Ok we zullen eens Pollen op snelheid

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

Wie rijdt de wettelijke snelheid met de auto

Ik altijd
18
75%
Ik soms
3
13%
Ik als ik tijd genoeg heb
2
8%
Ik rij altijd iets sneller
1
4%
Ik rij altijd te snel
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#1 Bericht door Beinsberger E »

Wie houd zich met de auto aan de wettelijke snelheden op onze wegen :?:

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#2 Bericht door rik »

Beinsberger E schreef:Wie houd zich met de auto aan de wettelijke snelheden op onze wegen :?:
Met de hand op het hart: ikke!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#3 Bericht door Peter J »

Ik durf niet te zeggen altijd, maar ik doe wel een poging me er steeds aan te houden :wink:
Ik vind namelijk geen enkel excuus gerechtvaardigd om te snel te rijden...
En... ik ben gierig... dus... heb ik absoluut geen zin mee te werken aan "sponsoring van de
staatskas" :!: :!: :!: :twisted: :mrgreen: :roll: 8) :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#4 Bericht door Wouter D »

rijdt zelden te snel maar niet nooit, af en toe durf ik wel eens te traag rijden :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#5 Bericht door Edje »

ik vind de polkeuze ongelukkig, want ik maak er tijd voor, nog nooit een papierke gekregen van ons madam justitie, buiten eentje voor zonder gordel krijgen maar heb terechte een medische vrijstelling.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

In mijn wilde jaren scheurde ik met een Golf II over de Vlaamse wegen. Ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat ik bijna steeds te snel reed. Gelukkig voor mij waren er toen nog geen superboetes.

Pas later ben ik gaan beseffen dat je met al die nadruk op snelheid weinig resultaat boekt (lees: tijdwinst). Sedertdien rij ik zo goed als altijd volgens het boekje, al moet ik wel toegeven dat de verleiding me soms toelacht op sommige 70-wegen toch 90 te gaan rijden. En een enkele keer is de verleiding te groot... Op autosnelwegen ga ik nooit meer over de lijn, net zoals in zone 30. Die zijn heilig voor mij. Net zoals een dorpskom waar 50 voorgeschreven is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#7 Bericht door wout »

tot voor twee jaar was ik een ware snelheidsduivel wat me enkele dure foto's opleverde, in de bebouwde kom hield ik me wel aan de snelheid, ik mag, mocht er niet aan denken iemand overhoop te rijden.
sinds twee jaar haal ik de max snelheid meestal niet meer, ik rijd max 110 op de snelwegen en ik probeer me te houden (op een onoplettendheid na) aan alle andere snelheidsbeperkingen.
met volgende resultaten:

1) ik kom nauwelijks later aan dan vroeger
2) dure foto's krijg ik niet meer
3) mijn banden en remmen gaan opmerkelijk langer mee
4) ik moet opmerkelijk minder tanken
5) ik ben veel rustiger in het verkeer, ervaar nauwelijks nog stress en wind me veel minder op, dus mijnen tikker zal ook wel wat langer meegaan veronderstel ik
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

ik ook, maar misschien rij ik ondertussen te weinig met de outo om representatief te zijn ...
ik rij op de snelweg (zo van die dingen die voorafgegaan worden door een rechthoekig blauw bord waar op een stuk weg afgebeeld staat bestaande uit 2 rijvakken, voor elke richting 1, met een brug erover) zelfs meestal slechts 90, allé, 95 om niet ingehaald te worden door vrachtverkeer)

20% CO2 uitstoot besparen tegen 2020 : per outo doe ik nu al straffer, nl 3.2 l/100km iplv de 5 l/10km aan 120km/h !
da's zelfs bijna 40% minder !
gisteren nog maar eens gemeten om verse voorwielen te gaan halen in Dronten omdat de geprivatiseerde overheidsdiensten niet meer in hun opdracht slagen om een pakje op een ordentelijke en klantvriendelijke manier van Nl naar B te krijgen.

en ik ben meer tijd verloren in de obligate files 1h dan door trager te rijden ... effe doublechecken : huh googlemaps zegt ook al dat dat 2.5h duurt ... rijdt iedereen dan 90 tegenwoordig ? soit, ik heb dus blijkbaar zelfs geen tijd verloren door trager te rijden ...
aha. viamichelin zegt dat ik een kwartier verloren heb enkele rit.
Da's dus voor de 163km outowegen, x2 (incl retour) 226km ofte een verschil van 4 liters mazout voor 1/2h of een uurtarief van 11.2EUR (dat komt overeen met een netto inkomen van een kleine 2000 EUR per maand :shock: )

da's dus simpel hé : ofwel rij je trager, en kan je ondertussen zelfs genieten van voorgelezen wereldliteratuur, ofwel moet je de tijd die je denkt te winnen door 30km/h sneller te rijden economisch optimaal weten vol te stressen :twisted:

Even netjes nagerekend over een theoretisch traject kom ik nog steeds uit aan netto 9.1EUR/h ofte 1600EUR/mnd. Bij een benzine slurper of wagen die meer verbruikt slenter je jezelf dus gewoon rijk ( [-X )

niet meer met deze chinees !
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#9 Bericht door Edje »

crash-quest-dummy schreef:gisteren nog maar eens gemeten om verse voorwielen te gaan halen in Dronten omdat de geprivatiseerde overheidsdiensten niet meer in hun opdracht slagen om een pakje op een ordentelijke en klantvriendelijke manier van Nl naar B te krijgen.
TNT at your service :mrgreen: =D> Doe het zelf pakketjesdienst

4 maal een pakketje moeten leveren hier, 3 x misgegaan. en dat voor minstens 12 €
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#10 Bericht door Ronnius »

Ik heb al 14 jaar geen auto meer. Dus als ik te snel ga is het de schuld van de bus of trein bestuurder.
En daarvoor... Ja ik had ook wel eens boter op mijn hoofd. Of ik het stelsel matig deed... NEE.
Maar racen in bebouwde kom ofzo heb ik nooit gedaan.

Ik deed 25 jaar geleden meer domme dingen met landbouwtractoren. Ook al reden ze toen maar 30km/u, als je met een totaal gewicht van 20 ton vollebak in een bocht iets voor je krijgt is dat lang platgewalst voor je stilstaat. Zeker omdat de remmen van toen niet zijn wat ze nu zijn.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#11 Bericht door sailor11647 »

ik rij meestal juist
enkel buiten de BK durf ik er een paar km bijdoen

eco driving geloof ik niet in
in belgië is het nutteloos te proberen
het verbruik van de auto's wordt hier artificieel met 15% vehoogd door allelei obstakels op de weg en door de toestand van het wegdek
deze week nog naar Nl geweest
het verbruik voor en na de grens op een gelijkaardige weg was 7.3 (be) en 6.5 (nl)
(gewoon met de CC blijven rijden en kijken naar de nummers)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#12 Bericht door Edje »

sailor11647 schreef:het verbruik voor en na de grens op een gelijkaardige weg was 7.3 (be) en 6.5 (nl)
tja dit zegt ook niet veel, gelijkaardige weg wind van voor of vanachter, lichtje omhoog of dalend. Er spelen nog wel meer factoren mee in je verbruik dan je gaspedaal en de weg, nu zal wel iets schelen dat verbruik, maar uw bewijsvoering CC vind ik maar zwakjes ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

die obstakels dienen niet om meer te laten verbruiken, maar om trager te laten rijden (den Belg vindt die bordjes van 50 of 70 niet indrukwekkend genoeg, dus bouwen ze drempels en ronde punten en ... eigen schuld eerst)

uitbollen en tragere gemiddelde snelheid = lager verbruik.

daarentegen hebben die Nederlanders wel een doordachtere ruimtelijke ordening : geen lintbebouwen, wijken waar geen steenweg doorheen moet, ...
Stop Fueling Around

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#14 Bericht door sailor11647 »

Edje schreef:
sailor11647 schreef:het verbruik voor en na de grens op een gelijkaardige weg was 7.3 (be) en 6.5 (nl)
tja dit zegt ook niet veel, gelijkaardige weg wind van voor of vanachter, lichtje omhoog of dalend. Er spelen nog wel meer factoren mee in je verbruik dan je gaspedaal en de weg, nu zal wel iets schelen dat verbruik, maar uw bewijsvoering CC vind ik maar zwakjes ;-)
sorry voor de onduidelijkheid
de weg is een aantal kms voor de grensovergang en een aantal kms erna
zelfde helling, zelfde wind
CC is maar om aan te tonen dat het niet aan mijn voet ligt
crash-quest-dummy schreef:die obstakels dienen niet om meer te laten verbruiken, maar om trager te laten rijden (den Belg vindt die bordjes van 50 of 70 niet indrukwekkend genoeg, dus bouwen ze drempels en ronde punten en ... eigen schuld eerst)
ze dienen er niet voor, maar ze doen het toch maar
daardoor kan de staatskas veel extra accijnzen innen
het meer verbruik in belgië tegenover een beschaafd land als finland is 1.5 ltr/100 km

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

sailor11647 schreef: het meer verbruik in belgië tegenover een beschaafd land als finland is 1.5 ltr/100 km
Mijns inziens kan je Finland en Vlaanderen in dat verband helemaal niet vergelijken, laat staan een statistiek op dat vlak geven die ook maar enige bewijskracht heeft. 'n Blik op de kaart van beide gebieden zegt al meer dan genoeg...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie