nieuwe beginner

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Raznorr
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 15:38
Postcode: 7541XE
Fiets: Optima Condor
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#16 Bericht door Raznorr »

In elk geval bedankt voor het kijken spruitje. Ik denk dat ik gewoon ga sparen voor een nieuwe, ik kan hem zelfs via internet bestellen en thuis laten bezorgen. Maar ik vroeg me nog wel af:

Op het plaatje zie je geen gaten voor de bouten, hoor je zelf die gaten te boren? En waarmee doe je dat het beste bij een polyester zitschaal?


Vanmorgen trouwens nog een uurtje gefietst, het gemiddelde kwam uit op 22 km/h, dat vond ik eigenlijk wel prima. Ook wel stukjes met 33/34 gefietst, maar toch over het algemeen rustig aan gedaan om te wennen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#17 Bericht door Wouter D »

wat het best werkt is boutjes waar je een punt aan hebt geslepen omgekeerd in de bevesting draaien of vastzetten, dan je stoel erop en passen dat hij goed staat, eenmaal hij volgens u in orde staat, duw je je stoel op die scherpe boutjes en zie je meteen waar je kan boren,
gaten borden, scherp boutjes eruit en gewone boutjes er weer in door de stoel vaneigens, of je kan het ook uitmeten waar je moet boren.

ik weet niet of ze bij optima die gaten vooraf kunnen boren, nu kan je het altijd vragen he, een nee heb je al, een ja kan je krijgen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Raznorr
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 15:38
Postcode: 7541XE
Fiets: Optima Condor
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#18 Bericht door Raznorr »

Hey,

Nou het is nu nog mooier geregeld, want ik had een advertentie geplaast en iemand met een L stoel heeft gereageerd. De zichtschaal plus het stoelkussen voor 65 euro, dus ik ben blij :D en ik hoef dan zelf ook niet te boren, maar bedankt voor de uitleg, spruitje.

Nog even een foto van mn optima:
http://img526.imageshack.us/img526/396/ ... 152321.jpg

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#19 Bericht door Peter J »

Raznorr schreef:Nog even een foto van mn optima:
http://img526.imageshack.us/img526/396/ ... 152321.jpg
Ziet er mooi karretje uit :lol: :) :wink:
Geniet ervan, wees voorzichtig en maak er vele veilige kilometers mee ! ! !
Ben gisteren 2 maal nipt aan een aanrijding ontsnapt omdat autobestuurders
er gewoon geen rekening mee houden dat er 2-richtingsfietspaden bestaan...
Gelukkig heb ik genoeg verkeersinzicht en kon ik aan de hand van hun gedrag
inschatten dat ze me niet zouden zien aankomen en zelf stoppen. :roll: :?
Moet zeggen dat ik meer en meer zin krijg om eens zo'n zijdeur van een
onvoorzichtige automobilist een beetje te vernielen... :twisted: :evil: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Raznorr
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 15:38
Postcode: 7541XE
Fiets: Optima Condor
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#20 Bericht door Raznorr »

Lijkt me lastig, want jij zult nog wel een stuk sneller rijden met je VM, dan ik met mn ongeoefende beentjes op een toerligger. Kan me voorstellen dat je niet oplettende autobestuurders wat dat betreft graag een blijvende herinnering zou schenken in de vorm van een euh open deur, zullen we maar zeggen :wink:

Ik woon zelf in de stad, en ook daarom heb ik gekozen voor een ligger die vrij hoog is (twee 26" wielen) en tot nu toe ben ik nog niet over het hoofd gezien, maar dat zal nog wel gebeuren....ik probeer in elk geval goed ver vooruit te kijken zodat ik tijdig kan ingrijpen. Wat dat betreft heb je wel een prettig uitzicht op een ligger :)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#21 Bericht door Peter J »

Raznorr schreef:Lijkt me lastig, want jij zult nog wel een stuk sneller rijden met je VM, dan ik met mn ongeoefende beentjes op een toerligger.
Voor alle duidelijkheid, ik was onderweg met mijn Streetmachine. een toerligfiets met een 26"
achterwiel en 20" voorwiel.
Kwestie is gewoon dat autobestuurders enkel naar links kijken eer ze uit een zijstraat naar
rechts de voorrangsweg oprijden en dat ik met mijn fiets van hun rechterkant aankom omdat
het over een tweerichtingsfietspad gaat....
En wat mijn VM betreft ben ik al eens bijna aangereden door een niet handenvrij bellende dame
die met haar 4X4 rechtsaf draaide zonder te kijken...
Ik krijg meer en meer de indruk dat het verkeer op een oorlog begint te gelijken... de sterkste
wint... :? :( #-o
Mijn volgende aankoop is een Leopardtank of een ander rupsvoertuig :P :twisted: 8) :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Peter J op zo 23 jan 2011, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#22 Bericht door Mathia »

Peter J schreef:Moet zeggen dat ik meer en meer zin krijg om eens zo'n zijdeur van een
onvoorzichtige automobilist een beetje te vernielen... :twisted: :evil: :wink:
:twisted: =D> Daar denk ik ook vaak eens aan. Er zit geen tandwielbescherming op mijn voorste tandwiel,
dus als ik een deurtje zou rammen zou er nogal een gaatje in zitten denk ik... Maar ik heb het toch nog maar niet geprobeerd... :mrgreen:
Als het niet ligt, dan zit het niet.

Gebruikersavatar
Raznorr
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 15:38
Postcode: 7541XE
Fiets: Optima Condor
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#23 Bericht door Raznorr »

haha, ik denk ook dat die tandwielen een leuk spoor op zo'n autodeur nalaten, maar ja dat is weer zo'n gedoe met de verzekering, ik ga wel gewoon goed opletten :wink:

Helaas regent het hier echt veel deze week, dus ik heb nog niet weer gefietst, maar dat komt ook wel weer.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#24 Bericht door Wouter D »

ik denk dat als jij een deur ramt met je tandwielen, die tandwielen van je ook niet meer recht zullen zijn, dus zit je toch eventjes zonder je favoriete vervoersmiddel

het is gewoon een kwestie van opletten en hopen dat andere weggebruikers dat ook doen om een hoop ongemakken te vermijden
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#25 Bericht door marksje »

spruitje schreef:ik denk dat als jij een deur ramt met je tandwielen, die tandwielen van je ook niet meer recht zullen zijn, dus zit je toch eventjes zonder je favoriete vervoersmiddel

het is gewoon een kwestie van opletten en hopen dat andere weggebruikers dat ook doen om een hoop ongemakken te vermijden
Daar ben ik het volledig mee eens
Ik heb ooit, om een reden buiten mijzelf om :evil: , de achterbumper van een 3 maanden oude Saab cabrio gekust met als resultaat, een minuut of twee een hoog stemmetje :oops: + 980 € schade aan mijn fiets en 1500 € schade aan de Saab; en inderdaad niet alleen de voortandwielen waren naar de knoppen, ook de pedalen, de vering onder het zadel, het zadel zelf. Gevolg van alles is ook dat als ge vooraan nieuwe tandwielen moet steken, ge haast verplicht zijt achteraan ook nieuwe te steken + een nieuwe ketting.
Liever toch niet botsen.

...en ja van de Saab was er "enkel" een gat van ± 15 cm diameter in de achterbumper.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

sjanzen
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 12:11
Postcode: 2000
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#26 Bericht door sjanzen »

spruitje schreef:toch in het begin een beetje opletten met dat kracht zetten, die knieën moeten evenzeer wennen als de spieren

Het is natuurlijk ook een andere houding dan dat u normaal zal fietsen. Maar na 500-1000 kilometer wilt u niet meer anders! Hoe gaat het nu?

Gebruikersavatar
Raznorr
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 15:38
Postcode: 7541XE
Fiets: Optima Condor
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#27 Bericht door Raznorr »

Hey Sjanzen,

Het gaat goed. Het enige probleem dat ik nog had was een te klein stoeltje, maar dat is opgelost. Iemand bood er 1 aan in Amsterdam, met zitkussen en al. Mijn zusje woont daar en heeft hem opgehaald. Vrijdag komt ze deze kant op om de familie te bezoeken en mijn stoeltje af te leveren :D

Ik heb nog steeds geen lange stukken gefietst, maar wilde daar ook even mee wachten totdat ik het juiste stoeltje heb geplaatst. Ik merk nl. toch dat ik in dit te kleine stoeltje lastig een goede zithouding kan vinden en dat resulteert tot nu in pijn in mijn nek na elke rit.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#28 Bericht door bicky »

Pijn in de nek kan zich voordoen de eerste paar ritten, daar had ik ook last van.
Na een paar ritten zit je relaxer en zijn de nekspieren getraind.
De nieuwe stoel zal ook beterschap brengen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#29 Bericht door Wouter D »

indien die pijn niet verdwijnt kan je ook opteren een neksteun te plaatsen, ik heb op mijn Xlow baron mijn neksteuns alsnog geplaatst en heb he tme nog geen minuut beklaagt, het is niet dat ik em altijd gebruik, maar aan een kuispunt of zo is het wel eens leuk het hoofd te laten rusten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Raznorr
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 15:38
Postcode: 7541XE
Fiets: Optima Condor
Contacteer:

Re: nieuwe beginner

#30 Bericht door Raznorr »

Zo vanavond is het met gelukt de grotere zitschaal te monteren. Er zaten al wel gaten in, maar niet op de juiste plaats, dus volgens het advies van spruitje zelf de gaten op de juiste plaats geboord en nu staat ie er mooi op. Het was alleen wel een ontzetten gehannes met de schroefjes, die zitten echt op een vervelende plek en zijn lastig los of vast te draaien.

Het testritje moet nog even wachten, morgen gaan we eerst verder schilderen bij mijn broertje's nieuwe huisje. Zondag zal ik wel even tijd hebben om een stukje te rijden. Hopelijk zit het weer dan ook mee.


Een neksteun is inderdaad een idee, maar eerst maar eens kijken of de pijn na nog een paar ritten niet vanzelf weg gaat, nu ook de grotere stoel erop zit.

Plaats reactie