 schreef:in denemarken is 100% van het land plat
dat zal er ook wel voor iets tussenzitten
Er wordt lachend gezegd dat je heel Denemarken kan overzien wanneer je op een krat Tuborg gaat staan. Zo plat. In de werkelijkheid schijnt Denemarken toch iets heuvelachtiger te zijn.

Lang geleden heb ik me door een randonneur laten wijsmaken dat in Denemarken de wind de grootste vijand van de fietser eigenlijk is. Ik weet het niet, maar het lijkt me wel aannemelijk.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#8 Bericht door trikelover »

echt vlak zou ik Denemarken niet noemen. Al is het max hoogteverschil nog geen 80m. En door goede inplanting heb je daar steden en ernaast heb je open vlakke land dus bijna niks om je uit de wind te rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Denemarken is ook het land waar ze pakweg 50 jaar geleden al fietssnelwegen, fietsassen, ... kenden.
trikelover schreef: En door goede inplanting heb je daar steden en ernaast heb je open vlakke land dus bijna niks om je uit de wind te rijden.
En leg die twee zaken samen en je krijgt de befaamde Deense stedebouw, waarbij fietsinfrastructuur steeds wordt meegenomen in de planning. 't Is mijn indruk dat dit bij ons nog steeds niet het geval is: nog veel te vaak worden bij de uitwerking van een project faciliteiten voor fietsers er aan "gehangen". 't Lijkt erop dat er in de loop van de totstandkoming plotseling iemand opstaat die dan opmerkt: "He, jongens, is er ergens nog wat plaats voor fietsinfrastructuur?" En als die persoon er niet is en zijn stem niet verheft, komt er niets. Kijken we maar naar een aantal van de nieuwe bruggen over de verdubbelde spoorlijn Gent-Brugge. Of ventwegen die er werden aangelegd. Fietspad? Oeps, vergeten!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#10 Bericht door CapoJan »

Dat is één van de punten waar we bij de Fietsersbond op hameren: we willen dat er altijd een "fietstoets" aan openbare (en grote privé-) projecten gekoppeld wordt. Dat garandeert nog geen perfecte uitwerking, maar het zou wel betekenen dat bij elk infrastructuurplan de fietser ter sprake komt.

Gek hoor: toen we in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen ons tienpuntenplan aan de Gentse partijen voorlegden, verklaarden ze allemaal dat ze er helemaal achter stonden. Onze punten stonden in elk partijprogramma. Raad eens wat we in het telefoonboekdikke bestuursakkoord niet terugvinden ? Juist ...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#11 Bericht door Evelien van Jeroen »

Tis nochtans heel gemakkelijk hoor, de openbare aanbesteders dienen er enkele het fietsvademecum op na te slaan. In Roeselare stevenen we ook op een nieuw fietsfiasco af. Er wordt een tunnel onder een spoorweg aangelegd door Infrabel en de infrastructuur voor en na de tunnel wordt verzorgd door Roeselare. En wat hebben ze uitgedokterd??? Een tweerichtingspad voor gecombineerd fiets- en voetgangersgebruik van 3 meter breed... Inclusief schuwafstanden blijft er amper anderhalve meter over om daar met een voetganger en twee fietsers te passeren... Reeds van bij aanvang van de werken werd dit aangekaart door de fietsersbond, maar helaas werden die commentaren vakkundig aan de kant geschoven door de heren ingenieurs. We hebben nu (de werken zijn al begonnen in aug 2012) kunnen bekomen dat het fietspad 3,5m breed wordt. Een pleister op een zeer pijnlijke wonde, want we krijgen meer en meer het gevoel dat er onnodig veel tijd gerokken is om toch maar hun zin te kunnen doen...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Evelien van Jeroen schreef:Tis nochtans heel gemakkelijk hoor, de openbare aanbesteders dienen er enkele het fietsvademecum op na te slaan. In Roeselare stevenen we ook op een nieuw fietsfiasco af. Er wordt een tunnel onder een spoorweg aangelegd door Infrabel en de infrastructuur voor en na de tunnel wordt verzorgd door Roeselare. En wat hebben ze uitgedokterd??? Een tweerichtingspad voor gecombineerd fiets- en voetgangersgebruik van 3 meter breed... Inclusief schuwafstanden blijft er amper anderhalve meter over om daar met een voetganger en twee fietsers te passeren... Reeds van bij aanvang van de werken werd dit aangekaart door de fietsersbond, maar helaas werden die commentaren vakkundig aan de kant geschoven door de heren ingenieurs. We hebben nu (de werken zijn al begonnen in aug 2012) kunnen bekomen dat het fietspad 3,5m breed wordt. Een pleister op een zeer pijnlijke wonde, want we krijgen meer en meer het gevoel dat er onnodig veel tijd gerokken is om toch maar hun zin te kunnen doen...
Natuurlijk, jullie zijn slechts vervelende horzels in de pels van Infrabel. Eigenlijk zouden ze die horzels het liefst doodkloppen... Dan maar wegjagen of met een potje zoetigheid trachten af te leiden. Fietsers en voetgangers in eenzelfde pad brengen, is trouwens om moeilijkheden vragen. Ik begrijp al die keuzes trouwens niet, temeer daar Infrabel vele miljoenen en miljoenen euro's uitgeeft aan loutere prestigeprojecten. Denken we maar aan het toekomstig station van Bergen. Niets kan die enorme investering verantwoorden.

Als we alle puzzeltje samenleggen, wordt het duidelijk dat Infrabel een moeilijke klant is. In Lichtervelde is men er zelfs in geslaagd een gloednieuwe tunnel te bouwen zonder een fietspad. Onverantwoord! Op de grens van Hansbeke en Drongen legde Infrabel een nieuwe ventweg en brug aan. Aan de kant van Hansbeke ligt er een fietspad, terwijl de weg richting Hansbeke helemaal geen fietspad heeft. Op Gents grondgebied is er al vele jaren een fietspad, maar daar heeft Infrabel op de aansluitende ventweg geen fietspad voorzien. Volgt er nog iemand? Kan er iemand daar enige, zinnige uitleg voor geven???
CapoJan schreef:Gek hoor: toen we in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen ons tienpuntenplan aan de Gentse partijen voorlegden, verklaarden ze allemaal dat ze er helemaal achter stonden. Onze punten stonden in elk partijprogramma. Raad eens wat we in het telefoonboekdikke bestuursakkoord niet terugvinden ? Juist ...
Parole, parole, parole... Niet alleen Italiaanse politici weten er weg mee... Is er eigenlijk in Gent een belangrijke fietsrealisatie gepland voor de komende legislatuur? Met de mond belijdt men in Brugge ook het geloof in de fietsmobiliteit, maar wat dit wollig taalgebruik in de praktijk zal moeten betekenen, is in de ondoordringbare nevelen van het politiek bedrijf gehuld.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#13 Bericht door CapoJan »

eeuwige reiziger schreef:
CapoJan schreef:Gek hoor: toen we in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen ons tienpuntenplan aan de Gentse partijen voorlegden, verklaarden ze allemaal dat ze er helemaal achter stonden. Onze punten stonden in elk partijprogramma. Raad eens wat we in het telefoonboekdikke bestuursakkoord niet terugvinden ? Juist ...
Parole, parole, parole... Niet alleen Italiaanse politici weten er weg mee... Is er eigenlijk in Gent een belangrijke fietsrealisatie gepland voor de komende legislatuur? Met de mond belijdt men in Brugge ook het geloof in de fietsmobiliteit, maar wat dit wollig taalgebruik in de praktijk zal moeten betekenen, is in de ondoordringbare nevelen van het politiek bedrijf gehuld.
Jawel hoor: er wordt momenteel een volledig nieuw mobiliteitsplan uitgewerkt. Volgens het bestuursakkoord (vanaf p 25) staat veel op stapel.
Ook enkele andere maatregelen zijn positief voor fietsers: zo zou de hele binnenstad (alles binnen de kleine ring) zone 30 worden en is het de bedoeling om heel wat straten te knippen.
Natuurlijk: "wait and see". Het staat op papier, maar alles moet nog uitgevoerd worden. De relativiteit van de veiligheid van "zone 30" is onlangs nog maar eens op harde wijze duidelijk gemaakt...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Natuurlijk: "wait and see". Het staat op papier, maar alles moet nog uitgevoerd worden.
Tussen droom en daad... Je weet wel.

Gaat het er dan echt van komen?
De realisatie van de fietsverbinding vanaf het Westerringspoor langs de Bourgoyen – Malem – Watersportbaan – Blaarmeersen tot aan de Fabiolalaan en het Sint-Pietersstation mede door de bouw van fietsbruggen en een ongelijkgrondse kruising aan de Drongensesteenweg
Of is een verplicht stukje in ieder bestuursakkoord van de voorbije legislaturen?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#15 Bericht door CapoJan »

eeuwige reiziger schreef: Of is een verplicht stukje in ieder bestuursakkoord van de voorbije legislaturen?
Moeilijk in te schatten. Naar mijn gevoel is de huidige schepen voor mobiliteit een pak meer begaan met fietsers en is ook de burgervader dit meer gaan inzien. Momenteel worden ook enkele werken aangevat/uitgevoerd die fietsgericht zijn, dus er zit wel beweging in. Ook bijvoorbeeld het feit dat de Coupure een fietsstraat zou worden, zit in de planning (nodig ook: het fietspad is veel te smal en van bedenkelijke kwaliteit).
Er zitten alvast heel wat nieuwe elementen in, dus is het niet zomaar overgenomen van vorige besturen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie