Eerste ligfiets kopen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#46 Bericht door NL-ligger »

Ivan schreef:- vooral de kabels vormen een probleem, ik kom met met m'n binnenbenen altijd tegen de kabels die langs het balhoofd lopen, iemand een goede oplossing hiervoor ?
Wat denk je van lekker lowtech op strategische plaatsen wat plastic tie wraps ( oftewel kabelbinders ) :mrgreen:

De meeste fietsen komen af fabrikant met kabels bijeengehouden of ergens aan bevestigd door tie wraps. Ik heb bij mijn vorige gebruikte ligfietsen altijd wel een uurtje of wat besteed de kabels zo opnieuw te bevestigen met tie wraps dat ze goedbevestigd waren en ik er geen last van had.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#47 Bericht door trikelover »

Ivan schreef:- Weet er iemand waar ik goede tassen kan kopen om bagage in mee te nemen ? Ik gebruik de bagagedrager van velotechnik zelf. Om een idee te geven wat ik normaal meepak: boterhammen, reservekledij, 2 binnenbanden, pompje en dan GSM en portefeuille
ik zou een kijken bij radical die hebben voor ligfietsen allerlei verschillende tassen. Ik denk dat een top tas zal volstaan voor wat je het wilt gebruiken.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#48 Bericht door Ronnius »

De normale fietstassen passen ook op een ligfietsbagagedrager.
Zeker op die van HP velotechnik.

Of zoals ze bij de ligfiets zeiden: "als je geen bananentassen nodig hebt ga dan naar een gewone fietszaak, daar heb je grotere keuze voor minder geld".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#49 Bericht door trikelover »

Ja maar pas toch maar op als je een 20inch wiel met dual drive hebt bij mij is het al voorgevallen in het begin de de de inhoud van de tas steunt op het knopje van de naafversnelling met als gevolg dat ik moest stopppen on de versnelling terug te herstellen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#50 Bericht door Ronnius »

Ik had daar nog niet opgelet (er wel al mee gereden).
Maar nu ik ze er ff opzet:
- is de bagagedrager ruim boven de spatborden geplaatst (ruimte nodig voor de vering) zodat in de hoogte steeds ruimte over is boven het versnellingsapparaat.
- ten tweede duwen de afstandshouders de zijtassen naar buiten zodat er in de breedte ruimte over is voor de versnellingsapparaten.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#51 Bericht door trikelover »

Ronnius schreef: -is de bagagedrager ruim boven de spatborden geplaatst (ruimte nodig voor de vering) zodat in de hoogte steeds ruimte over is boven het versnellingsapparaat.
- ten tweede duwen de afstandshouders de zijtassen naar buiten zodat er in de breedte ruimte over is voor de versnellingsapparaten.
In mijn geval is dit geen oplossing want ik heb geen vering en de afstandhouders kan ik onmogelijk naar buiten duwen want die zitten vast aan het frame.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#52 Bericht door Ronnius »

trikelover schreef:
Ronnius schreef: -is de bagagedrager ruim boven de spatborden geplaatst (ruimte nodig voor de vering) zodat in de hoogte steeds ruimte over is boven het versnellingsapparaat.
- ten tweede duwen de afstandshouders de zijtassen naar buiten zodat er in de breedte ruimte over is voor de versnellingsapparaten.
In mijn geval is dit geen oplossing want ik heb geen vering en de afstandhouders kan ik onmogelijk naar buiten duwen want die zitten vast aan het frame.
Ik dacht dat al.
Mijn trike heeft ook een vast op het wiel gemonteerd bagagerek, maar een 26 inch achterwiel, waardoor er ook meer ruimte wordt geboden.
Maar de meeste 2 wielers hebben een "zwevend" bagagerek vanwege de vering.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Ivan
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 9:01
Postcode: 3211
Fiets: Felt AR1, SRAM Red
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#53 Bericht door Ivan »

Toch wel tijd voor een kleine update hier. Ik heb nu drie langere ritten (1u - 1u30) met de speedmachine achter de rug naast een aantal kortere ritten. Dat is nog niet zo veel mede dankzij de geweldige Belgische lente. Met 1 hand rijden heb ik 1 maal geprobeerd en dat lukte vrij goed, heel traag rijden lukt ook wonderwel goed vind ik, alleen stoppen - vertrekken is soms nog wat knullig. Voorts heb ik ook nog veel last van mijn nek op de langere ritten ne heb ik nog niet echt de durf o mhogere snelheden te halen. Momenteel ziet de fiets er als volgt uit:
Afbeelding
Wat ik er nog op zou willen voor ik hem kan gebruiken voor woon-werk verkeer zijn spatborden en iets voor bagage. Heeft er iemand hiervoor ideeën ? Ik had nu de boxen gezien van Novosoprt, iemand hier ervaringen mee ? Mijn doel is om op termijn sneller te rijden en comfortabeler dan mijn huidige vervoersmiddel:
Afbeelding
Daarme doe ik momenteel ongeveer 40 minuten over 17.2 km naar m'n werk. Daar had ik graag toch een stuk minder over gedaan. Ook al omdat deze oranje fiets zeer veel weerstand heeft bij hoge snelheden. Hij is heel onderhoudsvriendelijk en goedkoop maar loodzwaar en dus niet zo aangenaam als je eens moe bent. Voor deze fiets heb ik ook spijkerbanden liggen en ik zou deze fiets dan houden voor enkel heel slecht weer.
Voila, dat is het ongeveer voorlopig.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#54 Bericht door Peter J »

Ik denk dat je eens goed moet kijken naar de kettingloop bij je Speedmachine, die klopt
volgens mij niet... (ketting lijkt me een stuk te lang of achterderailleurveer is te zwak-versleten) :roll:
En ook de aansturing van je voorderailleur lijkt me bizar...
Voor je probleem met nekpijn heb je een oplossing in de vorm van een hoofdsteun...
Misschien eens kijken naar foto's van een 'af fabriek' gemonteerde Speedmachine :wink:
Verder ziet het er netjes uit, proficiat ! =D> =D> 8)
Laatst gewijzigd door Peter J op za 05 mei 2012, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#55 Bericht door NL-ligger »

Die grote lus in de (voorderailleur)kabel lijkt idd zelfs gevaarlijk...wat als je je voet daarin haakt ? [-X

Maar het is een heel mooie fiets....comfortabel met voor en achtervering ook.

Wat betreft de nekpijn ( vooral onder de schedelrand) ben ik nooit achter de oorzaak gekomen. Veel mensen zeggen dat een neksteun helpt, maar die heeft mijn Strada ook niet en de ligpositie is nagenoeg hetzelfde. In mijn Strada heb ik nooit meer nekpijn gehad, terwijl dat wel zo was op mijn open ligfiets en trike.

Mijn hoofdsteun bood ook weinig comfort op oneffen stukken weg, dan hamerde hij op mijn hoofd of als ik mijn hoofd ertegen drukte wiegde hij mijn hoofd heen en weer. Iets wat veel modellen neksteun ook doen las ik wel. In praktijk was hij dus alleen maar bruikbaar om de vermoeide nek even te rusten op egale stukken weg. Ik denk niet dat dat veel aan de nekpijnklachten heeft gedaan.

Ik denk zelf dat een bezwete nek op een open ligfiets door de langsstromende koude lucht teveel wordt afgekoeld en daardoor pijnklachten ontstaan. Door je lighouding en daarbij horizontaal vooruit kijkend ontbloot je een groter stuk nek en de rijwind kan diep in je kraag komen.

In de VM is die luchtstroom die warmte afvoert op die plek een stuk minder en mogelijk al een beetje voorverwarmd omdat de ventilatiegaten benedenonder zitten. Wat de oplossing precies is als ik gelijk heb met die plaatselijke afkoeling ben ik nooit achter gekomen. Een das of sjaal omdoen vond ik nogal een plakkerige en oververhittende bedoeling....

Misschien is het ook wel een "koud" weer probleem. Een lekkere zomertemperatuur kon ook nog weleens helpen, warme lucht kan je nek niet teveel afkoelen :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#56 Bericht door Ronnius »

Ivan schreef:Voorts heb ik ook nog veel last van mijn nek op de langere ritten
Ik rij met een Grasshopper fx (ook HP Velotechnik).
Ik had in het begin ook nekpijn, hier was de oplossing de vering (achterwiel) harder zetten.
Ivan schreef:Ik heb nu drie langere ritten (1u - 1u30) met de speedmachine achter de rug naast een aantal kortere ritten.
hmm bij mij waren ritten van 1.30 uur de korte ritten. Voor minder ging ik nooit de deur uit.
Ivan schreef:stoppen - vertrekken is soms nog wat knullig.
oefenen, oefenen en nog eens oefenen, alleen op die manier leerde ik het.
De eerste anderhalve week had ik reeds 370 km bij elkaar gelegen, allemaal ritten van 30 km.
En zeker voor het stoppen (waar ik steeds de neiging had om over het stuur te vliegen) heeft een rit met andere liggers me veel inzicht bijgebracht.

En die snelheid... die komt wel.
De eerste weken (vorige zomer) had ik het gevoel dat ik vloog als ik amper 22 km/u reed.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#57 Bericht door Wouter D »

Afbeelding

op deze afbeelding zie je dat je terugkerende kettingbuis inderdaad wel iets lager heng, met name aan de trekkende buis is bevestigd

persoonlijk zou ik op termijn kijken of je niet ergens een kleine kettingwiel voor de terugkerende ketting kan bijplaatsen om zo een beetje buis te elimineren, maar zoals ik al zei, dat is persoonlijk

pijn in de nek kan beginnerspijn zijn, of kan gewoon eigen zijn aan jou en je ligfietshouding; sommigen hebben er nooit last van, anderen krijgen er op termijn last van en nog weer andere hebben er vanaf het prille begin last van, zelf ben ik één van de tweede soort, een neksteun kan die problemen in een handomdraai oplossen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ivan
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 9:01
Postcode: 3211
Fiets: Felt AR1, SRAM Red
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#58 Bericht door Ivan »

Aan deze fiets is in alle geval nog veel werk voor hij echt "af" is, en sommige fietsen zijn bij mij nooit echt af. Wat de kettingloop betreft moet ik jullie inderdaad gelijk geven, ik het dan ook min of meer gedaan zoals op de foto die spruitje gepost heeft. Wat de voorderailleur betreft, de speedmachine is voorzien voor een bottom-pull voorderailleur maar ik had enkel nog een top-pull (MTB-versie) liggen en dus heb ik zo'n "bricolage-maison" moeten doen. Het is wel degelijk de bedoeling dat dit op termijn in orde komt maar alles op z'n tijd.
De nekpijn dan, volgens mij echt een probleem van aanpassing van spieren. Het is niet onder de schedel ofzo, ik kan gewoon na een dik uur mijn hoofd niet meer recht houden, ik stop dan even en dan kan ik weer verder voor 10 minuten.
Ronnius schreef:hmm bij mij waren ritten van 1.30 uur de korte ritten. Voor minder ging ik nooit de deur uit.
Ik ben nog altijd wedstrijdrenner en de lange trainingen zijn nog altijd voorzien met m'n wedstrijdfiets. Aan de andere kant moet ik ook wel zeggen dat de dagen dat ik >200km ging trainen toch al een tijdje achter me liggen, 4-5 uur is het maximum dat ik nog train nu.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#59 Bericht door Ronnius »

Ivan schreef:
Ronnius schreef:hmm bij mij waren ritten van 1.30 uur de korte ritten. Voor minder ging ik nooit de deur uit.
Ik ben nog altijd wedstrijdrenner en de lange trainingen zijn nog altijd voorzien met m'n wedstrijdfiets. Aan de andere kant moet ik ook wel zeggen dat de dagen dat ik >200km ging trainen toch al een tijdje achter me liggen, 4-5 uur is het maximum dat ik nog train nu.
Ik had het hier niet over trainingen ofzo, maar om te leren ligfietsen.
Ik ging steeds voor 30 km/keer op een jaagpad, als ik niet moest werken 2 keer per dag.
Niet aan hoge snelheden, en in het begin moest ik om de 5 km de fiets af omdat de een of andere spier tegenwerkte.
En ik leerde ook starten en stoppen door om de paar 100 m te stoppen en terug te vertrekken (sommige ritten deed ik niet veel meer dan starten en stoppen).
Dikwijls dan ook aan de kant gestaan om ff te sleutelen aan de fiets (hoek zitting veranderen, pedalen naar voor/achter, ...).

Ik bedoel maar dat ik er de tijd voor nam om (op relatief korte termijn) het ligfiets gevoel me eigen te maken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#60 Bericht door blackarmor »

voor het probleem met de kabels is van dat lint voor koerssturen een makkelijke en confortablele oplossing
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie