channelride 2010

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

channelride 2010

#1 Bericht door Piet Piraat »

Vorige donderdag sta ik in de winkel te kijken naar tenten. Wat zou ik nemen, een tent van 1.6 kg met binnentent en dus betrekkelijk comfortabel, of een ultra lichte tent van 0.9 kg met nul comfort. Traditioneel rijden Brecht en ik een toertje tijdens de zomer van jeugdherberg tot jeugdherberg. Meestal in detail uitgestippeld. Maar vorig jaar hebben we gemerkt dat het niet echt nodig is om een slaapplaats te reserveren. Toekomen en hopen dat er plaats is, is dit jaar het plan. Dus daarom kies ik voor de lichtste noodoplossing en hoop ik dat deze niet nodig is!

Dit jaar plannen we een rondje België langsheen kanalen en rivieren. We spreken de vrijdagochtend om 10 uur af aan de sluis in Ooigem. Brecht komt van Roeselare en ik vanuit Gent. Dankzij een geoefende renner voel ik de sterke tegenwind niet terwijl ik langs de Leie naar het afspreekpunt fiets. En zo kom ik een kwartier te vroeg aan, verspilling van de energie dus, maar altijd leuk als je de renner die je uit de wind heeft gezet kunt bedanken en hem er fijntjes bij vermeld dat je net aan een toertje van 600 km over vier dagen begonnen bent.

Ook Brecht heeft kosten gemaakt. Hij komt toe met een ganse set nieuwe fietszakken. Terwijl hij vorige keer nog alles los aan zijn fiets had gehangen, en wij bijgevolg extra veel respect kregen onderweg, ziet alles er nu strak uit. Voor we aanzetten begint Brecht, op zijn schoolmeesterstem, een ganse uitleg te geven over de oude en nieuwe sluis van Ooigem. Inclusief bouwjaren, aanpassingswerken en de technische details over pompen en maximum gewichten. In het verloop van de reis zal hij dat blijven doen en het bleek dat hij de laatste twee dagen voor vertrek behoorlijk veel opzoekings werk heeft verricht.

De vrijdag rijden we dan de rest van de dag onder een bewolkte hemel langs rivieren en kanalen tot in Mons. Eerst een deel verder langs de Leie tot in Kortrijk, daarna gaat het langs een kanaal tot in Bossuit. Dit was bekend terrein voor mij. Normaal ga ik daarna de Schelde stroomafwaarts richting Gent, maar nu gingen we dus de andere richting op. Alle vier de benen waren fris en het ging dus vlot tot in Doornik. Daar zijn we even gestopt voor een broodje. Na nog een stukje Schelde ging de rit verder langs het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes tot in Bergen. Daar reden we dan bergop naar de jeugdherberg, waar gelukkig genoeg plaats was voor ons. In een half uur waren ons bedden opgemaakt en hadden we een douche genomen, fris en alsof we die dag nog niet veel hadden gedaan gingen we snel even naar de grote markt om iets te gaan eten.

De volgende dag had geen van ons een probleem met de benen of met opstaan. Maar best ook, want de zaterdag moesten we tot in Luik rijden, met een kleine omweg om het hellend vlak van Ronquieres te zien. Het eerste stuk, het centrumkanaal, is werkelijk uniek. Daarlangs staan een aantal oude scheepsliften die tot het wereld erfgoed behoren. Ondertussen zijn die vier 'kleinere' scheepsliften vervangen door één gigantische scheepslift in Strépy-Thieu. Een immens bouwwerk. Kort daarna hebben we onze kleine detour gemaakt om de scheepslift van Ronquieres te zien. Lang konden we daar niet blijven en omdat er na vijf minuten nog geen beweging te merken was sprongen we maar weer op de fiets. Een goed idee, want plots begon gans dat spel daar lawaai te maken en waren we er getuige van hoe een groot vrachtschip als het ware in een grote badtube naar beneden gleed. Wij daarna vlug terug naar de waterwegen die we moeten volgen. Ergens passeerden we een supermarkt en kochten we een broodje en beleg, die dan rap verdween in onze maag. Snel waren we in Charleroi, een stad waar we tijdens de planning voor hadden gevreesd. Zullen we daar wel heelhuids doorgeraken, want daar moeten we even van het jaagpad af en door het centrum. Awel, in één twee drie waren we daar door. Geen enkel probleem.

Toch begonnen de problemen voor ons geleidelijk. Tijdens de ochtend hadden we al eens een gebroken ketting moeten repareren, waarbij nauwelijks beseffend er veel tijd verloren was gegaan. Het hellend vlak was weliswaar één van de objectieven voor deze reis, maar dit had ons wel een groot stuk uit route gebracht en dus waren we daar ook heel wat tijd kwijt geraakt. Vanuit Charleroi ging de route verder langs de Maas, heel vaak hadden we een omlegging of een stuk jaagpad die gewoon volledig kapot was. Toch duwden we goed door, wetend dat Namen niet ver meer was en het eigenlijk maar een kleine 70 km was tussen Namen en Luik. Naar het schijnt zou het tussen Namen en Luik een fietsstrade zijn. In Namen waren we dan pas rond 18 uur. Daar sloegen we een beetje proviand in. Een goed deel van het stuk na Namen ging goed. Al fietsen at ik een koude pasta met kip op, Brecht had dat allemaal niet nodig en maakte van mijn maaltijd een fotoshoot. Hoe later het kwam, hoe slechter het fietspad werd. Omgevallen bomen op het jaagpad werden na een tijdje normaal. Het werd pas spectaculair toen we plots een paar grote ballen aan koorden tegen kwamen. Hmmm vreemd. Tot we een kilometer later wisten wat deze waren. Een hoogspannings mast lag gewoon dwars over onze weg, een deel ervan in het water. Na een tijdje kom je hindernissen gewend, en denk je dat je er zo over kunt rijden. Of zoals ik, toen een boom half over het fietspad hing, dacht erdoor te kunnen rijden. Geen goed gedacht, het filmpje daarvan komt wel nog eens op youtube. Rond tien uur komen we dan na veel afzien eindelijk bij de voorsteden van Luik. Gps instellen op het adres van de jeugdherberg en deze volgen tot de gps uitvalt omdat de batterij plat is. Wat kan er nog allemaal mis gaan? We spreken af om daar niet over te denken. In de plaats dan de Maas te volgen door Luik, wat zoiezo moeilijk was, rijden we recht af op de jeugdherberg. Maar deze route leidt ons over twee behoorlijk steile hellingen. Dit gecombineerd met niet meer goed weten waar we zitten is echt afzien. Plots zitten we in de plaats van in de voorsteden waar geen kat te zien is in het centrum van Luik. Na de weg te vragen aan heel erg vriendelijke en zeer behulpzame meisjes komen we een kwartier later aan in de jeugdherberg! Dit was een dagje van tweehonderd kilometer met veel tegenslag, maar toch een overwinning voor ons.

De dag erna rijden we spaarzaam met onze energie langs het albertkanaal. We passeren Genk, Hasselt en Herentals. Ergens moet ook Zolder hebben gelegen, want we waren even getuige van een enorm geld verspillende en milieu belastende hobby. Na Hasselt ging het dan via de Nete naar Mechelen, waar we onze laatste slaapplaats vonden. We zouden aanraden om daar iets te gaan eten in 'd Afspraak. Maar doe niet zoals Brecht, een varkenshaasje is misschien wel lekker, maar op restaurant is dat niet zoals thuis, waar je onbeperkt kan bijnemen. De portie was veel te klein, toch als je dan al reeds vijfhonderd kilometer op de teller hebt staan. Je doet beter zoals ik, als er op de kaart bij de spaghetti staat dat je keuze hebt tussen klein, midden of groot, dan kan je er van uitgaan dat groot echt groot is. Ik heb daar een spaghetti gegeten, driemaal mijn normale portie, en iemand die mijn protie kent weet dat dit behoorlijk veel is.

'S morgens was mijn spaghetti reeds goed verteerd en sloeg ik in de vorm van een groot ontbijt terug energie op. Brecht bleef verrassend lang verder ontbijten, merkelijk te weinig gegeten de dag voordien. Onze rit ging vanuit Mechelen langs de Dijle naar de Rupel. In Rupelmonde gingen we dan op de Schelde die langs Dendermonde kronkelde. De Schelde kronkelde maar verder en 's middags passeerden we plots enkele terrasjes. Ik roep naar Brecht dat we daar voor maar 6 euro een snack kunnen eten. "Doen!" roept Brecht terug. Het bleek nog goedkoper, daar hebben we met twee gegeten en elk twee ice tea's gedronken voor maar 14 euro! Rond vier uur we dan terug in Gent. Alletwee kapot, maar wel een grens verlegt.
Bijlagen
Poseren bij de scheepslift van Strépy-Thieu.
Poseren bij de scheepslift van Strépy-Thieu.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: channelride 2010

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Reisverhalen, altijd heel leuk! In de geest reis ik dan altijd een stukje mee; reisverhalen spreken me al altijd aan. En ja, Pieter, je verslagje... (euh, welke onverlaat zei daar zondag ook alweer dat een bepaalde altijd van die heel lange verslagen schrijft... 8) :mrgreen: ) nog eens doorgenomen na onze babbel. Dit is inderdaad in grote lijnen de route waarover Luc Beeusart op het velo ravel forum het had, al breidt hij er nog een stukje in West-Vlaanderen aan (na Kortrijk, Komen, Ieper, Veurne, De Panne, Nieuwpoort en Brugge).

'k Hoop dat het er bij ooit ook eens van komt...

Piet Piraat schreef:Toch begonnen de problemen voor ons geleidelijk. Tijdens de ochtend hadden we al eens een gebroken ketting moeten repareren, waarbij nauwelijks beseffend er veel tijd verloren was gegaan. Het hellend vlak was weliswaar één van de objectieven voor deze reis, maar dit had ons wel een groot stuk uit route gebracht en dus waren we daar ook heel wat tijd kwijt geraakt. Vanuit Charleroi ging de route verder langs de Maas, heel vaak hadden we een omlegging of een stuk jaagpad die gewoon volledig kapot was.
Dit is iets wat een bron is van veel ergernis: aan de RAVeL wordt vaak gewerkt, maar je kunt nergens informatie online vinden van de desbetreffende instanties (het is zelfs zo dat toeristische dienst van Wallonië oude, gedateerde kaarten van het RAVeL-netwerk rondstuurt...). Ook zijn de omleidingen vaak slecht aangeduid of zelfs helemaal niet. Dit zette Luc Beeusart toe aan met z'n webstek en forum te beginnen, zodat er toch ergens een plaats is waar mensen hun ei kunnen leggen of er de nodige informatie uit kunnen putten.

De RAVeL 1 is inderdaad nog altijd niet naar behoren uitgewerkt. Er zijn veel werken aan de gang en daarenboven zijn bepaalde stukken nog altijd niet definitief vastgelegd. Het stuk waar jullie doorploeterden, heeft een aparte ingang op Beeusarts forum:

http://velo-ravel.forumactif.net/t255-r ... eroi-namur" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: channelride 2010

#3 Bericht door Luc Willaert »

Mooie reis en een mooi verhaal

luc

Plaats reactie