mening over knooppuntennetwerk

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
traikiedirk
Neo Prof
Berichten: 184
Lid geworden op: do 01 mei 2008, 22:35
Postcode: 3020
Fiets: hp-scorpion (trike)
Locatie: Herent
Velomobiel: mango 2012
Contacteer:

mening over knooppuntennetwerk

#1 Bericht door traikiedirk »

Toerisme Vlaams-Brabant wil de fietsnetwerkkaarten van het hageland en de groene gordel heruitgeven. Dit knooppuntnetwerk wordt dan ook aan een grondige kwaliteitscontrole onderworpen.
Aan de peters/meters wordt gevraagd om hun fietstracé te evalueren.
Dit houdt oa. in:
-staat bordjes
-knelpunten,onveilige verkeerssituaties, fouten inzake verhard/onverhard, of alternatieve routes doorgeven
-andere opmerkingen....
Als peter ga ik uiteraard mijn fietstracé controleren. Ik vraag via deze ook aan de forumleden om mij hun eventuele bevindingen of bedenkingen over het hageland en groene gordel door te spelen.Ook bemerkingen over het fietsknooppuntennetwerk in het algemeen zijn welkom. Ik zal deze info bundelen en doorgeven aan toerisme Vlaams-Brabant.

Ikzelf vind het knooppuntennetwerk fantastisch maar:

-vind de onnodige omwegen lang zgn. bezienswaardigheden en horeca ronduit irriterend
-sommige stukken zijn gewoon niet berijdbaar voor(lig-)fietsers.(bvb. Bertem-bos)
-trajecten langs drukke banen zonder fietspaden....gevaarlijk.

Ik hoop dat dergelijke info er toch toe zal bijdragen om het knooppuntennetwerk nog beter uit te bouwen en te optimaliseren.

Alvast bedankt, traikiedirk.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#2 Bericht door Frank II »

Ik heb me ook al eens geergerd aan de (toeristische,horeca,..) omwegen, maar enkel dan wanneer ik de knooppunten gebruik om ergens naartoe te rijden vb een verderaf gelegen winkel , waar ik niet bekend ben met de kortste weg.
Voor de rest zie ik er geen graten in, er kan zelfs eens mee gelachen worden omwille van de duidelijk "overbodige" omweg, waarbij we soms trachten uit te vissen waarom we ten velde werden gestuurd.


In sommige gevallen staan de bordjes wel eens onduidelijk wanneer je ergens moet afslaan en er twijfel bestaat. Je moet dan dikwijls nogal eens lang in het ongewisse verder rijden om dan (grote opluchting) in de verte of half verscholen achter een struik of geparkeerde auto een witgroen baken te zien opdoemen.
Het zou nuttig zijn dat na de afslag er een bevestiging is dat je op de juiste weg zit. Meestal is dat er al als je eens achterom kijkt en je de aanwijzing van de route in de andere richting ziet staan.Maar er blijven twijfelgevallen.

Voor de rest niets dan lof.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#3 Bericht door Beinsberger E »

T'ja het is nog niet overal als in Limburg, maar het gaat erop vooruit =D>

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Ik begrijp de onvrede over bepaalde aspecten van het fietsnetwerk, in het bijzonder het feit dat de trajecten doelbewust door bepaalde dorpskernen gaan, ook daar waar er schitterende alternatieven zijn. Bij de voorbereiding van onze eerste doortrapperstocht van afgelopen weekeinde heb ik dat eens te meer vastgesteld, met als resultaat dat ik het netwerk voor een groot stuk heb verlaten om een aantal rustige, landelijke wegen op te zoeken die evenwel niet in het netwerk zitten.

Alleen... driewerf alleen, ik denk dat we moeten rekening houden met het feit dat het netwerk heel veel wordt gebruikt door dagjesmensen (ieder weekend zie ik voor m'n huis dergelijke fietsers voorbij rijden, want voor ons huis ligt een knooppunt). Voor die mensen is een natje en een droogje niet zelden een vast element in hun tocht(je).

Wel zou het interessant zijn dat er - toch hier in de streek - enkele doorsteken komen, omdat de uitgewerkte lussen soms te groot zijn.

Hoedje af trouwens voor de toeristische dienst van Vlaams-Brabant! Dat ze het hele netwerk aan een grondige kwaliteitscontrole willen onderwerpen, toont toch aan dat ze de bestaande toestand niet als een onveranderlijk dogma zien.

Frank II schreef:Ik heb me ook al eens geergerd aan de (toeristische,horeca,..) omwegen, maar enkel dan wanneer ik de knooppunten gebruik om ergens naartoe te rijden vb een verderaf gelegen winkel , waar ik niet bekend ben met de kortste weg.
Is het in dergelijke gevallen niet beter te kiezen voor het functioneel fietsnetwerk? 't Recreatief fietsnetwerk heeft immers andere bedoelingen dan mensen snel van punt a naar punt b te brengen.

http://www.mobielvlaanderen.be/wegverke ... werken.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Beinsberger E schreef:T'ja het is nog niet overal als in Limburg, maar het gaat erop vooruit =D>
Mij is eigenlijk nooit duidelijk geworden, waarom Limburg blauwe borden heeft en alle andere netwerken (ook die in Nederland) groen op wit.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#5 Bericht door Edje »

eeuwige reiziger schreef:Mij is eigenlijk nooit duidelijk geworden, waarom Limburg blauwe borden heeft en alle andere netwerken (ook die in Nederland) groen op wit.
Omdat ze niet willen laten zien dat ze kopiëren zekers :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#6 Bericht door Beinsberger E »

eeuwige reiziger schreef:Ik begrijp de onvrede over bepaalde aspecten van het fietsnetwerk, in het bijzonder het feit dat de trajecten doelbewust door bepaalde dorpskernen gaan, ook daar waar er schitterende alternatieven zijn. Bij de voorbereiding van onze eerste doortrapperstocht van afgelopen weekeinde heb ik dat eens te meer vastgesteld, met als resultaat dat ik het netwerk voor een groot stuk heb verlaten om een aantal rustige, landelijke wegen op te zoeken die evenwel niet in het netwerk zitten.

Alleen... driewerf alleen, ik denk dat we moeten rekening houden met het feit dat het netwerk heel veel wordt gebruikt door dagjesmensen (ieder weekend zie ik voor m'n huis dergelijke fietsers voorbij rijden, want voor ons huis ligt een knooppunt). Voor die mensen is een natje en een droogje niet zelden een vast element in hun tocht(je).

Wel zou het interessant zijn dat er - toch hier in de streek - enkele doorsteken komen, omdat de uitgewerkte lussen soms te groot zijn.

Hoedje af trouwens voor de toeristische dienst van Vlaams-Brabant! Dat ze het hele netwerk aan een grondige kwaliteitscontrole willen onderwerpen, toont toch aan dat ze de bestaande toestand niet als een onveranderlijk dogma zien.

Frank II schreef:Ik heb me ook al eens geergerd aan de (toeristische,horeca,..) omwegen, maar enkel dan wanneer ik de knooppunten gebruik om ergens naartoe te rijden vb een verderaf gelegen winkel , waar ik niet bekend ben met de kortste weg.
Is het in dergelijke gevallen niet beter te kiezen voor het functioneel fietsnetwerk? 't Recreatief fietsnetwerk heeft immers andere bedoelingen dan mensen snel van punt a naar punt b te brengen.

http://www.mobielvlaanderen.be/wegverke ... werken.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Beinsberger E schreef:T'ja het is nog niet overal als in Limburg, maar het gaat erop vooruit =D>
Mij is eigenlijk nooit duidelijk geworden, waarom Limburg blauwe borden heeft en alle andere netwerken (ook die in Nederland) groen op wit.
Omdat Limburg als eerste provincie een fietsroutenetwerk uitbouwde en de andere provicies dit hebben gecopieerd waarom andere provincies groene bordjes gebruiken is mij niet duidelijk omdat de blauwe borden beter opvallen, ook is het zo dat deze groene bordjes na jaren zonlicht stilaan onleesbaar worden, zoals bijvoorbeeld in de Westhoek.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

Beinsberger E schreef: Omdat Limburg als eerste provincie een fietsroutenetwerk uitbouwde en de andere provicies dit hebben gecopieerd waarom andere provincies groene bordjes gebruiken is mij niet duidelijk omdat de blauwe borden beter opvallen, ook is het zo dat deze groene bordjes na jaren zonlicht stilaan onleesbaar worden, zoals bijvoorbeeld in de Westhoek.
Euh, 'sommige' bordjes zijn onleesbaar geworden. Andere hebben de tand des tijds prima doorstaan. Alleen blijven we daarmee nog steeds in het ongewisse over de reden van de kleurwisseling...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#8 Bericht door Beinsberger E »

eeuwige reiziger schreef:
Beinsberger E schreef: Omdat Limburg als eerste provincie een fietsroutenetwerk uitbouwde en de andere provicies dit hebben gecopieerd waarom andere provincies groene bordjes gebruiken is mij niet duidelijk omdat de blauwe borden beter opvallen, ook is het zo dat deze groene bordjes na jaren zonlicht stilaan onleesbaar worden, zoals bijvoorbeeld in de Westhoek.
Euh, 'sommige' bordjes zijn onleesbaar geworden. Andere hebben de tand des tijds prima doorstaan. Alleen blijven we daarmee nog steeds in het ongewisse over de reden van de kleurwisseling...
Ik denk dat de rede dat ze onleesbaar worden komt omdat de bordjes wit zijn en de tekst groen en kleuren vervagen nu eenmaal zeker in de zon, die bordjes die wel leesbaar blijven zullen minder zonlicht krijgen op de bedrukte kant.
In LImburg zijn de bordjes blauw met witte opdruk en dat maakt dat ze beter leesbaar blijven. :idea:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

Beinsberger E schreef: Ik denk dat de rede dat ze onleesbaar worden komt omdat de bordjes wit zijn en de tekst groen en kleuren vervagen nu eenmaal zeker in de zon, die bordjes die wel leesbaar blijven zullen minder zonlicht krijgen op de bedrukte kant.
Misschien, misschien niet. 'k Weet het niet zo onmiddellijk, maar als peter van een lus in het Brugs Ommeland heb ik het verschijnsel van afgeschenen bordjes nog niet vastgesteld, alhoewel de meeste bordjes van de lus wel op zonnige plaatsen staan. In Aalter (van het netwerk Meetjesland) weet ik een totaal vergaan bordje staan... tussen de bomen. Geen sprankeltje rechtstreeks zonlicht kan erop tijdens de zomer. Mijns inziens heeft (hebben?) de firma ('s?) bij bepaalde borden kwalitatief slechte bestickering gebruikt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#10 Bericht door Beinsberger E »

eeuwige reiziger schreef:
Beinsberger E schreef: Ik denk dat de rede dat ze onleesbaar worden komt omdat de bordjes wit zijn en de tekst groen en kleuren vervagen nu eenmaal zeker in de zon, die bordjes die wel leesbaar blijven zullen minder zonlicht krijgen op de bedrukte kant.
Misschien, misschien niet. 'k Weet het niet zo onmiddellijk, maar als peter van een lus in het Brugs Ommeland heb ik het verschijnsel van afgeschenen bordjes nog niet vastgesteld, alhoewel de meeste bordjes van de lus wel op zonnige plaatsen staan. In Aalter (van het netwerk Meetjesland) weet ik een totaal vergaan bordje staan... tussen de bomen. Geen sprankeltje rechtstreeks zonlicht kan erop tijdens de zomer. Mijns inziens heeft (hebben?) de firma ('s?) bij bepaalde borden kwalitatief slechte bestickering gebruikt.
Des te beter, je kan gelijk hebben ik hoop dat dat die bordjes het nog goed doen na een 5 tal jaar =D>

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#11 Bericht door Edje »

De kleur en andere vorm van bordjes kan te maken hebben met de patentering die Hugo Bollen heeft genomen op het knooppuntensysteem. Ik weet dat er landen zijn die het idee overgekocht hebben van hem.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef:De kleur en andere vorm van bordjes kan te maken hebben met de patentering die Hugo Bollen heeft genomen op het knooppuntensysteem. Ik weet dat er landen zijn die het idee overgekocht hebben van hem.
Onlangs gehoord dat bepaalden in Limburg niet willen dat blauwe bordjes buiten hun provincie worden gebruikt ('van horen zeggen', dus ik geef het gewoon even door voor wat het waard is). Als dit de echte reden is waarom men een andere vormgeving heeft moeten zoeken in de rest van Vlaanderen en Nederland, vind ik dat toch maar kleinzielig. Als iets goed is, waarom het dan niet ruimhartig delen?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#13 Bericht door Wouter D »

beetje opletten met zaken van horen zeggen, ook die worden makkelijk opgeblazen en binnenkort zijn de limburgers de schuld van alles, ik denk dat het vooral een 'pot verwijt de ketel' verhaal moet zijn
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#14 Bericht door Edje »

eeuwige reiziger schreef: Onlangs gehoord dat bepaalden in Limburg niet willen dat blauwe bordjes buiten hun provincie worden gebruikt ('van horen zeggen', dus ik geef het gewoon even door voor wat het waard is). Als dit de echte reden is waarom men een andere vormgeving heeft moeten zoeken in de rest van Vlaanderen en Nederland, vind ik dat toch maar kleinzielig. Als iets goed is, waarom het dan niet ruimhartig delen?
Moest dit zo zijn (zonder patent) wie kan de rest dan nog tegenhouden, indien patent heeft de eigenaar het recht om er een vergoeding voor te vragen en aangezien alles is uitgebouwd met reconversiegeld vrees ik dat ze centjes willen zien wat LIM wilt zoveel mogelijk terug innen natuurlijk
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef: Moest dit zo zijn (zonder patent) wie kan de rest dan nog tegenhouden, indien patent heeft de eigenaar het recht om er een vergoeding voor te vragen en aangezien alles is uitgebouwd met reconversiegeld vrees ik dat ze centjes willen zien wat LIM wilt zoveel mogelijk terug innen natuurlijk
Misschien zijn er inderdaad centjes in het spel. Alleen heeft de patentering dan toch niet opgebracht wat het had kunnen opbrengen, want de rest is allemaal groen op wit...

spruitje schreef:beetje opletten met zaken van horen zeggen, ook die worden makkelijk opgeblazen en binnenkort zijn de limburgers de schuld van alles, ik denk dat het vooral een 'pot verwijt de ketel' verhaal moet zijn
'k Weet het, spruitje. Alleen mag ik aannemen dat het niet zomaar een losse flodder is, daar het afkomstig is van een persoon die in de toeristische sector werkzaam is en ambtshalve contacten heeft met de bevoegde provinciale dienst. Natuurlijk, zoals eerder gezegd: ... voor wat het waard is.

Alleen blijf ik het hoogst intrigerend vinden waarom de Limburgse wijze van bewegwijzeren - waarover toch meer dan lof is - niet in de rest van Vlaanderen en ook Nederland werd gevolgd. Ook in Duitsland zijn de bordjes van de Radfernwege trouwens groen op wit.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie