CapoJan

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#16 Bericht door CapoJan »

Vorige maand (juli 2014) maakte ik een flinke fietsreis door Frankrijk: 2100 km erbij.

Het resultaat is dat de E-Orca - sinds eind december 2013 in huis - er al ruim 10.000 km op zitten heeft. Aantal lekke banden op die afstand: 3 (waarvan 2 op dezelfde dag tijdens de reis).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: CapoJan

#17 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:De Orca gaf er vanmorgen de brui aan :-( Pedalen doen niets meer. Waarschijnlijk freewheel stuk. Ik rij morgen dus niet mee...
Ik las dit bij een van de tochten. Zo te lezen direct bij je thuis en gelukkig niet ergens halverwege. Heb je het probleem al gevonden?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#18 Bericht door CapoJan »

Gelukkig kon ik vader bereiken, die mij en de Orca met mijn minibus kwam ophalen. Ik vermoed heel sterk dat het freewheel aan het achterwiel het begeven heeft. Maar neen, ik had nog niet de tijd om verder te zoeken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: CapoJan

#19 Bericht door Jo2p »

Al een tijdje niets meer van je gehoord, ook niet op je blog. Heb je het probleem al gevonden?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: CapoJan

#20 Bericht door Wouter D »

Volgens mij is hij gans de maand met verlof
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#21 Bericht door CapoJan »

Net terug van drie weken fietsen (Seiran) en kamperen in Frankrijk. Er was amper een internetconnectie beschikbaar, dus lag de blog stil.
En de Orca: daar kon ik vanop de kampeerplaatsen niets aan doen :wink:
In de volgende dagen zoek ik verder naar het probleem.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#22 Bericht door CapoJan »

Oeps, ik zie net dat ik nooit het beloofde antwoord neerschreef op het forum :oops:

De oorzaak werd pas duidelijk nadat de motor met behuizing eraf gehaald werd: de primaire ketting was eraf gelopen. Snel verholpen, maar lang zoeken. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit mogelijk was.

Ondertussen nog een update voor wie mijn blog niet volgt: de Thorax Tangens van Eeuwige Reiziger is nu bij mij beland. Sinds de aankoop is er een ondersteuning op gekomen. Zoals Brechtix het stelde: die fiets vraagt er gewoon om.
Gedurende de winter neem ik de trike verder onder handen om hem weer zo goed als nieuw te maken. De Tangens zit technisch zo mooi in elkaar dat hij dat zeker verdient.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#23 Bericht door CapoJan »

Een ligfiets op twee wielen had ik al even niet meer en naar zoiets was ik al een poosje op zoek (als de prijs goed genoeg was). Makkelijker om met de auto mee te nemen om op verplaatsing te fietsen.
P1020421 (Small).JPG
Basic Nazca Paseo: V-brakes, SRAM Dual Drive naaf, maar het lijkt erop dat er heel goed zorg gedragen is voor de fiets. Amper schade te merken en slijtage ook al niet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#24 Bericht door CapoJan »

Upgrade van de Nazca: elektrische ondersteuning toegevoegd. Tongsheng middenmotor gecombineerd met de bestaande accu. Hiervoor was enkel een houder nodig.
zicht op het geheel.jpg
Een middenmotor is ontwikkeld met een klassieke fiets in het achterhoofd. De uitdaging is om alles op de ligfiets een plekje te geven.
voorkant met motor.jpg
Vooral de kabellengtes spelen daarbij een rol. De Paseo is uitgevoerd met een onderstuur, waardoor er eigenlijk geen opties waren voor de plaats van de accu.

Ik dacht het display met de bediening op het stuur te plaatsen. Ook hier: met wat voor handen was, had ik weinig keuze.
plaatsing XH-18 display.jpg
Dat blijkt niet zo goed te zijn: het zit in de weg bij het stoppen en tijdens het rijden zit het scherm onder/achter mijn been, dus zie ik er niets van. Er komt een accessoirehouder op de trapboom om dit op te lossen en ik zal dit display wisselen met dat op de bukker. Daar zit namelijk eenzelfde motor in. Wisselen is nodig omdat het andere scherm beschikt over een bedrade afstandsbediening. Zo kan je bijvoorbeeld het ondersteuningsniveau wijzigen zonder het stuur los te laten.

Voor meer informatie en ervaringen verwijs ik naar mijn blog.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#25 Bericht door CapoJan »

Met wat tips van het Facebookforum van TSDZ2 gebruikers kwam ik tot een 'Frankenstein'-oplossing.

Een Minoura SGS-400 accessoirehouder werd de basis. De houder hiervan zit met een inbusbout vast op de stuurklem. De klem haalde ik eraf en die werd vervangen door een inox slangklem (50 mm) waar een gat voor de bout in geboord werd. Met wat rubber eronder wordt het frame beschermd.
IMG_20220810_143842_Bokeh.jpg
IMG_20220810_143805_Bokeh.jpg
De originele bediening/display heb ik behouden. Het doel is nog om te werken met een ander display en openbron software, maar dat is iets voor als het minder goed weer is. De plaatsing is in elk geval beter: beter zichtbaar en makkelijk om te bedienen. De boel zit ook niet meer in de weg.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: CapoJan

#26 Bericht door bicky »

is inderdaad een wat vreemd zicht door de draaihendel die er nog opzit.
vind het altijd spijtig dat er zo weinig montageopties zijn op de trapbuis. een boutje of een haakje zou het monteren zoveel makkelijker maken

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#27 Bericht door CapoJan »

bicky schreef: wo 24 aug 2022, 9:11 is inderdaad een wat vreemd zicht door de draaihendel die er nog opzit.
vind het altijd spijtig dat er zo weinig montageopties zijn op de trapbuis. een boutje of een haakje zou het monteren zoveel makkelijker maken
Die draaihendel is het gevolg van mijn idee om de bediening op het stuur te zetten. Het is een vreemd zicht, maar eigenlijk werkt het wel vlotter dan twee kleine knopjes.

Ik merk ook dat de opties om extra's te monteren op een gewone ligfiets nogal beperkt zijn. Zo zie ik niet waar ik ooit nog een scherm voor navigatie kan monteren... Op de trike zijn er veel mogelijkheden (plaats voorzien voor drinkbushouder bijvoorbeeld), maar op een ligger - zeker met onderstuur - blijven enkel de framebuis en trapboom over. Dan moet je er nog met je been over raken en zorgen dat het niet in de weg zit bij het trappen.
Op het stuur monteren is geen optie, want te kwetsbaar. Binnenkant stuur kan niet, want dan kan je niet meer draaien.

Nazca heeft wel een mooie inox houder voor een fietscomputer, maar die zit op de klembouten voor de trapboom, dus veel te ver naar voor.
nazca-computersteun-rvs.jpg
Dan kan je niet al (op een veilige manier) al rijdend aan de bediening. Het ding is ook enkel bedoeld als steun voor een fietscomputer. De arm is te kort om een display voor ondersteuning op te monteren. Daar valt wellicht wel iets aan te doen, maar dan blijft het afwachten of het stevig genoeg is om het extra gewicht te dragen. Ik vrees ook dat op die plaats een scherm te breed kan uitvallen en dus in de weg zit bij het fietsen.

Zoals gezegd: op termijn wil ik een ander scherm (Intelligent 860C) gebruiken in combinatie met openbron software. Daar hoort een bedrade afstandsbediening bij, maar natuurlijk is ook dat ontwikkeld voor een conventionele fiets, dus is dat kabeltje te kort.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: CapoJan

#28 Bericht door Maddox »

Ik zou dan houders en montagepunten maken. 3D printen in nylon geeft zoveel opties. Of frezen uit massief HDPE.
Maar ik ben niet vies van direct oplassen of bouten.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CapoJan

#29 Bericht door CapoJan »

Even een korte update tussendoor.

De Orca kwam eind december 2013 in huis. Die is er nog altijd en bevestigde zijn reputatie: op een paar kleinigheden na heeft die mij nooit in de steek gelaten. Dat is mijn voornaamste voertuig voor woon-werk-verkeer en daarvoor is die nog altijd oerdegelijk. Dat is telkens 'instappen en wegwezen'.
IMG_20230131_175739.jpg
Vaak wordt gewaarschuwd voor ontploffende of brandende accu's en voor de beperkte levensduur (en dus hoge kostprijs) ervan, maar in dit geval gaat die accu al zo lang mee als de fiets en heeft die nog zeker 80% resterende capaciteit. Ik vermoed dat de manier van ermee omgaan daar ook mee te maken heeft: de accu wordt op het werk in de namiddag opgeladen en is vol tegen het moment van vertrekken. Die blijft dus niet 100% geladen staan, maar wordt meteen gebruikt. Leegrijden is ook nog zo goed als nooit gebeurd en hij wordt binnen opgeslagen (huis in de garage of op kantoor naast mij). Wel is het BMS een aantal jaren geleden preventief vervangen bij Flevobike tijdens een nazicht: het vermoeden bestond dat het balanceren niet goed meer ging. Voor de rest: om en bij de 90.000 quasi probleemloze kilometers. De Rohloffnaaf spint nog zoals nieuw, net als de (Daum) motor. De lagers van de motoras zijn enkele jaren geleden vernieuwd voor de zekerheid, maar dat is het dan ook. Het enige dat wel versleten was, is de kettingspanner van het kettinkje dat de motor koppelt aan de Rohloffnaaf.
Sinds enkele jaren liggen vooraan Conti Urban Contacts (42-406) en dat zijn wat mij betreft ideale banden voor deze velomobiel: zo goed als lekvrij, redelijk snel, gaan lang mee en de grip in de bochten is ook ok.

De Thorax eTangens kwam er in 2017 bij, maar die dateert al van 2004. 'bombproof' en loodzwaar, full suspension met een klassieke veerpoot achteraan en elastomeervering vooraan.
IMG_20230815_143051-EDIT.jpg
Vanaf het begin werd het achterwiel vervangen door een exemplaar met een Bafang naafmotor (een trapasmotor kon niet zonder de trike te verminken) en voor de rest is er amper iets aan gedaan, behalve het frame van het zitje schuren en opnieuw lakken. Geen sportieve machine, maar oerdegelijk, zeer baanvast (mag ook met een spoorbreedte van 87 cm) en super comfortabel. For the record: ik liet me vertellen dat indertijd een nieuwe Tangens meer kostte dan een WAW... Dat is een fiets voor uitstapjes, waarbij ook stukken onverhard geen probleem vormen, zo lang het pad breed genoeg is. Het enige is: het lijkt erop dat de motor niet echt efficiënt is. Het bereik is nogal beperkt.

En tenslotte (als we het bij ligfietsen houden) is er nog de Nazca Paseo.
IMG_20230705_145924~2.jpg
Gekocht voor een prikje en kort daarna uitgerust met een Tongsheng TSDZ2b trapasmotor. Die speelt zowat in dezelfde klasse als de trike, maar dan met twee wielen. Geen sportfiets, maar een toermodel. Lekker comfortabel, vooral met het onderstuur, maar niet om snel bochtjes mee te pikken. Zeker niet met het gewicht van de motor helemaal vooraan en de accu helemaal achteraan (geen andere mogelijkheden): bij snelle bochten gaat die pendelen. SRAM DualDrive is leuk - jammer dat ze die niet mee maken - en met een geveerde carbon voorvork kan je uitpakken, als je dat wil.
Een nadeel dat ik bij deze ondervond: met een onderstuur heb je niet veel mogelijkheden om zaken zoals een gps, smartphone... te monteren. Dat vraagt enige creativiteit.

Uitbreiding: dit jaar werd de stokoude Garmin Oregon 450 vervangen door een Garmin Edge Explore 2. Uiteraard is dat een volslagen andere bevestiging, dus moest gezocht worden naar oplossingen. In de Orca kon dat met de meegeleverde basic houder, maar dat werkte niet voor de andere fietsen. Aangezien Garmin zijn accessoires blijkbaar van goud maakt, zocht ik alternatieven.

Op de eTangens werd het een houder uit glasvezel met kunsthars.
IMG_20230724_203041_Bokeh-EDIT.jpg
Op de Paseo een mooi stukje gefreesd aluminium met variabele hoek.
IMG_20230726_072055_Bokeh~2.jpg
In de praktijk voldoen allebei de oplossingen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie