Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#1 Bericht door ward »

Iedere keer als ik na een rondje stevig doortrappen voor mijn doen dan toch, dan spreek ik hier van een kruisnelheid van 24 a 25km per uur voelen mijn benen altijd gespannen aan en doen mijn knieen toch wel pijn zelfs nadat ik mij gedoucht hebt is dat toch voor de rest van de dag.
Nu mijn vraag bestaat er geen produkt een zalf of een spray of zo iets dat ik aan mijn benen en knieen kan smeren of spuiten zodat de spanning en kniepijn toch wat wegtrekt of verlichting geeft.
Zijn er onder jullie die na het fietsen bepaalde massage produkten misschien gebruiken :?:

ward

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#2 Bericht door WFvN »

Volgens mij is voorkomen beter dan genezen. Ik zou liever naar de oorzaak zoeken dan naar een zalfje.

Waar doet het pijn in de knie? Boven? Onder? Zijkant? Soms kan je wat zinnige informatie halen uit de pijntjes.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#3 Bericht door ward »

WFvN schreef:Volgens mij is voorkomen beter dan genezen. Ik zou liever naar de oorzaak zoeken dan naar een zalfje.

Waar doet het pijn in de knie? Boven? Onder? Zijkant? Soms kan je wat zinnige informatie halen uit de pijntjes.
Meer aan de bovenkant maar aan de binnenkant heb ik het ook al gehad maar dat is precies iets verminderd tegen in het begin maar toch nog niet helemaal weg.
Aan mijn linkerbeen voel ik het zelfs in de knieholte. nu moet ik wel zeggen dat mijn bekken niet helemaal recht is waardoor mijn ene been korter is dan het andere,maar dat hebben wel meer mensen.

ward.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#4 Bericht door WFvN »

ward schreef: Meer aan de bovenkant maar aan de binnenkant heb ik het ook al gehad maar dat is precies iets verminderd tegen in het begin maar toch nog niet helemaal weg.
Aan mijn linkerbeen voel ik het zelfs in de knieholte. nu moet ik wel zeggen dat mijn bekken niet helemaal recht is waardoor mijn ene been korter is dan het andere,maar dat hebben wel meer mensen.
Maak je gebruik van schoenplaatjes (SPD e.d.)?

Ik heb ook wel pijn gehad aan m'n knieën maar bij mij meer aan de buitenkant. Bij mij heeft anders plaatsen van de schoenplaatjes de boel opgelost. In mijn geval heb ik de schoenplaatjes naar binnen laten wijzen zodat m'n schoenen/voeten juist naar buiten wijzend op de pedalen komen.
Bij lopen wijzen mijn voeten ook een tikkie naar buiten. Is het bij jou toevallig omgekeerd?

Omdat je ook spreekt over de bovenkant van de knie die pijn doet, gokje: het is het langste been waarbij die pijn optreedt.
Doorgaans wordt gezegd dat pijn boven de knie betekent dat de trappers te dichtbij staan en bij pijn onder de knie juist de trappers te ver weg.

Maar dan nog even over het lengteverschil in je benen. Wellicht dat je toch ook daar een oplossing kan zoeken. Je zou het lengteverschil van je benen voor de gein eens kunnen wegwerken door een plankje ter dikte van het verschil op het pedaal van het kortste been te monteren (wel lastig met klikpedalen uiteraard)

Pijn in de knieholte heb ik onlangs trouwens ook gehad. Erg vreemd omdat ik dat niet eerder heb gehad voor zover ik weet. Dit was met m'n Quest waarmee ik toch al 10000 kilometer gefietst heb. Maar dat was met een langere tocht (200 kilometer). Ik heb de indruk dat daar de positie van de plaatjes de oorzaak is. Ik had voorheen m'n schoenplaatjes zo ver mogelijk naar achteren geplaatst (waarbij het pedaal dus bijna midden onder m'n voet terecht kwam in plaats van onder de bal van m'n voet). Maar een tijd geleden heb ik de schoenplaatjes noodgedwongen verder naar voren geplaatst. De kans bestaat dat dat bij mij de oorzaak geweest is.

Zomaar even wat gedachten.

Maar ga ook eens kijken op http://groups.google.com/group/ligfiets" onclick="window.open(this.href);return false; Daar zitten heel wat mensen die denk ik wat meer kennis hebben over deze materie.

[edit]
Ik ben nog wat verder wezen zoeken, eerst op de Nederlandse ligfietslijst maar daarna ook op algemene fietsfora. Het begint erop te lijken dat pijn in de knieholte komt door trappers te ver weg (bij normale fietsen zadel te hoog). Ga daar eens mee experimenteren (en ook ik ga het ernstig in de gaten houden bij mezelf)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#5 Bericht door Wouter D »

het klinkt me zo bekend in de oren...

stretchen na het fietsen zal een hoop stijve spieren voorkomen,
na het roeifietsen stretch ik mijn knieen, mijn enkels, mijn achillespezen en probeer ik ook nog even mijn rug te stretchen.

het helpt echt hoor,

ik ben aan het navragen of we niet eens een stretch sessie van een proffesional kunnen krijgen, helaas blijft het antwoord van bloso uit, ik weet echter wel zeker dat ze mijn mial hebben ontvangen, want ik heb een leesbevestiging gekregen.
ze hebben me zelfs een 'nee' geantwoord.

zal aan mij liggen zeker :s
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#6 Bericht door ward »

Maak je gebruik van schoenplaatjes (SPD e.d.)?

Ik heb ook wel pijn gehad aan m'n knieën maar bij mij meer aan de buitenkant. Bij mij heeft anders plaatsen van de schoenplaatjes de boel opgelost. In mijn geval heb ik de schoenplaatjes naar binnen laten wijzen zodat m'n schoenen/voeten juist naar buiten wijzend op de pedalen komen.
Bij lopen wijzen mijn voeten ook een tikkie naar buiten. Is het bij jou toevallig omgekeerd?
Ja spd SL pedalen en mijn voeten staan recht op de pedalen,maar zoals je zegt kan ik de plaatjes wel eens verdraaien zodat mijn voeten iets naar buiten wijzen het is mij trouwens al opgevallen dat veel wielrenners ook wat met de voeten naar buiten rijden kijk maar eens naar Tom Boonen.
en misschien de afstand trapas-zit met 0,5cm verkleinen ik zal het eens uitproberen.
En het stretchen zoals wouter zegt zal ook wel helpen zeker tegen die pijn in de knieholte omdat daar de spieren opgetrokken staan en door te stretchen terug rekken.
In ieder geval bedankt voor jullie sugesties en tips. :D :D

ward

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#7 Bericht door hdbiker »

Ik heb baat met "pillekes"
Ook al enkele jaren last van mijn knieen, en dit door het vele lopen en fietsen.
Op aanraden van iemand (ik had er al veel van gehoord) ben ik biocondil (glucosamine)
beginnen gebruiken. Dit is een kuur van enkele maanden 2 pillen per dag.
Maar ik slik er (bijna) elke dag 1, en mijn pijnlijke knieen zijn weg.
Stop ik met slikken, dan komen de pijnlijke knieen wel terug.....
En ik ken er nu verchillende die baat hebben van glucosamine te slikken.
http://www.ergogenics.org/glucosamine5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#8 Bericht door ward »

hdbiker schreef:Ik heb baat met "pillekes"
Ook al enkele jaren last van mijn knieen, en dit door het vele lopen en fietsen.
Op aanraden van iemand (ik had er al veel van gehoord) ben ik biocondil (glucosamine)
beginnen gebruiken. Dit is een kuur van enkele maanden 2 pillen per dag.
Maar ik slik er (bijna) elke dag 1, en mijn pijnlijke knieen zijn weg.
Stop ik met slikken, dan komen de pijnlijke knieen wel terug.....
En ik ken er nu verchillende die baat hebben van glucosamine te slikken.
http://www.ergogenics.org/glucosamine5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En waar besteld ge dat dan langs die website van diene kuyper maar die biocondil zie ik daar niet bijstaan of zijn dat die potten glucosamine? want er staan er daar wel 5 verschillende op :?:

ward

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#9 Bericht door hdbiker »

Ik haal mijn biocondil bij mijn plaatselijke apotheker....
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#10 Bericht door ward »

hdbiker schreef:Ik haal mijn biocondil bij mijn plaatselijke apotheker....
En da's zonder voorschrift te krijgen,en hoeveel kost zo'n potteke :?:

ward

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

hdbiker schreef:Ik heb baat met "pillekes"
Ook al enkele jaren last van mijn knieen, en dit door het vele lopen en fietsen.
Op aanraden van iemand (ik had er al veel van gehoord) ben ik biocondil (glucosamine)
beginnen gebruiken. Dit is een kuur van enkele maanden 2 pillen per dag.
Maar ik slik er (bijna) elke dag 1, en mijn pijnlijke knieen zijn weg.
Stop ik met slikken, dan komen de pijnlijke knieen wel terug.....
En ik ken er nu verchillende die baat hebben van glucosamine te slikken.
Alhoewel ik mij hoed een oordeel te vellen, lijkt dit de stelling van mijn huisarts te bevestigen, nl. dat glucosamine eerder pijnstillend werkt dan genezend.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#12 Bericht door Vital »

ik fiets ook met mijn hielen dichter bij mekaar dan mijn tenen, ben heel gevoelig aan mijn knieen maar geloof ook niet zo in pilletjes en zalfjes. Als het pijn doet heb je ergens een probleem en moet je het probleem oplossen ipv te maskeren. Medicatie is goed om tijdens een lange tocht de pijn te verbijten om te kunnen aankomen maar zou enkel noodoplossing mogen zijn mijns inziens. Wat kniepijn betreft komt het meestal op hetzelfde neer en in deze volgorde, afstand pedalen, stand schoenplaatjes, traptempo, gewenning. Voor de pedaalafstand zegt men meestal dat je met gestrekte benen met je hiel aan de pedaal moet kunnen, stand schoenplaatjes is denk ik voor iedereen iets anders maar plaatjes met speling en de schoenen niet te vast aantrekken helpt ook al veel. Traptempo boven de 100tr/min is niet alleen veel minder belastend voor de knieen maar ook voor de spieren en tot slot gewenning. Als je niet gewend bent om veel te fietsen geef je gewrichten, pezen en spieren dan ook de tijd om zich aan te passen. Spiermassa is snel opgebouwd net zoals conditie maar als je kilometers en snelheid gelijk omhoogschieten met deze 2 zullen je gewrichten en pezen rapper overbelast geraken omdat deze zich veel trager aanpassen. En eens een knie ontsteking kan het maanden duren voor je terug kan spreken van fietsplezier...
Bij mij hebben kortere cranks wonderen verricht hoewel ik nu na een jaar van kniepijnvrij fietsen op de helft van mijn fietsen met lange cranks ook geen problemen meer heb...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#13 Bericht door ward »

Vital schreef:ik fiets ook met mijn hielen dichter bij mekaar dan mijn tenen, ben heel gevoelig aan mijn knieen maar geloof ook niet zo in pilletjes en zalfjes. Als het pijn doet heb je ergens een probleem en moet je het probleem oplossen ipv te maskeren. Medicatie is goed om tijdens een lange tocht de pijn te verbijten om te kunnen aankomen maar zou enkel noodoplossing mogen zijn mijns inziens. Wat kniepijn betreft komt het meestal op hetzelfde neer en in deze volgorde, afstand pedalen, stand schoenplaatjes, traptempo, gewenning. Voor de pedaalafstand zegt men meestal dat je met gestrekte benen met je hiel aan de pedaal moet kunnen, stand schoenplaatjes is denk ik voor iedereen iets anders maar plaatjes met speling en de schoenen niet te vast aantrekken helpt ook al veel. Traptempo boven de 100tr/min is niet alleen veel minder belastend voor de knieen maar ook voor de spieren en tot slot gewenning. Als je niet gewend bent om veel te fietsen geef je gewrichten, pezen en spieren dan ook de tijd om zich aan te passen. Spiermassa is snel opgebouwd net zoals conditie maar als je kilometers en snelheid gelijk omhoogschieten met deze 2 zullen je gewrichten en pezen rapper overbelast geraken omdat deze zich veel trager aanpassen. En eens een knie ontsteking kan het maanden duren voor je terug kan spreken van fietsplezier...
Bij mij hebben kortere cranks wonderen verricht hoewel ik nu na een jaar van kniepijnvrij fietsen op de helft van mijn fietsen met lange cranks ook geen problemen meer heb...
Ik ben zoals ik al eens gezegt heb nog maar net terug begonnen met te ligfietsen en wil altijd veel te veel ineens maar ik heb gemerkt dat dat toch niet meer gaat zoals vroeger het geval was (de jaartjes zeker) nu heb ik twee dagen niet meer gefietst de stijve spieren zijn zogoed als verdwenen maar nu voel ik duidelijk pijn aan de binnenkant van mijn beide knieen
als ik fiets probeer ik toch altijd een hoog traptempo aan te houden en als de versnelling te zwaar begint te worden een tandje kleiner te trappen om de cadans hoog te kunnen blijven houden.
De voetplaatjes heb ik nu meer naar binnen geplaatst zodat mijn voeten wat meer naar buiten wijzen maar ik heb het nog niet uitgeprobeert of dit nu beter gaat zijn of niet.
Maar zoals je zegt zal het een periode van gewenning vragen en alles stilaan opbouwen en niet ineens alles willen want dat gaat toch niet meer.

Alvast bedankt voor je reactie. :D

ward

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#14 Bericht door ward »

hdbiker schreef:Ik heb baat met "pillekes"
Ook al enkele jaren last van mijn knieen, en dit door het vele lopen en fietsen.
Op aanraden van iemand (ik had er al veel van gehoord) ben ik biocondil (glucosamine)
beginnen gebruiken. Dit is een kuur van enkele maanden 2 pillen per dag.
Maar ik slik er (bijna) elke dag 1, en mijn pijnlijke knieen zijn weg.
Stop ik met slikken, dan komen de pijnlijke knieen wel terug.....
En ik ken er nu verchillende die baat hebben van glucosamine te slikken.
http://www.ergogenics.org/glucosamine5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb mijn licht eens opgestoken bij mijn huisdokteres in verband met die Biocondil en zij zegt dat het bij de één wel baat heeft en helpt en bij de ander niet maar dat er zeker niets mis mee is,want ze heeft deze pillen zelf twee jaar geslikt.
Als het geen effect heeft na ongeveer zes weken aan 2 pillen ineeens innemen per dag dan mag je er mee stoppen want dan zal het waarschijnlijk niet veel uithalen.
In ieder geval ben ik er toch maar mee begonnen ze te nemen ik vind het het proberen waard (baat het niet schaad het niet)

ward :)

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen

#15 Bericht door Vital »

Ik vind persoonlijk "baat het niet dan schaadt het niet" een wel erg ongezonde instelling als het over medicatie gaat maar misschien nemen rokers het toch al niet zo nauw met hun eigen gezondheid...

Hopelijk heb je er goede resultaten van.

Vital - respecteert ieders keuze maar zet de mensen graag eens aan het denken over respect voor hun eigen lichaam
Happiness is not a destination, it is a way of life

Plaats reactie